Specificaties Tower/desktop met A64 X2 5000+ en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P) Review

DaFrenk 17 november 2008, laatste update op 17 november 2008, 5.555 views

Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Formaat
  • Nette specificaties
  • Waar voor geld
  • 9 USB poorten
  • Stil en koel

Minpunten

• Geen DVI (mogelijk wel bij duurder model)
  • Toetsenbord is niet van goede kwaliteit in mijn geval
  • Acer software niet gebruiksvriendelijk

Features Score: 4
Omdat de 5 jaar oude PC van m'n vader het had begeven zochten we een goedkoop systeem die nog wel wat jaartjes mee kan gaan. Uiteindelijk hebben we deze X3200 meegenomen, om dus te gebruiken als PC i.p.v. HTPC.

Verpakking
Omdat de PC natuurlijk bijzonder klein is, is de doos eigenlijk niet veel groter. De doos is eigenlijk zo lang als het toetsenbord, maar die extra ruimte wordt goed opgevuld met bescherming voor de computer zelf. In de doos vind je naast de PC, toetsenbord en muis eigenlijk heel weinig. Een lege (!) recovery DVD die je zelf kunt laten branden. Een boekje over de garantie, wat informatie over de virusscanner en Office en een quick-guide foldertje die eigenlijk niet goed in elkaar zit. Maar dat is voor de meeste tweakers natuurlijk geen enkel probleem.

De eerste boot
Nadat de X3200 was aangesloten op een beeldscherm (helaas via VGA, dit model ontbeert een DVI aansluiting) zetten we het beestje aan. Hij boot van de speciale (onzichtbare) partitie om even later een keuze te bieden uit veel verschillende talen. Omdat de PC door m'n vader gebruikt gaat worden kies ik voor Nederlands. Even later kan ik nogmaals kiezen tussen een Nederlands of een Engels OS. Nadat ik de keuze voor Nederlands bevestigd heb gaat hij van alles uitpakken en installeren. Dat duurt enige tijd. De eerste echte Vista boot neemt ook nog enige tijd in beslag voor het configureren van de computer. Als we uiteindelijk de gebruiker hebben aangemaakt en kunnen inloggen beginnen gelijk twee update systemen te draaien. Windows Update en een programma van Acer zelf. Blijkbaar downloadde deze laatste nog enkele programma's als een brandprogramma en updates voor de Acer software.

Al met al heeft dit (gok ik) 1,5 tot 2 uur geduurd voordat de PC helemaal up to date was.

De eerste ervaringen
Na de lange update ben ik eens even het start menu in gedoken. Acer heeft hier redelijk weinig in ge´nstalleerd. Er is een Acer Arcade Live map en een Acer Game Zone map en nog iets als ik mij niet vergis. Meest vervelende is misschien wel een toolbar bovenin beeld, die overigens alleen op bureaublad te zien is. Dit maakt deel uit van een pakket genaamd Empowering Technology, die het schijnbaar makkelijk moet maken om backups te starten. Echt lekker werken vond ik het niet dus heb het al vrij snel verwijderd.

Acer Arcade Live is een soort Media Center omgeving met wat afspeelmogelijkheden voor DVD. Gek genoeg toen ik het afsloot bleek in de achtergrond het Media Center van Vista te draaien. Geen idee of die twee samenwerken, lijkt er wel op. Acer Game Zone is een pakket met de bekende spelletjes van Gamehouse, Zylom enz. Als je ze via de launcher op start krijg je een melding dat het een demo is, als je het spel echter via explorer zoekt en direct de toepassing draait dan krijg je geen nag scherm, geen idee of je daarmee het tijdslimiet omzeilt, zou wel een stomme fout zijn dan.

Standaard zit er ook McAfee meegeleverd die zich overal in het OS heeft genesteld. Zelfs na installatie van Firefox bleek hij zich een addon ge´nstalleerd te hebben, zonder mijn toestemming overigens.

Maar dat is meestal software die je snel verwijderd, wat ook zeker niet al te lang op zich zal laten wachten.

