Specificaties 5,25" formaat zonder lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

NZXT NZXT Sentry Mix 2 Review

Foritain 30 december 2013, laatste update op 30 december 2013, 1.756 views

NZXT NZXT Sentry Mix 2

Pluspunten

• Ziet er goed uit
  • Voelt ook lekker degelijk aan
  • Gewoon makkelijke fysieke sliders
  • Geen poespas
  • .. dus super eenvoudige installatie
  • Flink vermogen per kanaal
  • Erg goed te matchen met veel setups en kleurstellingen
  • Niet duur

Minpunten

• Voor sommigen zal het gebrek aan extra functies een gemis zijn
  • Kan ventilatoren niet geheel uitschakelen

Features Score: 3
Kwaliteit Score: 5
Review: NZXT Sentry Mix 2

Specificaties
Uitpakken & Inbouwen
In de Praktijk

Productwebsite

Zoals velen bekend zal zijn kunnen de nieuwe haswell cpu’s flink warm worden, en mijn i7-4770k zag ik dan ook vaak iets ‘te’ warm worden. Tijd voor een leuke fancontroller dus. Eisen? Eigenlijk niet veel, gewoon mijn ventilatoren goed kunnen beheersen, en verder zo min mogelijk poes-pas; dus mechanische knoppen, geen touchscreens, en natuurlijk niet te duur. Verder gezien ik nog al veel aan mijn systemen sleutel zocht ik er 1tje die bij voorkeur ook niet te veel uit steekt, zodat hij ook in mijn deurtjes-cases goed zou schikken.

Zo kwam ik dus bij de NZXT Sentry Mix 2 terecht. Met de mogelijkheid tot het aansluiten van 6 ventilatoren, eenvoudige sliders en een leuke prijs (~30 euro) dus een goede kandidaat voor wat ik zocht. Daarnaast was de mogelijkheid om hem in 5 kleurtjes in te stellen een leuke extra, daarmee is hij dus eenvoudig aan te passen aan verschillende systemen.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de NZXT website:

Zoals je kunt zien neemt de Sentry Mix 2 één 5.25” bay in beslag, waar je hem met schroefjes in zet. De controller sluit je aan met 2 molex connectors, maar hij werkt ook gewoon geheel als je hem slechts op 1 molex aan sluit en het geheel niet te zwaar belast. Echter gezien de maximum spec 180W is zal je bij dergelijk zware load de 2e er zeker bij willen hebben, en ik betwijfel of iemand tegenwoordig toch geen 2 molexen vrij heeft.

De maximale load van 30W per kanaal, dus 180W totaal, is overigens een opvallend punt. De meeste ventilatoren zitten op volle toeren, op 12V, op ca 0.1-0.2 Ampere, dus zeg even 1.2-2.4W. Dit betekend dus dat je, uiteraard met (uiteraard optionele) splitters, eenvoudig heel veel ventilatoren per kanaal aan kan sluiten. Toevallig overigens dat ik zelf 0.4A (~5W) ventilatoren van plan was te gebruiken, maar zelfs dan zou je er nog 6 per kanaal kunnen passen. Misschien klinkt het wat extreem, en het zal praktisch niet gek veel voorkomen dat iemand echt 36 ventilatoren aan gaat sluiten, maar het is fijn dat je zonder problemen toch enkele ventilatoren samen kan voegen onder 1 slider.

Daarnaast zal ook de minimale power-to-fans opvallen: 40%. Dit was voor mij wel een klein puntje van bezorgdheid gezien de door mij gekozen ventilatoren flink kunnen blazen, maar ik durfde de gok wel aan. Wel jammer is uiteraard het ontbreken van de mogelijkheid om een ventilator/kanaal geheel uit te schakelen. Positief is dan wel weer het feit dat je zowel 3 als 4 pin ventilatoren aan kan sluiten op elk kanaal.

Verder valt er eigenlijk niet veel op, anders dan dat je 2 jaar garantie krijgt. Het gebrek aan verdere specificaties komt ook vanwege het feit dat de Sentry Mix 2 gewoon een lekker basic controller is. Geen terugkoppeling van ventilator RPM (Heeft geen display, en de pin aansluiting voor RPM info zit er ook niet), geen temperatuur display (zocht ik ook niet), gewoon lekker je ventilatoren aansturen, hoe veel dat er ook mogen zijn, en meer niet.

