Specificaties 4,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2013) 8GB Zwart Review

doemaariets95 27 december 2013, laatste update op 27 december 2013, 16.859 views

Motorola Moto G (2013) 8GB Zwart

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Stevig lichaam
  • werkt snel
  • werkt gemakkelijk
  • goede en hard luidspreker
  • helder en scherp scherm

Minpunten

• Geen 220V adapter
  • Accu is niet te verwijderen
  • geen SD kaart slot
  • 8Gb werkelijk 5,4Gb

Hallo,

Ik heb nu de Moto G 1 week in bezit en ik vond het tijd om een review te schrijven.

Waarom de Moto G
Hiervoor had ik een Xperia Arc S, dit was een prima mobieltje maar de laatste tijd begon hij mankementen te vertonen zoals bijvoorbeeld: De telefoon viel uit, opnieuw opstarten om weer mobiel internet te krijgen et cetera. Dus ik dacht aan een nieuwe telefoon. Ik wou er een die niet te duur was en ook niet te sloom was, de camera hoefde niet optimaal te zijn, en hij moest vooral niet te groot zijn. Toen kwam ik bij de Moto G. Toen had ik twee keuzes, 8Gb of 16Gb. Ben ik toch maar voor het 8Gb model gegaan aangezien de 16Gb nog niet leverbaar was. Gekocht bij de mediamarkt voor 203 euro(199 voor het toestel + nog wat thuiskopieheffing).

Eerste gebruik
Nadat ik het toestel had gekocht ging ik het thuis meteen openmaken. In het doosje zag je als eerst het toestel liggen. Nadat je het toestel eruit haalde kon je aan de onderkant het vakje opentrekken en daar kwamen de gebruiksaanwijzing :+ en de oplaadkabel uit. Tot mijn verbazing kreeg je er geen 220V Usb oplader en geen hoofdtelefoontjes erbij. Dat stoorde mij echter niet want een Usb oplader had ik al en hoofdtelefoontjes had ik er van de week ook al 8 van gekocht.

Toen ik het toestel aan had gezet was de batterij ongeveer 50%. Daarna had ik mijn Google account en kon ik beginnen. Het installeren was een makkie en had al gauw de telefoon in de gaten hoe wat moest.

Bouwkwaliteit
De bouw van deze telefoon voelt zeer stevig aan en kraakt niet. Achterkant is moeilijk te verwijderen(pluspunt). Volume en de aan-/uit knop voelt zeer stevig aan. en je hoort ook echt een goede " klik" . De accu zelf is niet te verwijderen en dat vind ik een minpuntje bijvoorbeeld als de telefoon vast loopt(wat nog niet is gebeurd hoor!) je moet wachten tot de batterij uit is.

Scherm
Het scherm is niet te klein en niet te groot voor mij. 4,5'' is voor mij net goed.
Het scherm voelt makkelijk aan en je kan er goed over glijden met je vingers. Het scherm is heel helder en ook zeer scherp. De 720P resolutie is ook om over naar huis te schrijven voor een telefoontje van net 200 euro.

Camera
Van de camera's verwachte ik niet heel veel en dat klopt ook. Je moet als instagrammer deze mobiel zeker niet nemen. De flits is daarintegen wel heel erg fel waardoor foto's van dichtbij wel erg mooi belicht zijn. De camera echter stoort me niet en is goed te gebruiken als niet instagrammer.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van de telefoon is ook een van de sterkere punten. De telefoon heeft net zoals andere telefoons geen mooie laag of hoogweergave(het is tenslotte een telefoon speaker) maar de speaker gaat wel redelijk hard waardoor je gemakkelijk aan andere mensen een grappig filmpje laten zien zonder dat zij met hun oor tegen de telefoon gedrukt zijn. Met oortjes moet je gewoon ongeveer hetzelfde verwachten als met andere telefoons

Batterijduur
Met mijn gebruik van de telefoon gaat deze 1,5 tot misschien wel 2 dagen mee. Met deze telefoon gebruik ik Twitter en whatsapp het meest maar kijk ook af en toe een youtube filmpje. ik haal deze telefoon misschien totaal een uur van de dag uit mijn zak voor intensief gebruik en de rest alleen om nieuwe tweets te lezen of mijn whatsapp te beantwoorden.

Bereik
Deze telefoon heeft erg goed bereik(al ben ik nooit echt teleurgesteld in het bereik van telefoons). Als je iemand belt verstaat deze jou altijd duidelijk en goed en jij hun ook. De 3G heb je bijna overal en anders is het een H, Maar een G of E ben ik nog niet tegen gekomen op deze telefoon.

Geheugen
Hier klagen veel mensen over, maar als Tweaker hoor je hier niet over te klagen. Ik wist bij voorbaat dat ik nooit alle 8Gb kon gebruiken van de telefoon, al snap ik dat het voor andere mensen wel wat misleidend is als je een 8Gb telefoon koopt en je maar 5,3 Gb kan gebruiken. Dit schijnt echter in de Kitkat 4.4 minder een issue te zijn. Ik het jammer dat je geen micro SD kaart in het toestel kan stoppen.

