Specificaties 13,3" (1280x800), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook 13" 2.40GHz (Unibody - Eind 2008) Review

Markofnikoff 12 november 2008, laatste update op 14 december 2008, 6.977 views

Apple MacBook 13" 2.40GHz (Unibody - Eind 2008)

Pluspunten

• Design: Zeer degelijk
  • Touchpad
  • Koel
  • Klein en licht van gewicht
  • lekker snel

Minpunten

• Weinig aansluit mogelijkheden: geen firewire
  • Glossy scherm kan als minpunt worden ervaren

Inleiding.
Aangezien ik op zoek was naar een nieuwe laptop, heb ik natuurlijk uitgebreid gekeken naar alle alternatieven. Aangezien ik studeer en daar vrij vaak mijn laptop voor mee moet nemen, was een van de voorwaarden dat het een lichte kleine laptop moest zijn. Ik heb gekeken naar de recente explosie van netbooks maar deze hadden naar mijn idee weer als nadeel dat ze bij lange na niet krachtig genoeg waren voor een van mijn hobby’s: fotograferen en foto bewerking. Uiteindelijk ben ik ook uitgekomen bij Apple, en ik las op verschillende sites dat er heel waarschijnlijk een nieuwe versie van de Macbook aan zat te komen, met verbeterde grafische prestaties etc. Dat Mac’s erg goed zijn in foto bewerking en aanverwante zaken was mij ook al vaker ten ore gekomen. Toen de nieuwe Macbooks dan uiteindelijk werden geïntroduceerd was ik eigenlijk direct verkocht. Hoewel de prijs van een Mac wat hoger ligt dan een laptop van vergelijkbare specs was de keus gemaakt. Hier volgen een aantal bevindingen. Let wel; ik kan geen vergelijkingen maken met de vorige generatie Macbooks aangezien dit mijn eerste Mac is.

Formfactor.
Ik begin maar meteen bij een onderdeel van de Mac waarmee Apple toch een stapje voorbij de concurrentie zet; de formfactor. Het apparaat wordt volledig uit een blok aluminium gefreesd, de gehele behuizing is dus van geborsteld aluminium. Dit geeft de Macbook een feel die alleen maar beschreven kan worden als: super stevig. Geen krakende onderdelen en geen goedkoop ogend plastic. Ook het scherm wordt van de voorkant door een dunne glasplaat beschermd. Naar mijn idee zijn alleen de Vaio laptops van Sony met de macbook vergelijkbaar. Het enige wat direct als plastic ongemerkt kan worden zijn de toetsen van het toetsenbord. Verder geeft de manier waarop de Macbook is gebouwd het apparaat ook een zeer slanke en dunne vorm, wat voor mij dus erg belangrijk was aangezien het een aantal dagen van de week mee moet naar school. Als je de Macbook dicht klapt sluit het scherm ook keurig aan op de rest van de laptop en je pakt het apparaat dan ook op zonder bang te zijn misschien te hard te knijpen of je nieuwe aanwinst te beschadigen :P Verder zijn er nog vele kleine details aan het ontwerp die toch wel een paar regels aandacht verdienen. Zo zijn er nauwelijks meer roostertjes te zien voor speakers of microfoons ed. Door met een laser gaatjes te branden in het aluminium is het Apple bijvoorbeeld gelukt om een lampje op de voorkant van de Macbook te maken wat je niet ziet als het uit is. Het klinkt als niks bijzonders maar het is erg leuk gedaan. (zie ook foto’s)

