Specificaties OEM-licentie voor 1 user - Bekijk alle specificaties

Microsoft Windows XP Home (NL OEM) Review

n-i-x 23 mei 2005, 7.857 views

Microsoft Windows XP Home (NL OEM)

Pluspunten

• Stabiel
  • Compatibel met de meeste software
  • (Eventueel via hulpprogramma's) goed&uitgebreid in te stellen

Minpunten

• Duur
  • 'Gedwongen' koop
  • Neemt veel schijfruimte in
  • De standaard instellingen laten te wensen over

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 5
Stabiliteit

Vergeleken met de oudere Windows - versies ( ik heb 3.11, 95, 98, 98SE, en 2000 meegemaakt) heeft Microsoft zeker een grote stap vooruit gemaakt. Vooral wat betreft stabiliteit ( vooral tegenover Win9x). Sommigen vinden 2000 misschien stabieler en sneller werken, maar wanneer men Windows XP via het tabblad vormgeving van de beeldschermeigenschappen instelt op ‘Windows-klassiek’, dan worden de rollen omgedraaid. Windows ziet er dan weer net zo vertrouwd uit als vroeger, en bovendien wordt er ongeveer 10 MB minder geheugen gebruikt, maar wat voor mij nog het meest doorslaggevend was, was het feit dat mijn pc door deze instelling nooit meer vastliep ( nu al een half jaar lang ).
Een andere instelling die je Windows sneller en stabieler kan maken, is er eentje in het tabblad Geavanceerd van het venster prestaties, dat te openen is via het tabblad Geavanceerd van eigenschappen van het systeem. Wanner men er hier voor kiest om de computer ervoor te optimaliseren voor achtergrondservices, dan reageert de computer een stuk vlotter wanner men een (zware) toepassing op de achtergrond heeft staan.

Functionaliteit

Onder ‘funcionaliteit’ kan men verschillende dingen opvatten.
Wanneer men functionaliteit opvat als wat men met het os. + alle beschikbare programma’s kan doen, dan scoort Windows zeer goed, simpelweg omdat er zoveel programma’s voor te koop zijn.
Dit geld echter voor alle Windows – versies vanaf Windows 95

Wanneer men functionaliteit opvat als de functies die in het os. zitten ingebakken, dan scoort Windows XP beduidend slechter.
Het aantal gebruiksmogelijkheden is wel voldoende, maar vele van de ingebouwde functies zijn ondergeschikt aan losse programma’s met hetzelfde doel.
Een goed voorbeeld hiervan is het defragmentatie programma, dat pas effectief is als het meerdere keren per week wordt gedraaid.
Dit is deels te begrijpen omdat uitgebreidere of betere hulpprogramma’s in Windows ook meer hardeschijfruimte in zal nemen.
Dit probleem is echter weer te verhelpen door, net als bij de oudere Windows – versies, een mogelijkheid inbouwen om tijdens de installatie te bepalen wat geïnstalleerd moet worden.

Prestaties

Als modern besturingssysteem slokt Windows XP aardig wat geheugen en processorkracht op.
Hoewel het voor de hedendaagse pc niet meer een echt groot probleem is, bestaan er toch altijd mensen die het sneller willen hebben.
Gelukkig is de benodigde processorkracht te beïnvloeden door de instellingen van de grafische effecten te veranderen.
Ook de instelling, om het oude Windows uiterlijk terug te krijgen, die ik bij de stabiliteit al noemde laat je systeem vlotter reageren.
Voor de tweakers is er dan nog tuneXP, waarmee men bijvoorbeeld de boot bestanden op volgorde kan zetten, of kan instellen dat niet gebruikte dll’s weer ontladen worden, waardoor het geheugen minder vervuilt wordt.

Systeemeisen

Windows XP is voorzien van een groot aantal vertragende effecten, die de systeembelasting omhoog jagen.
Gelukkig worden deze effecten standaard uit gezet wanneer het os. Op oudere hardware geïnstalleerd wordt.
Waar je echter niet zo eenvoudig aan kan ontwijken, zijn de eisen aan het geheugen en de hardeschijf.
Als je te weinig geheugen hebt, dan heb je een groter wisselbestand nodig, waardoor het 2e punt nog erger wordt, en je pc langzamer werkt.
Wanneer je vindt dat Windows XP te veel schijfruimte inneemt, dan zou je nLite uit kunnen proberen, vooral de optie om de driver - bibliotheek extra te comprimeren heeft veel effect.

Installatiegemak & gebruikersvriendelijkheid

De installatie van Windows XP kan volgens mij niet meer simpeler.
Dit zou men als een voordeel kunnen zien, maar ik zie het als een nadeel, omdat de installatie geen keuzes over de te installeren onderdelen bied.

Wanneer Windows XP geïnstalleerd is, heb ik er verder niet zo heel veel op aan te merken; Simpel voor de leek, en toch nog verborgen instellingen voor de tweaker.

