Apple MacBook Air 2013 13,3" 4GB 128GB (NL toetsenbord) Review

Static Don 2 januari 2014, 5.669 views

Apple MacBook Air 2013 13,3" 4GB 128GB (NL toetsenbord)

Pluspunten

• Sublieme accuduur
  • Robuust, klein en licht apparaat
  • SSD met PCI-e koppeling
  • OS X is even wennen, maar werkt super
  • Synchronisatie met iDevices is vlekkeloos
  • Geluidsproductie is nagenoeg nihil

Minpunten

• Beeldkwaliteit kan beter
  • Prijs is typisch Apple
  • Wisselwerking Office (Windows) en Office (Mac) werkt niet altijd zoals het hoort.

Hallo mede-tweakers,

*Dit is mijn eerste uitgebreide geschreven review bij Tweakers. Bij voorbaat dank voor eventuele tips en verbeteringen.

Hierbij schrijf ik een review over de MacBook Air 13,3" (mid. 2013)
Mijn configuratie bestaat uit een 1,3 GHz i5-4250U, Intel HD5000, SSD van 128GB, 4GB werkgeheugen op 1600MHz LPDDR3.

Ik heb de MacBook Air aangeschaft in augustus voor een prijs van §1061,26 (vanwege studentenkorting ging er 6% af van de §1129,-)

Voor meer duidelijkheid voor de review, ik heb voorheen altijd Windows gebruikt. Vanaf Windows '95 tot 8.1, laatste laptop was een Asus N56 (15,6" FullHD scherm).

In deze review ga ik alle punten na waarop deze beoordeelt kan worden, deze punten zijn:
  • mobiliteit en accuduur;
  • prijs;
  • featureset;
  • prestaties;
  • beeldkwaliteit;
  • bouwkwaliteit en robuustheid;
  • ergonomie;
  • warmte- en geluidsproductie.
Mobiliteit en accuduur
Dit criterium heb ik beoordeeld met de hoogste score. Dit vanwege zijn zeer lichte gewicht en zijn enorm goede accuduur. De 13,3" MacBook Air weegt maar liefst 1,35kg, daarnaast is het formaat ook redelijk. Ik denk dat alle 13,3" laptops op het moment hetzelfde formaat hebben als deze MacBook Air.
Daarnaast is de accuduur ook zeker een groot pluspunt. Misschien nog wel het grootste pluspunt van deze laptop. Apple claimt dat de accu 12 uur mee kan en Tweakers heeft dit getest en komt op ongeveer dezelfde tijd uit.

Naar mijn ervaring, ik bezit de laptop nu 4 maanden, kan ik zeggen dat deze accuduur niet meer dan waar is. (op het moment van tikken staat hij op 75%, helderheid op ongeveer 60%, toetsenbordverlichting op 90% en ik kan nog ongeveer 9 uur en 23 minuten verder. Zelf heb ik ook mee gemaakt dat de MacBook Air zelfs op de 16 uur kan staan.
In de praktijk, bij veel gebruik, kan de accu bijzonder lang doorgaan. Een schooldag (van half 10 tot 4 uur) is niet bepaald een uitdaging, tenzij je films etc. gaat bekijken natuurlijk.

De prijs van de MacBook Air is de op een na laagst beoordeelt criterium. De prijs is redelijk hoog te noemen, namelijk §1061,26. Ik heb echter bij de a-Mac een mooie deal gemaakt en redelijk wat extra's gratis erbij gekregen. Als studentzijnde heb ik Office 365 voor een mooie prijs kunnen verkrijgen, daarnaast nog het instructieboek van Office for Mac en een degelijke rugtas voor de MacBook. Dit natuurlijk voor wel wat meer dan §1061,26.

Ik wil er wel bij vermelden dat wanneer er gekeken wordt naar bijvoorbeeld Samsung of Asus, dan is de MacBook Air niet bepaald duur. Misschien het meest betaalbaar voor een Ultrabook (Intel Core i*, SSD, lichtgewicht etc.). De gemiddelde prijs ligt op ongeveer §1100 als ik zo door de Pricewatch van Tweakers kijk en zoek specifiek op Ultrabook met 13,3" scherm en SSD.

