Panasonic Lumix DMC-TZ5 Zwart Review

vavoem 8 juni 2009, 3.448 views

Panasonic Lumix DMC-TZ5 Zwart

Pluspunten

• Compacte telezoom 10x optiesch
  • 28mm groothoek
  • Metalen huis
  • Grote LCD scherm met redelijke resolutie
  • Gezichtsherkening
  • HD ready film modus (720p)
  • ISO instelbaar
  • Belichtings compensatie

Minpunten

• Hoge beeldruis
  • Extreem zware ruisonderdrukking die zo ver ik weet niet is uit teschakelen
  • Boven ISO 200 niet te gebruiken
  • ISO 100 matig
  • 9Mipel sensor verpest alles (6 zou een beter resultaat geven)
  • Traage ontspanner vooral met flits (tot wel 1Sec)

Uitbreidbaarheid Score: 1
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 2
Algemeen
Een aardige point and shoot camera voor huis tuin en keuken gebruik of voor een allround kiekjes reiscamera. Ik gebruik de camera dan ook voornamelijk om altijd mee te hebben met een leuk zoom bereik en niet voor de kwaliteitsopnames. Voor het echte werk moet je toch echt bij een (D)SLR of compact film camera zijn. Echte fotografie als trouwreportages en Safari's doe ik wel met mij DSLR's.

Beeld kwaliteit.
De camera heeft erg veel last van color bleeding en detail smearing bij alle ISO waardes vooral boven ISO400. Door de ruis onderdrukking en de JPG compressie kun je er alleen kleine afdrukken mee maken of te wel een echte hedendaagse digitale compact camera met te veel Mpixels op een veel te kleine beeldsensor. Het wordt hoog tijd dat de fabrikanten eens fatsoenlijke sensors gaan plaatsen en dan full frame weer de standaard word met dynamic crop. Voor veel opname waarbij de scherpte diepte klein is gaat het allemaal prima zolang je voldoende licht hebt of de flits gebruikt. Zodra je een landschap op de foto zet zijn de details op de voorgrond redelijk. Kijk je naar de achtergrond dan zie je veel ruisonderdrukking. ISO 400 en hoger zijn onbruikbaar. Bij weinig licht laat maar zitten.
Kijk je nu naar een dag opname met voldoende licht en weinig diepte werking dan leveren ze weer prima resultaten zelfs macro opnamen zien er goed uit zolang de ISO maar niet hoger is dan 100.

In vergelijk met mijn vorige compact een Canon ixus 850 IS
Een hoop mogelijkheden meer en sneller in te stellen. Had ik hiervoor alleen keuze uit auto ISO hoog en laag nu kan ik het ook zelf instellen. En je kunt er mee twee stops over of onderbelichten met een simpele druk op de knop. Een veel grotere groothoek en een twee keer zoveel tele. En dat allemaal in een iets grotere behuizing. Ook heeft hij gezichtsherkenning en een betere film modus (HD Ready) wat ik op een compact soms best handig vind als je geen film camera mee hebt. Verder zit hij over vol met leukigheden en handigheden maar dat zijn er weer zoveel dat het weer onhandig is en je toch veel met de zelfde instelling werkt.

In vergelijk met TZ2
De TZ2 is een zelfde camera maar dan een generatie ouder (TZ2/3 zijn de voorlopers van de TZ4/5). Vooral het grotere LCD is prettig en de HD-ready film modus is een leuk extraatje. Qua detaillering is de TZ2 beter met zijn 6Mpixel sensor de ruis onderdrukking is minder heftig aanwezig ook als je de TZ5 op een lagere resolutie zet. De TZ5 is hierdoor een duidelijk slachtoffer van de MPixel manie met een overdosis ruisonderdrukking. Verder zijn deze apparaten redelijk identiek.

