Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL) Review

decoen 12 december 2013, 3.340 views

Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL)

Pluspunten

• Snel
  • Grafisch snel
  • Verlicht TB
  • Mooi.
  • Full HD Resolutie

Minpunten

• Koppelverkoop (dure) hardware.
  • bouwkwaliteit matig.

De laptop is prima, ik wil eigenlijk alleen de mogelijkheid tot het inbouwen en hardware reviewen en ook de problemen hiervan blootleggen voordat mensen deze laptop kopen.

Er zit standaard een Centrino Wireless-N 2230 in deze laptop.
Omdat deze module alleen 2.4 ghz is wilde ik een Intel Wireless-AC 7260 inbouwen.
Deze module past prima, alleen heeft Lenovo beperkingen aangebracht in de BIOS waardoor deze module geweigerd wordt. (unauthorized Hardware)
Na wat zoeken blijkt dat alle generieke hardware geweigerd wordt, en alleen hardware signed door Lenovo wordt geaccepteerd:

De intel ac 7260 Generiek kost 25 euro gemiddeld.
De Intel ac 7260 van Lenovo kost 100 euro gemiddeld.

De enige optie hieromheen is het Modden van je bios wat je de garantie kost.
Helaas is voor mijn Bios (2.02) op dit moment ook geen modded bios beschikbaar waardoor ik met een waardeloze wifi module zit, en een AC ap.

Mijn advies: Koop geen Lenovo of andere fabrikanten die dit soort restricties opleggen in hun hardware, als je later nog de vrijheid wilt hebben hardware te wijzigen. In ieder geval voor mij de eerste en laatste Lenovo.

Als je hem toch wil "unlocken" moet je hier ff kijken, bij werkt hij nu wel na deze bios MOD, waarmee je garantie officieel wel vervalt.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL)?

Dit vind ik persoonlijk geen review....,

""Mijn advies: Koop geen Lenovo of andere fabrikanten die dit soort restricties opleggen in hun hardware. Mijn eerste en laatste Lenovo.""

Wow, wat een advies! Heb nog nooit zo'n goed advies gehad in jaren... 8)7

(edit; spelling..)

[Reactie gewijzigd door da_PSI op 12 december 2013 18:58]

Iedereen zijn mening, maar dit zegt in ieder geval meer als een paar sterretjes, zonder enige tekst.

Review of niet, deze info had mijn voor aankoop in ieder geval een hoop ellende bespaard.

Doe ermee wat je wilt.....

[Reactie gewijzigd door decoen op 12 december 2013 20:56]

Met een heel klein beetje research had je dit kunnen uitvogelen.

- Hier op het forum
- En genoeg te vinden op google

Edit: spelling.... :+

[Reactie gewijzigd door da_PSI op 12 december 2013 21:33]

Bla, ik, heb veel research gedaan, en ben dit iig niet tegengekomen.
Ik heb dan ook niet specifiek naar het vervangen van de wifi kaart gezocht, aangezien dit toch normaal hoort te kunnen, als de maat/interface overeenkomt.
Dus een beetje BS dat ik probleem waar ik van het bestaan niet van wist, had moeten researchen..... :?
Juist !!! Thanks voor de tip !!!
Een laptop kopen en dan de wifi module vervangen. Je had ook een laptop kunnen kopen die aan al je eisen voldoet. M.a.w. koop die VW Golf niet want er passen geen 19 inch velgen onder 8)7
Zucht, deze vergelijking slaat natuurlijk nergens op, er zit namelijk een universeel (Minipci) slot in. dus het past gewoon.

Goede vergelijking zou zijn als je er passende (aftermarket) 17inch of 19 velgen op zet, en de golf start niet meer...... omdat de velgen geen VW signature bevatten.... ;)

wake up and smell the coffee.......
Je krijgt er 19 inch velgen onder (past ook gewoon) maar je auto rijd geen meter. Imho een prima vergelijking.
Eerst zeg je dat ze niet passen.
Dan passen ze op eens wel. m.a.w. je past je verhaal aan, zodat het zowat exact mijn verhaal wordt.

Ik ben er klaar mee, je hebt gelijk.
Ze passen qua grootte wel maar je kunt er niet meer rijden (ze blokkeren) en dus passen ze niet. Daarom nam ik dit verhaal ter vergelijking. Jou module past wel maar word niet ondersteund.

Ik las je review omdat ik interesse had in deze laptop en uit je verhaal kan ik niet opmaken of het een goede keus is. Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat je een review hebt gemaakt maar er had wat mij betreft wel wat meer info in gemogen.
ALs je dit zo gelijk had verwoord, had je mij niet gehoord....

Iig bedankt voor de waardering.

PS: review geupdate met unlock info.
Wat is verder je mening over de bouwkwaliteit? Want je zegt dat deze matig is wat ook meer mensen als mening dragen. Veel mensen kiezen daardoor vaak voor de Asus tegenhanger.
Bedankt voor je review. Je opmerking over dat Lenovo unauthorized hardware blokkeert zet me wel aan het denken..... Als het bij miniPCI blijft kan ik er wel mee leven trouwens, maar erger moet het worden.
ik heb ook zitten twijfelen of ik een Lenovo y510p zou aanschaffen.
echter werd mij snel duidelijk dat onder zwaar gebruik de buitenkant van de laptop boven de 50 graden zit.
erger nog het toetsenbord deel is 52 graden Celsius dat is mij te heftig, en helemaal voor dit geld.
mogen ze best wat meer moeite en geld in stoppen.

[Reactie gewijzigd door Beat The Best op 14 januari 2014 16:28]

Ik heb inmiddels bij mijn eigen y510p een gemodde bios erop gezet, en een 7260AC erin gegooid. Werkt bijna vlekkeloos. En overigens, je kunt je "oude" bios gewoon weer terug zetten;)
Met de "oude" bios terugzetten bedoel je neem ik aan, bios van Lenovo met de lenovo updater eroverheen zetten?

En dan staat het hardware id magisch in de whitelist van de bios? Dat zou erg mooi zijn.
Ik zit momenteel op de laptop waar je het over hebt, toevallig net ook buiten een stuk van de router af. Vergeleken met mijn andere laptops is het wifi bereik gewoon goed, beter dan de vorige laptops zelf. Daarnaast koop je een laptop van deze prijsklassen met een erg goede processor en videokaart. Als je ook nog eens een betere wifi wilt dan wil je vast ook nog een SSD erin en vast ook nog andere hardware. Dan kom je hoe dan ook op een hogere prijsklassen terecht. Je kunt niet verwachten dat je voor deze prijs het zelfde krijgt als dat je betaald voor een heel veel duurdere laptop.

Daarnaast begrijp ik niet waarom je een laptop koopt om die vervolgens te gaan veranderen met betere hardware (naast een SSD dan). Koop dan gelijk de laptop die je wilt? Het kan aan mij liggen iig maar ik snap het niet.

Ook vind ik je review niet eens een echte review, je klaagt alleen maar over één gedeelte van één serie van dit merk en daarmee geef je het advies "Koop geen laptops van lenovo" Ik wens je veel succes dan om een ander laptop merk te vinden die geen fratsen heeft ingebouwt of het nu hardware matig is, software matig of whatever.