Featureset
De feutureset is bij Apple altijd wel redelijk geweest. De MacBook Air kan veel, er staan standaard heel wat handige applicaties op geÔnstalleerd en ben je in no-time klaar met de installatie. Als je vergelijkt met een Windows-laptop, dan kun je er waarschijnlijk een stuk minder mee, maar aangezien ik deze laptop voornamelijk gebruik voor mijn studie, is deze MacBook ruim voldoende. Het aanbod van 2x USB 3.0 sloten, 1x Thunderbolt, MagSafe en sleuf voor SDXC-kaart is echter mager, al erger ik me hier niet aan.

Op deze MacBook Air gebruik ik alle standaardprogramma's, samen met iLife en iWork. Doordat alles binnen Apple blijft, is het synchroniseren met de iPhone zeer gemakkelijk. Ook blijft het compatibiliteit groot, doordat Pages, Numbers en Keynote goed kunnen werken met .docx, .xlsx en .pptx.
Er is echter wel een kanttekening bij te maken, wanneer je medestudenten werken met Office 2010 of 2013 (Windows) en jij werkt met Office 2011 (Mac) dan mag het wel is verkeerd gaan met het lettertype of bepaalde stijlen. Inleveren van documenten gaat natuurlijk altijd in .PDF formaat, zodat dit niet meer voorkomt :).

Ook is het belangrijk om te weten, mocht je van Windows naar OS X willen gaan, dan is Finder in vergelijking met Verkenner een flinke opgave om aan te wennen. Finder is vaak onoverzichtelijk, het vraagt om een ander inzicht dan bij Verkenner. Naar mate van oefenen en er gewoon mee werken, werkt het ongeveer een maand wel prima. (al moet ik er bij zeggen dat ik redelijk snel nieuwe technologie kan beheersen, sneller dan mijn omgeving, maar ja, daarvoor zijn we lid van Tweakers!)

Prestaties
De prestatie van de MacBook Air is uitstekend op bepaalde punten. Natuurlijk is dit apparaat niet gemaakt voor Photoshop of een videobewerkingsprogramma. Daarvoor koop je dit apparaat niet. Maar waar je het wel voor koopt, zoals tekstverwerking, internet, mail en allerlei simpelere taken, is de MacBook een super ding. Hij is zeer snel dankzij de SSD via PCI-e aansluiting en de i5-4250U werkt alles vloeiend en werkt het subliem.

Tijdens het werken met de MacBook Air is vastlopen amper tot nooit meer van toepassing. Alleen bij het gebruik van iMovie (videobewerking) kan het soms dat hij er wat last mee heeft, maar tot nu toe heb ik nog geen ervaring met dat het echt vastloopt.

Beeldkwaliteit
Dit punt geef ik de slechtste beoordeling. Het beeld is een 13,3" formaat met 1440x900 pixels. Het heeft een 16:10 beeldverhouding. Simpel gezegd is dit gewoon verouderd en redelijk middelmatig. Ik had graag beter gezien, maar dan zal Apple je verwijzen naar de MacBook Pro 13,3" met een Retina scherm.

Bij het gebruik van het beeld valt het allemaal wel mee, al zie je gewoon liever wat beter. Bij het veranderen van de beeldhoek verandert de kleur amper, wat een positief punt is. Daarnaast is het ook een positief punt dat het een 16:10 verhouding heeft, dit wil ik graag meer zien bij andere laptops!

Bouwkwaliteit en robuustheid
De bouwkwaliteit van de MacBook Air is gewoonweg super. Het heeft een aluminium uni-body wat ervoor zorgt dat het een zeer stevig apparaat is. Het is zo stevig dat het opvalt voor een klein apparaat als dit.
Ook het toetsenbord werkt zeer fijn. De toetsaanslag is precies goed en er wordt nooit een toets gemist.
Daarnaast werkt de touchpad subliem, zelf vind ik dit ook een zeer groot pluspunt. Waar je bij Windows vaak hekelt met de touchpad, nodigt de MacBook samen met OS X je uit voor het gebruik hiervan. Vandaar de 5 sterren op dit punt.