Touchpad.
Ik schreef in het vorige stukje, dat het enige onderdeel van de Macbook wat je zo kunt zien en van plastic gemaakt is, het toetsenbord is. Dit komt doordat het touchpad van glas is gemaakt. Hoewel het niet voelt als echt glas, of er direct zo uitziet, heeft het touchpad toch een aparte feel. Het is niet zo ‘ stroef’ als plastic en niet zo glad als glas, het zit er meer tussen in, erg lekker naar mijn idee maar dat is natuurlijk persoonlijk. Wat nog meer opvalt aan het touch pad zijn de multi-touch gestures. Dit maakt het mogelijk om met, een (duh),twee, drie en zelfs vier vingers bewegingen op het het touchpad te maken om zo bepaalde instructies te geven. Ik dacht zelf dat ik dit toch niet zo vaak zou gaan gebruiken, maar het werkt gewoon echt prettig. Met vier vingers naar onder bewegen zet al je geopende schermen naast en boven elkaar zodat je bijvoorbeeld makkelijk naar dat ene browser scherm kunt waar je Tweakers in open had staan ;)
Maar het meest opvallende is toch wel het verdwijnen van de links- en rechts-klik-knop, inderdaad die zijn weg. Het hele touchpad is een grote knop geworden, je kunt dus overal op het vlak echt klikken, dit werkt geweldig. Slepen klikken, dubbelklikken het gaat allemaal. Daarnaast is het oppervlak van het touchpad echt groot.

Scherm en aansluitmogelijkheden:
Allereerst het scherm, ja het is glossy, ja het weerspiegelt als de t*ring. Maaaaaar het is gewoon een super schermpje, nja super, het contrast en de kleuren zijn wat flets. Maar dit is met wat kalibratie goed te verhelpen. Wat het glossy scherm aangaat, tja zoals altijd smaken verschillen natuurlijk, en ik was eerst ook een beetje sceptisch hierover, maar het valt me heel erg me. Natuurlijk werkt het voor beeldbewerking etc niet zo fijn als een mat gekalibreerd scherm, maar dat doe ik toch op een extern scherm dus voor mij is dit meer dan prima. De weerspiegeling, die is inderdaad aanwezig, maar aangezien het LED scherm echt heel fel kan branden, is zelfs een felle omgeving niet hinderlijk om in te werken. De lichtsensor doet zijn werk erg goed, en pas het scherm netjes aan de lichtomstandigheden aan.
Dan de aansluitmogelijkheden; dit zijn er niet veel….. te weinig zelfs; 2x USB 2.0, een 3,5mm plug voor audio uit en in (welke tevens optische poorten zijn), een minidisplay port, een ethernet poort en natuurlijk een stroom aansluiting. 2 USB poorten is tegenwoordig erg karig met alle rand apparatuur die te krijgen is…. Daarnaast is er geen eSATA of firewire. Ik zelf heb hier (nog) niet zo’n last van maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit als een groot gemis zien. Minpunten dus. Daarnaast moet je om een extern scherm aan te sluiten een extra verloop kabeltje kopen, deze kosten rond de ¤ 25-30. Dit kun je als nadeel zien, maar ik snap het wel, de mini displayport is gewoon veel compacter dan een DVI of D-sub aansluiting.
Verder is de Macbok natuurlijk voorzien van speakertjes, deze zou ik voor een laptop, vooral een van deze afmeting erg goed willen noemen. Het geluid is helder, kraakt niet zelfs niet bij hogere volumes. Alleen is de bass natuurlijk wat karig, maar dat is bij iedere laptop zonder een ‘subwoofer’ een probleem. Geen aanmerkingen wat dat aangaat dus.

Prestaties en spec’s
Voor de nieuwe Macbook heb je de keuze uit 2 versies, ik heb gekozen voor de snellere (en dus duurdere). Mijn Mac heeft de volgende spec’s (interessante):

• 2,4 Ghz C2D (1066 Mhz FSB)
• 2 GB 1066 Mhz DDR3 RAM
• 250 GB HDD 5400 rpm
• GeForce 9400M G met 256MB gedeeld geheugen
• 13,3” Glossy LED backlit Scherm met 1280x800 beeldpunten
• Verlicht toetsenbord (wel een leuke gimmick)

Hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb, heb ik met Xbench een benchmark gedaan. Hier een paar interessante waarden (met de score tussen haakjes):

