Call Of Duty - World At War, PC (Windows) Review

maarten-dd 14 november 2008, laatste update op 14 november 2008, 1.690 views

Call Of Duty - World At War, PC (Windows)

Pluspunten

• WWII sfeertje waar COD bekend mee is geworden
  • Mooie game sfeer.
  • japanners in Kamikaze attack.

Minpunten

• Niet verniewend
  • Wat kleine bugs
  • Geen bijzondere AI, maar dat is COD
  • Vrij doorsnee voor de door gewinterde COD speler

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Algemene beoordeling:
Als vrij ervare COD speler was ik weer benieuwd hoe deze versie mij zou bevallen.
COD 4 vond ik zelf erg goed en was benieuwd hoe ze dit in een het oude WWII jasje hadden uitgebracht.

Gameplay:
Zoals je gewend bent zit het met de gameplay erg goed. Het spel sleept je mee door verschillende gebeurtenissen van de 2e wereld oorlog.
Tussen filmpjes (zwart wit dia ) zijn leuk om ter zien er creeren het oude sfeertje mooi.

Nadeel: Het is niet erg vernieuwend, wie hiervoor de andere series ook heeft gespeelt zal je dit het zelfde overkomen.

Beeld
Ik heb helaas niet een top systeem dus ik heb niet alle opties aan kunnen zetten.
Desondanks was het grafisch zeer vermakelijk.
Ik zou zelf het spel nog een keer spelen indien ik een betere kaart heb, want de flammenwerper moet voor veel spectakel zorgen.

Geluid
Qua geluid ben ik nooit ontevreden geweest bij de COD serie.
Ik heb mijn geluid doorgeschakeld naar mijn surround set (Harmen/Karond met 5.1 JBL set)
En dit is wel zo vet. Inslagen en mensen die om hulp schreeuwen, in andere woorden heerlijk.

Besturing
Ik heb hierover weinig te zeggen. Het is net zoals alle andere COD spellen.
2 kleine aanpassingen en het is alsof je nooit weg bent geweest. Enige puntje vind ik bij deze versie. Sommige onderdelen die je zou kunnen beklimmen willen soms niet goed oppakken als je er voor kiest om ze te beklimmen. Je staat net niet goed om het te kunnen acctiveren of soms lukt het gewoon niet. ZONDE, want dit vond ik bij COD4 erg goed werken.

Prestaties
Omdat ik niet de nieuwste pc heb hou ik dit nog wat open.
Na wat tweaken liep het spel erg lekker, ik had soms wel last van UPS. Dat het herladen opeens 2 keer zo snel gaat. mmmmmmm misschien een bug

Replaywaarde
Ik vind persoonlijk dat je na 1 keer spelen het wel gezien hebt.
Gelukkig heb je de multi player want je speelt hem vrij snel uit. Had hem op 2 avondjes spelen uitgespeelt. Dit was op 1 na hoogte moeilijkheids graad.

Overall
Een leuke game die je zeker kan vermaken.

Persoonlijk vond ik toch COD4 beter. Ja modern en oud kan je niet vergelijken.
Maar ik vind dat het bij deze versie wat simpel is gebleven, geen nieuwe mogelijkheden en qua diepgang in bepaalde opdrachten vond ik het erg lijken op wat je in COD4 ook krijgt, alleen dan voor mijn gevoel wat afgeraffeld.

Het gevoel van wapens is vrij leuk, alleen is bijna elk wapen wel gelijk aan precisie, je hebt niet echt dat de ene beter richt dan de ander. (marginaal verschil) Dit vond ik bij COD 4 groter.

Eind woord: Leuke game die je zeker kan vermaken. Verwacht geen nieuwe ontwikkelingen.