Ergonomie
Over de ergonomie is weinig te vertellen. Het toetsenbord en de touchpad zitten op logische plaatsen. Het is even wennen dat alles wat kleiner is dan voorheen, maar daar ben je zo aan gewend. Het scherm kan genoeg graden gekanteld worden, zodat je bijna altijd goed voor het scherm zit.

Warmte- en geluidsproductie
Op dit punt heb ik weer de volle 5 sterring gegeven. Dit omdat je de MacBook Air nooit, maar dan ook nooit hoort. Tenminste, met het werk dat ik doe.
Ik heb er een keer een spel op getest (Diablo 3) en daarbij ging de MacBook werken. Hij werd redelijk warm en maakte redelijk wat lawaai.
Maar voor het werk wat ik doe, zoals tekstverwerking internet, mail etc. hoor je dit apparaat nooit. Hij wordt ook nooit warm, hij voelt eerder koud aan door het aluminium.

Als afsluitende alinea wil ik vermelden dat de MacBook Air een zeer prima product is. De Ultrabook van Apple is aan de dure kant, maar in vergelijking met andere producenten valt het mee. Als student is het een aanrader, mits je het kunt veroorloven. Het werkt goed samen met Office, alleen werkt het beter met iWork. Ook de accuduur en de bouwkwaliteit zijn zeker uitstekend. Al is de beeldkwaliteit aan de lage kant, maar daarvoor zal Apple je verwijzen naar de MacBook Pro met Retina scherm.

Al met al, een zeer goede koop. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Na jaren lang Windows gebruikt te hebben, was het even wennen aan OS X. Door er dagelijks mee te werken is het een kwestie van tijd en je bent eraan gewend. De synchronisatie met iTunes en iDevices is vlekkeloos, al is hier ook wat oriŽntatie voor nodig.

*Op het eind van deze review is de accu nog 68%, zelfde instellingen en nog 10:12 uur te gaan.

Informatie gebruikt:
Technische specificaties MacBook Air (mid. 2013)- Apple
http://www.apple.com/nl/macbook-air/specs.html, geraadpleegd 2 januari 2014

MacBook Air: een halve dag in de lucht? -review Tweakers
http://tweakers.net/revie...n-de-lucht-inleiding.html, geraadpleegd 2 januari 2014

Ultrabook Pricewatch
http://tweakers.net/categ...BqFHqQ6hzFbFM_NxCC_G4S7kB, geraadpleegd 2 januari 2014

Heb jij ook een Apple MacBook Air 2013 13,3" 4GB 128GB (NL toetsenbord)?

Reviews door de redactie

Een paar opmerkingen:

• Er zitten een aantal zaken in waarop jejezelf tegenspreekt
• Er zitten een aantal feitelijke onjuistheden in
• Er zitten een aantal zaken in die niet direct iets met het product te maken hebben

Contradicties:

Stelling 1:
Stelling 2:
Is de prijs dan hoog of juist laag? Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat je het veel geld vind voor een laptop, maar dat binnen zijn categorie er geen concurrent met dezelfde specs is voor minder geld. Dan is het geen contradictie, en kan je precies vertellen wat je wil.

Stel dat je vind dat alle ultrabooks duur zijn, dan zou je kunnen zeggen dat ultrabooks in het algemeen een hoge prijs hebben. Maar dan is dat voor dit specifieke product niet direct een minpunt, om dat het met de productgroep te maken heeft en niet met vergelijkbare producten, zoals je zelf in stelling 2 aangeeft.

Stelling 3:
Stelling 4:
Als je vergelijkt met een Windows-laptop, dan kun je er waarschijnlijk een stuk minder mee [...]
Als een featureset 'redelijk' is, dan kan die niet tegelijkertijd 'een stuk minder' zijn.
Daarnaast kan je niet standaard 'heel wat handige applicaties' hebben, maar dan toch 'minder' kunnen.

Je zou kunnen stellen dat de hoeveelheid beschikbare software varieert tussen de besturingssystemen, maar dat er standaard een goed aanbod aan applicaties meegeleverd wordt waardoor je niet direct afhankelijk van beschikbare software van derden. Dan geef je aan dat je denkt dat het software aanbod anders kan zijn, maar het niet perse een punt is om dat je alles wat je moet kunnen doen al kan doen en heb je beide punten dus aangestipt zonder dat ze elkaar tegenspreken.

