Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Rapoo 9060 Blade II Review

Lboers 18 januari 2014, laatste update op 7 december 2016, 895 views

Rapoo 9060 Blade II

Goed compact toetsenbord met numpad. Batterijdduur is goed, de muis is wat eigenaardig.

Pluspunten

• numeriek toetsenbord
  • ziet er lekker uit
  • typt fijn
  • makkelijk mee te nemen
  • batterijduur

Minpunten

• scrollwiel indrukken gaat zwaar
  • batterijklepje toetsenbord kan los schieten

De aanleiding
Mijn tablet, een Microsoft Surface 1 RT, heeft een touchcover. Deze cover werkt als een toetsenbord, maar heeft niet zoals een normaal toetsenbord echte toetsen, wat ik na het tikken van enkele langere stukken wel begon te missen.

Een van mijn jaarclubgenoten heeft de E9070 (alleen toetsenbord), was er enthausiast over en nadat ik wat cadeaubonnen voor sinterklaas kreeg heb ik deze set gekocht. De vijf euro extra voor de muis t.o.v. alleen het toetsenbord ging ik het niet voor laten. Bijkomend voordeel is dat beide één ontvanger gebruiken en mijn tablet maar één usb poort heeft.

Aansluiten
ontvanger inprikken, schakelaars aanzetten en het werkt meteen. Op de eerste keer na dan. (drivers installeren)

Toetsenbord
gebruik
Het toetsenbord ligt stabiel op de ondergrond. Het uiterlijk van het toetsenbordje is strak en mooi. Met uitzondering van de uitstulping aan de onderkant voor de batterijen en waarschijnlijk antenne en printplaten is het toetsenbord heel dun. Zo dun dat het de eerste keer wennen is omdat ten opzichte van gewone toetsenborden de onderste twee rijen lager zitten dan normaal. De toetsen typen fijn en geven door het schaarontwerp duidelijke feedback. De toetsen zijn iets kleiner dan bij een normaal toetsenbord. Dit is over het algemeen geen probleem, maar het wil wel eens voorkomen dat je in plaats van de a met je pink ineens de caps-lock aan zet. De rij met F1-12 toetsen en de links/rechts/omhoog/omlaag doen via de Fn toets multimedia, PgUp/Dn enzovoort. zelf had ik liever home en end als eigen toetsen gezien omdat ik die nogal vaak gebruik.
Na dit toetsenbord anderhalve maand met enige regelmaat te gebruiken kan ik als ik hem schuin in het licht houd wel een beetje zien welke toetsen ik vaak in druk en welke bijna niet. Bij een logitech toetsenbord van driekwart jaar oud zie ik dit veel minder.

bouwkwaliteit
Het mogelijke doorzakken van het toetsenbord heeft waarschijnlijk met de dunheid van het toetsenbord te maken. Van doorzakken heb ik door het plaatsen van wat plastic anti-schuif druppeltjes geen last gehad. (zie foto)
Een ander puntje is het klepje wat toegang geeft tot de batterijen en een plekje om de ontvanger op te bergen. Dit klepje gaat redelijjk eenvoudig los en dan vallen al snel de batterijen en ontvanger er uit. Niet heel fijn om kwijt te raken. Een klein voordeel is wel dat het toetsenbord ook werkt als je maar een van de twee batterijen er in stopt.

Muis
Ondanks het feit dat de muis als 'mini' verkocht wordt is hij fijn in gebruik. Grote vlakken zijn uitgevoerd in een kunstof wat iets weg heeft van het grip van rubber. Ergonomie is voor een normaal persoon wel in orde, het enige punt waar ik hem niet helemaal lekker vind zitten is bij de muis van je hand. Het scrollwiel is wel een serieus punt van kritiek. Je moet namelijk een stevige druk uitoefenen om het wiel te laten klikken. Na een paar keer wordt dit vervelend.
De muis heeft ook een plek waar je de ontvanger in kan opbergen. Je schuift hem hier in de muis en zit daar stukken steviger vast dan bij het toetsenbord.
Ook de muis werkt nog als je maar een in plaats van beide batterijen er in stopt.

Dit is een fijn setje om te hebben, er zijn niet zo veel mooie compacte plankjes met numerieke toetsen op de markt en voor de prijs hoef je het niet te laten. De paar nadelen van het setje zijn makkelijk over heen te komen.

Helaas heeft rapoo medio januari 2014 deze set van hun website gehaald, dus twijfel niet te lang. Ik heb er geen spijt van.

Heb jij ook een Rapoo 9060 Blade II?