In vergelijk met een DSLR (EOS 5D / 50D / 30D / 350D)
Tja sommige zullen zeggen dat zijn appels en peren. Ik vind van niet in de tijd van de filmpjes kon je een compact camera met leica lens ook rustig tegen een EOS 1v met L glas zetten en zat het verschil alleen in de lens en kon je met een compact net zo veel en soms zelf meer detail vast leggen afhankelijk van de kwaliteit van het glas. Gek genoeg accepteert de consument tegenwoordig eerste klas duur betaalde inferieure kwaliteit en dat geld voor 99% van de compacts. Hoe dat komt? Omdat het zo verdraaid makkelijk is om een compact digitaal cameraatje bij de hand te hebben. Het verschil met een DSLR is dan ook enorm groot als de opname wat ingewikkelder word qua scherpte diepte en beschikbaar licht. Maar ja je hebt in de vorm van 2 dikke lucifer doosjes wel even een 28-280mm zoom zitten en dat is weer weergaloos omdat met een DSLR te hebben heb je behoorlijk wat meer ruimte nodig en dat is weer een hoop gesjouw en er op passen. In zo’n tas passen wel 10 TZ5’s.
De sensor bevat te veel pixels waardoor het licht niet goed meer op te vangen is. Tervergelijk een EOS 5D2 heeft 2.4 MP/cm pixel dichtheid deze camera heeft er 13,3 meer 32 MP/cm pixel dichtheid en dat is dus te veel.

Automatiek.
Scherpstellen gaat best redelijk voor een compact als deze. De afdruk vertraging zonde flits dat gaat nog net. Afdrukken met flits als of ik 10jaar terug ga in de tijd met een van de eerste digitale compacts. Het duurt wel een seconde voor de opname is gemaakt wat verschrikkelijk traag.

Zoom lens.
Ik vind het zoom bereik erg prettig van 28mm groothoek tot 280mm tele ideaal als compacte reis genoot. Tot 6x zoom gaat het in halve stappen (14mm) daarna in hele stappen (28mm) omhoog of omlaag.

LCD
Het scherm is 3” groot en levert pittig meer detail en betere kijkhoek als mijn vorige compact de IXUS 850 en mijn moeders TZ2.

Menu
Ik vind de bediening hiervan niet altijd even handig maar het bied best wel wat mogelijkheden. De sene selectie heeft wat mij betreft iets te veel keuze. De baby functie vind ik wel leuk daar heb ik dan ook de geboortedatum en naam ingevuld en slaat hij dus naam en leeftijd op in de exif data.

Een prima point and shoot kiekjes camera voor huis tuin en keuken gebruik voor afdrukken van 10x15.
De Leica lens is niets mis mee en geeft een uiterst interessant bereik in een compacte body. Persoonlijk had ik liever een betere sensor er in gehad met minder pixels met een betere detaillering. Qua resultaten vind ik dat hij erg veel twee gezichten heeft net als iedere compact met een te kleine sensor. Ik zou dan ook graag de CMOS sensors uit de crop DSLR’s zien in de compacts met 8 tot 10 Mpixel. Waar een wil is is een… Wil je compact, een groot zoom bereik en groothoek dan is dit een hele mooie camera die je dat allemaal geeft. Heb je beeldkwaliteit hoog in het vaandel staan ja dan zul je toch opzoek moeten naar wat anders (DSLR) of je oude film camera weer opduikelen. Daar hij te veel last heeft van color bleeding en detail smearing bij alle ISO waardes vooral boven ISO400.

Foto's:
Hier vind je foto's allen zijn 100% crops en zie bij ISO 100 200 en 800 de enorme ruis door de uiterst agressieve ruis onderdrukking. Dit is echt verschrikkelijk een 3Mpixel uit de jaren 90 levert betere resultaten.

Foto 1: ISO 200 Bij het petje kleurt het hoofdje helemaal roze met een enorme blur en het oog word helemaal dicht gesmeerd.
Foto 2: ISO 100 Prachtig zonnig weer wat een ruis op de lichamen en de omgeving
Foto 3: ISO 100 De focus was op de kop van de eerste duif alles is blur
Foto 4: ISO 800 Zwart is paars wit is alles vlekken.