Stelling 5:
Beeldkwaliteit
Stelling 6:
Je vind het scherm prima, en de kijkhoeken goed en de verhouding goed, terwijl je expliciet aangeeft dat je het verouderd en middelmatig vind. Daarnaast noem je dus ook die verhouding bij zowel je positieve ervaring als je negatieve idee.

Stel dat je bijvoorbeeld de resolutie hoger had gewild, maar verder alles prima vind zou je het beter kunnen schrijven onder een kopje 'resolutie', gezien dat eigelijk meer een type is dan een kwaliteitsspecificatie. Als je dus de kleuren, kijkhoeken, verhouding en backlight goed vind, maar de resolutie niet, dan zou je dat dus uiteen kunnen zetten in plaats van de beeldkwaliteit zowel goed als slecht te bespreken op dezelfde kenmerken.

Feitelijke onjuistheden
Er zijn niet perse Windows-laptops en Mac-laptops. Je hebt laptops, en daar draait software op. Stel dat je iets zou willen doen wat niet beschikbaar gemaakt is voor een niet-Windows besturingssysteem, dan kan je dat natuurlijk niet gebruiken zonder Windows. Dat betekent niet dat je per definitie iets niet kan. Als je bijvoorbeeld Windows installeert op het apparaat, dan kan je alle taken die alleen voor Windows gemaakt zijn uitvoeren. Dat maakt het dus geen eigenschap van het apparaat, maar van de software. En dan bedoel ik niet het besturingssysteem, maar de software die alleen voor een bepaald systeem gemaakt is.

Simpel gezegd: als je Windows installeert, dan heb je Windows. Dat klinkt een beetje als 'gras is groen', maar daar komt het op neer. Een apparaat is niet verantwoordelijk voor de gekozen software.

In theorie kan je wel stellen dat het over OEM besturingssystemen gaat, en dat het door het meegeleverde systeem bepaald wordt. Dan zou je kunnen schrijven dat de hardware tot alles in staat is, mits je de juiste software draait.
Het apparaat wordt door de fabrikant wel als zodanig gemarket en ondersteund. Daarnaast geeft ook Adobe ondersteuning voor het gebruik van hun software op dit apparaat en zijn de standaard specs toereikend voor gemiddeld gebruik. Het is natuurlijk geen mobiel montage werkstation voor 4K films, maar iMovie stelt je wel degelijk in staat om video's bewerken, en Photoshop draait prima op een i5 met IGP.

Gemaakt om als primair werkstation voor de ultieme ervaring met zware software te dienen is ie natuurlijk niet, maar als veredelde typemachine met mailfunctie heb je de doelgroep niet te pakken voor dit apparaat. Er zijn genoeg mensen die dagelijks in Adobe software werken op dit soort apparaten, zonder dat ze in hun werk gehinderd of benadeeld worden.

Misschien dat het handiger is om de i5-4250U als uitgangspunt te nemen. Dit is tot vrij veel zaken in staat, en gezien je tegenwoordig met een gemiddelde i3 eigelijk 99% van de meest uitgevoerde taken kan uitvoeren zal de i5 zeker in staat zijn ook de zwaardere taken goed uit te voeren.

Ongerelateerde eigenschappen

Hoewel dit natuurlijk een review van het algemene gebruik is, gaat het uiteindelijk over een bepaald product, en niet perse over extra's/producten van derden, zoals Microsoft Office. Het is inderdaad bekend dat Microsoft zijn Office pakketten eigelijk noot helemaal goed met elkaar heeft laten werken. Zelfs tussen 2007 en 2010 heb je de meest vreemde situaties, en de verschillen tussen bijv. 2004 en 2011 zijn ook niet bepaald om gelukkig van te worden. Als je dan de Mac en Windows versies kruist wordt het alleen maar erger.

Nu is het natuurlijk zo dat je voor bepaalde taken verplicht wordt om Microsoft's Office software te gebruiken, of misschien kies je er gewoon voor. In dat geval is het uiteraard een punt van belang voor het gebruik van dit apparaat om dat het je workflow beÔnvloedt. Uiteindelijk kan het apparaat daar niks aan doen, het is immers software, en ook nog eens van derden, dus de relatie tussen de kwaliteit van het apparaat en de productiviteit binnen software van derden is zo minimaal dat het eigelijk niet op de score van een apparaat zou moeten slaan. Dit is volgens mij een oneindig punt van discussie die ook over bloatware op de gemiddelde Asus/Acer/HP etc. laptops nog lang gevoerd zal worden: de vraag of het apparaat verantwoordelijk gehouden kan worden voor software die er niet perse bij hoort.

