Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster T220HD Zwart Review

Gammro 16 november 2008, laatste update op 17 november 2008, 1.860 views

Samsung Syncmaster T220HD Zwart

Pluspunten

• Weinig merkbare backlight bleeding
  • Mooie vormgeving
  • Op donkere tinten na, goede kleurweergave
  • Aardig prijsje voor mensen met een niet al te groot budget

Minpunten

• lichte ghosting wat bij mij voor vermoeidheid van de ogen leidde
  • Instabiele poot
  • Donkere kleuren worden niet helemaal goed weergeven

Na een tijdje naar een beeldscherm gezocht te hebben voor mijn PC, heb ik toch maar besloten een T220HD te kopen, zodat ik er geen extra boxjes bij hoef te kopen(die ik nu heb zijn namelijk niet goede kwaliteit van geluid).

Featureset:
Na uitpakken bleek het volgende in het pakket inbegrepen te zitten:
- 1 VGA kabel
- 1 DVI kabel
- Afstandsbediening
- Handleiding
- Driver CD met oa.: Magicbright en Natural Color Pro
- 2-delige voet van het scherm
- Voedingskabel
- Stofdoekje
- En uiteraard het paneel zelf
Een van de redenen om te kiezen voor dit beeldscherm was dat het ook de mogelijkheid gaf mijn geliefde Xbox 360 en de box van KPN digitale TV erop aan te sluiten, aangezien er de volgende aansluitmogelijkheden zijn voor dit scherm:
- Analoge RGB
- DVI
- HDMI(2x, waarvan eentje verborgen onder een klepje)
- Component
- TV (Digital TV / Analog TV)

Dit is dus een erg mooi aanbod van input mogelijkheden.

Beeldkwaliteit
Na direct na het installeren met magicbright en natural color pro de kleuren snel en gemakkelijk bijgesteld te hebben ging ik kijken naar hoe alles er goed uit zag:
Eerst natuurlijk even testen op dode Pixels, dit was gelukkig niet het geval en kon ik door met de rest van de beoordeling
Ik ben geen professional op het gebied van kleurechtheid, maar het zag er allemaal erg goed uit op de desktop. Ook de helderheid is niks mis mee, maar naar mijn idee lag deze alleen wel wat hoog(ik ben wat gevoelig voor fel licht), dus deze heb ik lekker op 40% gelaten, waarna het er nog steeds goed uitzag. Ook met een paar testjes(beeld half zwart, half wit) zag het er goed uit qua zwartweergave. Om de ghosting te testen moest ik alleen niet op mijn desktop blijven. Na Fallout 3 opgestart te hebben viel mij meteen op: de donkere kleuren werden niet erg realistisch weergegeven, het werd wat groenig weergegeven. Ook was het wat vermoeiend voor mijn ogen als ik me snel omdraaide, wat volgens mij duidt op wat ghosting.
Van backlight bleeding heb je amper last als je gamed, surft of op de desktop rondhangt, maar met het volledige scherm zwart weergeven, was er toch lichtjes wat backlight bleeding te vinden, maar gelukkig niet storend voor verder gebruik.
Verder is de verticale inkijkhoek wat teleurstellend, ik had al snel dat als ik niet op schermhoogte zat(op ~70 cm afstand), dat de kleur bovenin het scherm niet meer helemaal goed werd weergeven.

Vormgeving en bouwkwaliteit
De Zwartrode lijst om het paneel heen is erg mooi vormgegeven en ook de aan-uitknop is onzichtbaar door de touchsensor als schakelaar. Jammer genoeg is deze wel helemaal van hoogglans materiaal, dus niet handig voor mensen die zich ergeren aan stof en vette vingers op hun scherm(mensen zoals mij).
De poot was makkelijk op te zetten. Maar zodra ik aan de zijkant kwam om de knopjes te gebruiken voor het menuutje kwam ik achter zijn zwakheid: het hele scherm schommelt erg snel heen en weer, de poot is dus niet erg stabiel.

Geluid
Toch wel de meest teleurstellende feature van het hele beeldscherm, had ik juist een beeldscherm met ge´ntegreerde speakers genomen zodat ik geen nieuwe speakers hoefde te kopen: klinkt het geluid net zo blikkerig als mijn mobieltje, zelfs mijn oude boxjes zijn nog van betere kwaliteit.

