Ubuntu 8.10 (Intrepid) Review

KlusPrutser 19 november 2008, laatste update op 20 november 2008, 1.967 views

Ubuntu 8.10 (Intrepid)

Pluspunten

• Gratis
  • Eenvoudige installatie
  • Compleet
  • Ondersteuning door grote community
  • Eenvoudige bediening
  • Naar eigen smaak in te delen

Minpunten

• Ondersteuning third part software
  • Standaard thema is lelijk
  • 64-bit ondersteuning loopt achter

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Versie 8.10
Inmiddels in Ubuntu al weer bij versie 8.10 en zijn er naar mijn mening toch weer wat verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de vorige versies. De veranderingen zijn klein, maar kunnen toch veel verschil maken: Zo deden de back en forward knoppen van mijn muis het niet en kreeg ik dit ook niet ingesteld, dit vond ik een nogal ergerlijk en velen anderen met mij. Vanaf versie 8.10 hebben ze dit ergenispuntje aangepakt en de muis automatische instellingen uitgebreid: Nu werken alle knoppen op mijn muis, zonder dat ik iets in heb moeten stellen. Ook is de ondersteuning voor draadolze netwerken in deze versie flink verbeterd. Ik heb zelf geen draadloos netwerk, maar voor velen schijnt dit een aangename verbetering te zijn.
Zo wordt Ubuntu met iedere versie, ieder half jaar, een beetje beter. Volgende keer staat onder andere verkorting van de opstarttijd op het programma: ik zie al uit naar versie 9.04...

Gebruiksgemak
Ik gebruik mijn computer voor mijn studie activiteiten, websurfen, msn, skype, foto's kijken en bewerken, films kijken, muziek luisteren en af en toe een spelletje. Ik gebruik Ubuntu nu inmiddels bijna een jaar zonder Windows er naast te gebuiken en ik ondervind hierdoor geen hinder. Ik kan me nog wel eens herinneren dat ik een keer specifiek Windows of MS Office nodig had maar ik weet niet eens meer waarvoor.
Ik ben inmiddels een stuk handiger geworden met Ubuntu en nu gebruik ik features die echt heel erg fijn zijn die Windows niet heeft:

- Wat ik zelf een heel fijn punt vind is dat werkelijk alles aan te passen valt. Zo is de hele grafische interface volledig naar eigen smaak aan te passen er er zijn hier talloze thema's van op internet beschikbaar. Installatie hiervan is buitengewoon simpel: Sleep de themafile naar het "appearance" venster en het is klaar. Ook features die je persoonlijk mist zijn vrijwel altijd te vinden, er is op internet altijd wel iemand te vinden die hetzelfe idee heeft en daar ook al een oplossing voor gemaakt heeft. Ik zal even een voorbeeld geven: Bij het openen van sommige (configuratie) bestanden heb je systeembeheerder (in Linuxtaal: root) rechten nodig. Nu kan je via de terminal (in Windowstaal: command window) dat wel doen, maar ik werk alleen maar met de grafische interface en dan vind ik dit lastig. Ubunutu heeft de mogelijkheid om scripts toe te voegen. Ik heb een "open as root" scriptje gedownload en als ik nu een bestand of folder als root wil openen, dan klik ik rechtermuisknop -> open script -> open as root...
Zo is er warschijnlijk voor bijna ieder persoonlijk ergenisje of missende feature wel wat te vinden. Deze grote aanpasbaarheid heb ik bij Windows nooit gezien en mooie grafische pakketten waren ook nog al eens een risico voor een goed lopende installatie.
- De vershillende workspaces (bureaubladen) zijn echt heel fijn. Ik heb altijd veel vensters open staan en met de verschillende workspaces kan ik mijn activiteiten per workspace indelen.

