Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHP8000/10 (Zilver, Zwart) Review

tenhagen12500 13 december 2013, 404 views

Philips SHP8000/10 (Zilver, Zwart)

Pluspunten

• Erg comfortabel
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Losse kabel meegeleverd
  • Nauwelijks omgevingsgeluid

Minpunten

• Overheersende lage tonen (verstoort de balans)
  • Na lang gebruik warm aan de oren

Ik heb een hele tijd lang gebruik gemaakt van de normale oordoppen van Sennheiser (MX580) omdat ze van vrij goede kwaliteit waren om zowel me te gamen als onderweg in de trein muziek mee te luisteren.
In mijn achterhoofd bleef ik altijd denken aan de tijd dat ik nog een headset had voor gamen, en een losse koptelefoon voor bij mijn synthesizer. Uiteindelijk heb ik toch de knoop doorgehakt om een koptelefoon te halen voor beide doeleinden. Een microfoon was niet nodig aangezien die al in mijn laptop zit. Ik had een aantal eisen voor de koptelefoon:
- Stevig
- Niet al te duur, budget lag rond de 40 euro
- Voor die prijs toch een redelijke kwaliteit en draagcomfort.
Ik heb via Tweakers rondgekeken naar koptelefoon die hieraan voldeden, en mijn oog viel toch wel gelijk op deze koptelefoon. Ik heb wel enige ervaring met ander Philips koptelefoons (wel in een lager prijssegment) en het design sprak me ook wel heel erg aan. Bij de mediamarkt hadden ze hem niet meer op voorraad, dus het bleef een beetje risky om hem via internet te bestellen aangezien ik hem niet van te voren kon luisteren en hem in mijn handen houden. Toch gedaan, en het is een goede keuze geweest.

Inhoud
Ik ga de review niet al te lang maken, unboxing heb ik 2 maand geleden al gedaan. Hier zul je dus mijn ervaringen lezen na 2 maand gebruik, wat misschien nog wel belangrijker is dan wanneer ik hem net in bezit zou hebben. Aan bod zal komen:
- Ontvangst
- Comfort en Vormgeving
- Geluidskwaliteit
- Prijs/kwaliteit

Ontvangst
De koptelefoon is bij Mediamarkt besteld omdat ik er 1 op kruipafstand heb, wat de eventuele klantenservice hopelijk een stuk makkelijker maakt. Ik was bereid hiervoor een paar euro meer te betalen dan de goedkoopste winkel in de pricewatch.
De koptelefoon werd in een degelijke doos geleverd, een vrij standaard doos zoals andere merken die ook gebruiken. Erop stonden een paar mooie termen die ze gebruiken om deze 'perfecte koptelefoon' te promoten.
In de doos zat deze koptelefoon goed ingepakt, samen met de extra accesoires. Die accesoires bestonden uit een extra lange kabel en een vergulden 3,5-6,3mm adapter plug. Die extra lange kabel kan gebruikt worden om het snoer van 1,4m naar 3m te verlengen. De jacks zijn erg goed beschermd door een stukje plastic om de kabel heen. Zo kan er net na de jack geen knik in de kabel komen en ben ik er niet bang voor dat de kabel hier zal gaan breken. Dat was wel vaak het probleem bij Philips SHP koptelefoons in het lagere prijssegment.

Comfort en Vormgeving
In eerste instantie voelde de koptelefoon gelijk al lekker soepel aan. De luidsprekers zijn vrij los beweegbaar, maar ik vind ze hierdoor juist eigenlijk minder breekbaar aanvoelen. De beugel is een combinatie van aluminium en plastic, met daarin nog weer een band van een zacht soort plastic die echt heel lekker zit. Het voelt een beetje schuimachtig aan.
De klankkast is rond, maar precies groot genoeg om mijn hele oor in kwijt te kunnen. De kussentjes in de klankkast zijn van een soort dun nepleer met een hele zachte vulling die zich goed om je oor vormt. Door het leer kan het zijn dat je oren na lange tijd gebruik een beetje té warm worden, maar dan praat ik echt over 3+ uur non-stop gebruik.

Geluidskwaliteit

Hoge tonen
De hoge tonen zijn vrij helder, ik heb deze vooral getest door te luisteren naar hoge klassieke instrumenten. Ze klinken allemaal erg goed. Zelfs wanneer de muziek hard staat krijgt de koptelefoon geen last van schore tonen.

Midden tonen
De midden tonen zelf zijn ook van uitstekende kwaliteit. Ik heb ze los getest door naar a capella stukken te luisteren, waarin de midden tonen goed tot hun recht komen. Opnieuw weinig op te merken en ze doen niet onder aan het geluid van de Sennheiser HD600 die ik een tijdje lang in mijn bezit heb gehad.

Lage tonen
Over de lage tonen los heb ik weer vrij weinig aan te merken. Ik heb deze vooral getest door naar dubstep te luisteren, ze gaan echt heel erg laag en blijven goed hoorbaar. Zelfs wanneer in de muziek nog een baslijn onder de karakteristieke dubstep bass zat, was die erg goed te horen. Wat ik dan wel op te merken heb is dat de bass tonen een beetje dof klinken. Ik hoopte eerst dat het komt omdat de koptelefoon net nieuw is. Maar zelfs na 2 maand blijft die dofheid er toch echt wel inzitten.

En dan kom ik nu toch bij een belangrijk punt, de samenklank van alle tonen samen. Naar mijn mening zijn de lage tonen erg hard, ze overstemmen hiermee in drukke muziek vaak de midden tonen. Het klinkt af en toe een beetje rommelig en dat vind ik toch echt heel jammer omdat de tonen los wel erg goed zijn. Maar niemand luistert natuurlijk naar alleen een bas. Dit is voor mij toch echt wel een dik minpunt. Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik van oordopjes naar een koptelefoon overstapte. Maar als ik het geluid vergelijk met mijn oude headset (Plantronics Gamescom 780) dan is het geluid toch echt wel een stuk minder helder en rommeliger. Vooral op mijn synthesizer heb ik er erg veel last van. De lage tonen die ik speel zijn echt te hard en overstemmen de midden/hoge tonen die ik met mijn andere hand speel.

De koptelefoon zorgt ervoor dat je nauwelijks nog omgevingsgeluid hoort, hij sluit dus erg goed af. Hij is alleen niet helemaal geluidsdicht

Prijs/kwaliteit
Ondanks het negatieve punt over de balans van de tonen blijft dit voor mij wel echt een hele goede koptelefoon. Ik heb hiervoor nog een Philips SHP2500 gehad, maar de SHP8000 is toch echt wel een heel stuk beter en sterker. Zeker een aanrader in dit segment, Philips mag wel wat meer lof krijgen voor hun uitstekende koptelefoons.

Heb jij ook een Philips SHP8000/10 (Zilver, Zwart)?