Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Philips CitiScape Uptown (Bruin) Review

bart laan 19 december 2013, laatste update op 21 december 2013, 4.458 views

Philips CitiScape Uptown (Bruin)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit (met name laag en hoog)
  • Comfort
  • Goede isolatie

Minpunten

• Iets meer middentonen had ik wel kunnen waarderen

Ik heb de Philips Citiscape Uptown ongeveer een maand geleden aangeschaft omdat ik op zoek was naar een hoofdtelefoon voor een vriend. Door recensies die ik onder anderen op Head-Fi (http://www.head-fi.org/pr...905bk-28-citiscape-uptown) heb gevonden was ik zo enthousiast geworden dat ik hem zo snel mogelijk heb opgehaald. Ik heb hem aangeschaft voor het geluid (dûh), design en comfort.

De Uptown komt met een 1,2 m niet-vervangbare kabel met een afstandsbediening die dicht bij de schelpen aan de kabel vastzit. Deze afstandsbediening bevat een microfoon, een play/pause-knop, en een volumeregelaar. Hij is in 3 kleuren verkrijgbaar - ik heb de bruine, zilver en zwart zijn de andere opties (waardig om te vermelden: de zwarte uitvoering heeft geen volumeregelaar).
Verder zijn er geen mooie accessoires, opberghoezen of verloopstekkertjes.

Bouwkwaliteit
De hoofdtelefoon zelf zit heel goed in elkaar. De kussentjes zijn van hoge kwaliteit pleather (nepleer van plastic) en zijn ontzettend zacht. De band tussen de schelpen is opgebouwd uit een metalen strook waar het pleather omheen zit, en deze constructie maakt een hele stevige indruk. Het mechanisme waar je de schelpen omhoog en omlaag kan doen zit verstopt in de nepleren band, en de klikjes voelen stevig, dat zal niet snel slijten. De oorschelpen voelen aan de buitenkant koel aan, maar het is volgens mij wel plastic. Toch ziet het er heel goed en stevig uit. De kabel is plat, om te zorgen dat hij niet in de knoop raakt. Het werkt goed, al komen er wel snel een paar draaien in de kabel. De jack heeft een 90 graden hoek, wat in sommige gevallen onhandig kan zijn.
De volumeregelaar is een ander verhaal, daar kom ik later nog op terug.

Comfort
Het draagcomfort is zeer goed. Ik heb niet veel materiaal om mee te vergelijken - Sennheiser HD 202, AKG K240 en ATH-M50 - maar de kussentjes van deze hoofdtelefoon zijn echt hemels. Je kan de Uptowns uren achter elkaar dragen zonder er last van te hebben. Nog geen last gehad van zwetende oren, maar ik kreeg het na een tijdje wel een beetje warm. Wel handig voor op de fiets, geen oorwarmers meer nodig!

Geluidskwaliteit
En het gedeelte waar iedere hoofdtelefoonreview om draait natuurlijk: het geluid! Kort door de bocht: absoluut geweldig! Voor het geld dat ik ervoor heb neergelegd (¤55) is dit echt uitstekend. Ik luister vooral Progressive Rock/Metal, en deze hoofdtelefoon leent zich daar uitstekend voor. Ik heb hem een stuk of 70 uur laten inspelen, al heb ik mijn twijfels of dat echt zoveel uitmaakt.

Laag:
De bassdrums klinken echt fantastisch, lekker 'punchy' en diep. De lage tonen worden wat versterkt, dus dit is niet de nauwkeurigste set, maar het klinkt geweldig. Baslijntjes en keyboardtapijtjes klinken heerlijk vol en vlot, maar gelukkig zonder te veel te lekken naar de middentonen en zonder overmachtig te klinken.

Midden:
De middentonen zijn iets weggehaald. Niet gigantisch, maar je merkt het verschil met de ATH-M50 wel, daar zijn de middentonen net wat gedetailleerder en meer naar voren. Het is wel stukken beter dan de HD 202, veel helderder, gedetailleerder, minder blikkerig. Had van mij misschien nog iets meer van in mogen zitten, maar ik klaag echt niet.

