Grado SR60e (Zwart) Review

Bluecold 17 november 2008, 7.299 views

Grado SR60e (Zwart)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Uiterlijk
  • Open ontwerp
  • Lage impedantie

Minpunten

• Open ontwerp
  • Afwerking
  • Belachelijk grote kabel

Nadat mijn in-ear oortjes weer eens kapot waren, en ik het sowieso echt helemaal gehad had met oordopjes ben ik gaan kijken naar hoofdtelefoons. Na wat rondlezen op head-fi kwam ik Grado tegen, en ik vond het ontwerp gelijk al helemaal top. De oldskool no-nonsense uitstraling vind ik echt heel goed gekozen.
Ik heb ze gekocht via turntablelab want daar waren ze inclusief shippen 63 euro. En dat scheelt toch een hele bak geld met de belachelijke prijzen (99 euro) die er hier in NL worden gevraagd. De koopervaring was goed, je betaalt met creditcard en het wordt met FedEx international priority geshipt. Dus ze waren er na 3 werkdagen. Best netjes.

Gelijk uit de doos vielen mij 2 dingen op:
-De kabel is XBOX HUEG, zowel erg lang (~1.90m) als erg dik (5mm).
-Ze zien er even tof uit als op de foto.

Dus ik ren naarboven om mijn Creative ZV:M te halen (mijn Philips GoGear uit mijn andere review is vorig jaar gejat), prik de Grado's erin en luister. En wat is het geluid mooi! Gedetailleerd en strak. Geen modderige slappe bas, maar strak en goed. Ik luister nu gewoon meer muziek omdat het zoveel beter klinkt. De SR60's hebben voor het volume geen aparte headphoneamp nodig, de impedantie is slechts 32 Ohm. Aan mijn ZV:M op amerikaanse firmware heb ik aann volume 10 (van 25) allang genoeg. Soms 14 in luidruchtige omgevingen of bij zachte muziek.
Veel over het geluid behalve 'keimooi' kan ik niet zeggen, dit zijn mijn eerste fatsoenlijke headphones. Voor gedetailleerdere analyses over het geluid kun je het beste zoeken op Head-Fi. Er wordt daar o.a. gezegd dat ze erg goed klinken met rock en dat kan ik beamen.
Als ik thuis ben sluit ik de ZV:M aan op de AUX ingang van mijn Pioneer SX-434, een mooie jaren 70 reciever, en de SR60's op de phones uitgang, omdat dat net wat beter klinkt. En omdat de styling er goed bij past. :P
Er is een mooie vergulde 6.25 mm jack adapter bijgeleverd. Dezelfde is te koop op DealExtreme (echt exact dezelfde).

Daarna deed ik ze af en inspecteerde ik ze eens goed. Wat mij opviel was dat de plastic randjes niet mooi glad gemaakt waren en er 1 SR60 labeltje niet recht op zat. Dat viel mij best tegen. Kennelijk heeft John Grado de relatief lage prijs van de SR60's (ze worden algemeen beschouwd als echt belachelijk goedkoop voor het geluid) door wat te beknibbelen op de afwerking.
Versta me niet verkeerd, de speler zit stevig in elkaar en voelt niet slap aan, maar de afwerking is gewoon ondermaats.
Aan de ene kant vind ik dat jammer, maar aan de andere kant besef ik dat als de afwerking beter zouden doen, de SR60's een stuk duurder zouden worden. Dus ik beschouw het beknibbelen op de afwerking als een goede afweging.

Het gebruiksgemak is voldoende. De drivers zijn vrij te draaien, te kantelen en omhoog en omlaag te bewegen. Het is allemaal heel simpel, maar het werkt gewoon goed. Doordat alles zo vrij en vrolijk kan draaien, draait de kabel wel erg gemakkelijk op. De kabel is het beste te ontdraaien door de drivers uit de houders te klikken en ze uit te laten draaien. Dan is alle draaiing uit de kabel gehaald.
De SR60's zijn jammergenoeg niet op te vouwen en de hoofdband is maar een stukje vinyl over een stripje verenstaal. Ik heb er geen last van, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen met minder haar het relatief harde en goedkoop aanvoelende vinyl niet fijn vinden.
De pads zijn wel erg comfortabel, maar ze klinken kennelijk minder goed dan de pads van de Sennheiser HD414 die ook op de SR60 passen. Maar die zijn geel.

Wat wel een puntje is om niet te vergeten, is dat alle Grado's een open ontwerp hebben. Dat betekent dat iedereen gratis mee kan luisteren met je muziek. Dat klinkt heel leuk, maar sommige mensen vinden dat niet fijn. Het voordeel is, is dat je gewoon kan horen wat er buiten je gebeurd.
Een open ontwerp hoeft geen nadeel te zijn, maar je moet er wel rekening mee houden.

De foto's:
- Met een stok kaarten voor de grootte.
- Closeup van de driver (het SR60 dopje zit scheef).
- Closeup van de verbinding en de matige afwerking.

