Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB Review

ankhie 18 december 2013, laatste update op 1 april 2014, 744 views

Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB

Pluspunten

• Super snelle SSD
  • Geweldig scherm met hoge resolutie
  • Prima batterijduur
  • Snelle WiFi AC
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• RAM niet uit te breiden
  • SSD moeilijk te upgraden

Waarom geeft iemand dik 2600 euro uit aan een laptop? De vraag die ik mijzelf stelde toen de late 2013 rMBPs werden aangekondigd. Helaas kon ik het toch niet laten, 16GB en een dedicated videokaart voor een incidenteel spelletje waren voor mij toch een must. Hij is meteen launch-day besteld en kwam 1,5 dag later binnen. Ik was reeds in het bezig van een classic MBP 2012 model, zelf voorzien van 16GB RAM en een Samsung 830 SSD. Qua prestaties was het allemaal prima, alleen kon ik maar niet wennen aan 1680 x 1050 resolutie. Omdat ik veel thuis werkte (4-5 dagen in de week vaak) had ik genoeg aan mijn iMac met 2e extern scherm eraan. Helaas ging ik weer op opdracht en ben ik 4-5 dagen per week van huis en zocht ik dus eigenlijk een vervanger voor mijn iMac en cMBP als hoofdcomputer, omdat deze opdracht ongetwijfeld een lange tijd gaat duren. Come-in rMBP. Het retinascherm welke ik op 2880 x 1800 draai geeft mij genoeg werkruimte om mijn geordende chaos qua vensters overzichtelijk te houden. Daarnaast is het scherm ook nog eens geweldig qua kleur hoe het eruit ziet en uiteraard qua scherpte, dat ik eigenlijk nu met tegenzin achter mijn iMac 2011 ga zitten.

Het uitpakken en installatie
Zoals we van Apple gewend zijn is het uitpakken al een mooi iets. De simpele doos met daarin alles prachtig gepresenteerd weergegeven maakt je al meteen blij met je aankoop (voor zover je dat nog niet was natuurlijk). In de verpakking zit niet heel veel:

* MacBook Pro Retina
* MagSafe 2 lichtnetadapter
* Stekker (verwisselbaar)
* Netstnoer

Het is letterlijk de stekker in het stopcontact steken, inpluggen in je rMBP en aanzetten. Bij de eerste boot komt Mavericks (waarmee het standaard ge´nstalleerd komt) je een aantal vragen stellen over iCloud, transfer van je gegevens, locatiebepalingen en wat andere zaken en een paar minuten later ben je klaar om te gaan.

Het eerste gebruik
Standaard komt de rMBP dus met OS X Mavericks ge´nstalleerd. Je kan Pages (de 'Word van Apple' voor de niet bekenden), Numbers (de 'Excel van Apple') en Keynote (de 'Powerpoint van Apple') meteen beginnen te gebruiken.
Daarnaast krijg je het iLife pakket voorgeinstalleerd, welke bestaat uit iPhoto (fotobewerking), iMovie (videobewerking) en GarageBand (muziekbewerking). Tevens vind je FaceTime (videobellen met andere iApparaten), iTunes (muziekbeheer/winkel), Safari (Browsen) en Mail (E-mailen) al voorgeinstalleerd als belangrijkste programma's. Hiermee heb je feitelijk al een volledig te gebruiken systeem en kunnen de meeste gebruikers al meteen volledig aan de slag.
Voor mijzelf heb ik dan uiteraard nog Spotify, MS Office (je moet helaas compatible blijven in een MS omgeving ;)), Skype en Logic Pro opgezet als eerste noodzakelijke programma's om mee te werken/hobbyen. Parallels (ik vind bootcamp zonde van de harde schijf ruimte) voor een incidenteel spelletje dat toch Windows nodig heeft maakt het geheel af.

Als je al vaker met iDevices gewerkt hebt (bijv. iPad of iPhone) dan kan je tijdens de setup kiezen om je iCloud account te koppelen aan je rMBP. Hierdoor komen al je contacten, agenda's, bookmarks en evt. e-mails al meteen mee vanaf je iPhone en deze worden ten alle tijden onderling gesynchroniseerd. Erg prettig dat wanneer je een nieuw contact op je telefoon zet, deze meteen op je Mac verschijnt. Hetzelfde met agenda afspraken. Klein minpuntje is dat je op al je devices de waarschuwing krijgt en ze nu nog overal moet wegklikken. Maar voor mij weegt het niet op tegen het gemak.

Mocht je al eerder een Mac hebben gehad, dan kan je kiezen voor 'Transfer my Mac' tijdens de installatie. Hiermee zet je feitelijk een complete kopie over van je oude Mac naar je nieuwe en na een half uur (tot een uur of 8) ratelen, wat afhankelijk is van hoeveel ruimte je in gebruik had, staat alles exact zoals het stond op je oude Mac, tot en met de scheef geplaatste icons op je desktop aan toe.

