Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2AMH) Review

Ps3gamer91 17 januari 2014, 879 views

Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2AMH)

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • GPU
  • CPU
  • Goed beeldscherm
  • Ultrabay
  • Speakers zijn van goede kwaliteit (JBL)
  • Mooie behuizing

Minpunten

• Accuduur
  • Voor lange reizen; een zware laptop

Dag, allereerst de volgende opmerking: ik ben geen expert op het gebied van hard-/ software. Daarom zal deze review een amateuristische insteek hebben, die, hopelijk, zo goed mogelijk onderbouwd is.

Mijn eerste laptop is de Y500 van Lenovo, toentertijd was Lenovo voor mij een relatief onbekend merk. Toentertijd duidt op een jaar geleden.

Ik had de volgende eisen aan een laptop:

- Onder de 1000 euro
- Full-HD
- Groter dan 13''
- Er moet een redelijke GPU in zitten
- CPU en RAM moeten geen bottleneck vormen, dus meer dan 4GB RAM en minimaal een i5.

Laat ik stellen dat op al deze punten de laptop is geslaagd namelijk:

- 800 euro
- Full-HD (Led edge- lit background)
- 15,5 ''
- GT650M ( goed genoeg om bijv. BF3 op high te spelen op 720p )
- 8GB DDR3
- Intel Core i5 3210M ( een vlotte CPU voor mij als regulier type gebruiker )
- Daarbij een harde schijf met 500GB aan geheugen

Toen ik de doos opende viel mij de mooi geborstelde bovenkant op. Daarbij waren de boxjes en het toetsenbord ook mooi. ( het toetsenbord kan rood verlicht worden in 2 standen.)
De laptop heeft de volgende afmetingen:

Hoogte 36mm
Lengte 259mm
Breedte 387mm
Gewicht 2,7kg

Sommige mensen beschouwen laptops met een gewicht meer dan 2,5 kg als zwaar. Ik heb hier niet veel last van aangezien ik korte reizen maak met mijn laptop.

Nu ga ik het meer hebben wat er onder de motorkap zit, wat zijn de prestaties, wat vind ik goed aan de kracht van de laptop etc.

Allereerst vind ik de laptop zeer geschikt voor mijn type gamer: ik neem 'genoegen' met de laatste titels op medium. Wil je nog meer uit je laptop halen, dan is de SLI een aanrader: die heeft 2 GT650M videokaarten.

De CPU is voor mij meer dan genoeg kracht. Ik gebruik de laptop voor multi-tasken; Word, internet, downloaden enz. Mocht je zware programma's gebruiken dan zou een betere CPU je laptop niet misstaan.

De hitte en het geluid wat de laptop uitspuwd is voor mij een puntje van kritiek. Tijdens belasting kan de laptop behoorlijk warm worden! Ik heb geen programma die de temperatuur meet maar intu´tief denk ik dat ik dicht bij een kritiek punt zit qua temperatuur... Het geluid stoort mij niet omdat ik een koptelefoon draag maar je hoort de laptop wel brommen.

Het beeldscherm is mooi, ik heb verder niet veel ervaringen met beeldschermen, maar ik ben tevreden over de helderheid. Als je goed kijkt zie je wel wat backlight bleeding...
Dit gezegd hebbende kom ik hierbij wel op een nadeel: de batterij! Die vind ik niet heel denderend... Gelukkig zit ik wel vaak aan netstroom maar mocht je het beeldscherm op volle helderheid zetten, de CPU vol laten draaien enz; dan is de batterij snel op. Ik denk na ongeveer 2,5 uur al bijna!

De speakers van JBL die op de laptop zitten zijn van goede kwaliteit en bieden een goed geluid voor een laptop.

De features vind ik wel oke: ik ben te spreken over de rode kleur van het verlichte toetsenbord! De ultrabay ( je kan componenten in de laptop zetten zoals een extra harde schijf, videokaart...) heb ik niet gebruikt en ga dit misschien wel ooit een keer doen. Let wel: de ultabay vervangt de optische drive!

Conclusie:

Al met al vind ik de laptop voor het geld erg sterk. Ik kan goed spelletjes spelen en mijn dagelijkse dingen erop doen. Het ligt aan het type gebruiker of die dit ook een fijne laptop vindt. Ik ben van mening dat voor een doorsnee persoon deze laptop volstaat door zijn mid-range videokaart, een degelijke CPU en de laptop heeft daarnaast voldoende RAM-geheugen.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y500 (MBG2AMH)?

Batterijduur een minpunt? Ik denk dat bijna alle laptops hetzelfde probleem hebben hoor. Ik speel trouwens bf4 op 1080 met alles op medium en is nog prima te doen.
die 2,5 uur herken ik zelf ook en is wel erg kort hoor. maar bij normaal gebruik haal ik 5 a 6 uur, wat lang zat is. Gamen doe je toch me de stekker in het stopcontact, anders krijgt je GPU nooit genoeg stroom. ik heb trouwens wel de versie met een i5-3220m en een 640m. mijn GPU gebruikt dus 32 watt ipv 45 watt zoals die van jouw:) scheelt toch weer iets in warmte en stroomverbruik. Bij mij word trouwens alleen het hoekje linksboven warm. niet echt storend vind ik, daar zit je met je vingers toch nooit.
Jammer dat er nog geen laptops zijn met een OLED-scherm, dan heb je geen last meer van het bloeden ;)
Bij bol.com ook eentje gekocht. Gebruikt maar als nieuw volgens de advertentie. De levering ging via Lenovo Lifestyle Store. Het is een prachtige laptop als hij goed zou zijn. Helaas uitvallende WIFI, bevriezen van systeem en de schermrand laat los. Verder voelt de ingebouwde dvd-slede breekbaar aan als je de laptop oppakt. Ik ben bezig met reparatie maar de partijen wijzen naar elkaar en zijn ontzettend traag. Ik hoop dat het goed gaat komen, want zonder de gebreken is dit een prachtige laptop. Ik kan bijna niet wachten om er een micro-sd in te bouwen, tenminste als hier een micro-sd slot in zit. Voornamelijk gebruik ik het systeem voor fotobewerking, maar denk dat er vell meer krachtige dingen mee kunnen. De laptop is bijzonder stil (of de fan is ook al stuk) en het verlichte toetsenbord is heerlijk.