Lenovo Yoga 2 Pro (13-00164) Review

Mijzelve 15 december 2013, 14.913 views

Lenovo Yoga 2 Pro (13-00164)

Pluspunten

• Goed toetsenbord
  • Stil en koel, zelfs na intensief gebruik
  • Goed scherm
  • 360 graden draaibaar scherm

Minpunten

• Batterijduur middelmatig voor Haswell
  • Wifi alleen op 2.4Ghz en alleen a/b/n
  • Geen dongles of sleeve meegeleverd

Ik werk inmiddels vier weken met de Yoga 2 Pro. In deze review geef ik kort mijn ervaringen met deze ultrabook. Ik hoop dat deze review je een beeld geeft over deze laptop, zodat je beter een keuze kunt maken. (Deze review is van het model met i5 en 256GB SSD.)

Toetsenbord en trackpad
De belangrijkste reden voor mij om deze laptop te kopen, is Lenovos reputatie voor toetsenborden. Het toetsenbord stelt dan ook niet teleur. De toetsen zijn redelijk groot, staan ver genoeg uit elkaar en hebben een redelijke travel. Het is dan wel geen mechanisch toetsenbord, maar het typt comfortabel, zelfs als je een lange tijd achter elkaar werkt. Wel vind ik de toetsen erg glad, waardoor je wel eens een toets kan uitschieten. Maar dit is vooral een kwestie van wennen.

Het toetsenbord is verlicht en het licht is niet helemaal gelijkmatig over de toetsen verdeeld. Bij sommige toetsen is de lichtbron duidelijk zichtbaar als je een beetje schuin op het toetsenbord kijkt. Met werken heb je daar niet echt last van, maar als je er op let valt het wel op.

Het trackpad is erg gevoelig en snel. Het duurde een dag voordat ik eraan was gewend, maar nu vind ik het fantastisch. Het trackpad ondersteunt de gestures van Windows 8 zonder problemen. Helaas is de palm rejection niet optimaal. Als je van de linkerkant met de handpalm per ongeluk over de trackpad gaat, interpreteert het systeem dit al snel als een gesture. De eerste paar dagen werd ik hier gek van, maar inmiddels gebeurt me dit bijna niet meer.

Scherm
Het scherm is goed. De resolutie van 3200x1800 is overkill. De tekst ziet er zeker scherp uit en je kunt dan ook goed van het beeldscherm lezen. Gelukkig is ook de helderheid van het beeldscherm goed. Zowel op kantoor als in de trein is er geen centje pijn.

In de tent modus zie je wat ongelijke belichting aan de onderkant van het scherm (de kant bij het toetsenbord), maar dat is niet storend. De kijkhoeken zijn ook uitstekend: zo kun je gemakkelijk het scherm plat op tafel leggen en met een paar man om de laptop van het scherm lezen.

Daarnaast kun je ook prima een film kijken op deze laptop. Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb gevonden, is dat de controls van VLC niet goed meeschalen. Dat betekent dat je in de tent modus VLC niet kan bedienen met het touch screen, want de bedieningselementen zijn gewoon te klein. (En de Yoga schakelt het toetsenbord uit als je het scherm omklapt.) Dit is een kleine ergernis die je eenvoudig oplost door een muis te gebruiken of door films te kijken in de laptop mode.

Vanzelfsprekend heeft de resolutie ook nadelen: schaling. Hoewel Windows 8.1 boven verwachting goed schaalt, zijn er helaas ook veel programma’s die vrijwel onbruikbaar zijn. Vooral software van Adobe heeft hier last van. (Acrobat CC, PhotoShop CC, Illustrator CC, RoboHelp, etc.) Grappig genoeg werkt Adobe FrameMaker dan weer perfect. De voor mij belangrijkste applicaties werken allemaal wel goed: Chrome, Thunderbird, MS Office 2013.

Poorten, dongels en accessoires
De poorten zijn wat je bij een ultrabook kunt verwachten: 2x USB 3.0, micro HDMI, SD slot, audio jack en AC. Het enige nadeel is dat Lenovo geen dongels meelevert om HDMI en VGA aan te sluiten. Omdat de gemiddelde kantoorbeamer een VGA-ingang heeft, zul je voor ongeveer ¤40 een VGA-dongle moeten kopen.

