×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Cooler Master X Dream i117 Review

fluidified 19 januari 2014, 916 views

Cooler Master X Dream i117

Pluspunten

• Koelt goed
  • Is stil
  • Koest niet veel
  • Mooie kleur

Minpunten

• Ik had moeite met het installeren van de koeler. Ik kreeg maar bij 3 van de 4 pinnetjes een duidelijke 'klik'. Ik dacht eerst dat de koeler na een paar dagen er gewoon af zou vallen, maar dit was gelukkig niet het geval.
  • Na een paar maanden had ik 3 maal achter elkaar een hard geluid en lage RPM tijdens het opstarten en de 5 minuten daarna. Gelukkig is dat niet het geval meer en is het niet meer gebeurt na de eerste 3 keer.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Ik had een nieuwe koeler nodig, omdat ik zelf vond dat de normale Intel koeler te veel geluid maakte tijdens het opstarten. De normale koeler deed het verder wel goed, alleen stoorde ik mij dus aan het geluid. Ik keek even rond op internet en ik zag bij de MyCom de beste deal qua winkels in de buurt. Voor 12 euro had ik dus een nieuwe koeler, in mijn favoriete kleur, erg stil, koelt goed, en heeft een grote alluminium oppervlakte . Het is natuurlijk niet te vergelijken met waterkoeling, maar voor 12 euro kan dat ook niet. Tot nu toe erg tevreden hiermee!

• Asus Z77 moederbord
  • Intel Core i5 3470 - 3.2 GHz

Heb jij ook een Cooler Master X Dream i117?

Het harde geluid en de lage RPM bij het opstarten die je beschrijft, zou dat misschien kunnen komen doordat er losse kabeltjes rond de koeler hangen? Mocht dit het geval zijn dan doen vaak een paar tie-rips een wonder;-)

En het bevestigingssysteem met de "push pins" is door menig Tweaker al vervloekt. Het is vervelend werk, maar ik zou zelf zeker willen zijn dat alle pins vast (dus geklikt hebben) zitten .
Hallo,
bedoel je bij de nieuwe koeler die ik heb of de stock Intel koeler?
Want bij de stock Intel ging hij in het begin even heel snel draaien en daarna weer langzaam; ik denk om de processor even op goeie temperatuur te krijgen. Ik heb geen kabels rond het moederbord hangen want het meeste hangt allemaal achter het moederbord (wel binnen de kast)

Bij de nieuwe koeler is het dus een paar keer zo geweest dat ie een raar, hard geluid maakt, en lage RPM heeft. Na een paar minuten stopt het weer. Na een paar keer opnieuw opstarten was het afgelopen. Zeker geen fijn gevoel, maar blij dat ik het niet meer heb.

De reden waarom de push pins niet zo lekker gingen was waarschijnlijk omdat het sowieso mijn eerste keer was dat ik het deed, en omdat het moederbord gewoon nog in de kast zat.
Ik had het over de nieuwe koeler, alleen daarbij had je het verschijnsel van het harde geluid toch?
Het klopt in ieder geval dat de meeste (alle?) ventilatoren bij het opstarten even op volle toeren draaien, maar dat is volgens mij heel wat anders dan het harde geluid waar jij het over hebt. Het eerste wat bij mij op kwam was een losse kabel die door trilling tegen of in de ventilator kwam. Misschien dat je kunt omschrijven wat voor geluid het was?

Over de push pins: dat zijn typisch van die dingen waar je na een paar keer wat handiger in wordt, de volgende keer zal het vast makkelijker gaan.