• Asus PB5- Delux
  • Core 2 Duo E6600
  • XFX 7900 XXX editie 256 mb
  • 1 Gh ddr2 Geil.
  • Windows XP

Heb jij ook een Call Of Duty - World At War, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Dat deze game niet echt vernieuwend is en spectaculair komt ook mede dat er voor de oorlog met japan is gekozen, battlefield 1942 en battlefield vietnam zijn een soort voorbeeld dat het geen vernieuwing is en niet erg populair onder de gamers is om voor japan of vietnam te kiezen.

er zijn al zoveel WOII games op de markt gekomen en tot nu toe slagen de WOII met duitsers nog steeds het beste ,de meeste laten COD5 wel links liggen omdat ik zelf ook uit ervaring spreekt dat de oorlog van japan niet erg geliefd is onder gamers en zeker niet als het een game is die enkel een nieuw jasje heeft gekregen in de vorm van COD4 met een japan mod erover heen waar niks vernieuwends in zit en zoals je al zegt de wapens zijn te nauw aan elkaar verbonden zodat je bijna geen verschil kan merken om je tegenstander te raken met precicie.

ik heb al zoveel games gespeeld van het WOII genre dat ik nu al een klein beetje kan zeggen dat dit de COD5 uitmelk koe is.

Wel zijn de graphics goed te noemen wat je ook gewend bent met COD4 , alleen echt vernieuwend of spectaculair nee, persoonlijk geef ik COD4 de voorkeur op wapens .
Toch wel jammer dat er weinig gameboeren een goed spel op de markt kunnen zetten met een leuke AI van de tegenstander, je loop net als bij alle COD games zo door het veld heen en maaid de ene na de ander neer in singleplayer, dit geld eigelijk voor veel games.
multiplayer is natuurlijk een heel ander verhaal en daar komen je Skills bovenwater tegen je tegenstander en is soms erg vermakelijk als ze weer eens op je handgranaat ten ondergaan op 1 kill :P
zelf heb ik COD5 gespeeld zowel singleplater als multiplayer en ook de Beta versie en het enigste wat mij kan boeien van dit spel is sneaky door de struiken heen bewegen en je tegenstander in een hinderlaag te lokken en daar vind ik dan de japan mappen wel geschikt voor met hun vegitatiemappen met bomen en struiken.

ik geef COD5 een cijver van 6 , graphics zijn wel oke maar niet vernieuwend, gameplay is goed enkel de AI is erg slap , geluid valt niet veel over te zeggen dat is prima.
Heb het nog niet gespeeld, maar gaan ik zeker doen.

Waar ik even op in wou haken is de AI van de tegenstanders in de game dat je het niet bijzonder vond. Zelf heb ik nu farcry 2 en daar is het wel een stuk beter. Misschien een tip
in CoD5 word er afgewisselt tussen het vechten tegen de Jappen en Duiters. Want de ene keer speel je als Rus en dan andere keer als Amerikaan. Je hebt daarbij weer andere verhalen en nieuwe omgevingen. Dit vind ik wel een plus-punt van CoD5.
Ik krijg het spel niet aan de praat het laden duurt 2 minuten voor naar het hoofdmenu en naar de game zelf ook nogeens 3 tot 4 minuten. Als ik dan in het spel ben op de laagste settings schokt ie als een bezetenen. Cod4 daar in tegen draait op een trein met de settings bijna op hoog:S
am2 3800+
1 gb ddr2 kingston 533mhz
7600 gs 512 mb
xp sp2

[Reactie gewijzigd door Zworpy op 14 november 2008 18:53]

Zou je de specs van je computer willen vermelden ? :)
Met die specs moet je ook niet teveel van verwachten. Ik had eerst ook een 7600gt, 2gb en een x2 3800+. En daarmee kon ik COD4 niet eens fatsoenlijk spelen.(ook alles schokken, wel op 1680*1050) Toen de processor een heel stuk overgeklokt en een hd3870 videokaart. En werkte alles weer perfect. Nu inmiddels een e8500 :>
Ja toch vaag aangezien cod4 en farcry 2 redelijk goed draaien op redelijke resolutie.
Het leek me namelijk eerder een hardware conflict omdat het ook zo lang duurt met laden enz.
Heb met mijn setup COD 5 ook wat moeten aanpassen om hem soepel te laten lopen.
Terwijl ik COD4 alles high geen probleem was.