De laptop komt zonder sleeve of hoes, dus die moet je er ook bijkopen. Bij Lenovo kun je voor zo’n ¤ 40 een slot-in case bestellen. Deze case voldoet, maar is ook niet bijzonder.

Accu, temperatuur en koelgeluid
De laptop heeft een Haswell-processor en ik verwachte dus een accuduur van acht tot tien uur. Helaas haalt de laptop dit niet. Bij mijn normale gebruik (e-mail, documenten typen, presentaties maken) gaat de accu zo’n zes uur mee. Dat is voor een ultrabook met Haswell toch echt aan de magere kant.

Het geluid van de koeling is echt fantastisch: In een gewone kantooromgeving hoor je deze laptop niet. Ook bij het maken van backups, het zippen van grote bestanden of het versleutelen van bestanden, hoor je de laptop niet. Alleen in een stille kamer hoor je de laptop heel zachtjes, maar nog steeds niet storend. Ideaal als je in de bibliotheek research moet doen.
Ook de temperatuur is goed. Ultrabooks staan erom bekend dat ze erg warm kunnen worden en ook dat het toetsenbord warm wordt. Ik heb de temperatuur van de laptop niet gemeten, maar na het kijken van een film of na een dag werken, kun je de laptop direct bij de luchtuitlaat beetpakken. De luchtuitlaat is dan wel wat warm, maar het is niet oncomfortabel en zeker niet heet. En daarbij blijft het toetsenbord helemaal koel.

Speakers
Ik was niet zo onder de indruk toen ik de speakers voor het eerst probeerde. Het is zeker genoeg voor een Skype-sessie, maar veel meer ook niet.

Na drie weken ontdekte ik in de eigenschappen van de speakers een Dolby optie. En als je die aanzet, dempt het systeem de hoge tonen. Hierdoor is het volume wel wat zwakker, maar is de geluidsbalans stukken beter. Met deze optie kun je prima (in een rustige kamer) de symfonieën van Beethoven luisteren. Het is dan niet fantastisch, maar als je geen oordopjes of geen boxen in de buurt hebt, is het zeker acceptabel.

Wifi
Wifi verdient een eigen plek in deze review, omdat de kaart (Intel N7260) in deze laptop alleen op de 2.4Ghz band werkt met een maximale snelheid van 150Mbs. Voor zover ik kan terugvinden, komt dit doordat de Wifi-kaart in deze laptop maar één antenne heeft. Het lijkt dus niet op te lossen met een driverupdate. Bij dagelijks gebruik merk je hier niets van en ook de kwaliteit van de verbinding is dik in orde. (Absoluut geen problemen zoals de Vaio Pro 13.)

Edit 08-01-2014: De variant van deze kaart ondersteunt alleen 2.4Ghz en a/b/n. In de opmerking van herossie staat een link met meer informatie (ook over hoe je de kaart kan vervangen.)

Dit vind ik de grootste teleurstelling van de laptop. Ik gebruik bij voorkeur de 5GHz band, omdat deze weinig wordt gebruikt en nog maar weinig storing heeft. Zeker in een kantooromgeving waar iedereen met zijn laptop en mobiele telefoon de Wifi overbelast probeert te krijgen. Bij een laptop van ¤ 1299 had ik dit niet verwacht. Zeker niet aangezien mijn vier jaar oude laptop de 5GHz gewoon ondersteunt.

Windows 8.1
De Yoga komt met Windows 8.1. De eerste installatie is eenvoudig en verloopt snel. Een plezierige ontdekking was dat je nu meerdere taalpakketten kunt installeren op de standaardversie van Windows.
Helaas heeft de Yoga de standaardversie van Windows. Wanneer je mogelijkheden van de Pro-versie nodig hebt, zul je dus in de buidel moeten tasten. Daarbij heeft de Yoga geen TPM-chip.

Nu is deze laptop een consumentenversie (de Pro in de naam is verwarrend) en ik vind het geen probleem dat ik geen Bitlocker heb of de laptop niet bij het domein kan aansluiten. (Daarvoor werkt VPN ook perfect.) Maar als je echt een zakelijke, enterprise grade laptop wilt, moet je toch bij de Thinkpad lijn kijken.

