Specificaties 10,8" (1920x1080), Win 8.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Dell Venue 11 Pro (5130-2172) Zwart Review

madpilot0 18 december 2013, 2.438 views

Dell Venue 11 Pro (5130-2172) Zwart

Pluspunten

• Scherm
  • Accuduur
  • Windows 8.1
  • Multitasken
  • Toetsenbord makkelijk en klein
  • Gewicht
  • Accu is te vervangen

Minpunten

• Lightbleeding
  • Storing van mobiel
  • Slim keyboard is wennen
  • Keyboard USB bug

Vooraf:
Dit is mijn eerste review :) Ik ga mijn best doen om dit zo goed
en duidelijk mogelijk te doen. Feedback is altijd welkom.

Specificaties:
  • Intel Atom Z3770 1.46GHz (tot 2.4GHz)
  • 2Gb RAM DDR3
  • 64Gb eMMC opslag (micro SD tot 64)
  • Intel Gen7 graphics
  • Boekjes
Overige accessoires:
  • Slim keyboard
Beeldscherm:
Het allereerste wat mij opviel bij het opstarten van de tablet voor de eerste keer was de lightbleeding rondom. Vooral onder is het goed te zien.

Ik heb na de setup van Windows direct autobrightness uitgezet. Dan zie je meteen dat het een prachtig scherm is. Mooie kleuren, goed fel en met het full HD scherm is alles lekker scherp. Let wel, standaard is het gescaled naar 150%. Dit zorgt ervoor dat sommige programma's (zoals bijvoorbeeld Chrome) wat vager lijken, text is niet zo mooi scherp als in bijv. notepad.

Touch input werkt nagenoeg perfect. Waarom nagenoeg? Het scherm is net iets te glad soms :) Als ik de rechtermuisknop functie wil gebruiken door mijn vinger op 1 plaats te houden, beweegt mijn vinger net wat over het scherm waardoor het net niet lekker geregistreerd wordt.
Ik heb nu verschillende series gekeken in 720p, het ziet er gewoon heel goed uit op dit scherm.

Snelheid & Opslag:
Allereerst opslag; het verschil tussen het eMMC geheugen en de SSD in mijn laptop is goed te merken (goh). Het is alleen niet storend traag. Windows start nogsteeds in een zeer korte tijd op (~10-15sec). Alleen sommige programma's openen duurt iets langer (als dat ik persoonlijk gewend ben).
De mSD kaart zit in een tray in de zijkant die je met een paperclip kan openmaken (niet altijd handig, wel mooi weggewerkt als je deze gewoon als een extra schijf gebruikt).

De Atom is snel genoeg voor de simpele taken die ik ermee doe. Dit is voornamelijk office en in de trein series kijken tegelijk met webbrowsen. De spellen in de Store draaien met gemak. Ik heb Heartstone erop gespeeld en ook dat draait gewoon goed (een enkel stottertje hier en daar, maar niet storend).

Bouwkwaliteit:
De tablet zit goed stevig in elkaar. De achterkant is ietsjes stroever waardoor deze lekker in de hand ligt. Het gewicht is goed te doen als je in de trein even een filmpje wil kijken. De tablet is niet te zwaar daarvoor.

De startknop onder het scherm geeft feedback. Dit is alleen zo hard dat het lijkt of er iets anders meetrilt.

Keyboard:
Ik heb het slim keyboard erbij gekocht. Dit keyboard voelt aan als een kruising tussen de touch en type cover van de MS Surface. Qua uiterlijk lijkt het een type cover. Alleen is er niet echt key travel waardoor het aanvoelt als een touch cover. Niet alle aanslagen worden goed geregistreerd. Er is goed aan de wennen als je eenmaal weet waar je op de toetsen moet slaan.

Een aantal keer reageerde het toetsenbord niet. Even dichtklappen en weer open loste dit probleem op. Het schijnt een bug(?) te zijn in de slaapstand van de USB hub. Door een registry hack of via apparaatbeheer kan je deze uitzetten en sindsdien heb ik er geen last meer van gehad.

De tablet steunt op de flap aan de achterkant. Deze 'latched' aan de achterkant van de tablet d.m.v. een magneet. De hoek waaronder de tablet staat is wel te veranderen, maar dit is niet bijzonder veel. Ook omdat de tablet wat stroever aan de achterkant is kan je de hoek wat aanpassen en de stroefheid gebruiken in plaats van de magneet.

Warmte:
Bij internetten / Office gebruik is de tablet niet warm. Bij het kijken van series is rondom de camera wat warmteproductie maar eigenlijk niks bijzonders. Als ik een internetstream (Twitch) kijk of een spelletje als Heartstone doe is de achterkant rondom / naast de camera wel heet. Het mooie is wel weer dat je je handen daar niet hebt en daardoor is het niet vervelend om vast te houden.

Accu:
Ik heb de tablet nog niet volledig leeggebruikt/getest op accuduur. Maar om toch een indicatie te geven; een uur in de trein webbrowsen en tegelijkertijd een 720p serie kijken kost ~15% van de accu (80-90% helderheid). Op autobrightness is dit ~10%. Bij het kijken van een stream of het spelen van een spelletje is dit ongeveer het dubbele verbruik.

Ik kan makkelijk zonder laden de dag door komen met 2x een uur treinen en op kantoor de nodige office dingen (niet bijzonder veel, notities ed.) doen.

