Apple iPod, 20GB (FireWire 400, USB 2.0) Review

_Christiaan_ 11 februari 2006, laatste update op 11 februari 2006, 1.539 views

Apple iPod, 20GB (FireWire 400, USB 2.0)

Pluspunten

• design
  • besturing (touchpad)
  • geluidskwaliteit
  • syncen met pc
  • veel software-features zoals games, agenda etc.
  • display
  • veel uitbreidingsmogelijkheden
  • accu laadt snel op

Minpunten

• snel krasjes!
  • prijs in Nederland
  • weinig hardware-features
  • accucapaciteit relatief klein

Geluidskwaliteit Score: 4
Een tijdje geleden heb ik de iPod 20 gig gekocht in New York, mede vanwege het feit dat hij daar ¤60 goedkoper was in vergelijking met de prijs hier. De eerste iPod die ik daar kocht, kreeg een zwarte vlek over het scherm nadat ik hem een tijdje in de oplader had. Waarschijnlijk was het scherm scheef erin gezet, waardoor de druk niet gelijk verdeeld was. Gelukkig kreeg ik een nieuwe van de winkel.

In zijn totaliteit is het een prachtig apparaat. Natuurlijk de trendy vormgeving, het felle, wit-blauwige scherm en niet te vergeten de touchpad. Het is een uniek apparaat wat dat betreft. Het is makkelijk te gebruiken, als je het touchpad een beetje onder de knie hebt (na een half uurtje ermee spelen) kan je het apparaat in een handomdraai bedienen.

Met garantie van Apple heb ik nog geen ervaring (gelukkig), maar die schijnt wel goed te zijn. Misschien is dat ook de reden waarom de winkel mijn iPod zo gemakkelijk inruilde.

De geluidskwaliteit is over het algemeen goed tot zeer goed, vooral bij mp3's met een hoge bitrate. Het is in evenwicht. Echter, daarom vind ik de bass zonder EQ een beetje aan de lage kant, dus ik zet meestal de EQ op "meer laag". Bij mp3's met een lage bitrate geeft dit soms een slecht "bass-overkilled" effect.

De accu gaat relatief kort mee. Alleen als je de backlight uitzet en hem continu laat spelen (dus niet skippen) haal je misschien de 12 uur. De accu is ook weer zo opgeladen (via USB of meegeleverde adapter).

Verdere negatieve dingen zijn de krasbestendigheid en de features aan boord. Al na een paar dagen zat het ding vol met zeer kleine krasjes. Een tegenvaller, aangezien het display van ons fototoestel nog helemaal clean is, na vele jaren. Verder heeft de iPod relatief weinig features, zoals opnemen, line-in/out etc. Qua firmware is het wel uitgebreid met spelletjes, klok, agenda, alarm, on-the-fly playlists etc.

iTunes werkt ook prima, alleen mis ik de feature om mp3's die in de standaardmap zijn gezet, automatisch in de library te zetten. Ook is het jammer dat de iPod slechts met één pc kan synchroniseren.

Al met al is het een tof apparaat, ook al zijn er al velen die hem al in hun bezit hebben.

Heb jij ook een Apple iPod, 20GB (FireWire 400, USB 2.0)?

Klinkt als een mooi product.
Ik ben op zoek naar een speler waar een externe microfoon op kan worden aangesloten, om eigen concerten en uitvoeringen op te nemen. Nu neem ik aan dat deze speler een line in heeft, maar kan daar een microfoon op worden aangesloten? Of heb je dan een aparte microfoon ingang nodig?
In winkels kan niemand me het vertellen en in de specs van de fabrikanten kan ik niks vinden.

Wie weet meer?
volgens mij kan het wel maar niet met de standaard apple firmware, want apple maakt geen gebruik van de line in functie terwijl die der wel opzit,
je moet er om de line-in te gebruiken linux op zetten
Dit is dus duidelijk de 'oude'(20gb) versie van de Ipod die inmiddels niet meer verkrijgbaar is, de nieuwe Ipod (30 en 60GB) hebben daarintegen tot 20 uur speeltijd op 1 accu.

Verder hebben die ook een kleurenscherm/zijn ze dunner.

Tevens zijn die verkrijgbaar vanaf 309,00 wat in vergelijking met een ander merk niet opzienbarend duur is.

De aansluit mogelijkheden zijn idd wat minder als bijv. de Iriver maar mijn ervaring is dat vrijwel niemand die gebruikt.
(mini host USB om een camera op aan te sluiten om zo je fotos te bekijken? lekker nuttig als er ook een display op je fototoestel zit.) uiteraard zou het een leuk extraatje zijn.

Verder wel een nuttige en interessante review.