Design & de hardware
Het design is natuurlijk altijd een kwestie van smaak, maar ik vind het persoonlijk nog steeds een van de mooiste (zo niet de mooiste) laptops die er zijn. Gemaakt van aluminium (unibody) met de karakteristieke zwarte toetsen en zwarte rand rond het scherm herken je ze eigenlijk meteen. De rMBP is 18mm hoog en weeg 2,02 kilo. Met zijn 35,89 cm breedte en 24,71 cm diepte is het vooral het gewicht en de hoogte die verrassend zijn voor een 15" laptop. De laptop voelt heel solide aan, ondanks dat hij zo dun is. In vergelijking met mijn cMBP heb ik af en toe de neiging om toch eens te kijken of hij wel echt in m'n tas zit en dat ik niet alleen mijn externe HDD en adaptor heb meegenomen ;)

De versie die ik heb is voorzien van
* i7 2,3 Ghz Intel Haswell processor,
* 16 GB RAM
* 512 GB PCI-e 800 SSD
* Intel Iris Pro onboard videokaart
* GeForce GT 750M dedicated videokaart
* WiFi AC

Qua aansluitingen zitten erop de rMBP op zich genoeg, maar het is niet ruim bemeten. Standaard heb je:
* MagSafe 2 power (links)
* 2x USB 3.0 (1x links en 1x rechts)
* 2x Thunderbolt 2 (links)
* Audio mini-jack uit (links) ook te gebruiken als line-in
* HDMI uit (rechts)
* SDcard slot (rechts)

Het toetsenbord typt prettig en is voorzien van chicklet toetsen. Voor mij opvallend ten opzichte van de classic 2012 MBP is dat de knop rechtsboven op je toetsenbord nu voor aan/uit (of hibernate) is, waar dat op mijn cMBP de eject knop was. Maar gezien de retina modellen (en overigens alle nieuwe modellen van Apple) geen CD/DVD drive meer hebben, is die toets inmiddels ook overbodig geworden.
Dan heb je nog de trackpad. Mocht je nog nooit op een MacBook gewerkt hebben, vergeet dan alles dat je ooit van trackpads vond of dacht te vinden. Die op de MacBooks zijn een sterk staaltje van hoe het WEL moet. In principe heb je voor normale taken geen muis meer nodig. Met de vele verschillende gestures met een of meerdere vingers kan je in principe alles dat je wil met groots gemak en het werkt nog vloeiend ook. Denk hierbij aan :
* met twee vingers heen en weer over je trackpad is tussen pagina's scrollen in veel apps
* Mission Control (desktops / apps in gebruik zichtbaar maken) met 3 vingers omhoog swipen
* Van desktop wisselen: Met 3 vingers links/rechts swipen etc.
Voor professioneel werk kan je een trackpad los aanschaffen of een magic mouse van Apple (alhoewel Logitech e.v.a. ook gewoon prima werken). Ik kan inmiddels niet meer zonder mijn gestures en dan vallen vrijwel alle muizen af.

De prestaties
Harde schijf
Nu ga je van een iMac 2011 en een cMBP 2012 naar een rMBP 2013. Merk je nou echt verschil? Ja, eigenlijk wel. Allereerst door de PCI-e SSD die erin zit. Deze is sowieso al bijna 2x zo snel (in veel read taken in elk geval) als de Samsung 830 uit mijn cMBP en ik hoef het helemaal niet te hebben over de vergelijking met mijn mechanische 1 TB schijf uit mijn iMac. Kan je dat onderbouwen? Uiteraard:

De rMBP 2013:

Als we dat vergelijken met mijn cMBP SSD welke tot ongeveer 350 MB/sec read en write kwam dan is de snelheid gewoon verdubbeld. Ondanks dat je met een SSD al bijzonder snel bent, merk je het verschil toch nog steeds wel wat.
Mijn iMac 2011 komt niet verder dan ong. 75-80 MB/sec read & write. Een ruimte factor 9 verschil dus.

Grafische kaart
Er zitten, zoals eerder beschreven, 2 grafische kaarten in dit systeem. Een on-board (Intel Iris Pro) en een dedicated Nvidia GeForce GT 750M met 2 GB VRAM.
Normaal gesproken wordt onder OS X de Iris Pro gebruikt, tenzij er applicaties zijn die graag de dedicated videokaart aanspreken. Dit gebeurt bij bijvoorbeeld Photoshop geregeld. Vooral de professionele apps maken graag gebruik van de GPU in deze. Ik heb het programma Gfxcardstatus draaien om te zien welke er in gebruik is.

