Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK) Review

Gabriel-LG 12 december 2013, laatste update op 12 december 2013, 1.325 views

Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK)

Pluspunten

• Zeer mooi design
  • Toetsenbord typt erg lekker
  • Muis ligt lekker in de hand
  • Magnetische bevestigingen
  • Netjes afgewerkt

Minpunten

• Zeer gevoelig voor vingerafdrukken en krassen
  • Rubberen F toetsen en escape
  • Lompe receiver
  • Software ondersteuning is summier
  • Bouwkwaliteit? (mijn keyboard is DOA)

Ik heb de Sculpt Ergonomic Desktop aangeschaft ter vervanging van mijn oude MS Natural Multimedia keyboard. Ik ben dus al gewend aan de gespleten layout, en was erg blij er eindelijk weer eens een nieuw gespleten toetsenbord op de markt kwam.

Algemeen
De magnetische bevestiging van de batterijklepjes en de verhoger vind ik echt geniaal. Jammer dat het batterijklepje van het numerieke pad met een schroefje vast zit.
Deze desktop set bevat veel glimmende oppervlakken, deze zijn niet alleen zeer gevoelig voor vingerafdrukken, maar krassen ook heel erg makkelijk; alleen al het uit de verpakking halen van het toetsenbord leverde al de nodige krasjes op. Het krast al bij aanraking met een vingernagel.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is een beetje een mix. Aan de ene kant zijn de magnetische sluitingen iets wat onmogelijk kapot kan gaan. Ook de afwerking is zeer goed, alle naden sluiten zeer strak in elkaar en alle randen zijn keurig gepolijst.
Aan de andere kant heb je de makkelijk krassende oppervlakken. Bij het openen van de batterijklep van het numerieke pad, laat de lak al los van de zwarte schroef (ik heb nota bene een kunststof schroevendraaier gebruikt). Ook zijn de glijders van de muis zwaar bekrast na 1 dag gebruik. Dit is allemaal niet erg, maar wijst toch op een minder degelijke materiaalkeus. Wat wel erg is, is dat de linker spatiebalk van mijn toetsenbord nauwelijks reageert, en dat mijn set daarom als DOA retour moet :(
Ik hoop toch dat de kwaliteit van deze set beter is dan de Natural 4000 die ik een paar jaar geleden had gekocht; die was na 2 maanden dusdanig versleten dat de meest gebruikte toetsen helemaal kaal en glad waren geworden, en alle ant-slip rubbers eraf vielen. Hiervoor heb ik destijds mijn geld terug gekregen.

Toetsenbord
Het is misschien een kwestie van smaak, maar ik vind dit toetsenbord echt bloedmooi. Ook vind ik dit toetsenbord erg lekker typen. Persoonlijk had ik de cursortoetsen/editing toetsen liever op de ISO/IEC layout gezien, maar dit is goed te doen.
Ik hoor veel mensen klagen over de FN-schakelaar, maar dit vind ik niet vervelend (mijn oude natural had een FN-toggle button, dus ik was het al zo gewend). Wat ik wel als vevelend ervaar, zijn de F-toetsen en escape, die een rubber mechanisme hebben, dit maakt ze vervelend om in te drukken. De escape is ook te klein imho. Verder zijn er geen numlock/capslock ledjes aanwezig.

Numeriek pad
Het losse numerieke pad vind ik erg handig; deze ligt bij mij nu standaard links ipv rechts, waardoor deze niet in de weg zit. Alleen jammer dat ook hier weer een paar van die rubberknoppen op zitten (waaronder backspace).

Muis
De muis vond ik erg vreemd om te zien, maar hij ligt verbazingwekkend lekker in de hand.
De back-knop is een beetje moeilijk in te drukken, maar dat vindt ik juist wel fijn; bij andere muizen met een dergelijke knop, druk ik deze vaak onbedoeld in. De windows-toets op de muis vind ik weinig toevoegen maar het ziet er wel leuk uit.

Receiver
De receiver is een beetje lomp, waardoor ik hem niet in mijn laptop kan laten zitten. Dit vind ik echt een gemiste kans. De receiver kun je opbergen in de muis zodat je hem minder gauw kwijt raakt. Het was alleen wel handig geweest als er ook een opbergvakje in het toetsenbord zou zitten, voor degenen die het toetsenbord los kopen.