Er is nergens doortekening alle details zijn met een natte vinger weggeveegd.

Hoe het zou moeten zijn kijk eens op mijn review van een 10Mp en 21Mp DSLR.
JA en ik weet dat daar een prijs verschil in zit. Maar vergeet 1 ding niet met een wegwerp kamera van 8euro maak je mooiere foto's en zelfs daarmee kon het resultaat vergelijkbaar zijn aan een peperdure SLR als er een gelijke film in zit dan komt het puur op het glas aan.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ5 Zwart?

Ik vind de review ook zeer eenzijdig. Je zet 'm naast een DSLR die niet alleen 5 keer duurder maar ook 5 keer groter is. Beide hebben zo duidelijk hun eigen niche dat beide niet zomaar te vergelijken zijn.

In gewoon daglicht zullen fotocamera's hoe dan ook voldoende licht krijgen zodat ruis geen issue hoeft te zijn. Dan zijn de voordelen van een TZ5 wel evident: Een kleine compacte camera met 10 keer zoom. Dat is wat veel mensen dan willen hebben: een kleine compacte camera met een interessant zoombereik. Dat is voor de vakantiekiekjes van 90% van de bevolking meer dan voldoende en de prijs is er dan ook wel naar (tov van de DSLR).

De DSLR begint interessant te worden wanneer bokeh noodzakelijk is of slecht licht (binnen) aanwezig is. Maar daar lever je dus je mobiliteit goeddeels mee in.

De vraag die de review zou moeten beantwoorden is of je als vakantieganger een TZ5 zou willen hebben? Of wanneer je dus in bezit bent van een Canon 5D, of je dan een TZ5 als kleine compact mee wilt nemen (voor de filmpjes?)? Beide opties komen niet uit de verf, wel wordt er vergeleken met een DSLR waardoor e inderdaad logischerwijs afvalt.

Op zichzelf bezien is de TZ5 namelijk een interessante camera. Er zit namelijk een groothoeklens op die vanaf 28 mm bruikbaar is. Er zijn heeel weinig compacts die vanaf 28 mm beginnen, laat staan dat deze een 10x zoomlens hebben. De 28 mm maakt overzichtsfoto's goed mogelijk en dankzij dus dat automatische iso-gebeuren (en stabilisatie) rolt er ook bij slecht licht nog een redelijke foto uit. Natuurlijk zit er dan ruis op, maar het had ook een bewogen foto kunnen zijn.

De nadelen zijn trouwens wel dat de ontspanvertraging daadwerkelijk aanwezig is. Stilstaande dingen zijn geen probleem maar bij bv voetbal moet je eerst jezelf aanwennen hoe de camera de foto maakt na afdrukken zodat je pas op basis van ervaring de juiste actieshots maakt (in plaats van voetballoze foto's). Die factor van 0.4 seconden telt namelijk wel mee.

Voor macrofotografie is het ook behelpen. Je dichtbijzijnde afstand is dan wel 5 cm, maar dat is bij de groothoek van 28 mm. Een spin op de foto ziet er dan nog steeds klein uit. Wil je dan inzoomen op die spin, dan valt op dat bij het vergroten van je zoom ook je minimale scherpstelafstand hard omhoog gaat. Zoom je bv 3 x dan moet je de camera zeker 10 x verder weg houden om een scherpe foto te maken. Zo werkt macro uiteindelijk niet en zijn spin-detailfoto's vrijwel uitgesloten.

