Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 202 II (Zwart) Review

Dr_Luigi0 23 december 2013, 1.064 views

Sennheiser HD 202 II (Zwart)

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Handige, meegeleverde haspel voor de draad
  • Gesloten klankkast

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • Erg lange draad
  • Omgeving hoort jouw muziek

Sennheiser HD202 II review

Een tijdje geleden heb ik voor dagelijks, normaal gebruik de Apple Earpods aangeschaft. Hier was (en ben) ik erg tevreden over. (Lees ook mijn gebruikersreview: http://tweakers.net/produ...apple-earpods-(wit).html)

Ik vond echter dat het tijd was om een koptelefoon aan te schaffen. De Earpods doen hun werk namelijk prima, maar zijn niet echt prettig om heel lang achter elkaar in je oor te hebben. Daarom ging ik op zoek naar een koptelefoon van onder de 35 euro. Uiteindelijk is het deze HD202 II geworden.

Inhoud
  • Aansluiting koptelefoon: Jackplug 3.5mm, Jackplug 6.3mm
  • Kabel afneembaar: nee
  • Kleur: zwart
Gebruiksgemak

De koptelefoon werd geleverd in een vreselijke verpakking. De HD202 II wordt omringd door hard plastic waar je nauwelijks doorheen komt met een normale schaar. Uiteindelijk is het toch gelukt door via de onderkant een scheur te maken.

In de doos zit een haspel voor de (lange) draad en uiteraard de koptelefoon met draad.

Het gebruiksgemak is verder prima in orde. Het is gewoon een kwestie van inpluggen en klaar.

Kwaliteit geluidsweergave

Na het uitpakken van de koptelefoon gelijk in de computer geplugd en wat muziek geluisterd. Mijn eerste reactie: teleurstellend. En die reactie bleef eerlijk gezegd.

De bass

De bass is simpelweg niet echt goed. Bij liedjes waar je een krachtige bass verwacht is die bij de HD202 II niet echt vol en simpelweg teleurstellend. Op de verpakking staat: powerfull bass maar daar is niks van te merken. Ook heb ik in andere reviews gelezen dat de bass veel te sterk is bij deze koptelefoon, maar hier heb ik echt helemaal niks van gemerkt.

Volume

Ook het volume is niet om over naar huis te schrijven. Ik heb een testje gedaan: hetzelfde liedje op hetzelfde volume draaien, en geluisterd met zowel Earpods, als mijn namaak Beats Studio en de HD202 II. De Beats winnen met gemak, daarna volgen de Earpods. De HD202 II perst er een veel minder groot geluid uit. Bij veel liedjes moet ik het volume dan ook luider zetten om enigzins dezelfde geluidservaring te krijgen.
Al met al is het volume dus erg zacht.

Helderheid

De helderheid van het geluid vind ik wel prima in orde. Alle geluiden klinken zuiver en helder en zonder vervorming o.i.d.

Nog een sterk punt van de HD202 II: de gesloten klankkast sealt erg goed en je krijgt dus weinig omgevingsgeluid mee. Dit is erg prettig als je gewoon even zelf naar muziek wilt luisteren zonder de drukte van je omgeving mee te krijgen.

Wat dan wel weer vreemd is: je omgeving hoort jouw muziek wel. Blijkbaar gaat er veel geluid naar buiten toe. Als ik de koptelefoon met gestrekte arm van mijn hoofd afhoudt, hoor ik alle muziek nog en dat vind ik een minpunt.

Draagcomfort

Het draagcomfort is prima. De kussenjes zijn lekker zacht en voelen goed aan. De oorschelpen vallen precies over mijn oren (ik heb vrij kleine oren). Ook bij langdurig gebruik blijft de koptelefoon goed zitten. Hier heb ik dus niets over te klagen en dit is goed voor elkaar.

