CM Storm QuickFire Pro (Azerty, BE layout, Red Switch) Review

blaxus 8 januari 2014, 397 views

CM Storm QuickFire Pro (Azerty, BE layout, Red Switch)

Pluspunten

• Geweldig voor Gaming
  • Goede Bouwkwaliteit.
  • Stevig en Goede Kabel

Minpunten

• Slechte Moederbord Ondersteuningen
  • Ontbreekt PS/2 adapter (standaard voor NKRO toetsenborden)
  • Geen Drivers / Slechte Support
  • Minder voor te typen

Ik zal beginnen met hoe dit keyboard voelt tegenover andere Mechanische keyboards die ik geprobeerd heb. (De Razer BlackWidow)

De Keyswitches:
- Razer's Keyboard gebruikt Cherry MX Brown Switches
- Dit keyboard gebruikt Cherry MX Red Switches

In mijn ervaring met de twee soorten heb ik iets ondervonden dat de Rode Switches zijn aangenamer om te blijven indrukken (Gamen Dus), razer had ook een soort "hover functie" waardoor je dus vaak per-ongeluk toetsen registreerde als je met je vingers over de toetsen blijft hangen.. Dit gebeurt wel vaker met gaming.

De Kwaliteit:
De Razer Blackwidow's spatie toets was bij mijn na een Week al naar de knoppen. Dit is niet het geval voor dit keyboard, het is redelijk zwaar en stevig. De spatie toets is ook meer aangesloten. Razer's spatie toets werkte enkel in het midden en naar de zijkanten toe registreerde het vaak niet, met dit toetsenbord dus niet.

De kwaliteit van de kabel is ook geweldig. Betreft de bouw en en hardware wijs is dit een geweldig toestel.

Een dikke "maar"
Betreft ondersteuning die een regelrechte ramp is voor dit keyboard.

Ten eerste moet je al gaan zoeken waar de kabel in moet. Die moet in het midden, en je hebt niet veel plaats om de USB-Mini connector in te steken. Je moet hem er echt gaan in "stompen".

Het feit dat je dan de kabel dicht bij de USB-Mini poort moet gaan draaien is in mijn opinie geen goed idee voor welke kabel dan ook... misschien daarom dat de kabel van zulk stevig materiaal is, voor bescherming.

Verder heb je wel 3 kanalen om te kiezen vanwaar de kabel er uitkomt, wel mooi idee.

Nu de echte ramp is dat de USB kabel niet ondersteund word op sommige BIOS. letterlijk gekopieerd van hun ondersteuning FAQ pagina:
QuickFire Pro uses a high quality USB cable with improved signal quality and power characteristics.
Some basic USB cables create too much signal noise or can’t carry enough power for QuickFire pro to work.
They might work with the Backlight turned off and no added devices installed in the USB hub, but we highly recommend to use the original high quality CM Storm QuickFire Pro USB cable.
Men zou denken dat dit een uitzondering is maar dit is dus echt niet het geval. Hij werkte op mijn Macbook Pro met Windows 7 Bootcamped. Maar niet op mijn Windows 8 Desktop PC. (Waar ik hem wilde gebruiken)

Dit probleem is naar het schijnt wel vaker voorkomend voor Mechanische keyboards die gebruik maken van NKRO. En er zijn verscheidene dingen dat je kan doen om dit op te lossen. Zoals eerder aangegeven is een USB Powered Hub een opplossing maar Ik kon mijn USB hub niet echt missen omdat ik hem gebruik om mijn Raspberry Pi te poweren (die staat 24/7 aan).

Het tweede alternatief is echter een PS/2 adapter en vele "goede" Mechanische Keyboards geven zulke adapters mee in hun doos... dit is voor de Quickfire pro dus niet het geval.

Na die oplossingen wil dat ook niet zeggen dat het ook zomaar werkt. Ik stel voor dat je gaat voor een Keyboard zonder NKRO ondersteuning want er zijn verscheidene Moederborden die gewoon dik problemen hebben met dit heel systeem.

en zelfs een Youtube Video Bewijs ervan:

Bij mij flikkert hij eenmaal tijdens het insteken, en als je in Device Management gaat kijken in Windows (devmgmt.msc) dan flikkert heel de lijst voor zolang hij insteekt.

