Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Panasonic RP-HTF600 (Zilver) Review

davidvsgideon 23 december 2013, 356 views

Panasonic RP-HTF600 (Zilver)

Pluspunten

• Mooi neutraal geluid
  • Goede pasvorm, niet drukkend of zwaar
  • Zeer hoge prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Onnodige knoppen voor afstelling
  • Bijna helemaal plastic, dus minder robuust

Allereerst wil ik zeggen dat ik geen expert ben op het gebied van koptelefoons. Omdat ik regelmatig koptelefoons gebruik voor mijn werk, denk ik een redelijk onderscheid te kunnen maken tussen de goede en de slechte. Omdat er voor deze koptelefoon van Panasonic nog geen review was geschreven, vond ik het de moeite waard om voor deze goede budgetkoptelefoon mijn eerste review te schrijven.

Eerste indrukken
Ik kwam deze koptelefoon tegen bij een uitverkoop, waarbij ik de keuze had tussen een Sennheiser HD 2## of 4## (kan het me niet meer herinneren). Voor de prijs van 30,- wilde ik best een gokje wagen en nam de panasonic mee naar huis.
De panasonic RP-HTF600 ziet er goed uit. Er is gekozen voor zwart en verschillende mettalic kleuren die goed bij elkaar passen. De glimmende accenten geven vooral de oorschelpen een luxe uitstraling. Het materiaal is daarentegen minder luxe, er is bijna uitsluitend plastic gebruikt. De koptelefoon maakt geen stevige indruk, vooral verstelband ziet er dun en fragiel uit. Verder vind je op de band aan beide kanten knopjes die moeten helpen bij de afstelling. Ze hebben totaal geen nut, maar zijn verder niet storend. Het snoer is 2 meter lang en van redelijke kwaliteit. Niet erg dik, maar ik heb dunnere en fragielere snoertjes gezien.

Gebruik
De oorschelpen zitten heerlijk. Vooral omdat ik tijdens video en audiomontages lange tijd met koptelefoon op zit, is het voor mij belangrijk dat ze goed om mijn oren passen en niet te hard op mijn hoofd drukken. De koptelefoon is licht en zelfs brildragers kunnen met deze koptelefoon prima uit de voeten.
Het geluid was voor mij de grootste verassing. Ik heb door de jaren heen een behoorlijke hekel gekregen aan de vele koptelefoons die uitkomen, waarbij de ingebouwde equalizer de bassen en de hogen tonen "boost". Klinkt misschien leuk op je mp3-speler, maar is totaal onbruikbaar in een studio- of montage-omgeving. Daarentegen worden deze koptelefoons wel vaak aangeprezen als high-end studio koptelefoons. De Panasonic RP-HTF600 heeft dit gelukkig niet. De geluidsweergave is mooi neutraal, met veel detail.

Voor dit geld ben ik nog geen betere koptelefoon tegengekomen. Daarbij moet ik wel zeggen dat deze koptelefoon minder geschikt is om mee te nemen, aangezien hij niet inklapt en de bouwkwaliteit "twijfelachtig" is. Mocht je een betaalbare koptelefoon voor thuisgebruik zoeken, dan kan je deze veiig een keer proberen.

Heb jij ook een Panasonic RP-HTF600 (Zilver)?