Specificaties 4,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2013) 8GB Zwart Review

Ecomonist 25 december 2013, 9.708 views

Motorola Moto G (2013) 8GB Zwart

Pluspunten

• Snelheid
  • Semi-Stock Android
  • Degelijkheid

Minpunten

Na een aantal jaar verschillende HTC's te hebben gehad, heeft deze meest recente grap van HTC mij voorgoed afscheid doen nemen van HTC.

Vervolgens heb ik alle filters uitgezet en gekeken waar ik uit zou komen. Ik wil snelheid, betrouwbaarheid, support van de fabrikant en geen scherm groter dan 4,5". Een toestel met een kale Android leek me wel erg aantrekkelijk, maar de Nexus 5" heeft een te groot scherm. Ik kan met mijn enorme handen al niet alle hoeken aanraken met één vinger zonder "over te pakken". De iPhones vielen af vanwege hun scheve prijs/kwaliteit verhouding. Windows heeft een te klein ecosysteem en te kleine community.

Midden november stuitte ik toevallig op de Moto G en nadat ik wat unboxing-videos heb bekeken heb ik hem besteld voor 199 euro. Ik heb hem nu drie weken in gebruik. Eigenlijk had ik het toestel gekocht voor een overbruggingsperiode naar een definitief toestel, maar ik blijf bij de Moto G.

Snelheid en gebruik
Het allereerste wat opvalt is dat de interface lekker snappy is. Motorola heeft Android wél aangepast, maar eerder getweakt dan iets toegevoegd. Er zit geen grafische schil over Android 4.3. In januari krijgt het toestel overigens Android 4.4. Ik stream moeiteloos 720p mkv's vanaf mijn NAS over wifi naar dit toestel, ik kan alle apps gebruiken zonder haperingen en het toestel reageert overall heel accuraat. Verder moeiteloos gebruik van Netflix, Google Maps/Navigation en Skype. Het accuniveau is laat in de avond zo'n 35 tot 40%, maar ik bel ook niet veel.

Design, bouw
Het toestel is redelijk neutraal van uiterlijk, maar ligt lekker in de hand vanwege de bolling aan de achterkant. Het notificatie ledje is goed zichtbaar, de knoppen geven voldoende weerstand en de afmetingen zijn precies goed voor mij. Wel plastic, maar geen gekraak als je hem buigt. Hij wordt absoluut niet heet, ook niet tijdens het opladen. Het geeft over de hele linie een degelijke indruk en is trouwens ook spatwaterdicht. Het scherm is helder en heeft een goede kijkhoek. Geen enkele aanmerkingen op dit gebied.

Features
De camerakwaliteit is voldoende, ik ben geen fervent telefoonfotograaf. Daarvoor pak ik een echte camera. Voor de gemiddelde socialmedia content schiet het toestel meer dan voldoende kwaliteit. Het geheugen van 8gb is voor mij voldoende, dus ook hier geen bottleneck. Ik krijg een snelle GPS fix en ook de wifi en 3g doen het naar verwachting. Belkwaliteit is goed.

Ik ben aangenaam verrast door de degelijkheid en snelheid van de Moto G. Mijn verwachtingen waren laag door de prijs, maar die worden constant overtroffen. Dit toestel zou eigenlijk 300 euro moeten kosten, maar hij kost 200. Daarom rate ik hem uitstekend. Voor de prijs van één Nexus 5 koop je twee Moto G's. Sterker nog, sommige taken handelt de Moto G sneller af dan de Galaxy S4. De prijs/kwaliteit verhouding is hét usp van dit toestel.

Heb jij ook een Motorola Moto G (2013) 8GB Zwart?

Reviews door de redactie

bedankt voor de review.

Even een vraag over de opslagruimte, momenteel is alleen de 8 gb versie beschikbaar, wanneer komt de 16 gb beschikbaar in Nederland?
En over de 8 gb versie, hoeveel gb aan geheugen blijft over na installeren van android?
Is de accu eruit te halen of is het een geheel

[Reactie gewijzigd door motorolamotog op 27 december 2013 12:17]

ik zie dat er nog redelijk wat ruimte over is.
De apps nemen bij jou 761 mb in beslag, zijn dat de standaard apps of had je zelf al wat toegevoegd?
Ik ben aan het wachten op de 16GB versie die ik heb gekocht via expansys

hij is ook verkrijgbaar via amazon.de

Of gewoon halen in de mediamarkt in duitsland
Nette review, fijn dat je er ook bij vermeld dat er een notificatielampje opzit.

Vraagje, normaliter zet ik veel muziek op m'n telefoon. Kan ik die ook kwijt op google drive, en vanaf daar streamen/afspelen?
Om hier maar even op te reageren:

Nee, op Google Drive kan dit niet tenzij je bestanden stuk voor stuk aan wil klikken. Je kunt er alle bestanden op kwijt, maar je telefoon zal het niet zien als muziek directory.
Echter, Google biedt Play Music aan, hierop kun je tot 20.000 nummers gratis uploaden en vervolgens streamen naar je android of pc. Hierbij kun je ook albums 'vastpinnen' op je android, zodat deze altijd beschikbaar zijn, ook als je even geen internet hebt.
Dit kun je naar wens uitbreiden met 'all access' waarmee je voor 10 euro per maand onbeperkt overige muziek kunt streamen (dus alles wat je niet hebt). Google heeft een database van ~ 20 miljoen nummers ;)
Kijk aan, bedankt voor deze handige tip! Dit heeft namelijk grote invloed op mijn keuze uiteindelijk!
Als je ze vast pint dan kost dat offline dat ook ruimte? Bedankt voor de nuttige bijdrage BTW _/-\o_
Uiteraard, hij moet de bestanden toch ergens opslaan he? ;)
In combinatie met de 5,5 GB vrije ruimte op de Moto G heb je dus niet extreem veel ruimte voor muziek, maar met de 16 GB versie moet dit geen probleem zijn. (Of gewoon iets minder muziek pinnen)

Glad to be of service! :)
Ik kan mij goed vinden in je review. Wel komt er veel stof/zand in de randen van het toestel.
Er zit geen oplader bij. Kan je een willekeurige oplader met usb gebruiken?
Bij de versie van de Duitse amazon (voor mijn vriendin gekocht) zit er wel een oplader bij. Mogelijkerwijs is dit verschillend per land?
Is de mototola g die je van de duitse amazon hebt aangeschaft gewoon in het nederlands in te stellen?