Ondersteuning
Om programma's te draaien die alleen voor Windows geschreven zijn is het programma "Wine" beschikbaar. Uiteraard even opensource en even gratis. Tot mijn verbazing werkt het wonderwel en merk je met het uitvoeren van deze programma's wonder weinig van dat het op Linux draait. Ik heb ook nog even "Soldier of fortune II" gespeeld en hoewel de installatie niet vlekkenloos verliep, draaide dit spel er goed. Counterstrike Source had echter wel nog al last van onspeelbare framedrops, terwijl dit spel met Windows op deze computer toch rond de 70 fps haalde. Er is nog een programma beschikbaar wat speciaal ondersteuning voor spellen op Linux biedt (ben de naam even kwijt). Dat schijnt best goed te werken, maar is ironisch genoeg software waar je abonnementsgeld voor moet betalen. Spellen zijn dus weldegelijk te draaien op Ubuntu. Alleen niet de nieuwste, danwel niet gratis.
Imiddels is mijn lijst met programma's die onder Wine draaien leeg, Ubunutu heeft voldoende goede software beschikbaar om geen speciefieke Windows programma's te hoeven draaien.

Dan kom ik ook meteen op mijn volgende punt. Het toevoegen van nieuwe software (en het verwijderen van overbodige software) is ech ongelooflijk makkelijk: Er is een aparte software lijst, gerangschikt op type. Als je een programma voor een bepaald doeleind nodig hebt dan kan je door deze lijst zoeken. Bij ieder programma staat een korte beschrijving, als je gevonden hebt wat je zocht dan vink je dat programma aan. Het wordt dan automatisch gedownload en ge´nstalleerd. Verwijderen van een programma is een kwestie van een vinkje uitzetten.

Zoals ik al eerder heb genoemd is op internet een hele berg hulp te vinden. Zo is er het Ubuntu forum, waar heel veel op staat, maar gewoon via Google zijn de meeste oplossingen voor problemen makkelijk te vinden. Ubuntu staat bekend om zijn grote en actieve community wat een enorme support oplevert. Vanwege deze internetondersteuning en het feit dat allerlei software en updates gedownload moeten worden is een beetje degelijke internet verbinding wel een aanrader. Maar dat zit hier in Nederland wel redelijk goed.

Een klein nadeel vind ik wel sommige closed source programma's die waar niet echt goed een substituut voor is. Een belangrijke hiervan is Adobe Flash, in de Linuxversie zitten echt een hoop bugs en het draait echt niet lekker. Nu heb ik ook nog de 64 Bit versie en die wordt nog slechter ondersteund dan de 32 bit versie.
Ook Open Office is op zich een redelijk programma, maar verknoeid de lay-out van *.doc formaten nog wel eens. Ook is het minder uitgebreid dan MS Office. MS Office is wel draaibaar onder Wine, dacht ik. Maar voor eenvoudige documenten, spreadsheets enz is Open Office echt prima. Voor grote documenten kan ik je toch Latex aanraden.

Over hardware herkenning en driver beschikbaarheid wordt nog al eens geklaagd, maar tot nu toe zijn al mijn plug & play apparaten (usb keys, printer) automatisch herkend en probleemloos ge´nstalleerd.

Installatie en Upgrades

Ik heb deze versie niet opnieuw ge´nstalleerd, maar ik ga er vanuit dat het niet moelijker is dan versie 7.10: CD er in proppen, Ubuntu start automatisch op, klik op installeren, kies je schijf en dat was het. Open Office staat er dan ook meteen op samen met een berg andere hindige programma's. Wijzingen zijn makkelijk te maken met de al eerder beschreven add/remove software lijst. Versie 9.04 gaat waarschijnlijk wat uitgebreidere installatie opties bieden. Upgraden na een nieuwe versie is ook maar 1 druk op de knop. De upgrades gingen ook vrijwel probleemloos. Alleen de upgrade naar versie 8.10 waren de links naar "places" verknoeid. Even googlen, 1 dingetje wijzigen en opgelost...

