Specificaties 250GB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

rmjanzenTestpanel 14 januari 2014, laatste update op 14 januari 2014, 13.564 views

Samsung 840 EVO 250GB (Testpanel)

Pluspunten

• Goedkoopste manier om een grote snelheidswinst te behalen
  • Software bijgesloten voor datamigratie en OS en SSD optimalisatie

Minpunten

• Geen usb-sata adapter bijgesloten (indien nodig... op te lossen door juiste versie te kiezen)

The need for speed
Al enige tijd denk ik aan een manier om mijn 3 jaar oude pc wat meer snelheid te geven. Dit zonder een enorme investering of ingrijpende hardware wijzigingen (mainboard, cpu etc.). Afgaande de reactie en reviews die ik lees op het internet, kwam ik tot de conclusie dat een SSD upgrade mij waarschijnlijk het gewenste resultaat zou geven. In eerste instantie bleef het bij deze conclusie. Echter kreeg ik een mooi buitenkansje om mijn conclusie in de praktijk te brengen, middels het gaan gebruiken van de

Samsung 840evo 250gb SSD.

Met het schrijven van deze review (mijn eerste op tweakers.net) wil ik mijn bevindingen met jullie delen. Daarbij hoop ik natuurlijk dat uiteindelijk de SSD mij gaat brengen wat ik had verwacht.

Uitgangspunt
Het uitgangspunt is dus het opwaarderen van mijn bestaande pc. Het gaat hier om de HP HPE-370NL:

HPE 370 features:
  • NVIDIA GeForce GTX260
  • TV-Tuner
  • DVI-D (digitaal)
  • High Definition 7.1 audio
Een pc die voor mij nog steeds prima voldoet. De pc wordt niet gebruikt voor gaming, maar meer voor de gemiddelde zaken die in een gezin plaatsvinden (word, excel, internet, foto’s en video). Hierbij hecht ik dus een grote waarde aan snel opstarten van het OS en het snel kunnen opstarten en draaien van verschillende applicaties. En hier komt de upgrade van een HDD voor het OS naar een SSD naar voren. Hierbij zal ik de 2 bestaande HDD's in de pc behouden als data schijven. Een enigszins beperkende factor zal het ontbreken van een SATA 600 aansluiting. Ik zal het moeten doen met een SATA 300 aansluiting. Wat dit voor een effect zal hebben op de prestaties zal ik uitvinden.

It has arrived !

Het eerste wat opvalt is hoe klein het doosje is en hoe weinig het weegt. Natuurlijk is dit logisch met de eigenschappen van een SSD, maar ik was toch verrast (in de positieve zin). Maar aan een doos zelf hebben we niks, dus snel kijken wat er in die doos zit.

Het gaat hier om de MZ-7TE250BW versie van de SSD. In het Nederlands wil dat zeggen dat het gaat om de "kale" versie zonder installatiemateriaal. Samsung heeft ook 2 andere versies in de verkoop. Dit zijn :
  • De desktop upgrade versie met 3,5" beugels met schroeven, SATA datakabel en SATA naar USB 2.0-aansluiting (MZ-7TE250KW)
  • De laptop upgrade versie met een SATA naar USB 3.0-aansluiting (MZ-7TE250LW)
Deze extra’s kunnen zeker handig zijn voor het installeren, maar kosten ook weer wat extra. Het is dus zaak om van te voren goed te kijken naar wat je nodig hebt en wat de prijsverschillen op dat moment zijn. Zeker een SATA naar USB aansluiting kan handig zijn bij het overzetten van data en je zal er maar net bij het installeren achter komen dat je geen SATA kabel hebt liggen.

Wat bij alle versies hetzelfde is, is de bijgeleverde software. Samsung levert bij de SSD data migratie software en SSD beheer software (Samsung Magician).

Installatie
Nu alles voor me ligt, kan ik overgaan tot het installeren van de SSD. Zoals gezegd gaat het hier om de “kale” versie van de SSD. Gelukkig heb ik nog een SATA datakabel liggen, is er een vrije SATA aansluiting op het moederbord en is er ook nog een voedingsaansluiting vrij. Vrij makkelijk kan ik dus alles aansluiten en de pc aanzetten. In de bios wordt hij meteen herkend en Windows installeert meteen de juiste drivers. Stap 1 is dus gedaan en viel mee.

