Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,6GHz 8GB 512GB Review

klonic 11 januari 2014, laatste update op 17 november 2015, 1.717 views

Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,6GHz 8GB 512GB

Pluspunten

• Scherm
  • Design
  • Retesnelle PCIe SSD
  • Batterij haalt tot 11 uur
  • Relatief normaal geprijst (voor deze specs)

Minpunten

• Wil je 500 GB opslag, dan ben je minimaal ¤1829 voor een Pro of ¤1629 voor een Air.

In 2013 vond ik het tijd worden om mijn vorige Macbook Pro, een 13" Early 2011 model met 2.3 GHz i5 (2410M) processor en 4 GB Ram te vervangen.

Dat heb ik dus gedaan met dit model. De vooruitgang is behoorlijk.

Prestaties
De prestaties zijn goed. Ik ben geen die hard gamer maar een spelletje trekt hij wel, dat komt vooral door de Intel Iris 5100. . De grootste verbetering in deze laptop ten opzichte van mijn vorige zit wat mij betreft in de SSD. Ik had nooit gedacht dat dat zo snel kon zijn. Mijn Macbook Pro start nu zon 5 keer zo snel op dan mijn vorige met exact de zelfde software. Apple heeft gebruik gemaakt van een Sandisk PCIe SSD van 512 GB. Hier de resultaten van de Blackmagic Disk Speed Test: https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm58S41921C.jpeg Om te testen tot in hoeverre dit representatief is, heb ik een map van 9,12GB met 19 afleveringen van een serie (18 avi's en 1 mkv) gekopieerd van de SSD, naar de SSD dit duurde 25 seconden 9122MB/25s=365MB/s (dus 365MB/s lezen en 365MB/s schrijven). De SSD verwerkt dus 730MB/s aan data. Wil je specifieke benchmarks zien (kan ik ook in Windows 7 doen), laat het me dan weten.

Het scherm
Het scherm is fenomenaal met 2560x1600 pixels, goede kijkhoeken en hoewel het scherm nog steeds reflectief is (wat voor beter beeld zorgt maar ook voor hinderlijke reflecties) reflecteert het minder dan de oude (niet Retina) Macbook Pros met glasplaat en het scherm heeft ook een goede kleurreproductie, die overigens ook te kalibreren is via systeemvoorkeuren>beeldscherm>kleur>kalibreer.... Deze Retina resolutie vind ik eigenlijk overkill. Het verschil tussen met mijn Macbook Pro (1280x800 pixels) valt hartstikke mee. Je moet echt aandachtig kijken om het verschil te zien. Veel belangrijker is dat dit retina scherm en IPS scherm is, met goede kijkhoeken waar het vorige scherm nog steeds een TN paneel was. Zodra je wel eens met je vriendin in bed een film kijkt valt het verschil opeens op omdat je niet constant het scherm aan het verstellen bent. Een 1280x800 IPS paneel was wat mij betreft een prima vervanger geweest, 2560x1600 is echt overkill. Als niet Macbook gebruiker heb je vaak al een wat betere resolutie (Full HD). In zo een geval zou ik niet de overstap maken naar een nog betere resolutie. Wel valt heel erg op dat bepaalde software en websites nog steeds niet klaar zijn voor de retinaschermen. Dit ziet er dan heel erg lelijk uit. In Windows 7 moet je zelf gaan klooien met de DPI maar dan wordt niet alles goed aangepast, in W7 werk ik dus met een lagere resolutie.

Update 25-01-2013:
Hoewel ik hierboven nog aangaf dat een hogere resolutie overkill is (en daar blijf ik opzicht ook wel bij) zien veel andere schermen er opeens wel erg lelijk uit.Wat vervelend is, is dat bijvoorbeeld op Tweakers, het logo nog wel op een lage resolutie is. Hierdoor is eigenlijk een klein deel van je scherm non-retina. Een voorbeeld:
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjmt0M2t7A9x.png wat je hier zit is de muis die naast het tweakerslogo zit in de adresbalk van Safari. Dit is 6 keer vergroot en je zit nu duidelijk dat de muis 22 keer meer pixels heeft dan het tweakerslogo.

Bouwkwaliteit en Robuustheid
Doordat het scherm nu niet meer beschermd wordt door een glasplaat, zie je dat hij erg snel verkleurt bij het minste beetje druk. Alles zo klein mogelijk maken heeft zo z'n gevolgen. Uit het verleden weet ik dat een Macbook Pro wel een stootje kan hebben en ik zie dat hier niet anders gaan. Het aluminium kan hooguit verbuigen, breken zal het niet doen. De scharnieren van het scherm hebben zich ook bewezen. De oplader is zoals altijd magnetisch en ook daar is niets op aan te merken.