Hoog:
Wauw. Ik heb de Sennheiser CX400-II in ears, en ik had nooit wat te klagen over de hoge tonen. Sinds de Uptown echter, klinken de hoge tonen van de CX 400 schel, niet hoog genoeg en gewoon veel minder. Bij de Uptown klinken ze haarscherp, een beetje 'sparkly', en met veel detail. Geweldig.

Soundstage:
De soundstage, of ruimtelijk beeld dat met deze hoofdtelefoon wordt geschapen komt niet in de buurt van open-back hoofdtelefoons, maar is zeker niet slecht! Je hebt in ieder geval niet het gevoel dat het geluid in je hoofd zit, maar iets buiten je oren. Het is me al eens gebeurd dat ik geluiden door de hoofdtelefoon verwarde met geluiden van buiten. Het is waarschijnlijk niet voldoende voor de klassieke muziekfan die graag de ervaring van een concertzaal wil nabootsen, maar ideaal voor het grootste deel van mijn muziekbibliotheek. Wat mij ook snel opviel is hoe goed het stereobeeld bij de Uptowns is. Ik hoorde opeens waar alle instrumenten vandaan kwamen. Dat zorgt ook dat je de instrumenten beter kan onderscheiden. Zeer welkome verrassing.

Isolatie
Philips adverteert met MusicSeal, een techniek waardoor je muziek niet zou moeten lekken naar buiten, en dat het andersom moet zorgen dat je weinig last van extern geluid hebt. Ik moet zeggen dat dit best goed werkt, al moet er wel echt muziek aanstaan wil je dat hij geluid van buiten goed isoleert. Ik heb even geprobeerd of ik muziek kon horen terwijl iemand anders de hoofdtelefoon ophad, en dit viel me erg mee: je hoort als je goed luistert wat geluid als je het volume op zijn max zet (op een Galaxy S3 met Cyanogenmod 11). Maar op normale luistervolumes zul je zelfs helemaal niks merken, zelfs niet in een stille bibliotheek.

Afstandsbediening
Huh, een apart kopje voor de afstandsbediening? Wat is daar voor interessants over te vertellen? Nou, mijn CitiScape Uptowns kwamen met een ongelukkig nadeel: de volumeregelaar zorgde voor een onbalans tussen de twee oorschelpen. Dit was ook heel afhankelijk van de positie van de volumeschuiver. Ik heb even gegoogled, en meer mensen leken hier last van te hebben. Ik heb contact opgenomen met Philips en ze hebben me meteen een nieuwe opgestuurd! Ik hoefde mijn oude niet eens in te leveren. De nieuwe hoofdtelefoon heeft het probleem (nog?) niet. Verder werkt de volumeregelaar door de weerstand te verhogen of te verlagen - je kan het volume dus niet helemaal wegnemen. Gelukkig is er een pauzeknop mocht je die intentie hebben.

Beste aankoop die ik in lange tijd heb gedaan. Je krijgt heel veel voor je geld, en ik prefereer het geluid en het comfort van deze hoofdtelefoon over de ATH-M50's (al is dat natuurlijk mijn smaak).

-- Mijn eerste review, dus feedback is welkom! --

Heb jij ook een Philips CitiScape Uptown (Bruin)?

Duidelijk overzichtelijke review die geloof ik zo'n beetje alles wel mee pakt. Je review heeft mij in elk geval erg nieuwsgierig gemaakt naar deze koptelefoon.
Erg nette review!
Je hebt mij in ieder geval ervan overtuigd er ook een te halen. Zoals je zegt zijn de midtonen inderdaad wat gedempt, maar een simpele EQ helpt al goed daartegen. Verder maakt het draagcomfort dit alles meer dan goed, ze voelen als kussens tegen mijn hoofd!

Wat betreft het volume inbalans door de volumeschuiver op de afstandsbediening, dacht ik in eerste instantie dat ik me hier niet aan zou storen omdat ik niet van plan was het te gebruiken. Toch vind ik het nu praktisch om snel mijn volume hiermee te kunnen dempen zonder naar de volumeknop te hoeven grijpen.
Hoe heb je hierover contact opgenomen met Philips, was een mailtje/belletje voldoende? Het is me namelijk ook weer niet waard hier een boekwerk aan papiermerk voor te moeten doen. :?

