Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart Review

StrongArmLance 13 januari 2014, laatste update op 13 januari 2014, 6.162 views

Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart

Pluspunten

• Zuinig
  • Snel
  • Transporteerbaar
  • 'Echte' Windows 8

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Geheugen

(disclaimer: in deze review beschrijf ik voor mij hoe het apparaat in elkaar zit zonder daarbij teveel aandacht te schenken aan het uiterlijk, ik heb een extra kopje: hardware waar ik de nodige dingen kort zal bespreken, maar voor verdere uitbreiding over prestaties ed wijs ik je graag door naar volgende (zeer goede) reviews: http://tweakers.net/produ...rmer-book-t100-grijs.html en http://tweakers.net/produ...rmer-book-t100-grijs.html)

Is het een Tablet?
Is het een Laptop?
Is het beide?
Nee, maar daar is het wel heel goed in.

Geen laptop en geen tablet? Wat is het dan wel?
Ja, een goede vraag, de naam Transformer komt wel in de buurt, maar als ik aan transformers denk denk ik aan autobots, en die waren zowel auto als bot, en verdomd goed ook. Dat is deze Asus niet, ik zal hem beoordelen als Tablet, Laptop én convertible in 3 aparte kopjes. De hele review zal getypt worden op de T100, wat overigens best lekker werkt en redelijk snel typt ook.

De Asus Transformer als Tablet

10.1" inch, een aardig grote tablet dus. Even groot als de Samsung Galaxy Tab 2, die hier ook in huis ligt, de SGT2 is een tablet pur sang, hij draait op Android en is totaal nutteloos als 'Stand Alone', voor mij dan, ik vind het prettig om alles te kunnen doen wat ik wil, en dat kan op de T100.

De tablet beschikt over de noodzakelijke hardware knoppen, een power-knop, volume knoppen en homeknop aan de zijkant (dus niet midden onder het scherm zoals bij de surface). Aan de rechterkant bevindt zich een micro-sd kaart port, een micro usb poort (host(!) wat dus betekent dat je er een volwaardige USB(2.0) poort van kan maken) en een mini-HDMI poort. Daarnaast zit op de keyboard dock nog een USB 3.0 poort, maar dat hoort uiteraard niet bij de tablet.

Als tablet kwalificeert de T100 zich misschien als zwaar, maar absoluut niet té zwaar, hij houdt fijn vast en een 10.1" houd je in principe toch altijd met 2 handen vast. Het scherm reageert goed en snel, en misschien nog wel belangrijker: voelt ook goed aan. Hij komt absoluut geen snelheid tekort en als tablet draag je in de vorm van een T100 een aardige powerhouse met je mee.

Erg fijn is ook de toegang tot de volledige Windows 8 versie, mogelijk gemaakt door de Bay trail processor, zelfs als tablet brengt dit veel voordelen met zich mee. Variërend van een volledige VLC versie tot uTorrent en Photoshop (die deze 'tablet' overigens prima draait). De Windows 8 apps voldoen vooralsnog prima aan mijn wensen, een Facebook en Twitter app geven je snel en direct toegang tot de laatste updates, de tvgids app werkt goed en er zijn ook verscheidene voetbal apps te vinden (waarvan THE Football App er absoluut bovenuitsteekt). Ook Sport 1 heeft een prima app. Kortom: Er zijn genoeg apps, en zo niet: geen zorgen: Je hebt Windows, je kan alsnog álles met je tablet. Het onscreen toetsenbord is dermate goed geregeld dat je de dock niet zult missen als je alleen wat woordjes in moet typen.

Ik heb hem in het vliegtuig naar Bali als tablet gebruikt om mijzelf van films en series te voorzien, ik heb hem in de dock gezet omdat die voor mij functioneert als een soort houder waardoor ik de tablet niet in mijn handen hoef vast te houden. De tablet gaat goed om met filmpjes (native video app + vlc) en gaat ruim 10 uur mee! Met een micro sd kaartje van 64GB is dit een bijna perfect multimedia apparaat.