Maar dat zeggen ze er natuurlijk nergens niet bij. Ik vind dit echt een schande dat men dit weet en gewoon verkoopt. Voor diegenen die niet weten of dit op hun systeem gaat werken of niet, kijk even naar deze links en ook naar mijn hardware specs hier beneden om te kijken of je gelijkaardig specs hebt. Maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.

Eigenlijk wou ik een keyboard dat makkelijker was om te typen en niet om te gamen, maar omdat er in Azerty niet veel opties beschikbaar zijn heb ik deze gekocht omdat ze Cherry Red MX Switches hadden.

Ik denk dat dit keyboard een goed keyboard is. Maar het probleem ligt duidelijk bij de ondersteuning. Een goed voorbeeld vind ik iemand bij wie het werkte, maar enkel soms.

Dus net zoals de aanschaf van dit keyboard, is het gebruik ervan vaak een gok.

• 112GB SSD
  • 16GB RAM
  • 64-bit Windows 8 Pro
  • AMD Phenom(tm) II X6 1100T Processor
  • AMD Radeon HD 6900
  • Gigabyte GA-990XA-UD3

Heb jij ook een CM Storm QuickFire Pro (Azerty, BE layout, Red Switch)?

Hoe ervaar jij de red cherry switches tijdens het gamen? Ik heb een tijdje een dergelijk toetsenbord geprobeerd, maar drukte de toetsen al snel tot de bodemplaat in omdat ze zo licht typen. Ik hoor her en der dat de blue switches meer gewild zijn, maar veel kabaal maken en vaker in de wat duurdere toetsenborden zitten?
Ik heb zelf een razer blackwidow met blue switches en die typt echt zalig eens je er aan gewend bent, wat bij mij ongeveer 3dagen duurde voor ik er perfect blind kon op typen. Het enigste 'nadeel' is dat het wel heel veel geluid maakt maar ik vind dat het wel waard voor de goede typervaring dat je krijgt.
Ik snel even wat Minecraft geprobeerd op mijn Laptop voor te testen. En ze voelen wel degelijk goed aan om rond te lopen (WASD) was het echt wel aangenaam om ze ingedrukt te houden en voor toetsen apart te activeren ook wel. Ze klikken trouwens ook niet zoals andere Keyswitches. Het geluid van de dit keyboard komt eerder van het plastiek. Net zoals de meeste toetsenborden maken wel geluid als je op een toets drukt.

Wat ik wel merk is dat de meeste Mechanische keyboards echt wel accelereren op bepaalde vlakken, maar denk echt niet dat je dat voor "alles" gaat gebruiken. Ik ben programmeur en ik moet zeggen, voor te typen zelf vind ik het echt vervelend. (op dit keyboard)

Maar dat kan ook gedeeltelijk komen omdat de toetsen hoger liggen dan normaal. Dit toetsenbord is echt een bak... een kast. En ik moet al echt mijn handen omhoog houden om het te gebruiken. Ik heb met mijn BlackWidow wel getypt en daar had ik veel minder last van dus ik denk echt niet dat dat voor alle toetsenborden zo is. Misschien een goed idee om deze op een Toetsenbord tafeltje onder je bureau te schuiven, dan zul je er minder last van hebben.

Ik zou echt betreft de switches de Rode aanbevelen voor Gaming. En na wat onderzoek blijkt dat de "Clear" switches beter zijn voor te Typen. Bruine zoals die van Razer (of toch wat ze aangeven dat er in zit op de site van razer) zijn dicht bij rood. Maar toch niet hetzelfde.

Als je meer wil weten over de switches zelf stel ik voor dat je deze guide eens leest. Daarop heb ik ook mijn beslissing gemaakt om voor Rode Switches te kiezen.

[Reactie gewijzigd door blaxus op 9 januari 2014 14:49]