Nokia Lumia 520 Zwart Review

huntingdown 7 januari 2014, 1.649 views

Nokia Lumia 520 Zwart

Pluspunten

• SD kaart tot 64gb
  • Meer apps dan WP 7.8
  • Snelle telefoon
  • Goedkope prijs
  • Mooi vormgegeven
  • Veel support van Nokia qua Updates en Apps (gratis navigatie onder andere)

Minpunten

• Vastlopers na intensief gebruik
  • Geen voor camera
  • Geen flitser
  • Scherm is niet heel bijzonder
  • Scherm wordt erg vies vergeleken met andere telefoons

De Lumia 520, de meest goedkope Windows Phone 8, maar wel een toppertje.

Mocht je dit een mooie telefoon vinden maar nog nooit met Windows Phone 8 te hebben gewerkt, denk eerst HEEL goed na, want dit is anders dan Android en Iphone. Bekijk véél video's over dit besturingssysteem en wat er allemaal mogelijk is. Ik heb zelf deze fout gemaakt met Windows Phone 7.8 . Het viel me tegen. Windows Phone 8 vult alles aan wat ik mistte, maar dit hoeft niet voor jou hetzelfde te zijn. Misschien mist Windows Phone 8 voor jou nog steeds belangrijke dingen. Ikzelf vindt windows phone 8 erg mooi en elegant, maar wanneer je liever véél apps hebt in alle soorten en maten, alles kan aanpassen en/of custom roms leuk vindt, dan is dit niet de telefoon voor jou!

De behuizing is mooi, het ziet er strak uit. Het scherm is wat minder, maar toch erg fijn om naar te kijken. Touchscreen voor handschoenen werkt vaker nadelig dan voordelig omdat de telefoon soms denkt dat je het aanraakt wanneer je er met je hand boven zweeft, bijvoorbeeld wanneer je naar beneden wilt scrollen en je vinger terug omhoog beweegt. Gelukkig kan je deze feature uitzetten.

Het klepje houd fijn vast in de hand en het voelt niet alsof het uit je hand kan glijden. Echter kan je in de hoeken van de telefoon het klepje ''indrukken'' omdat het klepje daar verder kan sluiten dan dat deze doet. Het klepje sluit wel helemaal rondom, maar in de hoeken kan je het toch nog indrukken waarna het weer terugschuift naar de oude plek. Beter kan ik het niet uitleggen. Je ziet het niet, en je voelt het niet, tot je het klepje stevig aandrukt.
De hoeken zijn behoorlijk hoekig. Wanneer je de telefoon langer in je hand houd kan je dit wel gaan voelen in je hand palm waar een van de hoeken rust.

Opslag en media
Een wat minder punt is dat dit toestel maar 8gb heeft, waarvan je na installatie en updates maar 6.6 kan gebruiken. De rest wordt gebruikt voor het systeem zelf. Er kan een microSD kaart in tot 64gb. Echter, Deze kan niet gebruikt worden voor het installeren van apps, apps kunnen alleen geinstalleerd worden op het interne geheugen. Op de SD kaart zet je muziek en media.
Deze telefoon beschikt over een FM radio die je kan gebruiken wanneer je een headset hebt aangesloten. Deze FM radio werkt goed en het geluid is vaak helder wanneer de juiste FM zenders gebruikt worden voor jouw regio.
De muziekspeler is erg mooi, alleen erg vervelend: Podcasts. Deze moeten volgens de Microsoft site worden gedownload vanuit de Store op de telefoon zelf. Echter, in Nederland is deze functie niet beschikbaar. Andere manier volgens de Microsoft site ZELF: ?!? Itunes. Nog niet geprobeerd en ga dit ook niet doen.

Software en Apps
Windows Phone 8 draait goed en soepel, echter vergeleken met Windows Phone 7.8 is het toch niet op alle punten een verbetering. Lees mijn ervaring hieronder:

Voor ik deze telefoon kocht gebruikte ik een Samsung Omnia W die draaide op Windows Phone 7.8. Weliswaar heeft dat toestel meer features dan deze Lumia 520 zoals een voor camera, Amoled scherm, flitser en verlichte knopjes.
Waarom dan overgestapt?
Windows Phone 7.8 is verouderd vergeleken met WP 8. Windows Phone 8 is sneller, heeft meer features, en er zijn meer apps beschikbaar.
Wat me wel op viel is dat Windows Phone 8 soms neigt vast te lopen. Hier had ik NOOIT last van op Windows Phone 7.8. Windows Phone 7.8 was zeer stabiel en ik heb er nooit problemen mee gehad.
Deze lumia 520 heeft het voor elkaar gekregen om na wat spelletjes te stoppen en opnieuw te starten. Erg vervelend. Ook lijkt het alsof het scherm meer viezigheid heeft na een tijdje dan mijn oude toestel.

LET OP!
Wanneer je spellen zoals Modern Combat 4, Subway surfers, Temple Run 2 wilt spelen moet je NIET deze telefoon hebben, deze telefoon beschikt namelijk slechts over 512mb ram wat te weinig is voor deze spellen. Deze apps kan je daarom ook niet installeren op dit toestel. Wil je gewoon apps als Nu.nl , navigatie of alleen muziek voor een laag prijsje en met windows phone 8 neem dan deze telefoon.

Heb jij ook een Nokia Lumia 520 Zwart?