Stap 2 is het installeren van de bijgeleverde software. Zoals gezegd levert Samsung bij de SSD data migratie software en SSD beheer software (Samsung Magician). Ik begin dus ook met het installeren van deze software. Beide installatie voorlopen soepel en tijdens de setup wordt gecontroleerd naar nieuwe versies. Voor beide programma’s is een nieuwe versie beschikbaar en deze update wordt meteen uitgevoerd. De versies gaan van
  • Samsung Data Migration v2.0.1.0 -> v2.6.0.1
  • Samsung Magician v4.1.0 -> v4.3
Nu alles up-to-date is, start ik de Samsung Magician software.

Deze software wordt door Samsung als volgt omschreven: “Samsung Magician biedt tools voor het maximaliseren van de prestaties, inclusief benchmarking, geavanceerde OS-optimalisatie, statuscontrole voor schijfgezondheid en over-provisioning-instellingen. “ In eerste instantie gebruik ik de software om de firmware versie van de SSD te controleren. Op het bovenstaande plaatje is al te zien dat er een melding bij het firmware update scherm is te zien. Verder klikken in het menu levert:

Samsung is dus al verder in zijn firmware en ik update deze ook naar de laatste versie.

Dan kunnen we aan de slag met het OS. Ik maak de keuze om de bestaande HDD te clonen naar de SSD. Volgens de verschillende berichten op internet is dit niet zonder risico en kan het fout gaan. Dit grotendeels door de aanwezigheid van de recovery partitie van HP die nog weleens moeilijkheden wil geven bij het clonen. Daarnaast zegt men dat een schone installatie altijd sneller is. Waarom dan toch deze keuze.
  • Ik wil graag de meegeleverde software in stand houden omdat ik delen hiervan gebruik. Het installeren van andere vervangende software brengt extra kosten met zich mee.
  • Omdat het kan :) . Ik wil de mogelijkheden van de software uitproberen en ik kan altijd nog opnieuw installeren.
Uit voorzorg heb ik mijn belangrijke data naar de 2de HDD verplaatst(naast de standaard backups die ik maak) en heb ik met Macrium een image gemaakt van de bestaande situatie. Dus nu de sprong in het diepe.

Met de data migration software kan je vrij makkelijk kiezen welke partities je wil overzetten en welk formaat je deze partities wilt meegeven. Ik kan dus ook makkelijk de recovery partities meenemen en een exact dezelfde situatie creëren zoals die nu ook is. Na dit ingesteld te hebben, doet de software zijn werk.

Een kleine drie kwartier later…

Vervolgens pc uit en disable ik de bestaande HDD in de bios. Daarnaast pas ik de boot priority aan en disable voor de zekerheid hier alle andere hdd’s. En dan komt het grote moment. De eerste keer opstarten. WAT EEN VERSCHIL. Het is dat in mijn boot tijd het intypen van het wachtwoord zit, anders was het nog sneller gegaan. TOP!

Vervolgens weer de Samsung Magician software starten om het OS en de SSD verder te optimaliseren.

Natuurlijk kies is voor de maximale performance variant voor het OS.

Als laatste nog een stukje over-provisioning doen voor dat beetje extra performance en duurzaamheid

Hiermee is de installatie compleet en kan ik gaan kijken naar de prestaties van de nieuwe aanwinst.

Prestaties
Nu de SSD is geïnstalleerd, komt het tot het vergelijken van de harde cijfers. Deze cijfers zijn niet het uiterste wat er met de Samsung mogelijk zal zijn, maar ik heb natuurlijk de beperking van de beschikbare SATA aansluiting. Voor de harde cijfers heb ik gebruik gemaakt van de Crystalmark tool, de boottijden van de pc en tenslotte de prestatie index van Windows (voor zover die echt wat zegt)

Crystalmark vergelijk

Standaard Seagate 1,5TB HDD

Samsung 840EVO 250GB

Boottijden (van indrukken aan knop tot bureaublad)

Standaard Seagate 1,5TB HDD
84 seconden
Samsung 840EVO 250GB
35 seconden

Windows Prestatie-index

Oud

Nieuw

In de praktijk merk je dat de pc een stuk sneller draait en dat programma’s vrijwel meteen geopend zijn. Dit is echt een enorm verschil met de oude situatie.

