Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Blue switches - Bekijk alle specificaties

CM Storm Aluminum Gaming Series Mech (blue switch) Review

D3nnisd 9 januari 2014, laatste update op 10 januari 2014, 1.205 views

CM Storm Aluminum Gaming Series Mech (blue switch)

Pluspunten

• Degelijk in elkaar
  • Typt lekker weg
  • Alle functies die je kan verwachten
  • USB 3.0
  • Mooi design

Minpunten

• Ingewikkelde software
  • USB kabel zit op een rottige plaats

Voorwoord

Aller eerst wil ik even melden dat dit mijn eerste review is, dus feedback is gewenst!

Ik was opzoek naar een new keyboard nadat mijn eigen Logitech G19 kuren begon te vertonen. Hij werkte nog wel maar sommige toetsen(voornamelijk CTRL en ALT) kapte ermee. Na 5 jaar intensief gebruik is dit prima aangezien een ander toetsenbord het niet zolang uithoud bij mij. Deze heb ik gekocht omdat ik van de G serie afwilde. Omdat ik al goede verhalen had gehoord over dit toetsenbord, ben ik over gegaan naar deze.

http://s24.postimg.org/jcfozks5h/DSC_0033.jpg Op deze foto heb ik het zelf er terug in gedaan hoe het ongeveer zat verpakt (ik heb te snel uitgepakt).

De bestelling & opening

Ik heb het toetsenbord besteld op Azerty voor 130 euro in totaal(incl verzendkosten). Volgende dag in huis(vandaag) en alles prima in orde. wat me opviel is dat de doos gigantisch groot is. Alles eruit gehaald en de volgende dingen zaten erin:
- Het toetsenbord
- Een kabel
- Toetsenlifter & imbussleutel om het ijzerwerk eraf te kunnen halen voor schoonmaak.
- Instructie blaadje & garantie boekje
Het zat het heel netjes ingepakt (zie foto's) en was hij omringt door schuim. Zelf zat het toetsenbord nog in een plastic foam zakje.

Aansluiten en gebruik:

Ik begon te typen en ik dacht gelijk WAUW dit voelt goed. ik was geen Mechanisch toetsenbord gewend en voelde het verschil. Elke aanslag werd gelijk opgepakt en ook correct.

Het aansluiten ging simpel. USB 3.0 en gaan. Drivers gedownload van de site en alles ging zonder problemen. Alles sprak voor zich en het draaide vrij snel. Nadat ik de driver heb geinstalleerd heb ik ook gelijk een firmware upgrade gedaan, want ja je weet maar nooit.

Toen ik naar de software ging kijken viel me op dat het allemaal erg ingewikkeld is. Ik vind het macro toetsen maken/instellen onduidelijk en daarnaast is het voor mij onduidelijk waarom ik bepaalde keys aan zou willen passen. Voor een aantal

Je kunt op het toetsenbord doormiddel van de FN toets de licht modes bepalen. Er zijn 3 modes die je kunt gebruiken:
1- Gaming mode , Hierbij staan alleen de pijltjes en WASD aan . Daarnaast ook de Macrokeys.
2- Alles aan, alle toetsen zijn verlicht.
3- Alles aan & breathing. Het licht "ademt".

Het toetsenbord maakt gebruik van FN keys incombinatie met de F Toetsen. Je kunt op deze manier de Licht modes instellen of je muziek & geluid bedienen.
Alles werkt vanzelfsprekend en vergt eigenlijk geen verdere kennis.

De F12 werkt niet omdat dit gebruikt wordt als Start menu button locker. Licht uit betekend ontgrendeld, licht aan betekend vergrendeld.

De buitenkant

Het toetsenbord beschikt over 2 USB 3.0 poorten en daarnaast over een Headphones & microfoon aansluiting. Dit laatste is erg handig omdat ik dan niet meer een hele lange kabel nodig heb die overal in de weg ligt. Het uiterlijk zelf is prima . Het enige wat mij wel stoort is de usb kabel, die moet aan de rechter zijkant erin maar bij mij moet ie hierdoor het hele bureau over maar dit hangt natuurlijk van je opstelling af!.