Uitpakken & Inbouwen

Bij ontvangst merk je direct op dat het niet enkel om een frontje gaat, maar hij een flink stuk van de lengte van een optisch station heeft, dat doet hem in ieder geval extra stevig monteren. Doosje ziet er netjes uit, net als het product zelf zonder poespas, en als je alles er uit haalt merk je dat naast over de controller zelf, er niet veel te vertellen valt. Je krijgt de schroefjes waar mee je hem in je case zet, een klein papiertje met de specs, en dat is het.

Maar dat was natuurlijk te verwachten. Want een uitleg hoe je een schroefje vast zet is overbodig, en met z’n basic functionaliteit valt er ook niet veel uit te leggen. De kabels vallen direct op als lekker lang (erg handig om ze lekker weg te werken waar jij wilt) en ook netjes zwart afgewerkt. De lange standaard kabels voor de fans zijn een dubbele plus, als je een ventilator met korte kabels hebt komt het ook goed, en je hoeft bij het aansluiten niet te pielen achter in je 5.25” bay. Daarnaast zijn ze duidelijk gemarkeerd. Verder zijn de Molexen zijn ook netjes zwart en wederom lang genoeg, let wel even op dat je bij het aansluiten de kabels er niet uit drukt, dit gebeurt wel vaker bij Molex stekkers, zo ook bij mij deze keer, dus ik dacht eerst even een DOA te pakken te hebben.

De controller zelf ziet er m.i. gewoon goed uit, NZXT naam subtiel maar aanwezig. Het frame en de achtergrond zijn vrij mat, en de sliders/knoppen zelf zijn in glans uitgevoerd. Het resultaat mag er van mij wezen, en de combinatie maakt hem goed passen in relatief matte cases zoals mijn CM Silencio 652 (ook al zit ‘ie achter een deurtje) of BF Ronin, maar ook meer glanzend-stalen cases als de CM HAF Stacker. Dit met de verschillende kleuren verlichting maakt hem toch wel erg breed inzetbaar.

De sliders zelf voelen steviger dan ik van te voren had verwacht, absoluut in positieve zin. De Sentry Mix 2 mag er wel eenvoudig uit zien, maar hij voelt in ieder geval degelijk en betrouwbaar aan. Zelfs dat het geheel vrij plastic is vind ik de pret niet drukken, het gaf mij in ieder geval het vertrouwen dat ik hem niet op een onoplettend moment even kapot kon drukken. Prima dus.

Naast de sliders, links op het frontpaneeltje, zit de knop om de led kleur aan te passen. Eenvoudig drukken schakelt tussen de kleuren, en 5 seconden vasthouden zet de ledjes uit.

De achterkant ziet er ook wel leuk uit, ondanks dat je dit waarschijnlijk niet in de praktijk gaat zien. Alle kabeltjes zijn al voor je aangesloten, dus het installeren is niets anders dan hem vast schroeven, de Molexjes aansluiten, en je ventilatoren aansluiten, vandaar ook dat mijn gebruikelijke categorie “Inbouwen” maar met het uitpakken is samengevoegd. Uiteraard kunnen zowel 4 als 3 pin ventilatoren zonder problemen worden aangesloten op de controller, maar dat lijkt mij vanzelfsprekend.

Je kunt hier duidelijk zien dat de Sentry Mix 2 niet uit steekt, en dus ook voor cases met deurtjes direct tegen de 5.25" bays aan geschikt is.

Al met al direct positieve indrukken van de NZXT Sentry Mix 2, en leek ik gevonden te hebben wat ik zocht.

In de praktijk

Om te beginnen maar even het gebruik zelf. Je pakt een vinger naar keuze, zet deze op een slider naar keuze, beweeg uw vinger en zet zo de ventilator sneller of trager (ja, echt!). Nogmaals een beetje jammer dat je een kanaal niet geheel uit kunt schakelen, oftewel helemaal omlaag komt overeen met 40% kracht. Ik had voor af enige twijfel of ik mijn systeem wel geheel stil kon krijgen met 40% als laagste setting, maar dat bleek gelukkig geen probleem. Zelfs met de door mij gebruikte, heeel hard blazende, Cooler Master JetFlo ventilatoren was het resultaat op minimale fanspeed gewoon heel rustig, praktisch onhoorbaar met de case covers geplaatst.

Dus zelfs op de laagste settings kan hij krachtige ventilatoren goed beheersen, en voor dagelijks gebruik zijn de sliders lekker stevig en hoef je er niet heel voorzichting mee om te springen. Verder kan je met het kleine knopje links eenvoudig van led kleur wisselen, of door hem 5 seconden vast te houden de led geheel uitschakelen. Uiteraard onthoudt hij de laatst gebruikte setting, dus hoef je niet elke keer als je je pc op start de gewenste kleur te kiezen, wel zo fijn.