En toch, als je een dikke DSLR hebt (een Nikon D300 of een Canon 5D) is een TZ5 een prima kleine compactcamera voor erbij. De nadelen van de TZ5 los je met de DSLR op. En ook op zichzelf kan de TZ5 prima mee op vakantie want uiteindelijk denkt de camera meer dan voldoende na zodat je als fotograaf alleen hoeft af te drukken.
Als de foto's niet zijn uitvergroot zijn ze van zeer slechte kwaliteit. Ik heb ook een Panasonic, maar zie vergelijkbare resultaten als ik de foto sterk uitvergroot. Heb bij de aanschaf van mijn toestel erg wisselende reviews gelezen. Bij het uitschakelen van het anti-bewegingsonscherpte systeem waren de problemen die er toen bij sommige mensen waren weg.
Misschien dat Panasonic zijn productie proces niet helemaal op orde heeft en dat dit exemplarisch is? Misschien kun je aanspraak maken op garantie?
De review vind ik uitgebreid en goed onberbouwd.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 18 mei 2009 15:17]

Ik heb het idee dat panasonic veel te vee ruis wil maskeren.
Ik heb een TZ3 met minder pixels en die heeft het ook al, En nog mee pixels helpt niets dus daarom kijk ik niet eens naar TZ5. Voor mij zijn DSLR geen optie daar ik camera altidj mee wil hebben, maar voor kwaliteit zou ik wel willen gaan.
hoge pixel en iso waardes zeggen dus helemaal niets een 3mp met iso 200 kan dus hetzelfde als deze met opgeblazen specs
ik kan nou niet warm worden van deze review.

Een compactcamera vergelijken met een DSLR die 5 keer zo duur is ? Dat gaat volledig mank imho.
Het verschil met een DSLR is dan ook enorm groot[..]

En lees je eens in in schizofrenie, want dat slaat de plank ook helemaal mis.
Duidelijke en bondige review. Treft wat mijn ervaringen aangaat heel precies.
Ik had een TZ4, ietsjes minder pixels dan de TZ5. Ik ben wat beeldkwaliteit betreft snel weer teruggegaan naar m'n 6 jaar oude G3. Wat een enorme ruis was er zichtbaar zeg, ik kon niet van meer de foto's genieten. Inderdaad een groter sensor erin en ik zou 'm waarschijnlijk wel weer kopen, want het zoomen en gebruiksgemak waren prima in orde.
Tja persoonlijk snap ik het geweeklaag over ruis niet zo. Probeer het eens niet als een fout te zien maar iets wat gebeurt bij weinig licht. Wat men vergeet is, dat je vroeger met film onder die omstandigheden geen foto kon maken of alleen met snelle film. En wat had die film dan altijd juist korrel (ofwel ruis). De TZ5 is een top compact camera en ideaal als kleine reisgenoot naastmijn D300 en nee die kan je niet vergelijken, behalve dat je met beide foto's kan maken.
Korrel en ruis zijn niet hetzelfde. Korrel is niet erg als je er voor kiest zwart wat grijs word met paarse vlekken waardoor door de ruis onderdrukking er geen knappe vorm meer in te herkennen is niet (Het zou minder erg zijn als de ruisonderdrukking er niet met een nattevinger overheen zou gaan en alle details dicht of weg zou smeren).

Zoals aangegeven in de conclusie is het een prima point and shoot kiekjes camera voor huis tuin en keuken gebruik. En voor de niet kwaliteit eisende reiziger.

En hij is niet alleen vergeleken met een 5D maar ook met een 350D waar je vandaag de dag met een 1000D een bettere hebt voor nog geen 350 Euro en dan is het prijs verschil niet zo groot meer.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 7 november 2008 17:15]

@ Mitch
"een beetje schizofreen zijn" is bewijze van: aan de ene kant zijn ze erg goed en aan de andere heel slecht. De meesten zullen begrijpen wat ik bedoel ook al heet dat "dissociatieve identiteitsstoornis." maar als ik dat zou neer zetten heeft men daar niet meteen een beeld bij. De meeste zullen denken bij schizofreen aan: "een gespleten persoonlijkheid".

Een camera moet beelden vast leggen en voorheen deed een compact dit op de zelfde film als een SLR die de digitale versies vervangen. Dus waarom zou dat vergelijk niet kunnen? Bovendien een goede DSLR kost tegenwoordig al geen 350 euro meer en de prijzen zijn dalende. Elk heeft zo zijn voor en zijn nadelen.

