Need For Speed Undercover, PC (Windows) Review

BakkerM 3 december 2008, laatste update op 3 december 2008, 4.366 views

Need For Speed Undercover, PC (Windows)

Pluspunten

• De enorme speelwereld; je kan uren rondrijden zonder dat je telkens langs punt A of B rijdt.
  • Gevoel van snelheid, de teller zegt niet 380 km p/u, je ogen zien dat ook
  • Groot aantal beschikbare auto's
  • Politie en hun tactieken, ze vormen een goede uitdaging en leuke toevoeging
  • Races voor geld voor upgrades!
  • Goede soundtracks, fijn motorgeluid
  • Sterke ingame filmpjes, goede acteurs
  • Toegankelijkheid, hoewel erg arcade zullen veel mensen genieten van het racen met een Zonda Pagandi F.

Minpunten

• Brakke performace, normale computers hebben het erg zwaar
  • Politie SUV's die met 400 km p/u een opgefokte racewagen inhalen?
  • Incidentiële clipping problemen
  • Geen ferraris!

Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 4
Excuses voor eventuele spelvouten!

Need for Speed Undercover is de alweer de 15 in de reeks van NFS games (http://nl.wikipedia.org/wiki/Need_for_Speed). Ik heb het spel nu tweemaal uitgespeeld en zodoende een aardig onderbouwde mening. Het systeem waarop NFS undercover momenteel draait:

Syncmaster 245b 24"
Q6600 @ 3.2ghz
2GB PC 8500 DDR2
GA-P35-DS3R Mobo
Asus 8800 GT 512 MB
2x Samsung F1 750 GB in raid 0
Windows XP Professional SP 3 + alle updates & hotfixes

De algemene indruk & Gameplay
Na de installatie ( 6,5gb) start het spel vlot op en kan je een profiel aanmaken, verplicht filmpjes kijken en we kunnen gaan rijden. Het vrij rondrijden in de serie is terug dus we kachelen op ons houtje wat rond door de (enorme) speelwereld. Hoewel er een duidelijke speellijn is kan je vrij rondrijden, zelf races uitkiezen en natuurlijk in steeds betere racemonsters rondrijden. Een bekend concept, ik heb zelf veel nfs underground 2 gespeeld en dat was een soort gelijk concept. Undercover verschilt wel op een groot aantal punten: we rijden alleen nog maar overdag, de politie zit je op de hielen en je kan ditmaal ellenlang rondrijden zonder je eigen pad te kruisen. Want zoals eerder gezegd, de map is gigantisch. De wereld is opgedeeld in 4 'gebieden', welke stuk voor stuk nieuwe races bieden. De wereld is goed gevarieerd, zo rijd je de ene keer door de bergen, dan weer door een stad en tussendoor vlieg je over de snelwegen.

Vliegen over de snelweg ja, want de snelheden lopen hoog op. Er is een imposante collectie van beschikbare wagens. Europese wagens: Lamborghinis, Porsches, Audis, een aantal mercedessen, Zonda Pagandi F, etc. Jammer genoeg ontbreken de Ferrari's, het zou het rijtje complementeren. Aziatische wagens: Nissan GTR iemand? Amerikaans: Muscle cars, Ford Gt, etc. Genoeg variatie en nog meer dan genoeg snelheid. Elke wagen kan geupgrade worden op een aantal punten, ruwweg verdeeld in snelheid of wegligging. Overbodig om te zeggen dat alles geld kost, je begint in een wrak en door het winnen van races krijg je geld en speel je racewagens en upgrades vrij.

Goed, we hebben dus een grote speelwereld, allerlei races (checkpoint, sprint, circuit, hide & seek, snelwegraces), snelle wagens en de immer aanwezige politie. Daar moet wat mee te doen zijn dachten ze bij EA. De politie rijdt dan ook niet in golfjes, maar het liefst in muscle cars, dodge vipers of SUV's. Omdat de speler in elke auto een C2000 heeft meegekregen luister je gezellig mee met alle communicatie van de sterke arm van de wet. Maak je het te bont en de politie ziet het, dan breekt het spectakel los. De politie zet steeds meer middelen in, uiteindelijk kom je wegblokkades tegen, helikopters, etc. De politie maakt het je niet makkelijk, ze zijn namelijk altijd even snel als de speler. Ik reed een keer rond in een Lamborghini met 381km p/u, vliegt er een politie SUV langs die me klem wilt rijden. Weinig reëel, maar wel een uitdaging. Hetzelfde geldt trouwens voor je tegenstanders in straatraces, je rijdt er vaak moeilijk bij weg. Welke raket op wielen je ook rijdt, hoe perfect je ook rijdt, je zal geen 30secs eerder finishen.