Ergonomie
Het keyboard is nog altijd fenomenaal. Het typt erg lekker en ook de muis (multitouch trackpad) werkt geweldig. De klik van het trackpad is wel een heikel punt, in mijn vorige Macbook pro was zon twee weken voor mijn overstap opeens anders normaal verdwijnt de klik en dat kan met een stelschroef worden teruggehaald maar in mijn geval leek er wat speling in te zitten, raakte ik het trackpad aan dan hoorde ik een zacht tikje. Bij het 'klikken' hoorde je dus een zacht tikje gevolgd door een klik. Het toetsenbord is verlicht. Wat wel vervelend is is dat ik bij lang typen iets geļrriteerd kan raken door het aluminum dat in mijn pols duwt, nu is het ook zo dat mijn macbook vaak op een hoes staat en ik mijn armen soms op mijn stoelleuning rust in plaats van op tafel. Ook is het aluminium van de behuizing soms erg koud.

Warmte- en geluidsproductie
Bij normaal gebruik is dit geweldig in orde (koel, en je hoort niets). Als ik mijn laptop hard laat rekenen in FRED dan is dat het zelfde. Als ik COD MW2 speel hoor de ventilator lichtjes. Bij de vorige macbook pro ging deze als een idioot blazen als je een spelletje speelde maar die was daar ook eigenlijk gewoon niet geschikt voor. Hier is dat weg. De SSD zorgt ook voor een koele behuizing en laat het geratel van een HDD achterwegen.

Mobiliteit en accuduur
Dit is mijn 3e Macbook Pro en dit is altijd een sterk punt geweest. Mijn vorige niet Retina Pro ging sinds de update van Mountain Lion naar Mavericks al van zon 6 tot 7 uur naar 7 tot 8 uur werken op de accu. Overigens was de 4 GB die deze Mac had na deze upgrade ook opeens geen probleem meer. Deze Retina Macbook Pro haalt wederom geweldige tijden op de accu, hij gaat nu makkelijk 9 uur mee en haalt bij zuinig gebruik zelfs 11 uur. Als ik me overigens in W7 begeef wordt het niet veel slechter, wellicht 10 tot 20%.

Over de prijs kan ik kort zijn. Die is eigenlijk belachelijk! ¤1829 voor een laptop is gewoon veel. Echter omdat ik mijn laptop makkelijk 10 uur per dag gebruik is dit niet iets waar ik op moet bezuinigen. Ik kijk er films op, ik doe er metingen mee, ik heb mijn schoolboeken erop, ik speel erop. Daarnaast kost bijvoorbeeld een Zenbook UX301LA ¤1799, dan heb je wel 256GB SSD minder, een i7 i.p.v. een i5 processor, een 100 gram lichtere laptop en 140 pixels in de hoogte minder (het is een 16:9 scherm de MBP heeft een 16:10 scherm). De prijs is relatief dus goed te noemen maar als je niet veel waarde hecht aan een SSD en wel 500GB wilt, dan betaal je daar wel mooi voor (en Apple vraagt een hoop voor een SSD upgrade). Eerlijk gezegt begrijp ik wel dat Apple nu alleen nog SSDs levert met de MacBooks, het is wel een geweldige ervaring en ik zou niet meer terug willen.

Featureset
Apple heeft de batterij-indicator aan de linker kant verwijderd, het de sleep indicator en infrared adapter verwijderd. Er zitten slechts 2 USB 3.0 poorten op een links en een rechts (voorheen zaten ze beide links), een hoofdtelefoon aansluiting (die je niet (eenvoudig) naar microfoon kan omschakelen, normaal kan je op die manier ook een hoofdtelefoon als microfoon gebruiken), 2 Thunderbolt (minidisplaypoort) aansluitingen, een HDMI aansluiting en een SD kaartlezer. De speakers zijn ook behoorlijk verbeterd en geven beter de lage tonen weer dit is overigens echt een behoorlijke verbetering. Ook zitten er 2 microfoons in, deze nemen mono geluid op en dempen het omgevingsgeluid. Ook heeft de Macbook Pro nog steeds BT. Het verwijderen van IrDA vind ik zonde ook mag er best een extra USB aansluiting op komen.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,6GHz 8GB 512GB?

Goede review, wel een opmerking. In je MacBook Pro zit geen Iris Pro 5200, maar een Intel HD 5100. De Iris Pro (HD 5200) zit alleen in Quad-core CPU's (Retina 15' / iMac). In feite zijn ze bijna hetzelfde qua kloksnelheid (scheelt 100 mhz), maar de Iris Pro heeft 128MB eRAM terwijl de HD5100 die in je 13' retina zit dat niet heeft.

[Reactie gewijzigd door chengbondkwok op 11 januari 2014 20:09]

Klopt helemaal! Bedankt
Nog een andere opmerking: heb je de andere resoluties uitgeprobeerd? 1440x900 of zelfs 1680x1050? Ikzelf heb de 15' Retina 2012 versie, en het is heerlijk om een 1900x1200 scherm te hebben. Mis je het gebrek aan werkruimte niet?