Stabiliteit

Uitstekend. Flash heeft firefox nog wel eens laten crashen, maar dat heeft nooit gezorgd voor een totale crash. Met opstarten gaat er nog wel eens iets mis met Amarok (muziekprogramma).Alle schermen zijn apart te killen (onthoud: terminal: xkill) en Ubuntu gaat zelf gewoon verder: Na bijna een jaar is Ubuntu nog nooit gecrashed.

Ik heb geen virusscanner, niet dat er geen virussen voor Linux zijn, maar als er een virus opduikt, dan wordt gewoon Ubuntu zelf gepatched. Er is dus geen extern programma nodig die alles in de gaten hoeft te houden. Dit is simpel, effectief en eigenlijk heel logisch. Er zijn virusscanners for Linux beschikbaar, maar de meesten controleren vooral op Windows virussen. Dus je doet hier dan vooral je omgeving een plezier mee.

Interface
Ubuntu maakt gebruik van de Gnome interface. De standaard kleuren en iconen vind ik persoonlijk niet mooi, maar zoals ik al heb gezegd is dat heel makkelijk en heel uitgebreid aan te passen. De functies en locaties zijn logisch ingedeeld. Iemand die Ubuntu nog nooit eerder gezien heeft kan toch alle mappen en programma's vrijwel direct zelf vinden.
Vooral in het begin is werken met de terminal erg wennen omdat Linux commandos totaal anders zijn. Maar inmiddels is de grafische interface zo uitgebreid dat de terminal vrijwel niet meer nodig is. Mocht dit niet zo zijn dan kan je dus met die scripts makkelijk functies toevoegen.

Gratis

Prestaties
Voor spellen in het algemeen wat minder. Voor profesionele software vaak beter. Matlab of Latex (programma's die ik gebruik) schijnen sneller te zijn op Linux. Ubuntu is geen geheugenslurper.

Ubuntu 8.10 is een compleet besturingsprogramma wat eventueel bijzonder ver naar eigen smaak in te richten valt. Vooral de mogelijkheid om bepaalde gebreken/missende features zelf toe te kunnen voegen vind ik een groot pluspunt ten opzichte van Windows. De Gnome interface is logisch opgezet en zonder enige Linux ervaring kan je toch vrijwel direct aan de slag. Ondersteuning is op internet ruimschoots aanwezig. Ook dat er ieder half jaar weer een nieuwe versie uitkomt zie ik als een pluspunt: Je ziet het programma groeien.
Helaas is er nog steeds een bepaalde afhankelijkheid van software die nog niet goed geregeld is (flash dus) En spellen spelen is mogelijk, maar niet optimaal.
Het is eigenlijk verbazingwekkend dat een gratis en compleet besturingsysteem als dit verhoudingsgewijs maar zo weinig gebkruikt wordt.

• AMD Athlon 64 X2 4000+
  • Asus M2N DH, nForce 430 MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
  • XFX GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) PV-T73G-U1D4
  • 2x 1GB PC6400 DDR2
  • Samsung Spinpoint 250 GB Hdd
  • Linux AMD64

Heb jij ook een Ubuntu 8.10 (Intrepid)?

Ik draai hier nu al sinds 7.04 Ubuntu op mijn desktop en laptop, maar wil niet meer anders.

Als ik achter een Windows PC zit voel ik me tegenwoordig verdwaald, ik gebruik het namelijk nooit meer.

Het is misschien niet helemaal eerlijk, ik ben Linux systeembeheerder van beroep, dus tja, dan mag je ook wel Linux draaien.

Inmiddels draaien mijn ouders ook al Ubuntu, ze doen namelijk niets anders dan internetten en e-mailen, daar zijn Firefox en Evolution prima voor!

Vooral het feit dat ze geen last meer hebben van virussen heeft hen over de streep getrokken en ze willen niet anders meer.

