Edifier Studio R1600T Plus (Zwart) Review

joppetie 16 januari 2014, laatste update op 15 april 2014, 914 views

Edifier Studio R1600T Plus (Zwart)

Pluspunten

• Vormgeving
  • Bouwkwaliteit
  • Zuivere hoge tonen
  • Duidelijke middentonen
  • Voldoende bas
  • Aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Volume
  • Bas (voor sommigen)

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Een paar maanden geleden vond ik het hoog tijd worden om een setje speakers te kopen, aangezien ik voor die tijd altijd achter m'n computer zat met mijn HD 598 van Sennheiser. Ze zijn fantastisch, maar zoals met elke hoofdtelefoon mis je toch het gevoel van de bas en het gevoel dat je 'in' de film of game zit.

Zo ging ik dus op zoek naar een setje voor een redelijke prijs. Ik wilde niet te veel uitgeven, want het zou bij m'n pc komen te staan en niet in de huiskamer. Van te voren wist ik niet zo goed waar ik naar moest zoeken. Eerst leek een 5.1 set van Logitech me een goed idee, maar ik zag meteen al op tegen het installeren van alle satelliet speakers die je daarmee hebt. Ik vind het er niet zo mooi uitzien, zo vijf speakers op je bureau. Bovendien zijn de goedkopere setjes van een erg lage kwaliteit plastic gemaakt en zijn de individuele speakers erg licht. Dat geef ook niet echt een fijn gevoel.

Een 2.0 of 2.1 set dan maar. Ik heb even rond zitten kijken en uiteraard wilde ik een actieve set. Dus 2.0 valt dan al snel af. Helaas is voor een redelijke prijs, zo rond de honderd euro, ook geen 2.1 set te vinden die bouwkwaliteit uitstraalt of er überhaupt goed uitziet.

Gelukkig kwam ik toevallig deze set van Edifier tegen hier op Tweakers. Ik had nog niet eerder van het merk gehoord, maar na enige reviews gelezen te hebben, bleek toch wel dat het internet deze speakerset enorm prijst. Zodoende heb ik hem ook maar gewoon gekocht.

De speakers zijn van een zwart hout gemaakt en zijn zeer goed afgewerkt. De bouwkwaliteit is werkelijk fantastisch voor de prijs. Ze hebben een goed gewicht en dat geeft dan ook het gevoel van een degelijk product, wat het tot nu toe ook zeker is.

Standaard zit er een stukje stof op, wat de speakers een rustige en simpel doet ogen. Het zijn dan gewoon twee boekenplank speakers. Als je het stukje stof er af haalt, wat overigens heel makkelijk gaat, hebben ze een veel stoerdere uitstraling. Het metaal om de drivers is goed afgewerkt en het is dan ook de bedoeling geweest van Edifier om ze op allebei de manier er goed uit te laten zien. Helemaal top. Aan de onderkant van beide speakers zitten vier rubberen voetjes. Deze zorgen ervoor de de ferm op hun plek blijven staan en helpen ook met geluidsdemping naar de ondergrond.

Aan de rechterzijde van de rechter speaker zitten drie draaiknoppen: Één voor de hoge tonen (treble), één voor bas en één voor de volumeregeling. De knoppen voelen goed aan en zijn wat zwaarder om te draaien, zodat je dat niet per ongeluk zal doen. Ze sluiten goed aan met het stukje plastic dat er omheen zit.

Aan de achterkant van de rechter speaker zitten alle aansluitingen. Er zit één standaard stroomkabel, die vastzit en dus niet losgekoppeld kan worden, een aan-uit-schakelaar en twee RCA-aansluitingen. Er wordt één RCA naar 3,5mm jack meegeleverd, zodat je de speakers op vrijwel alles kan aansluiten. Er zijn twee aansluiting om het mogelijk te maken om de speakers tegelijk op bijvoorbeeld een desktop en een laptop aangesloten te hebben. Zo hoef je niet steeds de kabels te verwisselen. Natuurlijk zit er ook een aansluiting om met de bijgeleverde kabels de tweede speaker aan te sluiten. De kabel is zeker lang genoeg voor ieder bureau.

Hoewel ze misschien fantastisch zouden staan in een woonkamer, zou ik ze daar zelf niet neerzetten. Omdat er een 32W versterker in de rechter speaker zit, hebben beiden slechts 16W. Zo kun je de drivers niet opblazen, dat is fijn, maar dit betekent wel dat ze niet bijzonder hard gaan. Voor op een bureau is het absoluut meer dan genoeg en in een andere ruimte ook, maar voor in de woonkamer zijn ze niet erg geschikt.
-Edit: Ik wil nog even benadrukken dat ze voor bij de pc zeker te weten hard genoeg kunnen.

De geluidskwaliteit is heel goed. De 18mm tweater geeft heel goede, zuivere hoge tonen weer en de 12cm woofer excellente middentonen. De bas is prima, maar uiteraard niet zo krachtig als bij een subwoofer. Als je de draaiknop voor bas aan de rechterkant van de rechter speaker hoger zet, is de bas goed te voelen. Het setje is misschien niet aan te raden voor iemand die alleen maar heel erge "bass-heavy" muziek luistert en bas enorm belangrijk vindt, al vind ik zelf dat alle muziek er erg goed door klinkt. Als je bas zo goed mogelijk wilt voelen, met je de achterkant van de speakers naar een muur of hoek richten. Aan de achterkant zit namelijk een gat, waar een groot deel van de lage tonen en bas vandaan komt.

Al met al moet ik zeggen dat ik enorm onder de indruk ben van deze speakers. Het uiterlijk spreekt me enorm aan, met of zonder stukje stof. De geluidskwaliteit is geweldig, maar mist misschien een beetje bas voor de liefhebbers daarvan. Het is jammer dat het volume niet hoog genoeg kan om ook in de woonkamer de muziek te 'voelen', anders had ik zeker nog een paar gekocht voor naast de tv.

• FiiO Olypus E10 (DAC)
  • iPod Touch 3G
  • LG G2
  • Mijn subjectieve oren

Heb jij ook een Edifier Studio R1600T Plus (Zwart)?

"maar zoals met elke hoofdtelefoon mis je toch het gevoel van de bas en het gevoel dat je 'in' de film of game zit."

Voor mij gaat die opmerking mank.
Ik gebruik Juist een hoofdtelefoon om een goede bas te horen! Gamen,muziek,films ervaar ik met een hoofdtelefoon veel intenser.
Ik gebruik een Sennheiser HD 380 Pro icm een Behringer NOX 202.
Die laatse is echt een juweel voor het geld. Mijn pc aangeloten via usb, en het klinkt met de juiste instellingen kraakhelder! en dat met een enorm ! volume. En ik zou diep in de buidel moeten tasten om van dezelfde puike freq. response cq weergave te kunnen genieten wanneer het om speakers gaat . En mijn buren zijn me dankbaar.
Just my 2 cents :).

[Reactie gewijzigd door TweakerTweak op 16 januari 2014 15:12]

En daarover ben ik het ook helemaal met je eens. Om écht goede bas te horen voor een redelijk bedrag moet je uiteraard een hoofdtelefoon kopen. Dan krijg je veel betere waarde voor je geld.

Wat ik meer bedoelde is het 'gevoel' van bas. Dat je bureau een beetje mee gaat trillen, dat je het in je borst voelt bonken. Dat vind ik wel erbij horen als je naar een spannende film kijkt bijvoorbeeld.