Keuze voor de Yoga
Bij mijn keuze voor de Yoga heb ik mij laten leiden door reviews en forum posts over de verschillende ultrabooks. Ik ben bij de Yoga uitgekomen omdat de concurrenten toch niet helemaal waren wat ik zocht:

ACER S7-392: Heel veel berichten over het slechte toetsenbord. En dat is een dealbraker voor een laptop waarop je wilt werken.

ASUS ZENBOOK INFINITY UX301: Prachtige laptop, maar duur. De variant met 256GB harde schijf is ¤ 300,00 duurder dan de Yoga. Dan krijg je wel een i7, maar dat heb ik niet nodig. Daarnaast zijn er ook klachten dat de spatiebalk piept en kraakt. (Bij ultrabookreview werden ze er gek van.)

SAMSUNG ATIV BOOK 9 PLUS: Alleen verkrijgbaar met 4GB RAM en een SSD van 128GB. Dat is voor mij onvoldoende.

SONY VAIO PRO 13: Hardwareproblemen met de Wifi: de verbinding valt constant weg, is zwak en de verbindingssnelheid is langzaam. Hoewel de wegvallende verbinding is opgelost met een driverupdate, lijkt de slechte verbinding een hardwareprobleem.

De Yoga 2 Pro is een heel degelijke ultrabook met goede specificaties. De prijs van ¤ 1299 (inclusief BTW, ¤ 1075 excl. BTW) is natuurlijk fors. Maar voor zijn klasse is de prijs heel netjes. De laptop is krachtig genoeg om alle dagelijkse taken aan te kunnen en daarnaast kun je rustig een film kijken als je even een pauze wilt nemen van het werken of studeren. Omdat de laptop erg stil is, is hij prima te gebruiken tijdens vergaderingen, in de bibliotheek en in stilteruimtes.

Al met al ben ik na vier weken heel erg tevreden over deze laptop. Als je op zoek bent naar een ultrabook om overal mee naartoe te nemen en ook serieus op te werken, is dit een prima keuze.

Heb jij ook een Lenovo Yoga 2 Pro (13-00164)?

Hij heeft alleen Wifi. Je zult voor 3g moet dongels moeten werken.
Heeft deze een 3g/lte slot?
Hi Mijzelve, mooie review! Ik overweeg sterk deze ultrabook als office-werkpaard te kopen voor mijn vriendin, die er dagelijks twee uur mee in de trein moet zitten. Goed om te lezen dat het scherm, ookal spiegelt het, daar goed bruikbaar is. Thx voor dat detail.

Ik heb nog een vraagje over de resolutie. Ik lees overal dat 3200x1800 op laptops vooral een gimmick is die lang niet in alle programma's goed schaalt. Is er een speciale reden om het scherm bv in geval van VLC dan niet gewoon wat lager in te stellen? Bv 1920x1080 *edit: 1600x900 is een beter idee natuurlijk, om blurring te voorkomen*, als dan je bedieningselementen wel groot genoeg zijn?
Het is misschien een domme vraag, ik heb ook nog nooit met win8 gewerkt dus ik weet niet of die nog roet in het eten gooit, maar als de oplossing zo simpel is als dit dan zou dat voor mij de laatste drempel wegnemen om deze yoga aan te schaffen. Je verliest wat pixels, maar bij een film in de trein maakt dat niet zo veel uit, zeker niet als word/powerpoint/etc wel goed werken op 3200x1800

[Reactie gewijzigd door BasT op 16 december 2013 13:11]

Deze hoge resolutie maakt veel elementen toch een stuk scherper en je raakt wel gewend aan die extreem scherpe letters op het scherm. 1600x900 met een DPI van 100% werkt ook uitstekend, hoewel het er iets minder scherp uitziet (maar dat zie ik waarschijnlijk alleen omdat ik nu al gewend ben aan 3200x1800). Maar ja, als je eenmaal bent verpest door die resolutie wil je eigenlijk niet meer terug.

Overigens werken alle Modern UI (Metro) apps allemaal perfect op de standaardresolutie.

Voor de hoeveelheid werkruimte maakt het ook niet uit. De standaard DPI is 200% bij de native resolutie. En dan heb je evenveel werkruimte als bij een DPI van 100% op 1600x900.
Top, thx. Dan ga ik maar eens kijken of ik deze samen met een mifi-routertje onder de kerstboom of tussen de oliebollen krijg.