Ook raad ik iedereen die nieuwe headphones of dopjes wil kopen, naar head-fi te gaan. Daar is ook erg veel over Grado geschreven. Er is zelfs een apart Grado modtopic. Sinds kort is er op GoT een speciaal Grado topic \o/.

Heb jij ook een Grado SR60e (Zwart)?

leuke review! al zou er voor de compleetheid wel een stuk meer informatie over de geluidskwaliteit bij mogen. Maar aangezien dit je eerste "echte" headphone is kan ik me voorstellen dat je weinig vergelijksmateriaal hebt. :) Ik vind het leuk om te zien dat er meer mensen met een Grado zijn. Het enige nadeel dat ik aan de Grado's ondervind is dat ik ze niet langer dan een uur of drie achter elkaar op kan houden en dat de kabel heel snel heel erg gedraaid gaat zitten. Zo erg, dat ik me soms afvraag of de kabel zo niet beschadigd.
Verder niets dan lof over deze blikjes, de prijs is echt laag voor deze geluidskwaliteit. Als deze je te groot blijken, probeer dan eens de Koss Portapro.
Waarom stel je enerzijds dat open ontwerp geen nadeel is, wat mijns inziens correct is. Het geluid klinkt ook beter daardoor vind ik, en nog een vrij grote groep mensen die bij open modellen zweren.

En vervolgens ga je het alsnog als minpunt opvoeren?

Dat jij het niet fijn vindt staat min of meer vast, maar om nou te stellen dat het een minpunt is gaat wat ver. Het is gewoon een eigenschap die jou niet bevalt, maar dat is een elementaire keuze tussen hoofdtelefoons (beetje het idee van benzine vs. diesel in een auto, geen van beide is per definitie beter of slechter).

Verder:
-De kabel is XBOX HUEG, zowel erg lang (~1.90m) als erg dik (5mm).
Lang, je kunt hem netjes om een klosje wikkelen, ik vind die lengte erg fijn.
Dik, tsja... dat is hufterproof. Als je wat meer met je stoel schuift enzo is het wel erg fijn (ik ga toch echt altijd op de kabels van mijn senns zitten, en daar merk ik wel dat een dikkere kabel het langer uithoudt dan een dunne).

[Reactie gewijzigd door Boudewijn op 6 november 2008 15:59]

Ai, als je toch investeert in een koptelefoon (of boxen in het algemeen) wil je daar de best mogelijke geluidskwaliteit uit halen en daarom moet je de elektriciteitskabel nooit oprollen tot een spoel.

"Door zijn constructie heeft een spoel een zelfinductie, wat inhoudt dat iedere stroomverandering wordt tegengewerkt door een geÔnduceerde elektrische spanning."

Als je muziek luistert loopt er een stroom door de kabel, als de kabel opgerold is wordt er een magnetische veld gecreŽerd (een simpele elektromagneet kun je dan ook maken door een batterij te verbinden met een elektriciteitskabel en deze als een spoel om een spijker te wikkelen).
Een magnetisch veld bestaat uit magnetische veldlijnen, magnetische flux is een natuurkundige grootheid voor het aantal magnetische veldlijnen in een oppervlak.
Als er een magnetisch veld word gecreŽerd door een spoel neemt de flux in de spoel dus toe. Volgens de Wet van Lenz wordt elke flux verandering tegengewerkt met een geinduceerde spanning (dit verschijnsel wordt ook wel tegenflux genoemd), tegen de oorspronkelijke stroomrichting in.
Deze tegenflux is sterker naarmate de stroom hoger is.

Oftewel, door een elektriciteitskabel op te rollen demp je de variŽrende elektrische stroom die ervoor zorgt dat er geluid uit je boxen komt, je dempt en vlakt hiermee dus letterlijk je geluid af.

[Reactie gewijzigd door Wut op 9 juli 2010 22:30]

Ik heb het als min- en pluspunt genoemd ;) Het zou voor sommigen namelijk een minpunt kunnen zijn (bibliotheek e.d.) Maar voor anderen is het een pluspunt omdat je dan de omgeving hoort (verkeer).
Leuke review :)

Ik heb alleen een vraag over de bass weergave. Je schrijft dat deze niet modderig maar strak is. Maar is de bass weergave wel stevig?
Ik heb nu namelijk een Sennheiser HD-201 welke op GOT veel lof kreeg maar ik vind deze zeer tegen vallen omdat deze naar mijn idee bijna geen lage tonen weergeeft :/
Ik heb ook HD201's gehad, en hoewel het prima dingen zijn om aan een internetcafťcomputer te hangen ofzo, zijn ze qua geluid niet meer dan 'okť'. De bas is inderdaad zo goed als afwezig.

Beter modderige bas dan geen bas, dus elke koptelefoon van boven de pakweg 40 euro zal je wat dat betreft aangenaam meevallen. Een goede deal op het moment is bijvoorbeeld de Sennheiser HD485, die de laatste tijd flink goedkoper is geworden. Voor §55,- heb je een stevige, comfortabele hoofdtelefoon met een zeer agreeable geluid.