Het beeld & prestaties
Hoe ziet het spelletje er dan grafisch uit? Goed, maar het kost wel wat. Voor ieder die dacht dat Crysis zwaar voor je systeem is, probeer eens NFS undercover. Ik begon het spel met de standaard instellingen, maar dat bleek niet speelbaar. Sturen in een slideshow kost secondes en je verliest elke race. Na wat gespeeld te hebben met de instellingen ben ik op de volgende instellingen gekomen: alle settings op het allerlaagste en de resolutie naar 1024x768. Nu is mijn systeem niet high-end, maar dit gaat me echt te ver. Zelfs op deze instelling draait het spel niet altijd soepel; de wereld die aan 380km p/u langs vliegt komt wat schokkend in beeld. De draw distance van de wereld is door mijn settings ook niet alles, zeker het normale verkeer op de wegen wilt nog weleens plots verschijnen. Doordat je enorm hard rijdt, de tegenstander altijd in de buurt blijft wilt dit nog weleens tot frustratie leiden. Je rijdt 80% perfect, opeens knal je ergens tegenaan en je hebt verloren. In een race van 8 minuten leidt dit nogal eens tot een vloek en het afsluiten van het spel. Maargoed, al bij al ziet het spel er goed uit maar is dan niet speelbaar.

Wat ook bij het beeld hoort zijn de ingame filmpjes. Deze zijn van hoge kwaliteit, met als hoofdrolspelers Maggie Q en Christina Milan. Beide komen overtuigend over, al is het jammer dat je deze cutscenes soms niet kan overslaan. Ik heb zelf graag de controle over de snelheid waarmee ik een spel speel, en verplicht kijken is me dan ook een doorn in het oog. Zeker als je het spel al eens hebt uitgespeeld is dit toch jammerlijk.

Geluid
Vroem vroem! Het geluid, één van de belangrijkste onderdelen van een race spel. Hier scoort nfs goede punten, want het spel is goed verzorgt. De auto's klinken goed, de begeleidende tracks zwepen je lekker op en de geluidseffecten passen ook allemaal goed. Enige minpunt; soms heb ik het idee dat elke auto een diesel is. Iets meer revs zou fijn zijn.

Besturing
Ik gebruik mijn Microsoft Ergonomic 4000 toetsenbord bij gebrek aan racestuurtje of controller. Toch is de besturing goed, je kan vrij accuraat insturen. Ik gebruik een combinatie van pijltjes toesen en wat toetsen om speciale acties uit te voeren. Zo gebruik ik left-alt voor de nitro boost en 'x' voor de slomo.

Replaywaarde
Ik heb een goed gegeven, maar dat heeft wat toelichting nodig. Het spel zelf is zo lineair als het kan. Speel wat races, bereik een bepaald niveau, bekijk een cutscene, doe de opdracht en herhaal jezelf. Wat dat betreft heb je het na één keer wel gezien. Het speel scoort wel goed op het aantal beschikbare auto's, de grote hoeveelheid losse races en de upgrades. Speel je het spel uit met een Ford GT, dan speel je de volgende keer om met een opgefokte Porsche Carrera GT te spelen. En omdat de wereld zo groot is kan je uren rondrijden zonder zat te worden dat je het rondje om de kerk rijdt. Na twee keer uitspelen herken ik wel punten van de map, maar meer dan 80% herken ik niet. Je rijdt ook altijd met een half oog op de mini map, want je verdwaald waar je bij staat. Dit vind ik overigens een pluspunt!

Kwaliteit en Stabiliteit
Na twee keer uitspelen toch 4 crashes gehad waardoor ik terug op mijn bureaublad kwam. Je kan discussieren over wat redelijk is, maar ik vind het gewoon slecht. Voor het geld wat je eraan uitgeeft moet een spel gewoon goed draaien. Behalve de crashes zijn er nog wat andere kleine bugs, vaak met betrekking tot clipping en de onzichtbare muur. Met zo'n grote map kan het gebeuren, al is het wel te hopen dat een patch dit oplost.

NFS Undercover is een goed spel. Als je van racen houdt is dit een perfect spel. Natuurlijk, er zijn links en rechts wat minpunten, maar ik blijf het spelen dus de pluspunten overtreffen de minpunten. EA dient wel een patch uit te brengen waardoor ik op een hogere resolutie kan spelen, wat de huidige performance is ronduit slecht.

Heb jij ook een Need For Speed Undercover, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Ik vind het al vanaf ongeveer dag 1 zo bij Need for Speed dat ik het idee heb dat er een (groot) aantal auto's zijn die qua motorgeluid gewoon niet genoeg toeren maken. Als ik manueel schakel, dan schakel ik bij het merendeel van de auto's te laat omdat ik niet het gevoel heb dat ze in de buurt van hun maximale rev zijn. Daardoor kicken ze vaak al tegen de begrenzer aan voordat ik schakel, wat natuurlijk kostbare tijd kost.
Ik kan NFS: UC niet eens op full settings spelen met een HD4870X2 (waar toch maar één core van gebruikt wordt, maar dan nog), AMD Phenom 9950 @ 3,3Ghz en 4GB DDR2 1066mhz geheugen. Dus wat dat betreft is het echt een gaar spel m.b.t. engine/grafische weergave.
Leuke review :).