Uit pure nieuwsgierigheid: heb je hem wel eens aan een losse monitor gehangen? Als hij thuis office- & remote-desktop-apps (citrix) op een externe monitor goed trekt kan hij met een los toetsenbord+muis misschien haar desktop wel helemaal vervangen. Toch niet alsof ze ooit nog games speelt, wat de PC betreft is het all work.
Ik heb het aan een 24" scherm gehangen en dat ging goed. Ik moest wel een microHDMI naar HDMI verlooptje aanschaffen (~ ¤ 7,00 bij allekabels).

Je kunt bij Windows 8.1 zelfs verschillende DPI-instellingen voor verschillende beeldschermen instellen. Ik heb het in het configuratiescherm gezien, maar ik het het nog niet geprobeerd dus ik kan je niet vertellen of dat goed werkt. Meer info op: http://blogs.windows.com/...scaling-enhancements.aspx
Dan ga ik het spaarvarken maar eens slachten denk ik. Thx voor de info!
Helaas werkt niet :'(
Er is nog geen oplossing...zeker niet voor photoshop.
Ik heb 'm staan op 2048x1152. Na toch wel enige uren spelen met en ergeren aan het resolutieprobbleem kwam ik daarop uit. Die resolutie staat bij mij al weken niet meer ter discussie. Een nog hogere resolutie is voor mij pas weer een thema als alle programma's erop inspelen, juist bij een aanraakscherm-laptop. Knoppen e.d. moeten voldoende ruimte bieden aan de vinger. Tekstregels met daarin hyperlinks moeten voldoende witruimte hebben. Dat zijn allemaal zaken waar de programmeur voor verantwoordelijk is. Met name Total Commander moet op dat punt nodig worden aangepast door Ghisler, maar ook Thunderbird moet erop letten.
Mooie review!
Ik heb de laptop zelf ook en ik krijg een wifi verbinding van 300Mbs met de RT-N66U
Als ik het vermogen niet te hoog zet wil het (80mW) als ik het vermogen hoger zet dat zakt de snelheid ook in.
Helaas werkt de Hidpi niet goed voor een aantal programma's dus ik heb standaard de resolutie lager gezet om het toch werkbaar te houden...ik hoop erg dat hier nog een oplossing voor komt.
Bijzonder. Ik heb de transmit power van de kaart teruggeschroeft en ik krijg bij rust inderdaad een hogere verbindingssnelheid. Maar als ik de verbinding vervolgens even onder druk zet, loopt de snelheid (volgens Windows) direct terug naar maximaal 100Mbps. Ik vraag me af of het dan een echte oplossing is. Het lijkt meer op een quirck van Windows.
Mooie review! Helpt in mijn overweging om er ook een te bestellen. Zijn wel twee punten die ik me nog afvraag, hoop dat je daar antwoord op hebt

- de beperkte WiFi adapter is idd een nadeel: maar kun je hem ook vervangen? Tzt een nieuw kaartje erin is niet zo'n issue lijkt me?
- in de US zie ik een 128gb 999 dollar model. Een derde model onder deze. Hoopte eigenlijk dat die ook naar nl zou komen. Zie alleen nergens een teken daarvan. Wat denken je (of andere?)
Lenovo staat erom bekend dat hun consumentenmodellen een hardware whitelist in de bios hebben. Waarschijnlijk is dat in deze laptop ook het geval :'( De laptop heeft kleine torq-schroefjes waar je zo bij kunt. Ik heb nog niet geprobeerd om hem uit elkaar te halen. Maar de laptop is zo plat dat het me zou verbazen als je er iets anders in kunt passen. Als je wilt sleutelen, lijkt het mij handiger om een thinkpad te nemen.

De beschikbaarheid van modellen varieert continue op de site van Lenovo. Maar de standaardconfiguratie lijkt toch altijd de i5 met 256GB te zijn. Het zou me verbazen als het 128GB model naar Europa komt.
Nette review! Hebben ook lang getwijfelt maar uiteindelijk voor de zakelijke variant (Thinkpad Yoga) gegaan omdat deze een dock-connector heeft, stylus & wireless AC.
Klopt je informatie over de wireless kaart wel?