De reden dat ik voor de GT 750M erbij ben gegaan is omdat ik zo af en toe nog wel eens een spelletje speel om mijn hoofd tot rust te brengen. Denk hierbij aan games als Diablo 3, Civilization IV & V of StarCraft. De games maken eigenlijk standaard gebruik van de GeForce 750M wat op zich goed is omdat deze, ondanks claims van Intel, nog steeds een stuk sneller is dan de Iris Pro.
Bijvoorbeeld:

StarCraft 2 - 2880 x 1800 op high + texture high:
GeForce 750M gemiddeld 50 FPS
Intel Iris Pro gemiddeld 28 FPS

StarCraft 2 - 1440 x 900 op medium + texture medium
GeForce 750M : 150 FPS
Intel Iris Pro: 115 FPS

Als we kijken naar wat andere games met gemiddelde FPS (Gedraaid op 750M)

Diablo 3 - 2880 x 1800 - Max Settings - 23 fps
Call of Duty 4: MW - 2880 x 1800 - Max Settings - 35 fps
Call of Duty 4: MW - 1680 x 1050 - Max Settings - 81.2 fps

Ik zal nog wel een aantal andere games testen, maar zelfs op 2880 x 1800 is nog enigszins tot redelijk te gamen. Op 'normale' resoluties is het dus ook een prima machine om gewoon lekker op te kunnen gamen.

WiFi
Ik heb kort wat testjes hier in huis kunnen doen voordat mijn cMBP werd opgehaald door zijn nieuwe eigenaar. Het is getest met een Airport Extreme 802.11ac router op ongeveer 3 meter van de AP:

rMBP:
Mac OS zei: 1.300 Mbit
Real world: ong. 68 MB/sec

cMBP
Mac OS zei: 450 Mbit
Real world: ong. 19 MB/sec

Batterij
Zelf werk ik weinig op batterij gezien ik op alle locaties waar ik werk eigenlijk altijd wel een stopcontact in de buurt heb. Mijn brightness zet ik altijd rond de 50%. Als je de reviews online moet geloven is het tussen de 6 en 10 uur wat je effectief haalt bij taken en afhankelijk van welke software je gebruikt. De keren dat ik wat rondsurf op de bank gebruik ik Safari en ben ik na 2 uurtjes ongeveer 20% batterij kwijt.

Schermen
Ik werk op dit moment met een geleende 29" Dell UltraWide monitor (21:9) en die werd vlekkeloos opgepakt door de rMBP. Het vertraagt totaal niet en ondanks dat hij continue de Nvidia kaart pakt als ik de externe monitor eraan heb hangen wordt de laptop nauwelijks warm. Het is op dit moment wachten op de 4K monitor die ik wil gaan bestellen en dan zal ik daarover verder nog een stukje toevoegen.

Het scherm van de rMBP zelf is geweldig. Qua kleurweergave ziet het er prachtig uit, vrijwel elke andere monitor ziet er flets uit, zelfs die van de iMac welke toch best een goed scherm is. Ik draai hem op de resolutie van 2880x1800 omdat ik van werkruimte houd vanwege veel documenten open. Het scherm is in vergelijking veel minder reflecterend dan zijn voorganger de cMBP. Toch is het werken in zonlicht lastig. Dit heb ik laatst geprobeerd maar ik zag toch vooral mijzelf weerspiegelen in het scherm en weinig wat er daadwerkelijk gezien moest worden. Ondanks de claim van Apple dat het 70% minder spiegelend is, is het toch teveel met brightness op max. Gezien de positie van de stoelen is het lastig om de zon er direct op te laten schijnen om die mogelijkheid te bekijken.
Ik heb helaas geen kaas gegeten van het precies meten van monitoren en schermen dus dit zal ik dan maar overlaten aan de pro's. Mijn eigen ervaring is dat ik nooit meer een non-retina scherm wil. Qua kleur, qua scherpte is het onovertroffen in vergelijking met wat ik tot nu toe gezien heb.

Voor de mensen hier een vergelijking als image van een andere website:

Is het een hoop geld? Ja. Is het het waard? Voor mij wel. Deze machine is bloedsnel en is voor mij op alle gebieden meer dan genoeg om de komende jaren heerlijk op te kunnen werken. Het scherm is een genot (de Dell monitor ziet er eigenlijk niet uit als je steeds naar het retina scherm kijkt) en met de PCI-e SSD start alles vrijwel instant op. De computer zelf is binnen 10 seconden volledig bruikbaar, het trackpad is geweldig zoals we van Apple gewend zijn en zowel achter mijn bureau als onderweg is het een prachtige laptop. Voor een incidentele game voldoet hij ook meer dan ruimschoots. Wat mij betreft een echte aanrader, zeker als je hem goedkoper kan krijgen met bijv. de BTW dagen van de Media Markt of andere zaken. Ik heb er geen seconde spijt van gehad en ben na een klein half jaar gebruik nog steeds lyrisch over deze machine en dat is me niet vaak gebeurd ;)

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB?