Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

Sebas-r 8 januari 2014, laatste update op 8 januari 2014, 7.180 views

Google Chromecast (2013)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Doet wat je er van verwacht
  • Simpel te gebruiken
  • Veel potentie voor uitbreiding in de toekomst
  • Ondersteunt Windows, OS x, Android en iOS
  • Wordt gevoed door een usb kabel

Minpunten

• Amerikaans poweradapter (gelukkig heb je deze niet altijd nodig)
  • Ondersteunt nog maar een paar apps, waaronder Youtube en Netflix
  • Is op dit moment niet in Nederland te koop

Geluidskwaliteit Score: 3
Waarom heb ik dit product gekocht?

Ik was al een tijdje opzoek naar een product als dit. Mijn vader heeft een tij geleden al een tv gekocht die net niet de mogelijkheden heeft die ik het liefst zou willen zien. Ik zou het liefst youtube filmpjes willen kijken op tv als ik met vrienden een biertje thuis zit te drinken. Ook had ik graag via Netflix films willen kijken zonder dat ik ze illegaal zou moeten downloaden en via een grote omweg zo op de tv zou kunnen kijken.

Nou ben ik een enorme fan van Apple producten en wist ik dat dit een optie was, maar de ¤99 voor de Apple TV vond ik net iets teveel. Ik wist niet hoe ik dit beter op kon lossen totdat ik wat op het internet rondkeek en zocht naar een beter oplossing hiervoor. In eerste instantie dacht ik al aan mijn vader een nieuwe TV te laten kopen maar dat ging hem niet worden natuurlijk. De Google Chromecast was met zijn ¤52 (in eerste instantie) een goede oplossing, ik was er in wel wat sceptisch over, want hoe kan alleen dat kleine stickje van een simpele tv een "soort van smart tv" maken?. Maar achteraf heeft het stickie mij toch weten te verbazen.

Na wat meer onderzoek te hebben gedaan naar wat de Google Chromecast precies inhield en het opzoeken hoe ik dat ding in Nederland zou kunnen krijgen, want in Nederland is hij niet te koop en Amazon heeft de verkoop aan Nederlanders geblokkeerd. Ik werd gewezen op het feit dat Dealextreme.com het apparaatje ook verkocht, en zelfs nog goedkoper ook (http://dx.com/p/google-ch...media-player-black-280828). De ¤52 vond ik in eerste instantie al een goede prijs maar ¤46 was natuurlijk alleen maar beter.

Inhoud doos:

Gelukkig was ik al bekend met Dealextreme.com en had ik er al vaker wat gekocht. Ik heb het product besteld en als gift op laten sturen, wat me waarschijnlijk flink wat kosten heeft bespaard. 2 weken later had ik het product binnen.

Een klein doosje met in totaal maar 4 dingen erin:
  • 1x de Chromecast uiteraard,
  • 1x een poweradapter (Amerikaanse stekker maar hier was ik op voorbereid, dit was duidelijk te zien op het plaatje)
  • 1x een HDMI extender
  • 1x een USB Powerkabel
LET OP: De Amerikaanse Poweradapter hoef je niet altijd te gebruiken, als je een USB ingang op je tv hebt, heb je de poweradapter niet nodig!

Eerst indruk

Ik had in de tijd tussen verzending en ontvangst al wat meer informatie over het aansluiten enzovoort opgezocht (hoewel dat niet eens echt nodig is omdat het allemaal voor zich spreekt). Ik heb de Chromecast aangesloten en de app op mijn iPhone geïnstalleerd en ik kon vrijwel direct aan de slag. Eerst heb ik wat filmpjes gekeken op Youtube (op mijn tv deze keer) en vervolgens heb ik een film gehuurd via Netflix (free trial). Beide waren soms wat haperig maar dit was maar af en toe en ik kon me er niet echt aan storen en dit zal voornamelijke aan mijn internetverbinding liggen.

Algemene oordeel

De Chromecast is over het algemeen echt een erg handig apparaatje en ik ben blij dat ik hem heb gekocht. Je kan er op dit moment nog vrij weinig mee (dat wist ik toen ik het kocht), en het ging mij dan ook voornamelijk om het filmpjes kijken via Youtube op de tv en films kijken via Netflix, en dit is precies wat dit apparaat kon. Ik hoop wel dat ze dit uiteindelijk gaan uitbreiden zodat ik als ik niets te doen heb ook mijn telefoon er op aan kan sluiten en via de tv bijvoorbeeld spelletjes kan spelen.

Is het product het kopen waard? (conclusie)

In mijn geval was dit product zeker het kopen waard. Het product voldeed precies aan mijn eisen (en die waren niet heel hoog). Als je hogere eisen stelt aan het product zoals, geen haperige momentjes in films, browsen op je tv enz. dan is het product niet het kopen waard. Hoewel ik denk dat het product snel zal worden uitgebreid en dit wel tot de mogelijkheden zal gaan behoren.

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?

Is gadgetpark geen NL webshop dan?
In zijn review is toch te lezen dat hij hem bij Deal Extreme gekocht heeft?
En gadgetpark doet gewoon aan grijze import, om dat te verhullen sturen ze je gewoon de US adapter niet op.
Dan is ie toch in Nederland verkrijgbaar?
Ja, voor ¤13 meer (+28% dus). Dan is DX nog steeds goedkoper, en als je een echte Nederlander bent, is dat alles dat telt! :+
Daar gaat het niet om, er staat bij minpunten: Is op dit moment niet in Nederland te koop, dat is het enige waar ik aan refereer.
Tomàto tomáto, nu zijn ze in ieder geval wel te koop in Nederland. <:o)