Ik had nog wat andere kleine puntjes, maar het is laat, en het is eigelijk een best goede review, dus heel veel meer zal ik er niet bij typen.

Wat misschien wel leuk is, is om een stukje te schrijven over het reizen/transporteren en het mobiele gebruik, want dat is waar de ultrabook categorie eigelijk op doelt. Een laptop is natuurlijk z'n geld pas waard als hij ook daadwerkelijk mobiel en draagbaar prettig mee komt. Veel mensen gebruiken hun laptop altijd op een tafel of bureau, en verplaatsen hem misschien zo nu en dan, maar dat is het dan ook. Als je er elke dag mee op stap moet is het een heel ander verhaal en kom je opeens allemaal dingen tegen over (bijvoorbeeld) gewicht, uitstekende voorwerpen, bouwkwaliteit m.b.t. deuken/buigen als er andere dingen in de tas zitten, hoe goed de scharnier blijft, hoe veel je mee moet nemen om hem daadwerkelijk op je bestemming te kunnen gebruiken (opladers, muizen, hubs, stylussen, andere externe apparatuur).

Een ander onderdeel is draadloze verbindingen of externe apparaten in het algemeen. Vaak moet je dingen buiten je laptop gebruiken, en dan is het prettig om te weten hoe andere mensen dat ervaren.

Of de backlight in je toetsenbord, hoe je die ervaart. En misschien extra software die je er bij opgezet hebt om dat je bepaalde zaken miste of mee nam van je oude systeem om dat je er aan gewend was. (bijv. VLC of Chrome)

Voor een eerste review is dit een van de betere, de meeste mensen die voor het eerst wat schrijven maken er een bende van, laten cruciale informatie weg, of vergeten te updaten na een langer gebruik. Soms komen mensen bijvoorbeeld pas laat achter het gemis van een optische eenheid of merken ze dat bij langdurig gebruik ze zweterige handen krijgen zonder dat de laptop warmer is. Of dat de scharnier losser gaat zitten. Of dat de poorten makkelijk vies worden (om maar even wat te verzinnen). Het is ook voor jezelf best leuk om te zien hoe je over tijd je mening over een product vormt, om dat je dan ook meteen weet hoe je voor jezelf inschat hoe een product voor je gaat werken op de lange termijn.

Wat je nog wel qua structuur zou kunnen doen is je inhoudsopgave bovenaan iets duidelijker maken, en bij bijvoorbeeld software en je beeldscherm nog een kleine onderverdeling te maken, zodat je bepaalde kernmerken los kan beoordelen/beschreven, en software die niet bij het apparaat geleverd werd maar wel gebruikt is los van het apparaat, maar wel binnen je gebruikers ervaring kan benoemen.
volgens mij duurde het kritiek schrijven van john langer dan schrijven van het review zelf haha.

Ook geef je aan dat de Macbook slecht presteert onder photoshop. Deze laptop is sneller dan enkele oudere macbook pro's ik denk dat je met deze laptop prima kan foto'sbewerken, In mijn macbook zit 8GB ram en ik draai soms 3 virtuele machine's Windows Opensuse en windows server naast mijn huidge MAC OS en dit draait zelfs nog prima, Dus dan moet photoshop CS6 draaien als een trein

[Reactie gewijzigd door interlude op 4 januari 2014 15:56]

Een featureset kan best redelijk en tegelijk toch een stuk minder zijn (dan bij iets anders)... Net zoals iets duur, maar toch relatief voordelig kan zijn...

Sommige kritiekpunten van johnkeates snap ik, bij anderen betreft het zeuren om het kunnen zeuren. Niet iedere review is geschreven door een getraind schrijver, tussen de regels door lijkt me de strekking duidelijk genoeg.

Ok 1e review, oefening baart kunst.
Prima review voor mij. Thx