Lenovo ThinkPad Edge E531 (N4I29MH) Review

tcpie 17 december 2013, 2.288 views

Lenovo ThinkPad Edge E531 (N4I29MH)

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Beeldscherm heeft hoge resolutie (1920x1080 op 15 inch)
  • Goede prestaties
  • Windows 8 bijgeleverd op DVDs, Windows 7 voorgeïnstalleerd
  • Groot touchpad, ondersteund multitouch
  • Speakers kunnen veel volume produceren

Minpunten

• Touchpad mogelijk wat lastig om aan te wennen
  • Geen microfoon-in ingang
  • Toetsen gaan "in het beeldscherm staan"
  • Matte laag op beeldscherm is klein beetje zichtbaar

Nu ongeveer 2 maanden in het bezit van de Lenovo Thinkpad E531. Hiervoor had ik een MSI laptop (review is waarschijnlijk wel te vinden via mijn account), in vergelijking daarmee is deze laptop echt stukken beter!

Er zijn verschillende edities van de E531. Diegene die ik heb heeft de Intel 3230M CPU, NVidia GPU (niet gechecked welke, maar waarschijnlijk die zoals ook hier in de specs staat), 4 GB RAM, 500 GB HDD, Windows 7 Professional, DVD-drive, webcam, vingerafdruklezer en microfoon.

Ik kocht de laptop omdat mijn vorige stuk was, en vond hierbij de volgende punten het belangrijkst:

Bouwkwaliteit
Deze was bij mijn MSI laptop gewoonweg belabberd. Ik wilde een laptop die stevig is (en ook zo aanvoelt.)

Resolutie van 1920x1080
Voor mijn studie werk ik nog wel eens met spreadsheets en ik vind het zelf leuk om met Photoshop, Illustrator en Indesign te werken. Een hoge resolutie komt hier goed bij van pas.

Redelijk goede prestaties
Af en toe wil ik ook op mijn laptop kunnen gamen, vandaar dat 'ie wel een beetje goed moet zijn. Ook bijvoorbeeld Photoshop kan soms nogal veeleisend zijn.

Deze laptop voldoet eigenlijk aan alledrie de eisen. De bouwkwaliteit is uitstekend. De laptop voelt solide aan en het beeldscherm zit goed aan de rest van de laptop vast. Ik heb hem nog niet heel erg intensief gebruik, maar heb er eigenlijk wel vertrouwen in.

Het beeldscherm heeft een resolutie van 1920x1080, dus dat is ook prima. Als extra bonus is het beeldscherm ook nog eens mat. Er wordt wel eens gezegd dat dit de beeldkwaliteit niet ten goede komt, maar voor mij valt dit in het niet bij het gemak waarmee de laptop in lichte omgevingen te gebruiken blijft. Ik moet hier wel vermelden dat matheid bereikt wordt door een speciale folielaag op het beeldscherm. Hierdoor zijn (vooral bij vlakke achtergronden) een soort spikkels te zien. Het trekt de aandacht niet echt en na een tijdje zie je het ook niet meer. Mocht je echter heel erg hechten aan verbluffende beeldkwaliteit, dan kan je misschien beter een andere laptop kiezen. Zoals al gezegd: hinderlijke weerkaatsingen vind ik hinderlijker.

Dan de prestaties: die zijn goed. De laptop draait prima en trekt bijvoorbeeld Half-Life 2 makkelijk. Ik heb ook GTA:IV geprobeerd, deze draaide wat minder (denk ong. ~30-35 fps.) Het is geen echte game-laptop, maar als je games van een paar jaar geleden speelt of het niet erg vind om de beeldkwaliteit wat minder hoog te hebben staan, dan kan het prima.

De laptop is erg stil. Bij weinig vereisend gebruik hoor je hem amper. Zelfs bij het spelen van een spel maakt hij nog weinig geluid. Erg prettig, al kan het natuurlijk zijn dat dit (door ophoping van stof), met de tijd wat minder wordt. De warmteontwikkeling is trouwens ook prima.

Wat kleinere puntjes, die wel interessant zijn om te weten:
Het is duidelijk te merken dat de doelgroep van deze laptop ondernemers/zakenlui zijn. Een stevig ding, makkelijk in gebruik, met een paar extra's die voor de doelgroep wel van pas kunnen komen.

De laptop is, net als vaak wat oudere laptops, uitgerust met een soort track-stick (door een vriend van mij ook wel 'clitoris' genoemd.) Mocht je niet zo van trackpads/muizen houden, dan komt dit ding goed van pas. Ik gebruik hem zelf niet vaak, gelukkig merk je er ook verder niets van als je hem niet gebruikt.