Rood

Groen

Oranje

Wit

Blauw

In fancontroller reviews komt de stabiliteit van de ventilator snelheid nog wel eens naar voren. Met de Sentry Mix 2 is dat natuurlijk lastig te zien gezien er geen RPM informatie beschikbaar is. Om toch enige twijfels (vooral bij mijzelf) weg te nemen heb ik 2 dezelfde ventilatoren naast elkaar aangesloten, waarbij er 1 op de fancontroller zit, en de ander op het moederbord. Met oplettend kijken en luisteren heb ik mijn best gedaan een probleem te vinden, maar ik kon gelukkig geen gekkigheden waarnemen. Dit uiteraard op alle 6 de poorten. De prestaties lijken dus gewoon helemaal stabiel.

Omdat Wit en Blauw, en Oranje en Rood, wat op elkaar lijken even een extra foto-tje vanaf een andere hoek. In de praktijk is het echt gewoon duidelijk de genoemde kleur, maar met op de foto's komt dat soms nog wel eens lastig naar voren, meer oefenen denk ik...

Wit

Blauw

Oranje

Fire! Rood

En als we dan toch alle kleurtjes doen, dan ook groen nog maar eens...

De Sentry Mix 2 is een opvallend onopvallende fancontroller, waar eigenlijk gewoon niet heel veel over te vertellen valt. Waar de aandacht vaak ligt op zo veel mogelijk knallende features, kies NZXT in dit geval voor een functioneel basic product. Basic is echter geen synoniem voor Budget, en dat gevoel is hier nadrukkelijk aanwezig, zowel in hoe hij oogt, aanvoelt, en in staat is om flink vermogen per kanaal te leveren. Dat gebruikers die op zoek zijn naar “kijk mijn pc nou eens” niche features hier verkeerd zitten kan ik NZXT niet aanrekenen; daar zijn nu eenmaal andere producten voor. Er zijn voldoende alternatieven die zaken als temperatuur- of rpm weergave, of een touchscreen, of zelfs mobiele telefoon controle hebben.

Ik zocht echter gewoon een fancontroller die ik tijdens heavy load eenvoudig flink kon laten blazen, en die daar na het handeltje weer stil hield. Daarnaast valt de NZXT Sentry Mix 2 praktisch geheel binnen het 5.25” frame en is hij dus prima geschikt voor deur-cases waar ik er enkele van heb. Wat betreft meerdere cases: de ledjes in verschillende kleuren maken hem erg breed inzetbaar, en zien er gewoon erg goed uit, en de zwarte kabels maken hem ook eenvoudiger om netjes binnen in de case te verbergen. Dat hij makkelijk in te bouwen en aan te sluiten is (ook logisch gezien het gebrek aan luxe functionaliteit), met voldoende lange en duidelijk gemarkeerde headers, en dat hij met zowel 3 als 4pin ventilatoren over weg kan, zijn natuurlijk erg leuke extratjes.

Ik blijf het een beetje jammer vinden dat de optie ontbreekt om een kanaal geheel uit te schakelen, maar los van dat doet de NZXT Sentry Mix 2 gewoon wat hij moet doen. Ben je op zoek naar een eenvoudige maar degelijke fancontroller en wil je geen zaken als touchscreens of andere toeters en bellen, dan denk ik dat de NZXT Sentry Mix 2 een hele goede optie is. Met z’n prijs van nog geen 30 euro, flinke vermogen per kanaal, stevige knoppen en gewoon zeer goede looks ben ik in ieder geval erg tevreden.

En natuurlijk mag een foto'tje met een bijpassende ventilator eigenlijk niet ontbreken, want het is toch wel één van de grote voordelen van de Sentry Mix 2 dat je de controller eenvoudig met je led-fans kan matchen!

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een NZXT NZXT Sentry Mix 2?

Bedankt voor de tip! De Stacker is inmiddels opgeleukt met deze controller en twee rode led CM JetFlo fans. :)
Fototjeeee :D

Leuk te horen dat ik je toch aardig op pad heb kunnen sturen zo :D
Ja, al die reviews van je hebben me wel ideeën gegeven. :)

Ik was ook blij dat ik die toetsenborden bij je mocht proberen. Die hebben me een goede indruk gegeven. Ben vorige week langs geweest bij iemand die ze importeert en daar een aantal andere switches en bordjes uitgeprobeerd. Zwarte en grijze switches bevielen me beide erg goed, maar ben uiteindelijk voor een Ducky DK9087 Shine 3 met zwarte switches en rode leds gegaan. Grijze switches had je niet op TKL-bordjes van Ducky, maar denk dat de keuze hoe dan ook op zwart gevallen was.