• CPU: Floating Point Basic: 2,82 Gflop/sec (118.53)
• Memory test: Fill: 8274 MB/Sec (170,19)
• OpenGL Graphics test: 174.90 FPS (137.87)
• Disk: (sequential)
o Uncached Write (4K blocks): 58,87 MB/s (95,89)
o Uncached Read (4K blocks): 9,32 MB/s (31,83)

Zoals ik al zei, ik kan geen vergelijkingen maken, maar met deze waarden kun je, als je een Mac hebt zelf kijken waar de verschillen liggen. Waar ik ook nog even de aandacht op wou vestigen is het bereik van het draadloos netwerk. Ik heb geen uitgebreide tests gedaan, maar ik heb met mijn ‘oude’ notebook, met een intel 4965AGN kaartje, gekeken welke van de twee laptops het beste ontvangst had. Ik heb geen draft N router maar een g signaal. Mijn notebook, kon het signaal van het router ietsje langer vast houden dan de Macbook dit kon, het scheelde misschien net een meter. Maar des al niet te min heb ik overal door het huis netjes draadloos internet op mijn Macbook, en we hebben geen piepklein huisje ;)

Warmte & Geluid
Ik heb op internet nogal vaak gezien dat de ‘oude’ Macbooks nogal last hadden van warm worden en dat de fan nogal luidruchtig kon zijn. Dit is bij de nieuwe Macbook totaal niet zo, of dit komt doordat het apparaat eigenlijk een grote heatsink is weet ik niet :P Ook de geluidsproductie is zeer acceptabel, lees: er is bijna geen geluid, ook niet bij het afspelen van een film of photoshoppen.

Ja ik ben al toe aan een conclusie, ik ga namelijk geen stukje doen over OSX. Ik review alleen de Macbook hier, om wat zinnigs over OSX te zeggen moet ik wat langer met het systeem werken. Tot nu toe bevalt alles goed, hoewel sommige zaken nogal wennen zijn.
Met de Macbook heeft Apple naar mijns inziens een hele mooie stevige en betrouwbare Machine afgeleverd, het aluminium design is super stevig en erg strak. Het touchpad is geweldig, werkt werkelijk intuïtief en de multi-touch gestures zijn erg handig. Het toetsenbord tikt lekker weg (getuige deze review ;) ) , voelt stevig aan en buigt nergens door. Het scherm is goed, niet super, maar gewoon goed. De glossy finish kan als minder worden ervaren maar ik persoonlijk zit er niet zo mee. Als je wilt zien hoe is in het echt uitziet, ga een keer naar een Mac winkel. Het grote minpunt is toch wel de karige hoeveelheid aansluitingen, hier hadden ze bij Apple wel wat meer effort in mogen steken. Hoewel het jammer is van dat laatste punt is mijn ervaring met m’n eerste Macbook uitermate positief.
Voor vragen of opmerkingen, laat een reactie achter.

Update: Foto's toegevoegd
Verder kan ik nu wat meer over de batterij zeggen, wat op de apple site wordt gezegd, de 5 uur draadloos werken, haalt het apparaat niet. Misschien als je alles optimaliseert dat het lukt, maar bij normaal gebruik is de mac naar mijn ervaring na 3,5+ uur wel toe aan een oplaad beurt. Dan heb ik het over internetten (draadloos) en wat muziek luisteren.

update 2 : foutje gefixed

Heb jij ook een Apple MacBook 13" 2.40GHz (Unibody - Eind 2008)?

Wat ik toch eigenlijk wel mis bij de review is een stukje over de gebruik op de accu. In de beoordeling geef je aan dat het 'goed' is, maar wat zegt dat? Ik geloof dat Apple een uurtje langer aangeeft op de site dan in de praktijk gehaald wordt, maar zeker weet ik het niet.

