Specificaties (HT)PC barebone met Intel Core i3-4010U - Bekijk alle specificaties

Intel NUC D34010WYK Review

Jeroen2289 19 januari 2014, laatste update op 20 januari 2014, 4.246 views

Intel NUC D34010WYK

Pluspunten

• Klein, iets groter dan een Apple TV.
  • Snel
  • Veel aansluitingen
  • Stabiel (nu paar maand in gebruik)

Minpunten

• mini-HDMI ipv gewone HDMI poort als je dit al een nadeel wil noemen.

Dit is mijn eerste review hier, opmerkingen/aanvullingen zijn dus welkom. ik vind het zelf altijd prettig om gebruikerservaringen te lezen voordat ik iets koop dus vandaar de review.

Ik gebruik deze pc als mediacenter i.c.m. openelec, Tvheadend & oscam. Al met al is het even configureren geweest maar ben ik nu zeer tevreden over het eindresultaat.

Gebruikte componenten:

• Intel HD 4400 GPU
  • 1X Intel Gigabit LAN
  • 1X mini HDMI
  • 1X mini Displaypoort
  • 4X USB 3.0 (2 voor, 2 achter)
  • 1X Analoge 3.5mm audio
  • 1X VESA bracket
  • 1X infrarood sensor
De installatie van de SSD & het geheugenkaartje kost ongeveer 5 minuten. Het steld echt niets voor, een kind kan de was doen.
In deze NUC zit een antenna ingebouwd deze gebruik ik echter niet, optioneel kan je dus nog een wifi/bluetooth kaartje installeren.
Ook is er een sata poort aanwezig, echter er is geen ruimte voor de inbouw van een fysieke schijf, de reden voor de poort is mij dus wat onduidelijk. Mijn data staat op een nas dus dit is voor mij geen probleem, de 30GB SSD is meer dan zat voor mijn doeleinden. Mocht je er wel interne opslag in willen hebben is dit een redelijk dure aangelegenheid.

Als ik dan toch een nadeel moet noemen is het dat er een mini-hdmi poort op zit i.p.v. een normale. Hierdoor moest ik weer een nieuwe kabel kopen.

Software:

De gebruikte software is openelec 3.2.4. Dit omdat ik de NUC puur gebruikt voor multimedia doeleinden. Alle hardware werd direct herkent en het was niet nodig additionele drivers te installeren, zelfs niet voor de anysee of smargo.

Installeren heb ik gedaan d.m.v. een bootable USB stick. Hiervoor heb ik alleen de BIOS settings even goed moeten zetten. Dit was voor mij de eerste keer met de "nieuwe" UEFI BIOS maar het sprak allemaal voor zich. De BIOS heb ik verder ongemoeid gelaten.

Naast Openelec heb ik tvheadend & oscam geinstalleerd. Dit zodat live TV kijken ook tot de opties hoort.
Het opzetten heeft me een middag gekost maar draait nu als een zonnetje. Zappen gaat zelfs sneller dan bij mij oude decoder!! Ook hier werd alles direct herkent en waren er geen problemen met drivers of niet ondersteunde hardware (meer een pluspunt voor Openelec maar goed..).

De specificaties van het syteem doen mij geloven dat dit ook meer dan geschikt is voor standaard desktop taken en dus voor de meeste eindgebruikers een prima apparaat i.c.m. windows/linux.

Geluid:

Helaas heb ik geen apparatuur om de daadwerkelijke geluidsproductie te meten echter ik heb het kastje nog niet gehoord. Zelfs niet tijdens het afspelen van films (1080P) in stille scenes.
Als ik er naast ga zitten hoor je de ventilator wel als je goed luisterd, persoonlijk vind ik dit niet hinderlijk en ben ik zeer tevreden over de geluidsproductie.

Beeld:

Ik merk bij de HD720P bestanden eigenlijk geen verschil met mijn vorige mediaspeler (ATV2 2010). De kwaliteit is voor mij prima.
Daarbij moet ik zeggen dat ik nog een oude samsung televisie heb wellicht dat dit uit maakt.

De nuc maakt gebruik van de HD4400 GPU en kan eigenlijk alle formaten afspelen, inclusief UHD materiaal(of dit ook me de HDMI poort kan is mij onbekend).

Soms herkent mijn receiver de NUC niet en krijg ik geen beeld door. Dit lijkt alleen te gebeuren als ik mijn NUC opstart en pas een tijdje later de receiver+televisie aanzet.
Of dit een bug in Openelec, de NUC of mijn receiver is heb ik nog niet kunnen achterhalen. Een reboot verhelpt dit probleem.

Prijs:

De intel nuc is voor mijn doeleinden wel wat aan de prijs, op het moment van schrijven ¤260,00 + SSD en geheugen. Uiteindelijk kom je dan toch al snel op ¤330-¤350.
Daarintegen zou ik hier de komende 5 jaar prima mee uit de voeten moeten kunnen wat voor mij de prijs wel weer gerechtvaardigd.

Conclusie:

Zeer geschikt voor de multimediataken waar ik hem voor gebruik; stil, snel en heerlijk klein.
I.c.m. met openelec voor mij de perfecte oplossing.

Update 1

Apparaat nu een paar maand in gebruik als mediacenter, erg tevreden.
Hij wordt niet heet, ongeveer 40 graden bij afspelen 1080P.
Ventilator nog niet gehoord, dus ook het geruis niveau is meer dan prima!

Wat wel vreemd is; als ik op de uitknop druk sluit hij af echter nadat hij 3 seconden uit is gaat hij weer aan. Kan ook een BIOS instelling zijn, nog niet naar gekeken.
Voor mediacenter doeleinden zou ik iedereen deze nuc aanraden.

Heb jij ook een Intel NUC D34010WYK?

Ik zou mini-HDMI anders best als een nadeel willen zien, ik heb anders geen verloopje ervan liggen, een gewone HDMI heeft vrijwel iedereen in huis liggen.
Precies, en daarnaast maken de meeste reguliere formaten tv's van de meeste reguliere merken ook gewoon gebruik van een standaard HDMI formaat ingang, evenals versterkers om geluid door te lussen. Dus ik zie niet in waarom dit een minpunt van het apparaat is perse? Het is dat het voor (TS) z'n persoonlijke situatie een minpunt is uiteraard, maar dat is niet heel erg objectief :p

[Reactie gewijzigd door stverschoof op 24 februari 2014 13:31]

Dan kun je (mini) displayport ook als voordeel zien, aangezien displayport 4k ondersteunt.

Ik zit eraan te denken deze machines als desktopcomputertjes te gebruiken op het werk, lijken mij echt krachtig genoeg.
Ik heb hiervoor de gigabyte brix gehad maar die had realtek hardware en dat werkte bij mij slecht onder linux.
Echter toen heb ik er nog even een windows 7 kale installatie op gehad. Draait even soepel als op mijn laptop. Dus voor office taken moet het prima zijn.

Gr
Hoe heb je TVHeadend i.c.m. OpenElec geļnstalleerd?
Zie deze wiki: http://wiki.openelec.tv/index.php?title=Add-on:tvheadend
Het verdere instellen doe je in de webinterface, hier is genoeg info over te vinden via google.

Verder gebruik ik oscam als kaarlezeer software, de globale instellingen kan je hier vinden:

Het werkt goed, alleen signaal sterkte is bij mij een issue, dit ligt echter aan het anysee kastje.
Dank voor de tip. Heb zitten zoeken op de TVHeadend site maar vond daar niets. Dit is mooi startpunt.