Apple iPhone 5c 16GB Wit - Reviews

Apple iPhone 5c 16GB Wit Review

Albantar 17 januari 2014, 4.703 views

Apple iPhone 5c 16GB Wit

Pluspunten

• Het is een Apple: Hardware en software zijn heel goed met elkaar geļntegreerd.
  • Hij is van plastic: Minder schadegevoelig dan de 5 en de 5S.
  • Lightning-kabeltje: Lekker klein en het maakt niet uit welke kant je boven doet.

Minpunten

• Het is een Apple: Er valt weinig aan te tweaken.
  • Hij is van plastic: Oogt een stuk goedkoper dan de 5 en de 5S.
  • Lightning-kabeltje: Het is geen standaard Micro-USB... Ik heb 20.000 Micro-USB-kabeltjes maar slechts twee Lightning-kabeltjes, dus eventjes "behelpen" nog... [/FWP]

Sinds gisteren ben ik in bezit van een witte iPhone 5C 16GB. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door het toestel. Het ligt goed in de hand, is lekker zwaar waardoor hij niet goedkoop aanvoelt. Hij reageert heerlijk vlot op alles wat je van hem vraagt - wat bij mijn vorige telefoon (Galaxy SII) zeker niet altijd het geval was.

Het installeren van de eerste apps ging vlekkenloos. De meeste apps die ik op mijn SII gebruikte waren "cloud apps" of hadden eigen synchronisatie en backup waardoor de overstap van Android naar iOS eigenlijk heel smooth was; ik kon in de meeste apps gewoon doorgaan waar ik gebleven was. De BT-koppeling met mijn auto ging ook voorspoedig en ik kan nu eindelijk testen of het feit dat mijn SII vaak ontkoppelde aan de SII lag of aan de auto. Tot nu toe ziet het er stabiel uit dus ik vermoed dat dat euvel bij de SII zat en dus nu is opgelost met deze iPhone 5C.

Een dag is nog te weinig tijd om een zeer uitgebreide review te schrijven, maar mijn eerste ervaringen zijn boven verwachting goed dus ik kon het niet nalaten om toch even wat neer te pennen. Wellicht ga ik deze review in de toekomst nog uitbreiden.

De iPhone 5C is interessant als het prijsverschil met de 5S significant genoeg is. Of als je per se een funky kleurtje wil hebben, of als je per se een telefoon wil die wat beter tegen een stootje is bestand dan de 5S. In mijn geval was het prijsverschil tussen de 5C en de 5S zo'n ¤250, en dat was voldoende om de 5S eigenlijk niet te kunnen verantwoorden.

Om in de woorden van Het Voetbalorakel te spreken: elk voordeel heeft zijn nadeel, dat blijkt ook uit de positieve en negatieve punten die ik heb genoteerd:

Heb jij ook een Apple iPhone 5c 16GB Wit?

Android word alleen maar trager van al die memory cleaners. Als je die gebruikt snap je niet hoe je Android moet gebruiken. Daarbij, MIUI wel eens gebruikt? Ook Android. Werkt perfect, is snel, customizable en zit vol met handige en doordachte functies. En het werkt gewoon altijd.
Ah, die hoor ik vaak van Tweakers: "als je X doet dan snap je niet hoe je Y moet gebruiken". Maar als je met consumentenproducten te maken hebt, is het een aanklacht tegen de gebruiksvriendelijkheid van je product als grote groepen niet begrijpen hoe je Y moet gebruiken.
Het ontaardt hier toch een beetje te veel in een iOS vs Android discussie... Dit is een review van de Apple iPhone 5C, daar staat nou eenmaal iOS 7 op, dus het heeft weinig nut om ellenlang de discussiėren over voor- en nadelen van iOS vs Android, daar zijn andere topics voor. :)
Net een 5c (ook wit, maar 32GB) gehaald en ik ben er erg tevreden mee. Wat vaak ondersneeuwt in al het gepraat over specificaties is dat tactiliteit ook belangrijk is bij een apparaat dat deel is van je dagelijks leven: hoe voelt hij, hoe houdt-ie vast, etc. En op dat front scoort de 5c wat mij betreft belangrijk beter dan alle iPhones na de 3gs. Goed, hij is misschien niet zo snel als de 5s, maar ik heb nergens het gevoel dat-ie langzaam is. Wat ik wel heb is een apparaat dat fijn in de hand ligt, waar je goed mee kunt bellen (bij de 4 was dat nog wel eens een probleem) en dat je niet hoeft te behandelen alsof het van porselein is (zoals de 5/5s).
Ook ik heb een iPhone 5c aangeschaft, de blauwe 16gb versie. Voor 400 euro heb ik deze nieuw kunnen kopen in de Amerikaanse Apple store. Iedereen die deze telefoon op dit moment in Nederland koopt, zal flink meer betalen. Ik heb al aardig wat Apple-producten in bezit (iMac, Macbook, Apple TV en iPod touch) en wilde ook graag een iPhone. De prijs van de iPhone hield me altijd tegen. Toen ik de mogelijkheid had om voor 400 euro deze telefoon nieuw te kopen, heb ik die gepakt.

Ik ben uitermate tevreden over deze telefoon. Hij is snel, iOS is fijn, de camera is goed en het uiterlijk is mooi; oftewel het plaatje klopt gewoon. Qua specificaties zal deze telefoon niet de beste zijn, maar het gaat mij om de gebruikservaring. Op geen enkel moment heb ik het idee gehad dat de telefoon (te) traag was. Het veelbesproken gebruik van plastic is voor mij geen nadeel. Net als veel anderen gebruik ik een cover om de telefoon, in veel gevallen zie je dan het plastic niet eens meer. De voordelen van iOS en het samenspel met bijvoorbeeld AppleTV zijn fantastisch, al staat dit natuurlijk los van dit model.

In Nederland is hij nog wel aan de dure kant, maar de prijzen beginnen al te dalen. Voor mij een perfecte koop.