Tokina AT-X M100 AF PRO D 100mm f/2.8 Macro (Canon-EF) Review

Wijnands 10 november 2008, laatste update op 24 november 2008, 5.387 views

Tokina AT-X M100 AF PRO D 100mm f/2.8 Macro (Canon-EF)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Scherpte
  • Contrast
  • AF/MF clutch

Minpunten

• Geen AF-S maar da's ook niet vreemd voor deze prijs.
  • Achter dop gaat erg stroef.

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 5
Van de drie macro lenzen rond de 100mm (de andere zijn de 90mm tamron en de 105mm sigma) is dit de goedkoopste. Dit wil niet zeggen dat dit een slechte lens is, integendeel!

Uiterlijke indruk:
Lens wordt compleet geleverd met doppen, zakje en zonnekap. Aangezien het front element al erg diep ligt heb ik de kap nog niet nodig gehad.
Wat mij ook aansprak in deze lens is de AF/MF koppeling. Dit mechanisme kom je ook tegen op de tamron. Het wil zeggen dat je door te trekken aan de focus ring de lens in manual focus kunt overschakelen. Handig omdat je de camera niet van het onderwerp af hoeft te halen. Verder is er ook nog een limiter switch te vinden waarmee je het focussen kunt beperken tot de eerste 10cm van het bereik.
Bouwkwaliteit is ronduit geweldig te noemen. Dat merk je al als je de lens optilt, het ding is zwaar en voelt metaal aan. Ik heb 'm nu een maand of 6 en zie nog geen slijtage. Ik heb ook wel 's met een 90mm tamron gewerkt. Niks mis mee maar die lens doet naast de tokina erg goedkoop, licht en plastic aan.

In gebruik:
Het is mijn eerste macro lens dus ik moest erg wennen aan de korte scherpte/diepte. Op minimale afstand heb je zelfs op f11 maar een paar mm scherp. Dit maakt goed focussen erg belangrijk. Autofocus op mijn D50 valt niet tegen, zelfs in macro werkt 't nog aardig. Ik merk wel dat voor kleine beestjes lens op MF zetten en op kortste afstand en vervolgens scherpstellen door de camera te bewegen nog het beste gaat. De lens wordt wel langer naarmate je dichterbij scherpstelt.

Optisch:
Helemaal wijd open houdt 't niet over qua scherpte. Zeker ook niet slecht maar 't verschil met m'n 28-105 zie ik dan eigenlijk niet. Stop je iets af dan gaat 't meteen al met sprongen vooruit. Rond f4 is het al goed, vanaf f5.6 tot f16 is het ding echt scheermes scherp!
Contrast is goed en constant. Kleuren zijn helder en accuraat met een hele lichte neiging naar koel. CA heb ik alleen in uitdagende situatie's wel 's last van boomblaadjes tegen een heldere lucht bijv. Bij kunstlicht krijg ik kleuren die ik ook bij de 50mm 1.8 krijg, ik hoef relatief weinig witbalans correctie te doen. Vignettering en flaring heb ik nog niet gezien.

Niet alleen voor macro
100mm 2.8 maakt ook een fijne lengte om wat onopvallender binnen een portret te schieten. Ik heb de lens ook gebruikt voor een turnwedstrijd van de kids en daarvoor was 'ie ook niet slecht. Denk er bij portretten wel aan dat ze te scherp kunnen uitpakken!

Conclusie:
Zoek je een macro lens waarmee je ook insecten kan doen en zit je niet superruim bij kas kijk dan 's verder dan de tamron en geef deze tokina de aandacht die hij verdient.

Heb jij ook een Tokina AT-X M100 AF PRO D 100mm f/2.8 Macro (Canon-EF)?

Wat is de minimale afstand ten opzichte van het brandpunt op de body en of begin lens? Hier ben ik wel benieuwd naar. En zijn de foto's nog gecropt? Want ze zien er goed uit!

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 28 augustus 2012 00:23]

32cm tot de sensor. Foto's zijn nauwelijks gecropt