Maar, het was toch niet echt een tablet? Nee, dat klopt, hij is dus wat zwaar en als je een tablet koopt voor 350 euro had je absoluut een betere bouwkwaliteit kunnen verwachten.

Als Tablet zou ik hem 7/10 geven: Een prachtding, veel mogelijkheden, maar mocht je puur naar een tablet op zoek zijn, zijn er absoluut betere opties beschikbaar, ook met Windows.

De Asus Transformer T100 als laptop

Als laptop valt de T100 met 10.1" in de categorie klein en ik moet zeggen, het is na het gebruik van de 'netbook' erg fijn om een laptop met 15,'6" of 17" te gebruiken. Al stoort het tijdens het gebruik, mede door het touchscreen, absoluut niet.

Het toetsenbordje is fijn, maar klein, in die volgorde, je zult er in het begin misschien aan moeten wennen, maar het typen gaat goed, zelfs met grote handen. Je krijgt gratis Word meegeleverd, dus productief is het absoluut.

Verder is de dock kwalitatief uitermate teleurstellend, de touchpad is dramatisch, de klik is achterlijk hard en de rechtermuisknop is (voor mij) alleen te bereiken door helemaal rechsonderin het hoekje van het touchpad te klikken. Gelukkig heb ik daar een touchscreen voor en stoort het me verder niet.

Verder heb je vrij weinig geheugen als volwaardige laptop, gelukkig kan je de schamele 15GB uitbreiden door middel van de Micro-SD kaart poort, maar een 64GB kaartje is al snel 50 euro.

Als een laptop zou ik de T100 beoordelen met een 6,5, omdat het geheugen te wensen overlaat, de touchpad niet goed werkt en het scherm en toetsenbord niet even fijn werken als bij een 'echte' laptop. Als je bewust kiest voor een laptop met een klein scherm en netbooks al echt jouw ding waren, mag je die beoordeling met een flinke brok zout nemen.

De Asus Transformer T100 als convertible

Met behulp van Windows 8.1 sluiten de 'Tablet' en 'Laptop' stand van deze T100 naadloos op elkaar aan, beetje browsen op je tablet en als je een toetsenbord nodig hebt klik je deze er gewoon in, wil je een filmpje bekijken met een steun is het toetsenbord ook een oplossing.

Er wordt van Windows 8 wel eens gezegd dat het hinkt op twee gedachten, dat doet de T100 ook en juist dat maakt het een perfecte combinatie.

Het beoordelen van de convertible door simpelweg het gemiddelde van de twee voorgaande cijfers te berekenen doet het apparaat geen eer aan, het presenteert zich als een soort 'above average of both worlds' wat verbazingwekkend goed werkt. Als ik daarnaast naar de prijs kijk kan ik niets anders concluderen dat het apparaat van mij een 7,5 krijgt en daarmee komt op 4 uit de 5 sterren.

Hardware

2 sterren bij bouwkwaliteit en robuustheid? Ja, het apparaat levert simpelweg bij teveel mensen problemen op in het kader van productiefouten en andere vervelende (totaal voorkoombare) problemen, neem bijvoorbeeld de achterkant die bij velen niet naadloos aansluit en daarom wat speling achterlaat en dus ook een touchpad die bijna onbruikbaar is.

Het is absoluut geen premium device, dat kan ook niet voor die prijs, maar op zich is er prima mee te leven, met al dat plastic. Het kan alleen een groot struikelblok vormen voor veel mensen, en terecht, maar velen maakt het allemaal niet vele uit en die hebben het geluk dat ze lekker in deze prijsklasse kunnen shoppen.

De processor is zuinig(!) en snel(!), kan verschillende spellen aan en draait ook photoshop, het werkgeheugen lijkt weinig, maar schiet bijna nooit tekort, zelfs niet met meerdere internet tabladen open.

De webcam is goed en het apparaat leent zich dan ook perfect voor Skype.

Al met al, voor deze prijs krijg je een fantastische convertible, als je de consessies in HDD geheugen en bouwkwaliteit maar voor lief kan nemen.

• Micro SD Kaart 64GB

Heb jij ook een Asus Transformer Book T100TA-DK002H Zwart?

Bouwkwaliteit zie ik de laatste tijd te vaak terugkomen bij Asus. Zelf de eerste generatie Nexus 7 gehad. Scherm sprong elke keer uit de behuizing, Asus wilde het niet fixen want het viel binnen de marges... Tablet van een familielid had last van serieuze backlight bleeding (mijn Nexus 7 had dat overigens ook) en laptops beginnen de laatste tijd ook al slechter te worden. Buiten het feit om dat ze hier een technisch erg mooi apparaat hebben neergezet hoef ik niets meer te hebben van Asus.
Mijn eerdere laptop ook Asus, was geen pretje. Meerdere keren op moeten sturen.
Waar is deze T100 te koop in NL??? Niet (meer) bij Alternate.

[Reactie gewijzigd door hjoels op 14 januari 2014 07:25]

Ik heb hem gekocht bij de Saturn in Groningen.
Dank je, echter daar ook niet (meer) te koop.
Weet iemand waar wel???

[Reactie gewijzigd door hjoels op 14 januari 2014 11:38]

Hou het forum in de gaten, daar wordt meestal tijdig gemeld als er een nieuwe batch klaarligt.
Mooie gebruikers feedback. Erg nuttig als je opzoek bent naar een Windows 8 tablet/laptop/convertible. Bouwkwaliteit komt puur door de prijs. Waar je ook maar 3 sterren hebt gegeven. Waarom als ik vragen mag? De chip die erin zit is namelijk een stuk sneller als de tegra 4 en zelfs de k1
Dankje :)
Ik zag dat veel reviews erg lovend waren over de prijs, ik ook, absoluut. De prijs kwaliteit verhouding ligt echter naar mijn mening absoluut niet scheef. Je betaalt weinig, je krijgt er een prachtproduct voor terug, waar je wel een aantal consessies voor moet doen. De bouwkwaliteit vind ik een groot struikelblok en ook het kleine geheugen, waardoor je eigenlijk al 30 of 50 euro meer door kwijt bent aan een micro sd kaart.

daarnaast ligt de prijs natuurlijk heel erg aan waar je hem precies voor gebruikt, als een tablet is de prijs te hoog, als netbook wel aardig (al disconnect de dock soms als je hem op schoot hebt) en als convertible wel goed.

3,5 ster leek me beter, maar 4 sterren vond ik teveel. De prijs is goed, maar niet uitzinnig.
Ik heb hem ook en wat je over de touchpad zegt klopt niet helemaal:

Doe dit en hij reageert perfect...Software probleem/instelling, geen bouwkwaliteit.
Http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41176588
Het harde klikken... jeh... niets aan te doen inderdaad.

Verder, hele leuke en eerlijke review.
Bedankt, ik was benieuwd hoe een wat andere review ontvangen zou worden :)

ja dat heb ik geprobeerd, zet ik dan alle smartgestures uit? Want als ik ze allemaal handmatig afvink werkt het nog steeds slecht, mis ik iets?
Ik heb alles uitgezet wat met meer dan 1 vinger is... Dus de inzoom, draaien, menubalk vanaf de zijkant laten komen, etc.
Enige dat mijn touchpad kan is single touch de muis laten bewegen en erop ''tikken'' om te klikken.
Hmm, mijn rechtermuisknop zit nog steeds in maar een heel klein stukje van de pad.. Misschien alleen bij mijn model?
Ik had ook een paar reviews gelezen/gezien waar ze het keyboardje helemaal afkraken op de bouwkwaliteit, daar lieten ze ook zien hoe slecht het was. Ik heb helemaal geen last van deze dingen, Natuurlijk is het eerste dat ik heb laten overvliegen een bluetooth muisje :). Ik heb af en toe eens met de touchpad gewerkt en er geen echte hinder van ondervonden. Het touchpad op mijn laptop is beter, maar ik wil deze van de T100 zeker niet slecht betittelen op het klikken na dan.