Performance laat inderdaad soms te wensen over. Er staat me iets van bij dat ik ergens gelezen heb dat het te wijten is aan het soms overmatig gebruik van (licht?)effecten. Zelfs op de console schijnt de framerate niet altijd even goed te zijn.

De SUV's gaan soms idd erg hard. Maar het is ook niet leuk meer als je met je opgefokte beestje binnen 2 tellen van ze af bent.

Ferrari's hebben geloof ik nooit in NFS gezeten. In de laatste paar NFS's zowieso niet. Heeft voornamelijk te maken met de licentie die erg duur is, denk ik. Er zijn iig zat andere 'speeltjes' in de game waar je je ook prima mee kunt vermaken. :)

Tot slot nog even een typo (tussen de positieve eigenschappen):
je ogen zen dat ook
Brakke performace, normale computers hebben het erg zwaar

ik heb er weinig last van. E6600 @3.01 + 8800GTS 512MB
ga vanavond ff kijken. en dan update ik dit bericht :Y)

resolutie 1680*1050 (dacht ik, in ieder geval 20")
world alles op high
AA 2x

frames tussen de 30 en 40

1961 Frames, 60000 Time (ms), 16 Min, 49 Max, 32.683 Avg
dit is gemeten met fraps tijdens een missie (moest 3 achtervolgers uitschakelen)

[Reactie gewijzigd door onzam op 3 december 2008 20:10]

Goed om te horen, dan zal ik hem ook eens moeten proberen.
Op hoge snelheid vind ik drops naar 16 onacceptabel. Gemiddeld is het inderdaad wel goed genoeg, maar als op een cruciaal moment het beeld hapert of stottert, dan ben je het mannelijke geslachtsdeel. Dan gaan bij de mij de instellingen omlaag om een betere framerate te krijgen. Liever goede gameplay dan een mooier beeld.

Ik ben het overigens met de reviewer eens dat het spel veel te zware systeemeisen heeft in verhouding met hoe het eruit ziet.
bij mij
Q6600 + HD4850

1920*1200, 6xAA, anisotrophy
alles high, BEHALVE world effect (bloom): gewoon af

avg 45-50 fps

World effect doet echt veel, maar ik vind het spel er in feite gewoon slechter uitzien als dat aanstaat, te fel belicht gewoon... je kan dingen echt niet meer zien :/
Goede review.

Het wachten op een patch is voor de crashes inderdaad nodig, mijne is iets meer (rond de 10x) gecrashed en ik heb hem nu twee keer uitgespeeld. Wel vervelend.
even voor de duidelijkheid:

Zonda Pagandi F = Pagani zonda F

;)
Nette review. Heb er een duidelijk beeld bij gekregen. Misschien toch binnenkort er is even naar kijken, of het voor mij ook wat is.

@Scandic2008: veel spellen van tegenwoordig vragen SSE3 instructie set. Indien je nog een Athlon XP systeem hebt, ontbreekt deze.
Goede, nette review.
Zit veel tijd in -denk ik- en dat zie je teruig. Leest lekker weg en is op de juiste punten goed onderbouwd.
Prima, je krijgt van mij de maximale sterren!
(ook omdat er geen (?) spelvouten inzitten ;))

[Reactie gewijzigd door bord4kop op 3 december 2008 18:11]

Vraag:Kennis heeft dit spel ook voor kids gekocht maar programma gaat niet lopen.Het is een XP machine AMD processor 2 Ghz,512 Mb Ram Videokaart 128 Mb.
Het spel start niet eens,maar blijft hangen in een dos scherm met een coe Temp\8bf4_appcompat txt.

Iemand een verklaring ? Is de computer niet geschikt en heb je idd een 3.Ghz processor nodig ?
Je krijgt geen 30sec voorsprong?

Even ter illustratie, je hebt ''gewone'' races en ''master'' races. Die master races zijn idd niet simpel (denk aan Fzero met de tegenstander die met een elastiek aan je vastzit waardoor je zelfs als zij fouten maken niet bij ze kan wegrijden) maar de normale races zijn (excuse my language) achterlijk makkelijk. En ik zit nu op 80% van het spel, dus dat is niet alleen in het begin.

Ik heb zelfs een keer 2 min voorgelopen.....
En natuurlijk hebben we daar een screenshot van:
;)

[Reactie gewijzigd door FTI op 3 december 2008 20:29]