Een mooi scherm voor huis tuin en keuken gebruik, maar het geluid wat eruit komt is gewoon schandalig slecht. Mede hierdoor heb ik dit scherm de volgende dag nog teruggebracht en een ander beeldscherm(een 2253BW, voor de ge´nteresseerden) besteld, waarbij ik nog geld over zou houden voor een mooi setje speakers.

(dit is mijn eerste review, onderbouwde kritiek om deze review te verbeteren word gewaardeerd)

Heb jij ook een Samsung Syncmaster T220HD Zwart?

Het is toch wel redelijk algemeen bekend dat speakers van de monitoren voor PC nooit echt goede kwaliteit geven? Ik zie het altijd dus als extra en eventueel gebruik waarbij kwaliteit geluid echt een must is bijv. bij office pc'tjes, niet als vervanging van een losse speakerset.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 16 november 2008 22:20]

Ik had ook niet verwacht dat ze echt topkwaliteit zouden geven, maar wat er uit de speakers kwam schalmen was echt niet om aan te horen...(namelijk iets betere kwaliteit van het geluid dat uit mijn mobiele telefoon komt)

[Reactie gewijzigd door Gammro op 17 november 2008 07:19]

Tja, dat wilde ik ook net zeggen.... Het is wel na´ef om ingebouwde speakertjes serieus te nemen :) Maar dat weet je dan voor de volgende keer. Hoe lager een toon, hoe langer de golflengte, hoe groter de ruimte die de geluidsgolven nodig hebben om versterkt te worden. Echte boxen zijn niet voor niets lomp en zwaar, dat is simpelweg nodig om een redelijk frequentiebereik te realiseren.
Gelukkig veroudert audio-apperatuur niet zoals computerapparatuur, voor niet te veel geld kan je daarom een prima set tweedehands boxen en versterker kopen, probeer dat 'ns ;)
(idem trouwens met TV-speakers, maar die zijn gemiddeld toch iets groter)

[Reactie gewijzigd door MarijnvdZaag op 16 november 2008 22:24]

Nou, bij Dell kon je destijds een soundbar kopen voor je monitor. Het ding zag er werkelijk niet uit, maar het geluid was naar het schijnt bijzonder acceptabel.

Als dit voor de reviewer echter een belangrijk punt was bij de keuze van een scherm, dan had hij zich daar vooraf beter even wat beter in moeten verdiepen denk ik. No offence, trouwens: enkel een leermomentje voor de volgende keer ;)
Ik moet zeggen: mijn broertje heeft op zijn kamer een Samsung TV staan, natuurlijk is dit een stuk duurder model, maar ik ging ervan uit dat het geluid toch wel wat mee kon komen met dat wat op zijn scherm zit.
Maar inderdaad: ga van een merk niet automatisch uit dat het andere model ook zulke kwaliteit heeft :P
Ik wil niet moeilijk doen, maar in de review schrijf je dat je geen defecte pixel gevonden hebt.

Maar toch is "Pixeldefecten" niet de maximale beoordeling?
Dat is zo omdat het als volgt is ingedeeld:

zeer goed: geen defecten na langdurig gebruik
goed: geen defecten
voldoende: incidenteel hangende pixels
slecht: een defect
zeer slecht: meerdere defecten

Dit kan je ook zien als je zelf even een reviewtje schrijft. Dit is zo opgezet zodat je een soort standaard creŰert, de ene vind namelijk 1 dode pixel gelijk zeer slecht en een ander kan er mee leven en geeft het een goed. Nu is het volgens de "standaard" aan te geven. :)
heb dezelfde, ben er heel tevreden van! Hoewle die Samsung T-reeks snel te kampen heeft met luie pixels, heb ik er zelf nog maar 1 kunnen vinden.. Niet de moeite voor RMA natuurlijk! Verder een heel leuk schermpje. De ingebouwde tv-tuner werkt goed, het geluid is zoals vermeld wel van mindere kwaliteit, het kan ook helemaal niet luid.. Heb er zelf een simpel 2.1 setje aanhangen, makkelijk zat :)