Ik ben het verder met de TS eens, Ubuntu is geweldig :)
Goede review! Ik zit inmiddels ook een paar maanden alleen op ubuntu en ik ben erg tevreden. Voor elk probleem is inderdaad ietst te vinden op internet wat het makkelijk customizen maakt.
Het enige probleem vind ik de beroerde support voor mijn camera (EOS 350D). Hiervoor ben ik nog steeds op zoek naar een fatsoenlijk programma om de foto's uit de camera te kunnen downloaden.
Is dcraw met een van zijn GUI's geen optie als je de CF kaart in een reader zet?

Er zijn een aantal gebruiksvriendelijke programma's.

[Reactie gewijzigd door 112442 op 19 november 2008 14:30]

Goede review, altijd leuk om te lezen over andermans ervaringen met ubuntu. Ik gebruik zelf nog wel hardy omdat intrepid op m'n laptop voor wat problemen zorgde en eigenlijk ten opzichte van hardy niet heel veel toevoegde voor m'n gevoel.
Problemen met flash heb ik dan al een tijdje niet meer gehad, flash 10 (te downloaden via de canonical repository) heeft eigenlijk alle crashed met firefox wel opgelost. Let wel: ik gebruik libflashsupport niet. Voor meer info over flash en pulseaudio raad ik een ieder aan hier te kijken:
Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken
Er is echter een groot ergernis met 8.10: er is op dit moment geen applicatie meer beschikbaar om je monitor handmatig in te stellen - uitsluitend automatische detectie wordt "out of the box" ondersteund. Dit werkt in de standaardgevallen redelijk goed, maar naar mijn ervaring gaat het heel vaak mis zodra je een oudere monitor gebruikt - of een KVM. Vooral in het laatste geval gaat het heel vaak mis - ik had een machine waar ik echt handmatig het xorg.conf file aan moest passen om een bruikbare resolutie op mjin scherm te krijgen omdat de autodetectie ivm. de KVM totaal niet werkte - dit heb ik sinds jaar en dag niet meer hoeven doen... Onder 8.04 was dit geen probleem. Volgens de release notes is op dit punt op z'n vroegst in 9.04 met verbetering te rekenen. :(

Verder heeft OpenSUSE (geprobeerd met 11) op dit moment ook nog een groot voordel op 64bit platforms: je kan makkelijk 32bit en 64bit applicaties naast elkaar installeren. Dit wordt door hun package manager (YaST) gewoon ondersteund. Helaas kan de Debian package manager (en dus Ubuntu) dit voor zover ik weet niet zonder meer aan (zeker met 8.04 niet). Dit is vooral lastig met b.v. Firefox (juist vanwege Flash/Java e.d.) en de hoofdreden waarom mijn 64bit AMD OpenSUSE 11 draait en alle 32bit machines bij mij (K)Ubuntu 8.04/8.10. Ik verwacht wel dat dit steeds minder een rol gaat spelen naar mate de 64bit Linux ondersteuning door de closed source parties (Adobe heeft het ook eindelijk voor elkaar...) beter wordt - maar soms is en blijft het handig.

[Reactie gewijzigd door emgaron op 19 november 2008 13:49]

Ik vind het jammer dat 64 bit een beetje achterloopt wat betreft ondersteuning. Maar volgens mij is dit algemeen zo. Je kan er natuurlijk ook gewoon voor kiezen om 32-bit te installeren.
Ik heb het toegevoegd bij de nadelen
Goede review! Ik gebruik ubuntu nu iets meer als een half jaar en mis het windows platform amper.

Ik blijf het verbazend vinden dat zodra ik mijn laptop uit handen geef aan iemand anders zodat deze even snel iets kan typen of opzoeken op internet, eigenlijk pas na een half uur doorheeft dat het gÚÚn windows is.

Dat in combinatie met het gebruiksgemak heeft een grote groep in mijn kennissenkring over de drempel getrokken om van windows op ubuntu over te stappen..
Helaas werken de media knoppen van mijn toetsenbord niet meer nadat ik heb geupgrade van 8.04 naar 8.10. Vanavond toch maar eens opzoeken hoe het kan, maar het is wel vreemd. Bij 804 heb ik nooit wat hoeven instellen en werkte het gewoon out-of-box!