WD My Passport My Passport 2TB Zwart Review

MLPN 28 december 2013, laatste update op 17 november 2015, 2.514 views

WD My Passport My Passport 2TB Zwart

Pluspunten

• Klein, licht en makkelijk mee te nemen
  • Snel met USB 3.0
  • Kabel blijft goed zitten

Minpunten

• Kabel kort, onhandig voor desktop

Mobiliteit Score: 4
Afgelopen maand is helaas mijn vorige laptop overleden en had ik een draagbare harde schijf nodig om mijn bestanden te back uppen. Op tweakers kwam ik een staples kortingscode van 30 euro tegen. Hiervoor moest je wel minimaal 75 euro exclusief btw uitgeven. Dus een kleine 1TB waren hier te 'goedkoop' voor, uiteindelijk kwam ik de 2TB WD my passports tegen voor 85 euro inclusief btw met korting.

Voor een back up had ik opzich genoeg aan 300 GB ruimte op een schijf. Nu had ik de 1TB my passports van mijn huisgenoot kunnen pakken, waar ik tevens ook een review van gemaakt hebt. Echter wilde ik graag zelf ook een draagbare externe harde schijf. Ik kijk namelijk redelijk wat series en films die allemaal op 720p/1080p gekeken worden, dus redelijk veel opslagruimte innemen. Daarnaast heb ik ook een GoPro camera waarvan ik ook graag al mijn filmpjes van back up. Kortom, veel ruimte is geen overbodige luxe.

Eigenlijk heb ik al 'zat' ruimte, want ik heb ook nog een 3.5 inch 1.5 TB harde schijf. Alleen het grote nadeel van deze is dat het zo'n gezeul is om deze te verplaatsen. Daarnaast heeft deze 'maar' een USB 2.0 aansluiting en heeft het een externe voeding nodig. Deze schijf wordt dus de back up en de 2TB portable wordt de plek voor de series, films en GoPro filmpjes, zodat ik die altijd bij me kan hebben.

Vergelijken
In deze review zullen veel dingen bijna hetzelfde zijn als mijn vorige review van de 1TB versie. Ook zal ik refereren naar de review van hellred666, die bijna een jaar geleden een review maakte over de 2TB versie.

Wat zit er in de doos
Van Staples ontving ik het pakketje in een simpele doos met wat van die luchtkussentjes. In de doos zat een simpel pakketje van de Western Digital 2TB my passports, zie onderstaande foto.

Afbeelding 1: Eenvoudig pakketje van 2TB harde schijf

In dit pakketje zit een USB 3.0 kabel, een kleine handleiding en de 2TB harde schijf, zie onderstaande foto.

Afbeelding 2: Inhoud doos

Prestaties
Deze externe HDD heeft een USB 3.0 en is daarom logischer wijs een stuk sneller dan USB 2.0. Ik heb beide snelheden getest op mijn laptop met Crystal DiskMark 3.0.3 64 bit. De metingen heb ik in 3x uitgevoerd en de gemiddelde meting online gezet. Ook heb ik 1 test gedaan op de 32 bit versie om te kijken of dit iets uitmaakte, dit was niet het geval.

Afbeelding 3: CrystalDiskMark meting 64 Bit USB 3.0

Afbeelding 4: CrystalDiskMark meting 64 Bit USB 2.0

Bij deze metingen bleek dat bij de USB 3.0 2 TB versie 10 mb/s sneller is dan de 1 TB versie.

Stabiliteit
Ik heb de 2TB versie nu een maandje en ik ben nog geen rare dingen tegen gekomen.

Compatibiliteit
Op windows 7 laptops werd de externe harde schijf zo herkent en installeerde hij de nodige drivers.
Mijn nieuwe laptop draait windows 8 (nu 8.1) en hier had hij een kleine hick up. Al niet zo erg als bij hellred. Bij hem moest hij handmatig drivers installeren. Hier heb ik geen last van. Toen ik de externe harde schijf voor de eerste keer aansloot ging hij de nodige drivers installeren. Na ongeveer een minuutje gaf windows 8 aan dat er extra drivers nodig waren voor het goed functioneren van de externe harde schijf, echter kon ik gewoon bij windows verkenner de externe harde schijf openen en hierin lezen en schrijven.
Bij de volgende keren ging het aansluiten van de harde schijf zonder problemen en herkende mijn laptop hem snel.

Mobiliteit
Ook hier hetzelfde als bij de 1TB versie; De HDD is lekker klein en licht. Hij past makkelijk in je tas of je jas. Daarnaast heeft het maar een kleine USB kabel wat dus ook niet veel ruimte inneemt.
Dit is dan ook gelijk weer een nadeel voor mensen die hem graag in een desktop willen steken. Je moet eigenlijk wel een USB 3.0 aansluiting aan de voorkant van de kast hebben.

Geluids en warmteproductie
Ook bij deze geld weer hetzelfde als wat ik bij de review van de 1TB schreef. Wel is mij opgevallen dat je de harde schijf voelt trillen als je hem vlak naast je op de bank hebt liggen. Dit is dan ook niet zo gek aangezien er een normale HDD inzit.
Als je goed luistert kan je de HDD horen. Het klinkt een beetje zoals een fan die rustig aan het blazen is. Voor mij is dit geen storend geluid.
De warmte productie valt ook erg mee al aardig wat grote hoeveelheden data geschreven (200GB) en hij wordt daarmee niet erg warm, ongeveer 37 graden.

Kabel
Hellred zegt in zijn review dat de kabel te bewegen is. Het valt mij pas op nadat ik dit gelezen had en getest had. Er zit inderdaad een beetje speling in de aansluiting op de externe harde schijf. Dit is echter niet storend.
Net zoals bij de 1TB versie zit de kabel weer goed vast aan externe harde schijf. Ik kan hem aan de kabel laten bungelen zonder dat hij los laat.
De kabel is net zolang als bij de 1TB versie, dit is niet heel lang (ongeveer 30 cm). Dit is handig voor een laptop, maar minder handig als je een desktop gebruikt.

Hardware gebruikt
Notebookproject UTwente

Vragen/opmerkingen
Als je nog vragen of opmerkingen hebt hoor ik het graag via het reageren op de review zelf.

Heb jij ook een WD My Passport My Passport 2TB Zwart?

Had graag geweten welke WD schijf gebruikt werd ? Welke snelheid ? Welke cache ?

Alvast bedankt en prettige feestdagen.

Mvg,
Ik snap je vraag niet helemaal, het is toch duidelijk dat ik de 2 TB western digital My passports heb getest? Dus de cache en dergelijke zijn gewoon bij de specificaties te vinden op tweakers of anders via Google ;).

Als je dit niet bedoeld, zou je dan je vraag verder kunnen uitleggen.
Ik denk dat Zeezicht bedoeld welke hard schijf er intern in de WD My Passport zit. Denk ik...
Ja ... dat wou ik weten .. is het bevoorbeeld een WD Red schijf ?? of ???