De Intel N7260 is een 2x2 kaartje met 5Ghz ondersteuning als ik Intel mag geloven:

Dus maximaal 300Mbit op een 2.4Ghz / 5Ghz netwerk indien deze 40Mhz channel breedte gebruiken
Helaas. De kaart kan het zelf misschien wel aan in de standaardconfiguratie. Maar in deze laptop helaas niet. Ik heb alle driversettings verschillende keren doorgespit, maar er lijkt niets aan te doen. (Dat is ook het geluid op verschillende fora.)
Wifi kaartje upgraden is niet erg moeilijk, zie ook http://forums.lenovo.com/...Fi-Yes-or-No/td-p/1276787. Let op dat je niet de ebay link gebruikt (die is niet white listed in het BIOS) maar de versie van M-factors (oa http://www.amazon.com/7260NGW-Intel®-Wireless-AC-802-11ac-Bluetooth/dp/B00GUNZUG0/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1389174004&sr=8-3&keywords=7260+ac).

Bij het plaatsen hoef je niet (zoals je technische handleiding zegt) de hele computer uit elkaar te halen, alleen losmaken van achterkant+batterij is al genoeg. Twee antenne draadjes los, kaart vervangen en dichtschroeven. Drivers updaten is niet eens nodig, dual band en AC werken meteen.
Dank je. Ik heb het stukje over Wifi bijgewerkt.
Voor iedereen die problemen heeft met de schaling, probeer volgende stappen.
Heb eveneens een Yoga 2 Pro en had hetzelfde probleem met Media Player Classic. (Veel te kleine knoppen)

1. Enable Windows to prioritise external manifests by creating and setting this registry key. Open regedit in admin mode and go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SideBySide
2. Create a new 32-bit DWORD named PreferExternalManifest inside HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SideBySide. The Hexadecimal value of the DWORD is 1.
3. Download Manifest View from here: http://weblogs.asp.net/ke...10/manifest-view-1-0.aspx
4. Open Manifest View, and then open the executable of the program (eg. VLC.exe) (I had one program for which this didn't work (depends in which code the program is written))
5. Right click on Notepad and choose "Run as Administrator".
Copy the program manifest from Manifest View into notepad. (Make sure not to click by accident on some of the text lines in the manifest program, when you select the text for copy, which can result in the collapsing of some lines (visible when “+” sign appears) Best to click outside the text and do a Ctrl-A.
6. When you copy into notepad, Manifest View puts dash marks (“-“) at the beginning of word wrapped lines. You have to manually remove those dashes in notepad.
7. Look for “ dpiAware settings” and change TRUE to FALSE. (needs to be something like: "http://schemas.microsoft.com/SMI/2005/WindowsSettings">FALSE</ms_windowsSettings:dpiAware>)
8. If you can’t find the above line, you may need to paste this code in above the final </assembly> tag:
<asmv3:application>
<asmv3:windowsSettings xmlns="http://schemas.microsoft.com/SMI/2005/WindowsSettings">
<ms_windowsSettings:dpiAware xmlns:ms_windowsSettings="http://schemas.microsoft.com/SMI/2005/WindowsSettings">false</ms_windowsSettings:dpiAware>
</asmv3:windowsSettings>
</asmv3:application>
9. Save this to the folder containing the exe file and named it program.exe.manifest where 'program' is VLC. (eg. VLC.exe.manifest)
10. Run the applications, no need to restart or anything else, and their interface should now have an acceptable size, but a bit blurry as usual with this kind of scaling.
Is op 6 februari 2014 al weer end of life.
Erg jammer voor dit fraaie apparaat.
Zowel de I5 als de I7 van de yoga 2 pro zijn niet meer leverbaar.
Ben benieuwd of er weer een alternatief van lenovo komt.

[Reactie gewijzigd door tjd op 6 februari 2014 16:54]

Is het EOL of tijdelijk niet meer leverbaar? Ik heb wel gezien dat de beschikbaarheid van deze laptop bij Lenovo per week kan verschillen. Op de site van de VS is hij nog wel gewoon beschikbaar.

Qua alternatief: De nieuwe X1 Carbon staat voor de deur . Jammer genoeg is die wel weer een stuk duurder dan de Yoga Pro 2.