[Reactie gewijzigd door Ger0ne op 8 januari 2014 11:42]

Bedankt, blij dat ik je kon helpen kiezen!

Begrijp ik goed dat je een exemplaar zonder afstandsbediening hebt? Of wil je hem niet gebruiken omdat je hetzelfde probleem hebt als ik had?
Over het contact opnemen: Ik heb op hun website de live chat gevonden en werd vrij snel geholpen. Kun je hier vinden: http://www.support.philip...anguage=nl&userCountry=nl. Succes!
Nee de mijne heeft ook gewoon een afstandsbediening aan de draad zitten, maar hij heeft hetzelfde probleem. Sorry voor de verwarring.
Tijdens het verschuiven van het volume schuivertje kraakt het geluid even en, behalve als het schuitje op maximaal volume staat, is het geluid links harder dan rechts.

Ik zal ook een poging wagen op de live chat, hopelijk word ik net zo goed geholpen!
Bedankt in ieder geval voor de link!
Ik heb hem net binnen, en tot mijn stomme verbazing heeft mijne geen schuifregelaar voor het volume, maar alleen maar een microfoon en een pauze knop :o

Misschien heeft phillips de schuifknop eraf gehaald na klachten, net maar even gebeld en ze stonden zelf ook voor een raadsel. Het gekke is dat bij de productpagina van philips zelf er twee afbeeldingen staan, eentje met en eentje zonder schuifregelaar

Dus ik denk dat ze hem verwijderd hebben... Alleen wel gek om hem dan onder dezelfde naam te verkopen. Ik had wel een schuifregelaar verwacht.

Ook in de laatste brochure is hij afwezig, al staat er bij het kopje nog wel "Geīntegreerde volumeregeling en microfoon"

Raar verhaal, ik word nog teruggebeld iig.

[Reactie gewijzigd door FrankWar op 20 februari 2014 14:55]

Ja ik geloof dat ze het in de doofpot hebben proberen te stoppen. Ik had in ieder geval weer hetzelfde probleem, dus ik heb weer contact opgenomen met Philips en deze keer geven ze gewoon het geld terug.
mmm oke dan.

Nou ja, voor de rest is het een mooi ding, dus dan ben ik maar blij dat ik niet die zwakke schuifregelaar heb.
Geloof me, je bent beter af zonder de schuiver. Ik dacht dat, simpelweg de volumeregelaar niet te gebruiken, voldoende was om de imbalans tussen de oorschelpen+het kraken van het geluid te voorkomen.
Echter puur door normaal gebruik (bijv. koptelefoon op en af zetten / ermee lopen) kan al een halve mm verschuiving in de regelaar veroorzaken, waardoor je er weer aan moet klungelen om dit te corrigeren.

Gelukkig had ik een vriendelijke kerel bij de klantenservice die, zonder moeilijk te doen (enkel klachtbeschrijving+aankoopbewijs was voldoende), me een teruggave van het aankoopbedrag aanbood. Ik hoefde de mijne niet eens op te sturen! Dus petje af voor de klantenservice van Philips!
Maar zoals bart laan al zei, ben ik er ook van overtuigd dat dit een bekend probleem is bij Philips en dat zij ook tot de conclusie zijn gekomen het beter is om GEEN regelaar te hebben dan een slechte. Vandaar dat die van jou ontbreekt.

Ben er nog steeds van mening dat deze koptelefoon heerlijk zit (heb hem iedere dag op werk uren op mijn hoofd) en het geluid uitstekend is (kleine EQ boost voor de mid tonen maakt het compleet). IMHO heb je voor die 50 euro (die ik ook nog eens teruggekregen heb!) heb je echt een net stukje hardware! :)
Mooi om te horen!

Heb Philips op hun fout gewezen op hun site. Als denk nog 20% kortingsbon gekregen. Goeie service dus :)