Bouwkwaliteit & Afwerking

De bouwkwaliteit is in orde. Niets bijzonder, maar ook niet slecht. Voor mij voldoet het prima, en het doet zijn werk, maar verwacht geen uitmuntende bouwkwaliteit. De afwerking is ook degelijk en ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht van een merk als Sennheiser.
De kussentjes voor je oren en hoofd zijn lekker zacht en voelen goed aan. Ook de draad heeft een fatsoenlijke dikte, waardoor hij (hopelijk) niet zo snel breekt.

Ik heb de HD202 II voor 29,- euro gekocht bij bobshop.nl. Lof voor die winkel overigens, snelle levering en uitstekende communicatie. Voor die prijs verwachtte ik niet zo heel veel, alhoewel Sennheiser natuurlijk een goed merk is. Eerlijk gezegd ben ik een beetje teleurgesteld. Over het draagcomfort en de prijs ben ik tevreden, maar het belangrijkste, de geluidskwaliteit, heeft de HD202 II gewoon niet voor elkaar. Ik raad dan ook aan om voor een andere koptelefoon te gaan indien je op zoek bent.

Heb jij ook een Sennheiser HD 202 II (Zwart)?

Als iemand anders de koptelefoon op heeft hoor je dan nog steeds te muziek ??
Want je moet natuurlijk niet vergeten dat als jij hem op hebt je de muziek insluit tussen de koptelefoon en je hoofd
Ja; stel dat een vriend van me hem op heeft op een normaal volume, dan hoor ik de muziek ook gewoon als ik naast hem sta. Oftewel: je omgeving hoort je muziek.
Is wel een verschil inderdaad :) ik heb zelf de G930 en als ik hem op heb hoord niemand de muziek maar als ik hem op tafel leg hoor je hem wel en kan je hem zelfs als boxen gebruiken :)
Zit inderdaad verschil in :). Hahaha ook wel handig toch? 2 in1? :p
Weet dat er verschil is tussen 'gesloten', 'semi-open' en 'open' design headphones.
Des te meer je naar open gaat, des te meer geluid ze door laten :). Des te meer je naar gesloten gaat, des te moeilijker het is om een breed goed stereo-image weer te geven en de helderheid intact te laten (maar des te makkelijker het weer is om bass te laten bonken).

Dat wil niet zeggen dat er geen gesloten headphones zijn zonder helderheid etc... alleen ze zijn waarschijnlijk een (aardig) stukje duurder dan de semi-open variant bijvoorbeeld.

Dan moet ik wel zeggen dat ik ik niet weet wat deze 202II zou moeten zijn. Als het wordt aangeboden als een gesloten headphone en het laat nog steeds geluid door, dan is het een minpunt inderdaad. Als het eigenlijk een semi-open of open headphone is, dan doet het z'n werk goed en heb jij gewoon verkeerde product gekozen :P.

Je Apple in-ear buds hadden ook een lagere weerstand / impedance (technisch niet hetzelfde, maar voor nu even niet belangrijk). Dus hij heeft inderdaad meer power nodig (lees, meer versterking) om op hetzelfde volume uit te komen. Is niet zo gek hoor. Als je ooit richting 'prosumer' headphones gaat van 100,- en meer is het normaal dat ze 150 Ohm weerstand hebben. Daar moet gewoon een versterker tussen als je geluid uit je iPhone wilt krijgen.

Waarom ik hierover begin is dat ik denk dat er ergens iets mis is met je afspeelapparaat of met je kabel of zo, maar ik ken de 202II niet anders dan een 'goedkoop bass-beest'. Dus ik vind het raar dat je weinig bass ervaart. Maar wie weet juist het perfecte voorbeeld dat geluidservaring erg subjectief is :).
Bedankt voor je (uitgebreide) reactie. De HD202 II is een gesloten design headphone. Vandaar dat ik het ook als minpunt beschouw.

Ik heb de 202 II met meerdere apparaten geprobeerd (zie ook de review) en steeds hetzelfde resultaat: weinig bass, geen vol geluid en laag volume. Jammer dus.