Prijs/Conclusie
De cijfers zeggen natuurlijk al genoeg. Ik ben me er van bewust dat ik gezien de beschikbare SATA interface niet het maximum uit de SSD haal, maar het verschil is er zeker. In de praktijk voelt de pc een stuk sneller en voldoet de Samsung SSD zeker aan mijn verwachtingen. Naar mijn mening de goedkoopste manier om een aanzienlijke performance winst te halen.

Daarbij liggen de Samsung SSD goed in de markt qua populariteit en prijs. In vergelijk tot de grote andere merken doet Samsung het momenteel goed en dat is zeker te danken aan het leveren van een product met goede specificaties, uitstekende prestaties en tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Voor mij nu zeker een goede keuze en ik hoop er nog lang van te genieten.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Mooie schijf, maar als globaal kijk naar je Index cijfers, dan komt mijn oude I920, met een oude OCZ Vertex 3 120 Gb op een 7.7 score uit, wat is dan de vooruitgang sinds 2008, dat is niet hatelijk bedoeld maar ik wordt soms een meetje moe, van al die hoogdravende verhalen, het gaat maar om een ding PK's.

Probeer een Asus 6GB Controller, en je zult zien dat je Pc geen enorme boost krijgt, maar voor minder dan 40 Euro dat je weer jaren vooruit kan, ga maar lekker kijken bij Informatique, daar heb deze kaart aangeschaft, en ik ben er erg blij mee.

[Reactie gewijzigd door Pana op 17 januari 2014 01:31]

Hoi hoi,

Dat kan inderdaad kloppen door de beperking van de beschikbare SATA interface in mijn pc. Dit heb ik meteen aan het begin van de review gemeld en in de conclusie :

"Ik ben me er van bewust dat ik gezien de beschikbare SATA interface niet het maximum uit de SSD haal, maar het verschil is er zeker."

Tip van andere kaart was reeds gegeven en neem ik zeker mee (dank daarvoor). Mijn conclusie blijft natuurlijk wel staan al is het natuurlijk subjectief. Maar dat is iedere review. Ik heb in ieder geval duidelijk de uitgangspunten aangegeven en meer kan ik niet :).
Goede review.
Is het zo dat de originele HDD niet meer werkt als je die zou terugplaatsen, omdat hij beschreven is door de cloning software, zoals ik ergens las?
Thanks

Ik kon gewoon switchen tussen beide een hdd werkte dus nog gewoon.

mvg
Rene
Ok, bedankt voor je reactie! Ik las ook ergens dat een recovery partitie niet wordt meegenomen tijdens het klonen, of niet meer goed werkt?
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet heb geprobeerd. Hij staat erop maar weet niet of hij werkt. Ik heb de optie gebruikt om recovery dvd te maken van de partitie.
Kijk eens in de handleiding van je moederbord of er geen SATA3 poorten aanwezig zijn, dan heb je nóg wat meer snelheidswinst. :)
Hoi hoi,

had ik al gekeken en die heb ik helaas niet.

grt,

René
Wat ik in jouw geval zou doen is nog 1 extra investering doen.
pricewatch: Conceptronic PCI Express Card SATA 600

Deze pci express card aankopen , dit levert een interne Sata 600 poort op, wat voor jouw ssd nogmaals een zeer groot verschil zal
Om eventjes voort te bouwen op mijn "kuch standpunt" waarom die extra investering de moeite wel waard is.

Dit is mijn benchmark onder dezelfde omstandigheden als de jouwe (50mb transfer file)
Performantieverschil is letterlijk 2x sneller, in sequential read maakt dat weinig uit, omdat dat in de praktijk toch enkel handig is om zeer veel files te kopieren.
Maar wat wel zeer erg handig is , is de 512K & 4K read&write resultaten, wat in de praktijk meer gewenster is bij dagelijks gebruik.