Over het algemeen, en zeker qua bas, is het verschil tussen dure en goedkope hoofdtelefoons het detail. Het hangt er maar vanaf wat je gewend bent. Veel 'skihut-tieners' willen gewoon dat elke lage toon een 'OOHMP' is, dus die hebben liever Skullcandy's dan een duurdere koptelefoon die subtiele basgeluiden ook subtiel laten klinken. (Wat dit betreft is het een wonder dat de HD201's zo weinig bas hebben. Daardoor hoor je relatief veel detail in het midden en hoog. Senn heeft ook de HD202, die meer traditioneel zijn voor het lagere segment: brombas en verder niks).

Vaak is je eerste reactie bij high-end koptelefoons dan ook: wat weinig bas. Maar als je dan naar een goede productie luistert en merkt dat die brommerige baslijn eigenlijk uit twee subtiele lijnen bestaat, dan ben je toch blij dat je meer detail hebt ;)

Qua bas:

Goedkope koptelefoons = McDonalds = weinig subtiel en veel
Dure koptelefoons - sterrentrstaurant = subtiel en niet meer dan nodig

Kies zelf wat je wilt, want het kan ook dat je gewoon veel dikke bas wil, geluid is 100% persoonlijk natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door sjaakaq op 7 november 2008 12:57]

De bas is kennelijk beter in de SR80 (iets duurder, ook te verkrijgen bij turntablelab), die ik niet koos, want de SR60's waren eigenlijk al over het budget. Ik heb geen gebrek aan bas in de SR60's, maar ze worden op HeadFi soms omschreven als bass-lean. Weet niet wat je er aan hebt. De bas is wel strak. Niet modderig zoals mijn vorige Philips in-ears.
Je zou een Fiio E3 kunnen overwegen. Een 8 doller headphone amp van dealextreme die kennelijk erg goed is en een lichte boost geeft aan de bas. Google er maar eens op.

En @sheepdog, de verdwaalde WO2 piloot look is juist tof. 8-)

[Reactie gewijzigd door Bluecold op 7 november 2008 12:08]

De kabel is heel snel te ontdraaien door de drivers uit de houders te klikken en ze te laten uitdraaien. Ik zet het erbij in de review.

[Reactie gewijzigd door Bluecold op 6 november 2008 15:53]

Eensch met de review, echt een geweldige koptelefoon dit. Vooral gitaren klinken met dit ding supertof. Heb hem zelf ook al jaren en nooit behoefte gehad om een nog duurder model te kopen.

Een nadeel is inderdaad dat iedereen kan meegenieten me je muziek, maar belangrijker dan dat vind ik het lelijke ontwerp. Je ziet er met dat ding echt uit als een verdwaalde piloot uit WOII. Ik zou er in ieder geval nooit mee over straat gaan. Ook zijn de pads na een lange tijd luisteren niet comfortabel meer, maar die zou je idd kunnen vervangen.

Hoe dan ook, deze koptelefoon is een klassieker en iedere muziekliefhebber zou de SR60 een keer moeten proberen.
Ik heb de Grado SR325i head phones:
Zelfde klachten over de kabel, comfort, afwerking.
Geluids kwaliteit is onovertroffen, _/-\o_
deSR325i beter bekend als de kaasschaaf die ook nogeens met naalden in je oren prikt :')

nee, doe mij dan maar een MS2i, de SR325i is teveel van het goede, de uiltime gradosound(de duurdere modellen zijn minder vermoeiend om naar te luisteren)
Het valt me op dat je niks zegt over draag comfort, behalve dan over de draagband.
De schelpen gingen bij mij na meer dan 20min gewoon pijnen doen.

Heb een langdurige luister sessie gehad, waar ik begon met een HD600 en eindigde met een Grado SR325 (van een SR60 naar SR325 met alles er tussen).
Vond toen de prijs wel echt te gortig worden, heb toen uiteindelijk de Allesandro MS1 besteld.
Die ik puur om blind vertrouwen had gekocht.
Deze klinkt wat zachter, maar is toch nog wel echt een grado (zelfde fabriek).

Bovendien was ie 99dollar (inclusief) en werd hij qua soundkwaliteit tussen de SR80 en SR125 geplaatst.
Is denk ik per persoon anders. Ik kan uren luisteren.
oordoppen moeten ook even inwerken, worden met de loop can tijd zachter en wat beter gevormd. Voor mij is 1 / 1,5 uur geen probleem.
sr325i is een geweldig ding, en de rs-1 is op komst.
eigenilijk heeft iedereen een Grado nodig :)

heerlijk enthousiaste review bytheway en terecht.

[Reactie gewijzigd door mr.paaJ op 24 januari 2009 22:54]

Hebben andere mensen ook last van je muziek als je op een normaal tot laag volume luisterd?
Of word het geluid gewoon mooi binnengehouden?