Lian Li PC-TU200 Review

n0hh 11 januari 2014, 616 views

Lian Li PC-TU200

Pluspunten

• Afwerking/kwaliteit
  • Looks
  • Modbaarheid (Lian Li accessoires)
  • Efficiënte indeling
  • Accessibility

Minpunten

• Airflow
  • Ruimte PSU

Intro
Wolf in schaapskleren, dat moest deze PC worden. High-spec onderdelen in een kleine case die net even wat anders is dan je gemiddelde case. Al zoekende kwam ik toen uit op de Lian Li TU-200.

Klein? Check. Anders? Check. Hoewel de prijs me erg tegenstond (want dik 150 piek), moest deze het uiteindelijk toch maar worden. Ik kon simpelweg niets anders vinden dat me aanstond. Waarom de kleur zilver? Nou, na mijn korte Apple experiment ben ik genezen van Apple, maar die pure aluminium looks blijven prachtig.

Afwerking
In het verleden waren cases bezuinigingspost nummer één. Waarom veel geld neertellen voor een case als je voor 30 euro ook klaar kunt zijn? Mocht je zo denken, blijf dat dan vooral ook doen. Als je eenmaal de fout gemaakt hebt om een kast als deze te kopen, ben je verpest en wil je niet anders. Het begon al met het openen van de doos. Alles was netjes ingepakt en goed beschermd. Eenmaal uitgepakt en bestudeert zie (en voel) je dat ook echt alles aluminium is. En niet zo zuinig ook. Men heeft 2mm dik aluminium gebruikt voor vrijwel de hele case. Op papier lijkt dat weinig, maar meet die van je huidige case maar eens. En dan heb je bijvoorbeeld ook een klepje dat je optische drive netjes wegwerkt, thumbscrews die het mogelijk maken om al je hardware te benaderen zonder gereedschap en stoffilters aan de voor- en onderkant. Dat zijn van die details die je pas gaat waarderen zodra je de case ook daadwerkelijk hebt.

Features
De meest noemenswaardige features zijn wat mij betreft de hot-swap cage, accessibility middels thumbscrews, mogelijkheid tot installeren GPU van 30cm en twee USB 3.0 aansluitingen aan de voorzijde. Wellicht kun je Lian Li accessoires ook een feature noemen. Men maakt namelijk tal van accessoires die in veel cases gemonteerd kunnen worden. Nadeel van deze accessoires zijn dat je ook daar Lian Li prijzen voor moet betalen i.e. duur.

Installatie
Installatie is van het niveau “twee vingers in de neus” totdat je de voeding moet gaan installeren. Wow, wat is die case klein. Ik ben altijd een fan geweest van modulaire voedingen, voor het simpele feit dat ik een hekel heb aan overtollige kabels. Met deze case zou je een modulaire voeding als vereiste kunnen stellen. Het is ingenieus bedacht, je voeding voor je moederbord schuiven, maar praktisch is het niet. In de eerste plaats beperkt het de mogelijkheid tot installeren van aftermarket CPU koelers aanzienlijk. In mijn ogen, na het lezen van teveel low profile CPU koeler reviews, is de enige fatsoenlijke optie de Nocutua NH-L9i. Maar de voeding, dat was een rotklus. Omdat het allemaal zo dicht op elkaar zit krijg je snel een ophoping van grote, stugge kabels. Modulair of niet, je moederbord en GPU hebben joekels van kabels nodig. Wat het zo lastig maakt is de ruimte tussen de voeding en de hot-swap cage.

Dat is op de millimeter nauwkeurig maar 15mm. Het grote voordeel is dat je de voeding de kast “inschuift” vanuit de achterkant.

Het feit dat dit best wat kracht vereist, met name de laatste centimeter, voelt toch niet heel lekker. Er staat constant druk op. Je kunt dit probleem alleen oplossen als je geen waarde hecht aan je optische drive. Je kunt deze namelijk opofferen voor een 5.25" HD mounting kit. Lian Li zou Lian Li niet zijn als ze, naast de features van de case zelf, tal van accessoires leveren om je case verder aan te passen. Op die manier kun je vier 2.5” drives op de plek van je optische drive monteren en de hot-swap cage verwijderen. Dit zorgt eveneens voor een betere airflow aangezien de hot-swap cage de airflow geheel om zeep helpt. Hier kom ik later op terug.

Prestatie
De case is erg klein, no surprise there. Dit heeft natuurlijk ook zo zijn nadelen. De case wordt warm, heel warm. Niet alleen binnenin, ook de case zelf. Na een ongeveer een uur gamen (COD Ghost, dus grafisch ook weer niet het zwaarste spel..) geeft CPUID aan dat de CPU halverwege de 80 graden liep en de GPU net onder de 80. Nog niet schadelijk, maar voor een stock systeem vrij warm als je het mij vraagt. Zeker de CPU. Dat is ook de reden dat ik de Noctua NH-L91 ga installeren. Het geluk van de videokaart is dat het de CUII koeler van Asus heeft (schijnt prima ding te zijn volgens Tweakers) en verse lucht krijgt via het ventilatierooster aan de onderzijde van de case. De CPU fan daarentegen zit midden in de case warme lucht te verplaatsen. Hulp van de 140mm case fan aan de voorzijde krijgt de CPU ook niet omdat de airflow grotendeels geblokkeerd wordt door de hot-swap cage. Ik wil de case dan ook gaan vervangen voor de Lian Li PC-Q18. Die heeft 140mm fans aan de voor- en bovenzijde en daarnaast de mogelijkheid tot het installeren van een 140mm fan aan de onderzijde. De TU200 heeft wel een rooster aan de onderzijde, maar geen aansluitingen voor een fan. De doe-het-zelver zou hier vast een oplossing voor weten te vinden, ik doe liever alleen dingen die de fabrikant wil dat ik doe. A noob, as you will.

Prachtige case, uitstekend afgewerkt en lekker anders. Je kan er praktisch alles in kwijt en er een beest van een PC van maken. De airflow is om te huilen (hoewel het iets te verbeteren is zoals besproken), dus je systeem zal warm lopen. Je bent erg gelimiteerd qua aftermarket CPU koelers gezien de geringe ruimte tussen het moederbord en de PSU. Dus al met al een case die het grotendeels moet hebben van zijn afwerking en looks en in mindere mate van zijn prestaties.

Omdat looks en afwerking bij mij zwaar wegen, krijgt de kast van mij dan ook een ruime voldoende; een 7. Maar elke tweaker die, zoals het misschien hoort, prestaties minstens net zo zwaar meeweegt zal helaas uit moeten komen op een onvoldoende.

Mocht je vragen hebben over de case, dingen missen in de review of andere opmerkingen hebben, let me know.

Wat extra foto's:

Heb jij ook een Lian Li PC-TU200?