"Deze camera wordt in de markt gezet als een compacte reiscamera, en wat mij betreft is 'ie n van de besten in dat segment. Spiegelreflexen en backpacken gaan namelijk niet erg goed samen."

Wat is je maatstaf waaraan dat een hele goede is? De mijne zijn diverse (D)SLR's en film/digitale compact camera's. Als de maatstaf een crapy oude digitale compact uit 2000 met 1,3Mpixel is is dit inderdaad het walhalla. Dat hij 1 van de beste is ben ik met je eens maar zegt dat iets over de camera of over het segment!?!

Overigens ik Backpack met een hele backpack vol met goed glas werk en DSLR’s. :+

[Reactie gewijzigd door vavoem op 7 november 2008 15:46]

tjsa hoe je he took draait of keert, ik vind een schizofrene camera gewoon een vreemde opmerking, vergelijk het met als iemand zou zeggen dat het een k***ercamera zou noemen, dat wordt ook niet gewaardeerd.

Iedereen zijn ding, ik backpack anders dan jij blijkbaar :)

[Reactie gewijzigd door Mitch op 25 november 2008 10:02]

Ik heb onlangs een lange vakantie gehad in Nieuw Zeeland en fotografeerde daar met zowel een DSLR (D90, 18-200vr, ca 3 Mb grote jpg's) als met een compact (Canon Ixus 850i, ca 1,5 Mb grote jpg's). Toevalilig (?) met beide ongeveer evenveel foto's gemaakt. Chronologisch geplaatst geven ze op de monitor bijna de zelfde beeldkwaliteit. Alleen bij inzoomen merk je het verschil. Afdrukken van Canon plaatjes op A4 formaat zijn volkomen bevredigend. Deze compact werd zowel buiten (overdag) als binnenshuis (met flits op automatisch) gebruikt. Ik las in een review dat de nieuwste Panasonics relatief weinig beeldruis hebben en dat deze TZ5 een verdraaid goede lens heeft. Hij zal dus minstens de beeldkwaliteit hebben van de Canon Ixus 850i, maar zeer waarschijnlijk een betere..
Ik heb deze camera voor mijn moeder gekocht. Zij is al in de 70. Vanaf het eerste moment kon ze er mee overweg. De foto's zijn voor gewoon gebruik prima. Overdag met licht uiteraard beter dan 's avonds of in donkere ruimtes. Maar he, daar heeft mijn Canon Ixus 50 ook last van. De zoom is top en het scherm van de camera is helder, groot en duidelijk. Het menu is ook lekker makkelijk. Een goede camera voor niet al te veel geld. Wat wil een mensn nog meer? Ja misschien een DSLR, maar ja dan past die niet in je zak en je moet je bankrekening plunderen.
"een DSLR, maar ja dan past die niet in je zak en je moet je bankrekening plunderen"
Dat is niet nodig voor een paar tientjes extra heb je al een prima DSLR. Hij is wel groter dat wel ja. Voor je moeder is dit een leuk speeltje. En in haar jonge jaren waren de foto's net zo blurry als deze dingen nu doen dus dat zal haar niet uitmaken. Ik stel echter wel hoge eisen en vind dat een digitale compact de detaillering van een analoge compact van 20 jaar geleden moet kunnen evenaren en dat kunnen ze veelal bijlange na niet. De pixel dichtheid is te groot waardoor er met algoritmes allemaal correcties worden uitgevoerd die alle details dicht smeren. Kijk eens goed naar de plaatjes in de review. Je kunt er tevreden mee zijn en niet meer nodig hebben. Zie het eens zo je betaald net zoveel of meer als een gloednieuwe Alfa Romeo MITO na een hagelbui met hagelstenen zo groot als kleine knikkers de auto is verder niks mis mee hij ziet er alleen niet meer uit (is mijn mening). De verkoper zegt ja dit is helemaal hot (Mpixel manie) En men accepteert het ook nog gewoon zonder enig commentaar. Nou hij rijd heerlijk lekker vlot niks mis mee met die wagen ik neem hem.