HP Pavilion tx2550ed Entertainment notebook pc serie (CJ958EA) Review

Dark Slayer 18 november 2008, laatste update op 18 november 2008, 887 views

HP Pavilion tx2550ed Entertainment notebook pc serie (CJ958EA)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Formaat
  • Compleet
  • Touchpad

Minpunten

• Geen HDMI/DVI aansluiting
  • Geen 64 bits os

Ik heb nu sinds ongeveer een maand dit model. Ik heb hem nu al een tijdje gebruikt en het wordt tijd om er een stukje over te schrijven. Ik ga eerst iets over mijzelf vertellen zodat mensen weten vanuit welk perspectief ik naar dit product kijk en waar ik hem voor gebruik.

Ik ben een student en studeer technische informatica. Voor mijn studie gebruik ik hem dus regelmatig voor programmeer werk. Dit is niet heel erg zwaar programmeer werk. Het is niet heel erg zwaar programmeer werk omdat het meeste toch wordt overgedragen aan microcontrollers die wel het e.a. doen.

Inhoud van pakket
Bij het open maken staan er meerdere verrassingen te wachten. Het pakket wordt, naam mijn idee, zeer kompleet geleverd en er valt weinig op aan te merken. Er wordt, behalve de laptop, een grote en een kleine batterij meegeleverd, een afstands bediening, een beschermhoes, een schoonmaak doekje en de lege insert voor de cd-rom speler.

Uiterlijk
Het deksel zit zwart met een motief afgewerkt met een glanzende lak. De binnenkant van de laptop volgt dit motief. Het toetsenbord is zilver kleurig plastic. De beschermhoes is tweezijdig gemaakt. Aan een kant staat hetzelfde motief er weer op en aan de andere kant alleen een klein HP logo.

Specificaties
Ik ga niet alles opnoemen maar slechts een aantal punten.
De laptop is geloof ik helemaal puma(amd platform). Dit betekend dat er een nieuwe processor in zit en de m780g chip set. Er zit verder nog 3Gb aan geheugen in. Er zitten veel features ingebouwd, veel waar ik geen behoefte aan heb. Maar even voor de compleetheid: een fingerprint reader, bluetooth 2.0, een webcam, een stereo microfoon, express card en een display port. Verder zitten er nog een aantal op die je standaard mag verwachten in een laptop.

Software
Zoals te verwachten was staat er een hele berg software op zodra de pc wordt uitgeleverd. er zitten een aantal handige dingen bij maar ook een heleboel minder fijne dingen. Om te beginnen staat er windows vista op. Hoewel ik verbaasd ben dat het werkt gaat er binnenkort toch een ander OS op. Ik heb weinig behoefte aan windows (vista). Aan de software die meegeleverd wordt is duidelijk te merken dat het om een entertainment model gaat. Zoals zijn er verscheidene multimedia toepassingen meegeleverd en een aantal spelletjes. Er zit een bepaald entertainment pack op met allemaal flash spelletjes. Deze spelletjes zijn allemaal ingekorte versies en er zit veel reclame bij. Ook zit er een soort fortress 101 achtig programma op speciaal voor de kids. Hier kunnen ze een aantal spelletjes doen en hebben ze geen toegang tot de hele computer. Het gaf mij nogal wat geworstel met deze twee programma's en ze werkte bij mij niet lekker. Verder wordt norton internet security meegeleverd. Er zit een proef periode van 60 dagen op. Na de eerste 30 dagen begint hij meerdere keren per dag te zeuren om verlengd te worden. Ook staat er office 2007 student op. Ik weet niet hoelang hier de licentie voor is maar ik vermoed niet al te lang. Ik heb zelf andere antivirus/beveiligings programma's en office-suits er op gezet en veel van de voor geinstalleerde programma's verwijderd. Verder worden er een aantal programma's meegeleverd voor de tablet functionaliteit zoals een invoer veld dat op te roepen is. De hoeveelheid programma's die specifiek voor de tablet zijn geschreven zijn erg weinig.

