Transcend SDHC Class 10 UHS-I (Premium) 32GB Review

Helixes 14 december 2013, 1.481 views

Transcend SDHC Class 10 UHS-I (Premium) 32GB

Pluspunten

• No-nonsense 32GB kaartje
  • Haalt eigen snelheidsspecs makkelijk!
  • Zeer betaalbaar

Minpunten

• Stickertje buitengewoon doorsnee

Korte review
Bij het aanschaffen van een SD miste ik toch wat reviewmateriaal, en ik heb me dus voorgenomen dan zelf maar iets te schrijven bij ontvangst.

Achtergrond
Ik heb een Nikon D90; uitstekende, maar wat ouder wordende camera, die is blijven steken op de SDHC specificatie waar het flashgeheugen betreft. Met het oog op een reis die in het verschiet ligt, was ik op zoek naar uitbreiding van het slechts 2 GB grote kaartje dat ik tot nu toe steeds gebruikte. 32 GB bleek inmiddels binnen een redelijke prijsrange te vallen, zelfs in premium uitvoering (UHS-1). Mede met het oog op levertijden ben ik bij dit kaartje uitgekomen dat langs alle kanten zich als goed genoeg presenteert.

Gekocht
Voor EUR 24, zonder verzendkosten bij DataIO, die, met PostNL binnen 2 dagen na bestelling werd geleverd.

Verpakking
Zeer basic; een kartonnen verpakking, twee keer het formaat van een creditcard in karton uitgevoerd, met een plastic insert, die het SD kaartje, en alleen het SD kaartje bevat. Het pakje verzekert ons dat het hier gaat om een SDHC kaartje van 32 GB, die voldoet aan de UHS-1 standaard, en daar doet Transcend nog een schepje bovenop door ons te verzekeren van het feit dat er tot 45 MB/s kan worden gehaald

Uiterlijk
Wat kan je zeggen van het uiterlijk, anders dan dat het kaartje voldoet aan de standaard form factor voor een SD kaartje. Wel heeft Transcend een stickertje geplakt, met het bekende spectrum beeldmerk, alsmede een aantal hiergliefen die zich laten vertalen in specificaties en standaarden. We herkennen runen voor:

- SDHC (de standaard)
- 300x (archaische snelheidsaanduiding)
- Class 10 (moderne snelheidsaanduiding)
- UHS-1 (nieuwe snelheidsaanduiding)
- 32 GB (opslagcapaciteit, allicht in GiB)

Test
Nou vooruit dan.

In de SD slot van mijn Thinkpad Edge met een AMD E450 Llano chip - geen snelheidsmonster, dus.

CrystalDiskMark laat een indrukwekkende sequentiŽle 78 MB/s lees en 38 MB/s schrijf. Dat lijkt er op, ik had eerder stats rond de 45/25 MB/s verwacht! CDM bevestigt de GiB inrichting van het kaartje: 32GiB = 30 GB. HD Tune bevestigt een uitstekende leessnelheid!

Een lees- en schrijftest van 202 foto's, tezamen 0,99 GB in Windows 7 (tegenover een Corsair Force 3 SSD) laat zien dat een praktijk dichter in de buurt komt van mijn verwachtingen: ik zie leessnelheden van tussen 40 en 55 MB/s, terwijl lees zo tussen 20 en 25 MB/sec zweeft.

De belangrijkste stat van iedere SDHC kan ik helaas niet testen: betrouwbaarheid. Ik zal dus laten weten wanneer daar iets over te vertellen is. So far so good...

In de tussentijd zijn de stats piekfijn in orde voor een kaartje van § 24. Is het de premium van § 10 tegenover het goedkoopste 32GB kaartje waard? Daar moet je zelf over oordelen, natuurlijk. Maar wat mijn part is een kaartje dat 3x sneller is zeker 4 pilsjes waard.

Heb jij ook een Transcend SDHC Class 10 UHS-I (Premium) 32GB?