Software
Het "Mouse and Keyboard Center" van microsoft was in eerste instantie niet te installeren (foutmelding 1603). Dit bleek aan mijn virusscanner te liggen. De support site van microsoft komt met allerlei suggesties, maar de virusscanner komt niet voorbij.
De linker spatiebalk zou als backspace kunnen dienen, maar dit blijkt niet mogelijk (lijkt mij ook niet handig overigens, maar ok). Ook doen veel FN toetsen niks, deze zijn ook niet te herprogrammeren (bijvoorbeeld, de settings en share toets doen niks). Alleen de play/pause toets is te herprogrammeren. De korte popup bij het toggelen van numlock/scrolllock/capslock vind ik erg nuttig.

Handleidingen
Normaal zou ik hier niet over beginnen, maar dit is echt een prestatie van Microsoft.
De handleidingen zijn zeer summier, en incorrect. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over een 27Mhz tranceiver terwijl dit een 2.4Ghz systeem is. Op het numerieke pad staat een symbool voor "zie gebruiksaanwijzing" terwijl daar niks in te vinden is. Er zit ongeveer 1cm aan papier bij, waarvan 3 pagina's bruikbaar zijn, de rest gaat over garantie van de Xbox360, laser en led waarshuwingen (de muis is overigens geen laser of LED class 1, dus waarom?), etc. Kortom gewoon weggooien.

Batterijen
Deze set komt standaard met duracell batterijen en tabjes om de spanning te onderbreken. Prima zaak dus. Wel jammer dat je 3 verschillende batterijen in huis moet hebben voor als er iets leeg gaat (2xAA, 2xAAA en 1xCR2430).

Dit setje heeft duidelijk sterke en zwakke punten. Desondanks ben ik zeer te spreken over de Sculpt Egonomic Desktop. Alleen heb ik de bouwkwaliteit op "geen mening" gezet omdat mijn toetsenbord voor DOA retour moet. Dit gecombineerd met de krasgevoeligheid in het algemeen en mijn eerdere ervaring met het Natural 4000 toetsenbord, maakt dat ik zo mijn bedenkingen heb bij de bouwkwaliteit van de Sculpt Ergonomic Desktop.
De software ondersteuning kan nog opgelost worden door MS.

Heb jij ook een Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop (Qwerty UK)?

Duidelijke review!

Jammer van het aantal batterijen wat je in huis moet hebben.
Vervelender vind ik dat het tobo niet los met draad te verkrijgen is.

Ik ben benieuwd hoe de kwaliteit van het nieuwe setje is wat je heb gekregen na het retourzenden van de huidige. Kun je daar iets over zeggen?
Hoi Gabriel,
Ik heb dit ding sinds gister op mijn werk en vind hem ook mooi en lekker werken. Ik heb gevraagd om het model zonder muis en in het toetsenbord zit bij de batterijen een insteekplekje voor de ontvanger.
Ik heb ook een Rapoo wireless keyboard en daarvan is de receiver kleiner. Ik vind ook dat deze receiver niet in de laptop achter kan blijven wegens te groot. hij steekt zeker een halve cm uit.
Dank voor je review, houdt nog wel wat te wensen over zo te lezen?
Ik gebruik al jaren een 4000 toetsenbord met veel plezier, maar daarnaast een Wacom tabletje als muis. Eigenlijk zit mijn numerieke gedeelte dus een beetje in de weg, dan zou deze layout perfect zijn.

Ik heb echter wel een vraag, ik zie namelijk dat de cursor toetsen 'ingeschoven' zijn onder de shift knop, en ook bijvoorbeeld dat page-up en -down bijvoorbeeld 'verticaal' staan. Je noemt zelf ook dat je liever de ISO/IEC layout zou zien?
Zelf maak ik veel gebruik van combinatie toetsen ctrl+shift+...something of Ctrl+shift+Pijltje voor een selectie en dergelijke. Hoe bevalt dat op dit toetsenbord? Wen je daar snel aan?