Foto's zijn btw nog niet zo gemakkelijk te maken, met een pocketcamera in het donker. Zal binnenkort nog eens een poging wagen. :P
Leuk man, blij dat ik een bijdrage heb kunnen leveren. Enne, fotos maken van verlichting in het donker is een kunst, ik zit er zelf ook nog enorm mee te stoeien voor reviews. Maar het lijkt me leuk om je stacker te zien met alle toeters en bellen nu!
oeps

[Reactie gewijzigd door Deadsmell op 25 februari 2014 08:38]

Kun je deze misschien ook is in je Silencio 652 zetten?
Zit er over te denken deze te halen om mijn 6 JetFlo's aan te sturen in een Silencio 652.
Vooral het laagste voltage is een beetje tricky, op 5 volt komt er nog iets teveel lucht/geluid van af :P
Deze had ik juist besteld voor de 652, omdat ie achter het deurtje past. En op de minimale settings hoor ik die JetFlo's praktisch niet (in gesloten case). Ik gebruik er echter geen 6, misschien dat dat nog wat verschil maakt? Het enige is dat wanneer je de pc aan zet de Sentry Mix de JetFlo's een paar tellen 12V geeft, en dan is het echt even 'Wooooooooooooosh' :D Ik denk zelf dat een 5V minimum prima is, maar als je lagere settings wil zal je inderdaad verder moeten kijken.
om dat wooooosh en het ontbreken van aansluitingen hangen ze nu stilletjes in de kast :P
Ga nog maar is even kijken of ik 5V acceptabel vind qua geluid.

Alleen dan even 5V ipv 7V uitvoeren?

Het is maar een paar seconden bij het opstarten dat ie ze 12V geeft, maar met een ventilator die op maximale setting een heuse haardroger is is het resultaat wel ... indrukwekkend?
Dat keer 6 en je hebt een orkaan.
Heb hem nu even aan 5 V (arduino) liggen en dat is prima eigenlijk.
Deze maar halen als ik weer geld heb...
Of toch maar even verder kijken want er zijn goedkopere....
Eeuwig twijvelend :9
3 tientjes valt wel mee toch? Ik ben in elk geval nog altijd erg tevreden met deze. Gebruik hem ook voor wat tests/reviews/geknutsel, en hij voelt nog altijd erg stevig aan (sliders etc).

Succes iig :D
Misschien weet jij dit, komt 40% PWM overeen met de laagste stand (40%) van deze controller?
Dit word mijn fan controller [kwijl, kwijl] _/-\o_

Ik wilde eerst zo'n sentry 2/3, maar teveel kabels en een disco touch-screen.
Ik wil de Corsair AF140 RED Led fans, heb je er ervaring mee of raad je andere (rode) led fans aan??
Die fans ken ik niet of nauwelijks. Ik gebruik veelal BitFenix Spectre Pro's voor betaalbaarheid + veel kleuren led, maar ik vermoed dat de Corsairs kwalitief wat beter zullen zijn. Evt. CM JetFlo, maar dan moet je ze 90% van de tijd op minimum RPM zetten ;)
Dan lijkt het me beter om voor ¤25,00 (bij azerty) 2x 140mm corsair LED fans te kopen, deze (lijken) niet al te veel lawaai maken en ik heb het er wel voorover :)
Gezien de populariteit lijkt het mij dat je daar niet mis mee kan :D
Ben aan het twijfelen tussen de Corsair Spec-03 en de Corsair Graphite 230T
Weet jij nog eventuele alternatieven?? Het budget is ongeveer 75-85 euro...alvast bedankt! Of welke van deze 2 zou jij kiezen als je de keuze had??
Wat stop je nog meer in je build? :) Spec-03 met die NZXT en een mooie rode GPU en rode leds is wel strak natuurlijk.

productreview: Corsair Carbide SPEC-03 Red Led review door Simoonzel

Deze meneer heeft die SPEC-03 -en- de Sentry Mix 2 ;)
Ik wil er eenMSI H97-Gaming 3l met een I5 4590, verder een Gelid Tranquillo Rev. 2 en de GPU komt later... :'(
De LED strips wil ik later nog aan toevoegen, maar eerst een goede stabiele pc waar ik op kan gamen ;)

Ennehh, Simoonzel is een vrouw... :+
Whups, zal de haar-baard in het profiel geweest zijn ;)

Maar goed.. die tweaker dus :D
Tja, een tweaker kan ook niet alles uit elkaar houden hé!