Prestaties
De PC voelt snel en stabiel aan, opstarten is eigenlijk zo gebeurd en voelt niet langer als bijvoorbeeld Windows XP. Hopelijk blijft dit over tijd. De onboard videokaart kan Aero prima aan, alle effecten en animaties bewegen soepeltjes. Hoe deze met games presteert is mij niet duidelijk, die zullen er waarschijnlijk ook nooit mee gespeeld worden.

Hardware
De X3200 is voorzien van een 2,2 Ghz Dual Core AMD X2 processor, heeft 2GB ram aan boord en een 320GB harde schijf die standaard in 2 partities van 144GB is verdeeld. De rest is schijnbaar een onzichtbare herstelpartitie. Er zit een Lightscribe DVD brander ingebouwd, die achter een klepje zit verborgen, evenals een multi-cardreader. Hij heeft achterop 4 USB poorten en voorop maarliefst 5. Voorop zit tevens een mini-Firewire aansluiting evenals een koptelefoon en microfoon aansluiting.

Hij is bijzonder stil, ventilator of harde schijf is door mij niet waar te nemen. Lijkt ook goed gekoeld te worden, na enkele uren aangestaan te hebben met een hoop instel en uitprobeer werk was hij volgens het BIOS 40 graden.

De monitor kan aangesloten worden via HDMI of D-Sub VGA, helaas geen DVI maar misschien is dat bij een duurder model wel aanwezig. Schijnbaar zijn er ook HDMI -> DVI kabeltjes in de handel, wat ik misschien ooit nog ga aanschaffen.

De bijgeleverde (optische) muis is hoekig, maar ligt toch best lekker in de hand. Toetsenbord heeft laptop toetsen die best lekker tikken. Alleen lijkt het toetsenbord scheef te zijn waardoor hij niet goed staat. Misschien dat ik hiermee nog even terug ga naar de winkel, want dat is best irritant. Beide zijn voorzien van USB aansluiting en zijn bedraad.

Het is een aantrekkelijke machine die voor weinig geld alleraardigste specificaties heeft. Hij heeft een glanzend zwart hoekig uiterlijk met mooie blauwe power en HDD leds. De knopjes zijn mooi weggewerkt in de behuizing, maar je moet wel even weten waar je moet kijken/drukken. Goede afwerking, hoewel toetsenbord dus in mijn geval niet helemaal goed is. Qua documentatie schiet hij wat te kort voor de leken, ook de meegeleverde software is niet echt gebruiksvriendelijk.

Kortom: voor deze prijs is het een leuke machine :)

• Philips 17" monitor via VGA op 1280x1024
  • Windows Vista

Heb jij ook een Acer Aspire X3200 (98.3DE7Z.T7P)?

Ik was vergeten dat ik hem had gereviewed, dus deze informatie is wel belangrijk:

Enkele maanden geleden vlogen bij m'n ouders ineens de stoppen er uit, na reset bleek de Aspire het niet meer te doen. Het was een probleem met de voeding want hij ging gewoon niet meer aan.

Maar na een telefoontje met Acer kwamen ze hem snel ophalen en had ik hem binnen een week weer terug, kosteloos! Geheel onverwacht want er gaan wat verhalen in de ronde over Acer, garantie en reparatie. Afijn, ze hebben de voeding dus vervangen. Zonder een reden waarom de oude defect is gegaan.

Verder draait hij nog steeds als een zonnetje.
Wat een duidelijk verhaal! Ik heb de PC net gekocht en wist door bovenstaande review precies wat me te wachten stond. Bedankt!
ik heb hem ook gekocht voor mijn pa bij modern voor 365,-. Op de foto staat wel degelijk een DVI aansluiting, misschien hebben ze nu er een andere videocard in gestopt, NVidia GeForce 8200 ..... Ik moet hem nog binnenkrijgen, laat tzt meer weten

[Reactie gewijzigd door danda op 9 juni 2009 17:47]

ik heb hem ook en de mijne is echt niet stil het lijkt wel of er een trein aankomt