Ik win er geen euro mee, maar kijk echt naar de Asus 3S6, een geweldige kaart voor een tussen oplossingen.
Ben aan het overstappen van een Samsung 830 120GB naar een 840 EVO 250GB (zodat die 830 SSD naar de PC van m'n pa kan). Na de migratie met de Samsung Data Migration tool liep ik enkele dagen geleden tegen een boot error aan, no boot\BCD file found. Repareren met Win7 install ging niet: in eerste instantie leek ie wel iets te doen (in de details had ie het over G: terwijl ik C: gekloond heb?!) maar toen bootte ie nog niet en vervolgens was de melding "dit OS kan ik niet fixen" ?! Grrrr.

Had blijkbaar de harddisk moeten afkoppelen (ook al is die nog volkomen leeg, de data moet ik nog van oude PC migreren) tijdens de migratie. Viel me toch tegen, dit stond nergens aangegeven (laat staan dat erbij stond waarom, wat is anders de betekenis van "klonen") . Volgens Google ben ik niet de enige die hier tegenaan loopt .. ;( Schijn het met "Easy BCD" te kunnen oplossen, hoe precies moet ik nu nog weer bekijken (tips? vanaf de 830 neem ik aan, met de 840 ook aangesloten). Anders migreer ik nog wel een derde keer en dan met de HDD afgekoppeld. Ik had 't direct al een tweede keer geprobeerd in het kader van "retry!", van SSD naar SSD gaat dat tenslotte snel genoeg (25 min of zo, er is pas zo'n 50GB van de SSD in gebruik meen ik).

Andere optie: bij de 830 zat een versie van Norton Ghost - zou ik handiger / beter daarmee kunnen clonen? [ update: ik zie dat Symantec met Ghost is gestopt en dat het nog wel Win7 ondersteunt maar geen Win8 - waarschijnlijk de reden dat Samsung iets anders op de kop getikt heeft. Maar goed, voor mijn Win7 migratie is Ghost dus nog steeds een optie, en wellicht een betere. ]

Uiteindelijk is een fresh install ook nog mogelijk, die ik echter juist hoopte te ontlopen (want inderdaad niet alleen Win7 geinstalleerd, maar ook reeds enkele applicaties en talloze configuratie-instellingen doorlopen op de 830). Ik geloof niet dat het me veel uitmaakt qua performance, me nogmaals op de betekenis van het werkwoord "klonen" baserend ...

Daarnaast is gisteren m'n U3S6 gearriveerd, die hopelijk wel met m'n moederboard gaat werken (dat mobo M4A78LT-M LE staat namelijk niet op de Asus compatibility lijst) om zo de SSD performance nog wat verder op te schroeven. Zo niet, dan gaat ook die U3S6 naar m'n pa en z'n wat oudere Asus P5KPLAM-SE met slechts 2x SATA300 (staat ook niet op de lijst maar hopelijk wel vergelijkbaar met de P5K van een van de happy U3S6 reviewers hier). Kan ie daar nuttig ingezet worden zodat de ouwe nog sneller Patience kan spelen ;) .

[Reactie gewijzigd door getlost op 29 januari 2014 18:21]

Mooie uitgebreide review, ik ga morgen die van mij inbouwen. Heb helaas ook een SATA 300 aansluiting maar toch is er volgens je test nog wel een groot snelheidsverschil waarneembaar. _/-\o_

Ik ben van plan om alleen de recovery partitie te clonen naar de SSD om daarna een schone installatie vanaf Windows 7 recovery cd's te doen.

Toch nog een vraag: ik heb niet alle reacties gelezen hierboven, en ik weet niet of je een gamer bent zoja is het ingame ook te merken? ik draai zelf veel Battlefield 3 en 4. Met een normale HD zijn mijn teamgenoten soms al bij de eerst vlag en moet ik nog beginnen! :)

[Reactie gewijzigd door Dessie op 14 februari 2014 16:04]