Vergelijking met de g19
Ik vind dit bord veel fijner dan de g19. De M toetsen(bij de G19 de G toetsen) Liggen iets verder van de reguliere toetsen af waardoor ik minder snel perongeluk op de M/G toetsen druk. Daarnaast voelt dit toetsenbord een stuk steviger aan en geeft het mij een echter 'premium' gevoel. De g19 voelde toch wat meer als plastic aan en de prijs was voornamelijk bedoeld voor het schermpje wat je toch nooit gebruikt. Daarnaast merkte ik bij de g19 dat als je teveel power gebruikte aan de USB Sockets(in mijn geval een USB Bluetooth ontvanger voor de muis en bijvoorbeeld mijn telefoon opladen) hij soms uitviel. Dit toetsenbord heeft hier geen last van. Als ander groot voordeel heeft dit toetsenbord geen voeding nodig, wat de g19 wel nodig had. Het enige wat ik wel mis zijn de extra media keys voor muziek en geluidsvolume. Deze zijn aanwezig op de Mech maar dan in combinatie met FN toets. Daarnaast is deze veel gemakkelijker schoon te maken.

Conclusie:

Al met al een prima toetsenbord. hij voelt fijn aan en het typt lekker weg. alles zat netjes verpakt en zit degelijk in elkaar. De functies die erop zitten horen er ook op thuis en het bied je veel toetsenbord voor relatief weinig geld. Het enige minpuntje is de software die erbij zit want die mag wel iets makkelijker, al is hier wel een goede documentatie over. Hij voelt stukken beter aan dan mijn G toetsenbord.

Dit was mijn eerste review, ik hoop dat ik niet teveel spelfouten heb gemaakt!

Heb jij ook een CM Storm Aluminum Gaming Series Mech (blue switch)?

Leuke maar vrij beknopte review :) Als tip, je zou ook de fotos kunnen hotlinken in [img] tags. Dat zorgt voor wat opvulling.

Je geeft aan dat de USB kabel op een onhandige plek zit, maar is dat niet erg relatief? Ik heb bijv. mijn kast naast mijn bureau staan, dus is het dan niet handig als de kabel er aan de rechterkant van het bord uitkomt?

Ook kon ik niet teruglezen wat voor jou de motivatie was om voor dit bord te kiezen? Je geeft aan dat de G19 lang gediend heeft, waarom dan geen nieuwe G19s/G510s (of G710 als je op zoek bent naar mechanisch).
Ik heb Plaatjes toegevoegd en teksten bijgevoegd en aangepast! Bedankt voor je feedback!
Ik vraag me af wat je van het bord vindt ten opzichte van de G19, beter / slechter en waarom?
Ik ben zelf ook aan het kijken naar dit toetsenbordje en vraag me iets af.
Is het mogelijk de switches te vervangen door een andere kleur? Dit gezien de bruine erg slecht verkrijgbaar is en ik behoorlijk twijfel tussen blauwe en bruine switches.
Geen idee... Lijkt niet makkelijk te kunnen....
Dat dacht ik al thx voor de snelle reactie.
Dan nog even een snel vraagje zijn de kleuren van de leds in te stellen? (Dus RGB of enkel wit?)
Enkel wit helaas. Heb nu de hele set en past wel goed al zeg ik het zelf. Als je nog wat meer info wil, dm me even
Ik heb interesse in dit toetsenbord en heb een paar vragen aan je, en hoop dat je ze kunt
beantwoorden. :)

werkt de linker alt toets als windows key, of bevat de toetsenbord geen windows key? en moet ik dan een van van een de macro keys een windows key maken?

Is de zwarte frame de erom heen zit afneembaar?

Bedankt alvast als jij of iemand anders deze vragen voor mij kunt beantwoorden ;)
De fn toetsen zijn Windows Keys by default. Daarnaast is volgens mij het zwarte niet afneembaar.
Aaah super bedankt.