Snelheid
De telefoon heeft een trage opstarttijd en allerlei stomme animaties als je hem start. Apps start hij echter voor mij wel snel genoeg op mits er geen andere apps in de achtergrond runnen. Hij speelt games zoals: Temple run 2 en Subway Surfer zonder enige hapering mijn Xperia arc s echter deed dat niet deze haperde en liep vast om de haverklap.

Ik had genoeg verwacht van deze telefoon toen ik de tweakers review had gelezen. Het is geen S4 of Nexus 5 maar het is wel een van de betere "budget"telefoons. De prijs/ kwaliteit verhouding springt er dan ook torenhoog bovenuit. Ik heb nog nooit een telefoon gezien in deze prijsklasse die dat zo weergaf(afgezien van onbekende Chinese modellen).

Uitstekend

Heb jij ook een Motorola Moto G (2013) 8GB Zwart?

Reviews door de redactie

Bummer dat je geen 32GB sd-card erin kan plempen ->valt hierdoor imo al af.
Wel netjes is de 4.3 Android met dus de mogelijkheid voor App OPS. :)
`Mocht er een update komen naar 4.4, dan verlies je die app ops weer...
Uiteraard, daarom draait mijn Nexus 7 2013 ook nog op 4.3 ;)
Wegwezen met >4.4, het verhaaltje dat OPS apps kan breken door Google, trap ik niet in.
Developers hebben geklaagd bij Google dat hun gratis verdien-model de mist in loopt, omdat zij verdienen op de info die uit de apps geleverd wordt en door OPS niet meer.
Enerzijds begrijpelijk, anderzijds is het onzin dat een wallpaper mijn contacts moet lezen en locatie moet doorgeven aan iets/iemand?! Dus ideaal, die App OPS :)
Ja klopt, maar op alle 4.4 versies kan je App Ops weer activeren met een truukje.
Ik denk dat Motorola dit niet heeft gedaan omdat deze een slomere quadcore soc heeft dan nieuwere telefoons. En als je een 32Gb kaartje erin doet dan erg traag wordt.

Maar ik ben blij je met de informatie over het sd-kaartje geholpen te hebben! :)
Motorola is van Google, ik denk dat ze dezelfde reden gebruiken als bij de Nexus toestellen. Ze willen dat je het op slaat in de cloud zodat ze aan je kunnen verdienen ;)
Kleine tip, geen idee of dit met de Moto G werkt. Maar als mijn Nexus 7 vastloopt of niet meer uit standby wilt komen, helpt het om héél lang op de aan/uit-knop te drukken. Dus dat je de batterij er niet uit kunt halen, is misschien niet zo heel erg :)
Als hij ooit een keer vastloopt zal ik het proberen, gelukkig is dat nog steeds niet gebeurt:) Dankje!
Dit werkt ook bij iPhones en Samsung toestellen :)

Ik heb de Moto G kado gedaan aan m'n zus en het toestel verraste me toen ik hem uit de doos haalde, positief.
De manier om je toestel opnieuw op te starten als hij vast loopt wordt de accu eruit halen veel gebruikt bij Samsung gebruikers. Bij gebruikers van LG G2, Nexus en Moto G etc is de handigste manier om je volumeknop naar beneden en aan/uit knop te gelijkertijd lang in te drukken. Dat reset je mobiel als ware en start hij opnieuw op. (je gegevens gaan niet verloren!)

Ik heb zelf nu de Nexus 4 en die is al een aantal keer vast gelopen en dit is een prima oplossing. Ikzelf vind dit prettiger werken dan de achterkant er vanaf halen en daarna je batterij er opnieuw in doen.

Groeten.
Ik heb een Note maar waarom zou ik mijn accu eruit halen?
Gewoon de aan/uit knop even ingedrukt houden en hij start ook opnieuw op.
Bij mij zat er wel een 220V adapter bij. Een witte USB kabel met een zwarte lader.... Heel vaag.
Deze kwam van de mediamarkt in Duitsland. Hier was hij 170,-

De telefoon is mega-goed!

[Reactie gewijzigd door guidonno op 6 januari 2014 08:47]

Beste telefoon die ik tot nu toe gehad heb maar een nadeel:

Audio 3.5mm mini Jack gaat bij deze telefoon snel kapot. Ik luister er dus muziek op en bij veelvuldig gebruik in broekzakken etc houd de audiojack er na ongeveer twee maand mee op. Hij komt simpelweg langzaam los van het Moederbord. Eerst is het nog niet storend maar storingen worden snel erger.

Heb de telefoon voor RMA opgestuurd en na twee weken weer terug gekregen. Nu een maand verder en de jack begint er weer mee op te houden. HTC en Samsung toestellen hadden dit bij mij niet.
Dat is heel vervelend, gelukkig heb ik dit probleem niet. misschien is dit zo bij een enkele telefoon? Veel succes verder met deze jack input!