Verder moet je Windows 8 eens proberen. Native EFI ondersteuning en veel verbeteringen onder de motorkap die voor een betere accuduur onder Bootcamp zorgen.
Andere resoluties heb ik niet geprobeerd in OSX, ik heb sinds 2009 een 13" Macbook Pro dus ik ben het ruimtegebrek wel gewend (en ervaar het dus niet als een gebrek). Ik heb mijn dock overigens wel links staan en niet onderin. Ik heb nu wel even gekeken en ik kan me goed voorstellen dat men een andere resolutie kiest.

Ik weet dat W8.1 ook wat betreft het scherm een stuk beter werkt dan W7. De batterij is nu zo goed dat ik de upgrade daarvoor niet hoef te maken. Het probleem is wel dat ik W8(.0) een tijd geleden heb geprobeerd en het maar een vervelend systeem vond. W8.1 is weer gebruiksvriendelijker geloof ik. Weet je toevallig hoe gebruiksvriendelijk de upgradeprocedure is?
Ik had al een vermoeden dat je gewend was geraakt aan de 1280x800 resolutie. Maar goed, als je er niet aan stoort dan is dat alleen maar mooi :)

Ik heb Windows 8 probleemloos kunnen upgraden. Het wordt gezien als een 'normale' Windows PC, dus het zou eigenlijk geen probleem moeten zijn. Maar als je nu al tevreden bent over Windows 7, zou ik niet upgraden naar 8. Windows 7 kan de komende jaren nog makkelijk mee, dus dat is geen probleem.
Nou, Windows ziet zichzelf wel als normale installatie maar als je de Bootcamppartitie wilt wijzigen (bijvoorbeeld verwijderen en weer wilt betrekken bij Macintosh HD) moet je dat echt via de Boot Camp-assistent doen want in het Schijfhulpprogramma (ook als je het start van de recoverypartitie) kan je, ook als je Bootcamp formatteert en de partitie verwijderd, deze ruimte niet meer gebruiken.

Ik heb dit probleem eens gehad en heb toen de laptop gestart van een externe HDD, hiermee heb ik de hele interne HDD geformatteerd waarna ik de laptop weer heb opgestart vanaf zn eigen (lege HDD) waarna ik OSX pas weer kon installeren.

Anyhow, ik denk dat ik me maar eens verder in W8.1 ga verdiepen.

[Reactie gewijzigd door klonic op 11 januari 2014 21:53]

Ik heb het wel geprobeerd (heb precies hetzelfde model als hier gereviewed) en mijn voorkeur heeft 1440x900 als optimale combinatie van scherpte, te benutten schermoppervlak, lettergroote en souplesse van de GUI. 1680x1050 is ook nog bruikbaar maar vermoeiender voor mijn ogen vanwege de kleine letters, en het maximaliseren / minimaliseren van schermen wordt al merkbaar schokkeriger. Wellicht is dit door Apple op te lossen met een toekomstige update van Mavericks, maar niks is zeker.

Wat betreft 13 vs 15 inch: de 13 inch koop je natuurlijk om het kleine formaat en gewicht, de ideale notebook om mee te nemen maar ook om ontspannen mee op de bank te liggen als je het mij vraagt. Aan tafel is de 15 inch of zelfs een 17 inch ideaal en benut je het grotere scherm dmv een hogere resolutie.

Windows draaien heeft tegenwoordig mijn voorkeur onder Parallels 9 boven Bootcamp, niets is zo relaxed als ze beide naaste lekaar te hebben en simpel tussen de desktops te swipen :), of nog meer sexy: de coherence mode waarbij windows + de draaiende programma's vrijwel naadloos geintegreerd zijn met de OSX desktop. Windows 8 draait heel soepel en zuinig zo. Bovendien geen issue's met de resolutie maar gewoon windows in de retina mode draaien. :) Probeer het eens zou ik zeggen, de trial is gratis!

Nog een opmerking over het scherm: ik heb hiervoor zelf ook non-retina macbooks gehad met een resolutie van 1200x800 en vind de scherpte van dit scherm wel echt een wereld van verschil. Weg is de pixelview, tekst oogt zoveel rustiger, dat is voor mij geen kwestie van goed kijken maar zie ik direct. Daarnaast is het whitepoint veel beter (D65) en de kleurweergave ook. "Kalibreren" via de ingebouwde tool kan ik je afraden: het retina scherm is vanuit de fabriek al heel erg goed afgesteld en zo'n softwarematige correctie leidt alleen maar tot problemen in grijsverlopen en gammaverloop.

Verder: leuke review! :)
PS het 16:10 scherm rules gewoon tov al die 16:9 shit, voor mij is het echt een ideale verhouding!
PSPS nog een tip: dock verbergen = gratis meer schermruimte + meer rust bij het lezen.

[Reactie gewijzigd door Cap op 13 januari 2014 23:41]