Gebruikers ervaring
een groot gedeelte is natuurlijk afhankelijk van vista. Het toetsenbord typt fijn en ik heb er geen problemen mee. Ik moet wel wennen aan het feit dat het geen full-size keyboard is en dat de home en end toetsen niet meer in een blokje van 6 boven de pijltjes toetsen zitten. Ook het ontbreken van een echte numpad is nog wel even wennen. Het touchpad is erg fijn. Het touchpad is lager gelegen dan de rest van het toetsenbord, ongeveer net zo hoog als een indrukte toets, en bevat een aantal kuiltjes. Naast het touchpad is er nog een strook met meer kuiltjes waarmee gescrolled kan worden. Boven en touchpad zit een knopje om het touchpad uit te schakelen. Het touchpad werkt erg fijn. Ik heb voorheen wel gewerkt met helemaal gladde touchpads en de kuiltjes geven een duidelijk gevoel dat je vingen zich beweegt. Ook zit er geen randje aan de zijkant van het touchpad wat fijn is.
Op hoge prestaties is het niet moeilijk om te schrijven op het tablet en veel tekst wordt herkend. Op iets lagere prestatie niveau's wil hij soms nog wel eens wat extra tijd nodig hebben om je handschrift te herkennen of om de inkt lijn te tonen. Als het niet herkend wordt zit de fout toch meestal tussen laptop en stoel ;). Als er niet in tablet modus gewerkt wordt heb ik het gevoel dat het beeldscherm erg veel schokt als er een knop wordt aan/ingedrukt. Het is dan ook verstandig om het beeldscherm om te klappen zodat er stabieler mee gewerkt kan worden. Op het beeldscherm zitten verder nog een aantal knoppen voor als het scherm open geklapt is namelijk: precious, pauze/play, stop, next, power, beeldscherm rotatie, een tandwieltje en een dvd knop. De power knop en de beeldscherm rotatie knop lijken verdacht veel op elkaar en ik had graag gewild dat dit er net iets anders uitzag. Omdat het beeldscherm soms in verticale modus en soms in horizontale modus gebruikt worden zitten de knoppen niet altijd aan "dezelfde kant". Wat ik graag nog op het beeldscherm gezien zou hebben zijn de volume knoppen. Als het beeldscherm nu geklapt wordt verwijden deze onder de klep.
Ik heb tot nu toe mijn laptop een keer mee genomen de trein in. Ik heb in de tijd een film gekeken. Na het kijken van de film was de batterij nog op ongeveer 40%. Ik ben niet vaak zonder stopcontact dus de batterij door is niet dramatisch belangrijk voor mij. Bijna alle lokalen bij op de afdeling hebben genoeg stopcontacten en een film kijken is voor mij waarschijnlijk het langste dat ik er mee ga doen.

Overig
Een paar opmerkingen die ik toch nog kwijt wil zijn de volgende. Ik heb het idee dat er vrij veel warmte wordt geproduceerd door de laptop en de koeler daardoor veel moet blazen. Als ik de stroomkabel er uit trek houdt hij dan meteen op met blazen of slechts heel weinig. Dit gedrag is toch wel zeer apart te noemen. De hoeveelheid volume is echter niet echt storend te noemen.
Het scharnier voelt niet heel erg stevig hoewel ik erg nog geen problemen mee gehad heb. de klep kan iets gedraaid worden als hij geklapt is.

Deze laptop is een zeer fijne laptop. Het formaat betekend dat hij gemakkelijk mee te nemen is in een rugzak. De grote batterij is fijn voor op reis en de kleine is mooi ligt. Qua prestaties wordt er een zeer concurrerende laptop afgeleverd in vergelijking met Intel tablet laptops. Voor mij zijn er echter wel een paar missers die deze laptop veel beter kunnen maken. Het grootste gemis vindt ik eigenlijk wel dat er geen hdmi of dvi aansluiting op deze laptop zit hoewel dit geen probleem zou moeten zijn voor de chipset. Ook het geadviseerde dockingstation zit het niet op. Ten tweede vindt ik het belachelijk dat dezer dagen nog steeds niet standaard een 64 bytes OS geinstalleerd wordt. Graag had ik de optie gehad om te mogen kiezen uit een linux distributie maar deze mogelijkheid wordt helaas niet geboden.
Alles bij elkaar opgeteld ben ik zeer blij met deze laptop. Tablet pc's komen met dit modem binnen bereik van de gewone consument. Echter zou ik dit model nu niet kopen er is namelijk net een nieuwer model te koop in Nederland(of ik heb niet goed gekeken) dat weinig extra kost maar wel betere specificaties heeft.

edit: stukje over batterij
Ik ontvang ook nog graag reacties en vragen over mijn review en zal het de komende tijd bijhouden.

Heb jij ook een HP Pavilion tx2550ed Entertainment notebook pc serie (CJ958EA)?

Mooie review.
Ik ben alleen erg ge´nteresseerd of er ook goed mee te tekenen is.
bv met illustrator?
Hoe bevalt het schrijven eigenlijk? Ik bedoel op papier heb je zeg maar geen verhoging zoals je nu hebt met je laptop, en leun je bijvoorbeeld ook met je arm op de laptop zelf dan? Of hou je hem in de lucht?