Bose QuietComfort 15 (Zilver) Review

124943 5 januari 2014, 2.824 views

Bose QuietComfort 15 (Zilver)

Pluspunten

• "Best in class" noise cancelling eigenschappen
  • Goed geluid (vergelijkbaar met headphones zonder noise cancelling van hetzelfde prijs niveau)
  • Kabel verwijderbaar en goedkoop vervangbaar
  • Luxe draag etui bijgeleverd
  • Comfortabel op het hoofd
  • Twee kabels (een met microfoon) meegeleverd

Minpunten

• Minder geschikt voor brildragers door lek geluid (minimaal)
  • Losse batterij (AAA, meegeleverd)
  • Kabels zijn vrij dun en fragiel (echter voor 15 vervangbaar)
  • Besturing op headset werkt NIET met Android (wel met iOS).

Voor mijn werk ben ik vaak op reis met het vliegtuig (gemiddeld twee vluchten per week), en laat nou net in het vliegtuig het geluid mijn grootste stoorfactor zijn. Ik zit graag op een stoel bij het raam met zicht op de vleugel. Sterker nog, ik zit graag op dezelfde stoel in elke vlucht, het klinkt als bijgeloof, maar ik voel me er fijn bij ;), en dit geeft toch extra geluid van de motor.

Om vluchten goed door te komen het ik deze headset gekocht op aanraden van een collega in dezelfde functie.

Op Schiphol heb ik in de aanbieding deze headset voor 269,- kunnen aanschaffen in de taxfree sectie.

Tijdens de eerste vlucht was het verschil meteen te merken. Aardse stilte terwijl de stewardessen nog goed te horen zijn. Ik dacht dat het een stuk minder zou zijn, echter is het bijna perfecte verwijdering van het vliegtuig geluid, zelfs zonder dat er muziek speelt.

Een bijkomend voordeel is dat de kabel verwijderbaar is, maar dat de headset nog wel noise cancelling is. Dit leidde ertoe dat de headset op mocht blijven tijdens take off en landing. De stewardessen kwamen zelfs gezamenlijk luisteren naar het verschil, blijkbaar hadden ze dit nog nooit gehoord. Dit is uiteraard aan de goede wil van de stewardessen of je het op mag houden. Tot nu toe heb ik nog geen een keer problemen gehad.

Weer thuis aangekomen heb ik de headset in de thuis omgeving ook getest. Mijn vriendin speelt graag gitaar. Ze is goed, maar niet zo goed dat ik er de hele avond naar wil luisteren als ik nog achter de laptop zit te werken. Ook voor dit werkt de headset prima. Het filtert niet zo perfect als in het vliegtuig, maar het geluidsniveau is subjectief gehoord 2-3x stiller.

Bij het afspelen van eigen muziek, of zoals ik graag aan heb, een white noise generator, is het perfect stil.

De geluidskwaliteit is wat er van een Bose verwacht mag worden. Ik heb zelf betere koptelefoons liggen (Grado PS 500), dus in vergelijking met die klinkt de Bose een stuk minder. De bass is diep en het bereik is verder erg goed. Ik zie mijzelf eigenlijk standaard naar de Bose grijpen ipv de Grado.

Al met al ben ik zeer tevreden met de Bose koptelefoon, zowel vanuit het perspectief van een frequent flyer als van een thuiswerker als van iemand die van goed geluid geniet. Vooral de noise cancelling eigenschappen van de Bose zijn onovertroffen. Ik kan deze aan iedereen aanraden.

Heb jij ook een Bose QuietComfort 15 (Zilver)?

Duidelijke gebruikerservaring.
Inderdaad een beetje jammer dat de koptelefoon geen oplaadvoorziening heeft, zodat je gewoon een oplaadbare AAA-batterij er in kan laten zitten. We mooi dat er een vliegtuigadapter meegeleverd wordt.