Opmerking:
Het is me wel opgevallen dat als ik mijn mobiel in de buurt van de tablet heb en ik ben met oortjes in iets aan het luisteren, dan heb ik vrij veel last van dat typerende gepiep. Soms zelfs een luide knal als ik mijn mobiel beweeg. Heb nog niet de tijd gehad met andere oortjes dit te testen...

Conclusie:
Voor de plannen die ik met de tablet had (vermaak in de trein, notities op kantoor en thuis lekker bankhangen) is de tablet perfect. Ik ben er zeer tevreden mee. De tablet voelt goed aan en is snel genoeg voor de taken die je van een Atom verwacht.

Heb jij ook een Dell Venue 11 Pro (5130-2172) Zwart?

Is het met deze tablet / toetsenbord combi goed mogelijk om op de bank op schoot te werken? Is het toetsenbord daar stevig genoeg voor en kun je de tablet goed genoeg neerzetten onder een gewenste kijkhoek? Ik zie namelijk niet hoe je de tablet onder een hoek neer kunt zetten.

[Reactie gewijzigd door buzzbuzz68 op 18 december 2013 15:51]

Het is wel te doen, maar het toetsenbord zelf is net iets te flexibel daarvoor. Voor korte tijd is het geen probleem. De tablet blijft bij mij wel goed staan in ieder geval.

Edit: Ik zie je edit nu pas.
Ik zal nog even een aanpassing maken en het toetsenbord iets beter beschrijven met name de steun aan de achterkant.

de flap aan de achterkant 'latched' (magneet) aan de achterkant vast. Ondanks dit is de hoek nog wel verstelbaar maar niet heel veel.

[Reactie gewijzigd door madpilot0 op 18 december 2013 16:01]

Mooie 1ste review, hopelijk kan je deze na wat meer gebruik nog wat uitbreiden.

ik ben zelf ook van plan om deze tablet/hybride te kopen, maar dan namelijk met het toetsenbord a la Asus Transformer, met een ingebouwde batterij + lijkt mij ook iets steviger.

Heb wel een vraagje kom je met het toestel snel aan de limieten met gaming? De 2gb ram lijkt me namelijk wat weinig, wil hem namelijk als tablet en 2e laptop gebruiken voor wat metro apps en games, wat surfen en office. Ander vraagje valt de lightbleed heel erg op?

Wou eerst een iPad kopen, maar wil gewoon een Windows eco systeem in huis, heb al een Lumia 1020, W8.1 Ultrabook en een X360 die door een XBone wordt vervangen dan lijkt een W8 tablet beter dan een iPad.
Dank! :) Ga ik zeker doen als meer dingen me opvallen.

Ik ben bewust voor dit toetsenbord gegaan, ook omdat je bij even snel gebruik het toetsenbord achter de tablet kan klappen.

Bij spellen als heartstone merk je de limieten niet echt. Ik heb meestal wel een behoorlijk aantal tabs op google chrome open en tegelijk kijk ik een 720p serie maar zelfs dan merk ik niet bijzonder veel van lag ofzo. Als ik vanavond tijd heb zal ik ns wat testen met veel tabs open, wat youtube e.d. en dan kijken wat de effecten zijn.

Lightbleed zie ik alleen bij het opstarten. Verder heb ik vrij weinig een zwart scherm voor me dus zie ik het niet. Het is voornamelijk 1 plekje iets links van middenonder en iets boven middenrechts. Voor mij is het in iederegeval niet storend.
Dank voor het antwoord, ik ga nog wat nalezen over VP11 en als hij beter beschikbaar is koop ik hem, ik had eerst mijn twijfels over de bay trail maar deze is qua prestaties beter dan een Snapdragon 800 of Tegra 4 en is gebouwd voor 2560x1600 schermen, dan zal deze toch goed presteren op 1920x1080.
zit er free office op?
Nee, zit er helaas niet bij. Alleen n trial
goed om te weten tnx!

blijkbaar is het alleen gratis bij Z3740 modellen....modellen met Z3740 chips
Mooie eerste review.
Ik zit ook te overwegen om er 1 te bestellen met slim cover.
Waarschijnlijk neem ik dan wel de i3 /i5 versie met 4gb RAM, mogelijk met 3g, maar daar zit ik nog aan te twijfelen.

Nog steeds helemaal tevreden met de aankoop? :)

Alvast een fijne jaarwisseling.

Met vriendelijke groet,
Marcel
Zeker weten nogsteeds tevreden over :)

Ik zou even in de thread over de VP11 kijken, er zijn dacht ik leverproblemen met de i3/i5 versie. Bij sommigen is deze al een paar keer gecancelled.

Ook een fijne jaarwisseling gewenst :*)
Ik zit ook aan deze tablet te denken maar dan vooral in combinatie met de active stylus. Nou hoor ik daar erg wisselende verhalen over. Heb jij hem toevallig met stylus gebruikt? en werkt one-note dan een beetje lekker?
Ik heb de stylus zelf niet. Ik hoor inderdaad dezelfde verhalen en ook verhalen dat er binnen korte tijd een nieuwe (betere?) zou komen. Mischien moet je even in de venue thread kijken. Er is de laatste tijd veel info in gepost :)

[W8.1] Dell Venue 11 Pro