Mio MiVue 388 Zwart Review

dodo79 12 januari 2014, 6.580 views

Mio MiVue 388 Zwart

Pluspunten

• goede beeldkwaliteit voor een kleine camera
  • 720p en 1080p
  • GPS
  • flitspaal detector dmv lokatiefiles
  • klein
  • goede software
  • GPS files ondersteund door google maps

Minpunten

• resolutie lcd display

Beeldweergave Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Ik was al langer op zoek naar een dashcam voor in de auto, niet omdat ik veel schade rij maar meer omdat ik veel bezig ben met filmen en video producties.
Op de markt is er heel veel te krijgen voor wat betreft dashcams, maar er was echt niet een goede kandidaad te vinden voor mijn toepassingen.
Totdat ik de Mio Mivue reeks tegen kwam bij de mediamarkt.
De Mivue is er in 3 modellen te krijgen waarvan de 388 de duurste, maar ook de meest uitgebreide.

De set word zeer compleet geleverd, alles wat je nodig hebt is ook meegeleverd zoals een 12v mini usb charger met lange kabel, een zuignap bevestiging voor aan je raam, een micro sd kaart van 8GB, cd rom en handleiding.

De camera kan filmen in 1080p en in 720p met een framerate van 30fps.
Camera begint meteen met opnemen als je het contact van de auto aan zet en schakeld uit als je contact uit zet.
Eventueel kan het uitschakelen met 10sec vertraagd worden, de camera blijft dan nog 10 seconden door gaan op de ingebouwde accu.
Tijdens het filmen word ook de GPS locatie, G krachten en snelheid gelogd die eventueel in het videobeeld vertoond kan worden, maar ook in een apart logfile word weg geschreven.
Deze logfile word gebruikt door de software die meegeleverd word.
In dit programma kan je dan de beelden afspelen terwijl je locatie en route op een kaart word weergegeven.
Ook de G krachten worden getoond op een modelauto in de software.

De beeldkwaliteit vind ik voor zo'n kleine camera goed te noemen.
Weinig lens vervorming en ook bij weinig licht een goed resultaat.
Ik heb 3 720p testfilms geplaatst op youtube met nacht, schemer en dag omstandigheden.

Nacht:

Schemer:

Dag:

Beelden in 1080p
Nacht:

Dag:
Het weer was niet al te best, beetje regen, veel bewolking.
maar ook dat hoort erbij!

Schemer:

In de clips zie je ook de info die in beeld gezet word voor locatie en snelheid.

Omdat het als een dashcam 'gemaakt' is zal de camera bij een aanrijding de beelden van tijdens de aanrijding veilig zetten op de SD kaart.
Camera weet wanneer er een aanrijding is doormiddel van de G sensoren.
Deze file zal niet meer overschreven worden als de kaart vol is, zo heb je altijd bewijs in handen.

Een heel aparte feature is de 'speedcam' functie.
In de product omschrijving bij bijzonderheden staat: Lifetime updates.
Dit komt omdat het niet alleen een camera is maar ook weet waar alle vaste snelheidscamera's staan.
De updates (vrij te downloaden van de Mio site) kun je inladen in de camera en de camera gebruikt deze file met lokaties om je te waarschuwen als je een snelheidscamera nadert.
De werking hiervan heb ik niet getest, aangezien er hier in de omgeving geen flitspalen meer staan.

Camera heeft een 2.3" lcd scherm die niet van een al te hoge resolutie is (resolutie is niet bekend).
Deze kun je aan laten staan, of zoals ik dat doe uit laten schakelen zodat je niet afgeleid bent door het schermpje.

Als ik meer beelden en ervaringen heb van deze MiVue 388 zal ik deze review aanvullen en waar nodig aan passen.
Maar tot nu toe ben ik tevreden met deze MiVue
Vragen?
stel ze gerust!

Een aanvulling op deze review.
Deze dashcam komt met de zogenaamde MiVue manager.
Een softwarepakket waar je je lokatie en G krachten op de auto kan zien.
Een film hiervan kun je zien op:

enjoy!

Heb jij ook een Mio MiVue 388 Zwart?

Als de framerate bij 720p 30 is, wat is deze dan bij 1080?
Mooie review.
Prettig dat je zelf testvideos hebt gemaakt bij verschillende omstandigheden.
1 vraag nog, hoe goed doet ie het bij 200+ km\h? :)
als jij een auto regelt die 200km/h+ gaat dan doe ik de review regelen met bijbehorende beelden!
Deal?
Is het een ieder bekend dat het in werking hebben van een dashcam in Oostenrijk en Portugal verboden is ? In Oostenrijk een boete van meer dan ¤ 10.000 en in Portugal ook een flinke boete : zie de site van de ANWB.
Het is mij een raadsel waarom !!
Het stukkie waar Everts naar refereert.:

De boetes voor het gebruik van een dashcam zijn hoog: in Portugal kan het u 500 tot 2500 euro kosten en in Oostenrijk maar liefst 10.000 euro.
In Oostenrijk is het de Datenschutzkommission die deze regel heeft ingesteld en in Portugal is dat de Comissão Nacional de Protecção de Dados (CNPD). Deze commissies zijn tegenhangers van het Nederlandse CBP (College Bescherming PersoonsGegevens).
De regel staat niet in de wet. De commissies voor de bescherming van persoonsgegevens zijn echter bevoegd om boetes uit te delen. Elk Europees land heeft een dergelijke commissie voor de bescherming van de persoonsgegevens, zoals dat is voorgeschreven in de Europese Privacyrichtlijn 95/46/EG.
Bovenop de hoge boete kunnen mensen die zijn gefilmd door een dashcam in Oostenrijk en Portugal een flinke schadevergoeding eisen.

Gelukkig kom ik er nooit :)
Beste
Hoelang kan je op een kaartje van 8 GB opnemen ( in 720p )

Tnx
op een 16GB kaart kan ik 4 uur opnemen.
dus een 8GB zal de helft zijn. :)
Zit er op deze camera nou ook de zogenaamde parkeerstand. Laatst iemand tegen aan gereden toen de auto geparkeerd stond. Dit wil ik in de gaten houden namelijk.
Heb vandaag de MIO Vue 388 gekocht bij MediaMarkt voor ¤99! Ik heb even laten checken of dit klopt, maar het klopte wel degelijk: het apparaat gaat er uit en ze zitten dus flink onder de marktprijs.

Als je nog zat te twijfelen, dan zou ik nu nog gaan. Je bent toch niet gek?
De MiVue 388 kost bij de mediamarkt in Apeldoorn nog steeds ¤159,99, de MiVue 338 kost ¤99.