Voor mij is het gebruik op de accu één van de belangrijkste punten van een laptop (samen met o.a. resolutie van het scherm) Met mijn nu bijna vier jaar oude Dell kan ik nog rustig een uur of drie van 't ding gebruik maken (gewoon standaard draadloos internet 'werk'). Ik dacht dat het bij de vorige MacBooks nog wel gezien werd als een klein minpunt dat die niet zo lang mee ging op de accu (kan ik mis hebben hoor) daarom zou ik graag een add-on van je bevindingen zien.

Voor de rest: mooie review.
Toevallig zondag een tijdje op de accu gebruikt. Het was niet meer dan wat internetten (wel draadloos) wat ik deed met geen andere andere programma's erbij en een paar tabjes in firefox open. Scherm op ongeveer 50% helderheid. Na één uur van 5 minuten zat de accu op 79%. Je moet dus niet uitgaan van dat je veel tegelijkertijd doet, maar het is wel haalbaar als je wat wil internetten.
Heb zelf (3weken terug) ook een macbook gekocht, 2.4Ghz model/verlicht toetsenbord.

Accu gaat ongeveer 4,5 uur mee, dan ben ik aan het msnen op het draadloze internet.
Beeldscherm 3 streepjes, toetsenbord verlichting 2streepjes.
Beeldscherm 3 streepjes? Dat is wel erg donker vind ik persoonlijk, dan wordt de spiegeling mij een beetje te duidelijk. Maar misschien ben ik te gewend aan de 90% helderheid
Dat is waar, daar staat nog niks over beschreven, dat komt omdat ik het apparaat eerst wat langer wil testen voor ik hier iets zinnigs over kan zeggen, in het begin is de batterij altijd was sneller leeg, na een aantal sessie van laden/ontladen krijg je pas een goed beeld, maar ik zal dus nog een update van de review doen....
Mooie overzichtelijke review, maar heb jij last van dat het touchpad niet goed klikt met momenten? Ik heb hier het laatst iets over gelezen op de FP.
Neej geen enkele keer last van gehad, ik heb dat inderdaad ook gelezen maar het werkt als een zonnetje :) Ik heb er ook extra op gelet, sinds ik dat hier op de fp had gezien.... En het ging erover dat de cursor bleef hangen, klikken gaat zowieso goed ;)

[Reactie gewijzigd door Markofnikoff op 11 november 2008 13:28]

Mooie review.

Maar: Door met een laser gaatjes te branden in het aluminium is het Apple bijvoorbeeld gelukt om een lampje op de voorkant van de Macbook te maken wat je niet ziet als het uit is. Het klinkt als niks bijzonders maar het is erg leuk gedaan. (zie ook foto’s)

Welke foto's?
Zie laatste regel review........
Ik heb een 2 ghz versie voor de rest identiek (zonder verlichtkeyboard) en ik ben er ook echt blij mee.

vooral de multi touch mousepad is als je er eenmaal aan gewend bent een gemis op een normale vista machien.

kortom, ik ben erg blij mee en sluit me zonder enige twijfel aan op je verhaal!
Kun je misschien iets zeggen over de snelheid van de Mac Book @ 2Ghz?

De witte variant van de Mac Book van 900-1000 euro lijkt mij iets te beperkt, maar de 2,4 Ghz 13 inch is buiten mijn budget.
Ik heb nog geen ervaring met Mac Books, dus ben erg nieuwsgierig naar de prestaties in bv. photoshop en wanneer je meerdere functies tegelijk gebruikt.
Heel mooi materiaal die apple laptops, miss is een plaatje van de hele laptop een goed idee :), en als je snellere hardware hebt is het logisch dat het duurder wordt he :P
Is het niet een 5400Rpm schijf ipv. 5200Rpm?

en zou het tevens de moeite waard zijn om de 5400Rpm schijf te vervangen voor een Samsung SpintPoint M2 7200Rpm, ik las in een Review dat Vista van 1minuut en 30seconden naar 42seconden opstarttijd ging... misschien intressant?

Ik ga er ook een aanschaffen op 2 Januarie waarschijnlijk (2,0 Ghz versie).

Groeten,

Jeroen