In plaast van een traditioneel trackpad, met een touchpad en afzonderlijke knoppen, zitten de linker- en rechtermuisknop bij deze laptop "in" het touchpad. Dat wil zeggen dat je het gehele touchpad naar beneden kan duwen, om links te drukken, en hetzelfde kan doen met twee vingers, om rechts te drukken. Je kan hetzelfde ook doen zonder het hele touchpad naar beneden te drukken. Het gebruik vergde even wat gewenning, maar is eigenlijk wel oké. Het enige nadeel is, dat het erg lastig is om bijvoorbeeld tekst te selecteren en te verslepen, maar hier kan je dan wel weer de trackpoint bij gebruiken. Het touchpad ondersteund trouwens multitouch, wat erg handig is als je even wilt in- of uitzoomen, of iets wil draaien. Door het ontbreken van de muisknoppen kan het touchpad ook een tikje groter zijn, best fijn.

Verder viel het mij op dat er géén aparte poorten voor een afzonderlijke microfoon en afzonderlijke koptelefoon zijn. Er is slechts een soort combinatiepoort. Hier passen gewone oordopjes/speakerjacks wel in en doen het ook gewoon. Microfoons passen er ook in, maar doen het niet: als je dus een headset wilt gebruiken, heb je dus twee keuzes: óf je gebruikt een speciaal headset, óf je gebruikt de ingebouwde microfoon van de laptop (die trouwens prima is. Volgens mij zijn het er zelfs twee: dat werkt mogelijk mee aan de ruisreductie.) Mocht je de laptop willen gaan gebruiken om opnames te gaan maken, dan kan dit dus niet.

Het is mij opgevallen dat de speakers uitzonderlijk hard kunnen. Erg handig als je je business plan moet presenteren en toch nét vandaag je losse speakers vergeten bent ;-).

Zoals op de afbeeldingen te zien is, is de laptop voorzien van een numpad. Erg handig voor het invoeren van getallen. Het toetsenbord typt ook fijn.

Eén van de USB-poorten is speciaal: deze kan gebruikt worden om, ook als de laptop uit staat, apparaten op te laden. Erg handig! Om hiervan gebruik te kunnen maken moet je wel eerst in Windows een instelling aanpassen, maar dan werkt 't prima :-).

De vingerafdruklezer is grappig, maar draagt verder niet zoveel bij. In ongeveer 30% van de gevallen pakt hij mijn vinger niet goed en moet ik alsnog met mijn wachtwoord inloggen (noot voor de niet-veel-wetende lezer: een Windows wachtwoord is met makkelijk te verkrijgen tools eenvoudig te verwijderen en moet dus eigenlijk als niet-bestaand beschouwd worden.)

Samen met de laptop worden DVDs van Windows 8 geleverd, op de laptop zelf staat Windows 7 Professional voorgeïnstalleerd. Mocht je dus Windows 8 willen, dan kan dat makkelijk. Ik heb ervoor gekozen bij Windows 7 te blijven.

Wat verder nog opvalt, is dat de F-toetsen standaard uit staan, en de Fn-toetsen standaard aan (deze zijn toegekend aan dezelfde fysieke toetsen.) Op zich prima, zo nodig kan je de Fn-lock uitzetten, zodat de F-toetsen aan staan. De Fn-toets zit trouwens standaard op de plek waar op ieder "normaal" toetsenbord de Ctrl-toets zit. Een idiote beslissing, vind ik zelf. Gelukkig is er een speciale instelling in de BIOS, waarmee dit eenvoudig omgedraaid kan worden.

Het fijne aan de lader is, dat hij met een stevige, rechthoekige uitgang in de laptop gestoken wordt. Hierdoor trek je de lader niet zomaar uit de laptop (iets dat mij bij andere laptops al een aantal keer is overkomen. Erg irritant als je op dat moment geen accu erin hebt zitten.) Een nadeel is dan weer dat je hierdoor niet zo goed 3rd-party laptopsnoeren kunt gebruiken.

Een jammer puntje is dat de toetsen "in het beeldscherm gaan staan", wat wil zeggen dat je afdrukken van de toetsen op het beeldscherm ziet. Eenvoudig te verhelpen door het beeldscherm schoon te maken, of bij het dichtklappen iets tussen de toetsen en het beeldscherm te leggen. Wel een beetje jammer dat ze daar niet gewoon iets voor hebben bijgevoegd.

Al met al ben ik erg tevreden met deze laptop. Voel je vrij om hieronder vragen te stellen. Ik beantwoord deze zeer waarschijnlijk niet, omdat ik niet zo vaak op Tweakers zit. Ik heb geen zin om veel extra moeite te doen en benchmarks te runnen, hier zullen jullie het dus zonder moeten doen.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad Edge E531 (N4I29MH)?

Goede review. wat fotos van de laptop zou nog beter zijn. ben vooral benieuwd hoe da oplader aangesloten wordt aangezien ik met mijn huidige laptop veel problemen met deze aansluiting heb.
Kan je misschien nog iets zeggen over de kwaliteit van het scherm? Is het een IPS of TN paneel, zijn de kleuren verzadigd of juist flets, kan de helderheid zo opgeschroefd worden dat je ook met zonlicht nog teksten kunt lezen etc?