Ondersteuning

Er komen vrij regelmatig (beveiligings)updates uit voor Windows XP, en dat kan twee dingen betekenen:
1. Windows is brak.
2. Microsoft brengt vlug updates uit.
Volgens mij is het een mengsel van deze twee, waarbij men moet onthouden dat punt 1 steeds iets minder wordt.

Er kleven echter ook nadelen aan deze update – mogelijkheden.
Zo vindt Microsoft het bijvoorbeeld nodig om je, nadat er updates geïnstalleerd zijn, elke 10 minuten te vertellen dat je pc opnieuw opgestart moet worden.

De driver – ondersteuning is ook dik in orde voor Windows XP, maar hoe kan het ook anders met ’s werelds meest gebruikte os. Op thuiscomputers?

Home vs. Pro

Ik heb slechts een paar verschillen tussen de Pro en de Home versies van dit os kunnen vinden, en dit zijn ze:
1. De mogelijkheid tot encryptie van gegevens.
2. De mogelijkheid om je pc op afstand te besturen.
Als iemand nog meer verschillen weet, laat het me dan weten!

Waar het grote probleem bij Windows rust, is de prijs.
Nu heb ik Windows vrij voordelig weten te krijgen bij een nieuwe pc, maar los is de prijs onacceptabel.
Dit lijkt me ook een punt waar Microsoft aandacht aan moet, en kan, besteden, aangezien hun winstmarges op Windows op ongeveer 80% schijnen te liggen.
Als MS de prijs door vieren zou delen, dan blijft er bij dezelfde afzet een winstmarge van 20% over, maar waarschijnlijk zou de afzet bij zo'n prijsdaling sterk toenemen, waardoor de winst in de buurt kan blijven van de oude winst.
Gelukkig heb ik mijn Windows licentie redelijk goedkoop gekregen bij een nieuw systeem.

Samenvatting

Windows is om te vormen tot een goed os. Met een paar handige programma’s.
Dit is leuk voor de tweaker, maar niet voor de leek, dus denk ik dat Windows er goed aan zou doen om de mogelijkheden van deze programma’s op te nemen.

-UPDATE-
vanaf 21-05-2005 is deze survey flink uitgebreid.
Ook wil ik voor de verschillen graag verwijzen naar de reaties op deze survey.

Heb jij ook een Microsoft Windows XP Home (NL OEM)?

home editie kan geen lid worden van een (windows) domein. daarom is het praktisch nutteloos in een bedrijfsomgeving, dan zal je altijd de Pro editie 'kiezen'
de prijs vind ik echt wel meevallen voor iets wat je praktisch iedere dag gebruikt.

als ik linspire wil kopen of een apple besturingssysteem ben ik meer kwijt en daar hoor ik niemand over....

je wil wel iets gebruiken , maar er eigenlijk niet veel voor betalen... maar je grafische kaart mag zeker dan weer wel een vermogen kosten???

of is het gewoon lekker om op microsoft af te geven, omdat dat zo lekker makkelijk is..... |:(
Het probleem is, dat Windows echt onmisbaar is, als je andere programma's uit de winkel wilt gebruiken.
Als ik al die programma's op -bijvoorbeeld- Linux kon draaien, dan was ik al lang overgestapt.

Als men hier aan toe voegd dat Microsoft zo'n 80% winst maakt op Office en Windows, wat dus betekent dat het goedkoper kan, dan wvind ik een wWindows XP - licentie te duur.
De OEM - licentie is inderdaad al een stuk betaalbaarder, maar dan vraag ik me nog steeds af waarom deze goedkoper moet zijn dan de Retail.
Retailversie - Ondersteuning door Microsoft
OEM - Geen ondersteuning door Microsoft
bullshit, OEM heeft ook ondersteuning van Microsoft.
OEM is gewoon voor systeem builders, en vandaar goedkoper.
Iets wat mischien wel interessant wordt gevonden, is de vraag wat nou precies de verschillen zijn tussen de Home en de Pro versie van dit besturingssysteem. Dit zijn de vershillen die ik heb kunnen ontdekken:
Er zijn meer verschillen dan wat jij al noemt.

Naast wat 'amob' hierboven al noemt ondersteunt Home bijvoorbeeld maar 1 processor ipv 2. Het gaat hiet dus om fysieke processoren, dus hyperthreading werkt wel gewoon.

Ook zit bijvoorbeeld IIS niet standaard bij Home, en wel bij Pro.

Alle verschillen kan je vinden op http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_home_pro.asp
Onder WXP Home werkt GPedit.msc ook niet, bij Pro wel.
wachtwoorden op gedeelde mappen zetten kan niet in home, wel in pro
Misschien handig als je vermeld op watvoor PC's je deze versie gedraaid hebt :)
Deze windows versie heb ik alleen op de in de survey genoemde pc gebruikt.
Oké, ik heb hem ook op Virtualpc gebruikt(onder windows 2000), maar dan draait het nog op dezelfde hardware.