Specificaties 2,36" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E71 Grijs Review

Roland78 11 november 2008, laatste update op 25 november 2008, 2.517 views

Nokia E71 Grijs

Pluspunten

• SolideBetrouwbaarGemakkelijkSnelCompleetStabielQwerty-toetsenbordBetaalbaarGroot (verwisselbaar) uithoudingsvermogen

Minpunten

• Lage resolutie voor internet browsenOntbreken touchscreen (qwerty-toetsenbord is waardig alternatief)2,5mm hoofdtelefoon aansluiting

Algemene beoordeling
In januari 2008 zag ik voor het eerst spyshots van de Nokia E71 en ik wist het meteen: deze telefoon wordt de mijne. Wat een prachtig stijlvol design. Wel eerst de reviews afwachten natuurlijk, maar daar had ik wel een goed gevoel bij. Nokia maakt over het algemeen solide telefoons.
Uiteindelijk bleek mijn voorgevoel te kloppen, want de bouwkwaliteit van het apparaat werd overal omschreven als absolute top. Er wordt veel gebruik gemaakt van RVS en dan niet alleen voor sier. De hele behuizing, ook van binnen, is van dit metaal. Als werktuigbouwer kan ik dat zeer waarderen. De technische roots van deze telefoon liggen bij de E61(i), terwijl het design op de E51 lijkt. Beide invloeden leken mij een garantie voor succes.
In de praktijk is dat ook gebleken. Uiteindelijk heeft een nog een maand of acht geduurd voordat de Nokia E71 op de markt kwam. Die tijd lijkt te zijn gebruikt om hem helemaal fijn te slijpen. De E71 is absoluut de beste telefoon die ik ooit in mijn handen gehad heb: solide, betrouwbaar, gemakkelijk, snel, compleet, stabiel, betaalbaar en een uithoudingsvermogen waar Kamiel Maase (en dat betekent wat!) jaloers op zou zijn. Als totaalscore zou ik een 9½ willen geven. Geen 10, omdat er toch bepaalde telefoons zijn die een groter gebruiksgemak hebben (maar een lagere totaalscore wat mij betreft).

Featureset
Deze telefoon is op enkele, voor mij niet belangrijke, punten na helemaal compleet en beschikt over:
  • Wifi, bluetooth, agps, quadband en infrarood
  • Micro-sd (tot 8GB), 2,5mm stereo uitgang, micro-usb en nokia laadplug
  • Qwerty-toetsenbord
  • 3MP camera
  • 6cm transflectief scherm (320x240) en stereo luidspreker
  • Verwisselbare accu met hoge capaciteit
  • Symbian S60, mediaplayer ( la iPod), Nokia maps, Quickoffice, online muziekwinkel en een fijne browser
Een spirituele opvolger van dit toestel zou een scherm met hogere resolutie mogen hebben, hoewel dit alleen voor het browsen echt een verbetering zou zijn. Ook touchscreen zou leuk zijn, maar niet pers noodzakelijk want de interface en het toetsenbord zijn bijzonder fijn. Usb-charging zou ook wel handig zijn: het scheelt weer een plug en kabel en het kn, dus waarom niet. Maar al met al een erg complete telefoon dit, zonder noemenswaardige minpunten.
Ik maak geen gebruik van de gps op het toestel, maar Route66 schijnt prima te werken in combinatie met de E71.

Bereik
Het valt me op dat deze telefoon een heel goed bereik heeft. Hoewel deze mening uiteraard niet wetenschappelijk onderbouwd is, heb ik overal een veel betere ontvangst dan met m'n vorige telefoon (good-old 6230). Dit geldt overigens voor alle draadloze verbindingen hierboven genoemd.

Accuduur
How fabulous this is! De accu van deze telefoon is helemaal de bom. De capaciteit van 1500mAh zorgt ervoor dat je ondanks gebruik van alles (bluetooth, continu mail ophalen en af en toe muziek en bellen) toch zeker een dag of drie vooruit kunt. Dat is dus lekker makkelijk. Vorige week op vakantie geweest in het buitenland en dus geen gebruik gemaakt van internet: telefoon ondanks gebruik van mp3-speler niet bij hoeven laden. Great success!
Als de accu versleten is, kun je deze ook verwisselen. Iets wat overigens verplicht is in Europa. Geheel terecht, gezien het milieu en zo, en erg makkelijk.

Gebruiksgemak
Nu komen we bij een opmerkelijk punt van de beoordeling. In het pre-iphone-tijdperk was Nokia altijd nummer n voor wat betreft het gebruiksgemak van mobiele telefoons. Nu is dit uiteraard niet meer zo, maar ik ben van mening dat de score erg close is tussen deze twee grootmachten. De interface is gewoon hl goed met Symbian en het qwerty-toetsenbord. Regelmatig sta ik verbaasd over hoe simpel een handeling uit te voeren is op de E71.
Een voorbeeld: Stel je wilt een bepaalde Inge bellen die in het telefoonboek staat. Je drukt dan vanaf het hoofdscherm (dus niet in het telefoonboek) op INGE op groen en bellen maar! Dit lijkt logisch maar in principe toets je in het geval van INGE op +95E, want vanuit het hoofdscherm activeer je altijd cijfers. Die cijfers komen ook in beeld, maar alle items uit het telefoonboek die daarmee corresponderen zijn ook netjes selecteerbaar. Geniaal eenvoudig. De browser is ook fijn, maar haalt het uiteraard niet bij die van de iPhone. Voor mij geen probleem, want ik haal alle informatie via rss binnen: snel, actueel en simpel.

Design
Esthetisch om te likkebaarden en technisch om te kwijlen; zo mooi en zo goed. Stijlvol, dun en op het gevoel en op het oog onverwoestbaar.

Bouwkwaliteit en afwerking
Om te kwijlen zo goed dus. Ik wed dat ik hiermee wel een flesje bier kan opentrekken, zonder desastreuze gevolgen voor de telefoon.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb de afgelopen maand n keer een vastloper gehad. Verder loopt alles soepel, vanwege het vederlichte Symbian besturingssysteem. Toekomstige updates kunnen de oorzaak van die ene vastloper nog wel verhelpen denk ik.
Wat betreft de betrouwbaarheid op lange termijn heb ik goede hoop. Mijn aanzienlijk minder solide gefabriceerde 6230 doet het na vijf jaar nog steeds prima, al is de accu natuurlijk in de loop der jaren iets minder geworden. Maar goed, na vier jaar voor 8 een nieuwe gekocht en klaar!

En dan dus de prijs. Die valt reuze mee, zo'n 375 betaal je op het moment van schrijven. Dan zit er nog een neplederen maar wel handig hoesje bij, 2GB microsd, een koptelefoon, lader, prima software en een usb-kabel.
Ik heb hem gratis bij een tweejarig abonnement met internet van Telfort. De kosten daarvan kan ik declareren voor mijn werk, waardoor ik uiteindelijk netto maar iets van 13 per maand betaal. Geen geld voor dit product in combinatie met de bijbehorende diensten.

Wat mij betreft is dit de beste telefoon van dit moment, omdat deze dr punten scoort waar het echt belangrijk is.

Heb jij ook een Nokia E71 Grijs?

nette review!, wat fotos zouden het wel afmaken tbh