Specificaties (HT)PC barebone met socket 939 - Bekijk alle specificaties

Shuttle SN95G5 (S939) Review

Microkid 17 oktober 2006, 3.838 views

Shuttle SN95G5 (S939)

Pluspunten

• Zeer mooi, uitgebreid, betrouwbaar, snel en stil.

Minpunten

• Chipset fan is standaard niet te regelen.
  • Geen 4 USB poorten op de achterkant.

De Shuttle SN95G5 is Shuttle's meest recente model geschikt voor een AMD Athlon 64 socket 939 processor. Shuttle heeft een goede reputatie wat betreft barebones en wordt momenteel min of meer als marktleider beschouwd.

Uiterlijk

De SN95G5 is in "stemmig" zwart gespoten. Weer eens wat anders dan het gebruikelijke grijs of zilver. Persoonlijk vind ik het wel wat hebben, een zwarte kast. In het midden van het front zit een chromen rand, waarin 2 knopjes verborgen zijn: reset en power. De voorkant van de SN95G5 is geheel "gestealth": vanaf de voorkant zie je geen drives, aansluitingen of wat dan ook. Alles zit netjes achter klepjes verborgen. Bovenin is ruimte voor een CD/DVD brander. Daaronder zit een 3.5" frame met ruimte voor 2 3.5" devices, dus een floppy en een harddisk, of 2 harddisks. Ook kan er een multi card reader geplaatst worden. Onder het onderste klepje gaan 2 USB aansluitingen, een firewire aansluiting en de nodige audio aansluitingen verborgen. De zijkant van de SN95G5 is bijna geheel dicht, maar aan de onderkant is een strook van ong 3 cm hoog geperforeerd, zodat er frisse koele lucht naar binnen kan. De achterkant toont ons 2 uitbreidingsslots (PCI en AGP). Verder SDIF in- en uitgang, firewire, usb, LAN, keyboard en muis en audio in- en uitgangen. Een parallele uitgang is er niet, maar er zit wel een uitsparing waar deze in kan. Deze uitsparing heb ik misbruikt door er een extra USB header op aan te sluiten, zodat er nu 4 USB poorten op de achterkant zitten. Al met al een goed doordacht uiterlijk wat in menig studeerkamer of huiskamer niet zal misstaan.

Inwendig

Als we de kap verwijderen (3 schroeven losdraaien, zonder gereedschap trouwens) zien we het binnenste van de SN95G5. Links zit de voeding, een 240W SilenX voeding. Deze heeft slechts 1 fan aan boord, een 60mm fannetje. Ondanks dat er 240W op staat, levert de voeding ruim voldoende vermogen. Shuttle hanteert blijkbaar "echte" watts ipv de piek watts die je op vele PC voedingen ziet. Een combi an DVD brander, 2 harddisk, video kaart, TV kaart, 2 geheugen modules en natuurlijk CPU levert geen enkel probleem op.

Naast de voeding zit het frame waarin de DVD brander en harddisks passen. Het frame wordt van bovenin in de SN95G5 geplaatst. Als je het frame eruit tilt wordt het moederboard zichtbaar. Eerst natuurlijk de joekel van een koeling. Shuttle gebruikt een prachtig heatpipe systeem (ICE) om de warmte van de cpu naar buiten af te voeren. 4 heatpipes lopen vanaf de CPU naar achteren naar een radiator waar een fan de warmte meteen naar buiten blaast. Frisse lucht komt via de zijkanten de kast in (vandaar ook het gaas in de zijkanten). Over de luchtstroom is ook zeer goed nagedacht. De frisse lucht komt aan beide zijkanten de kast in. Op weg naar achteren koelt de lucht o.a. de videokaart, maar ook de voeding. De warme lucht wordt dan centraal via de achterkant weer naar buiten geblazen. De fan achterop is een 80mm fan. Het toerental van de fan kan automatisch geregeld worden n.a.v. de temperatuur van de CPU. De gebruiker kan zelf een starttemperatuur ingeven. Onder deze temp zal de fan zeer langzaam draaien (ong 800rpm). Boven de instelde temp zal de fan steeds sneller gaan draaien. Maar aangezien een Athlon 64 vrij koel blijft, zeker met de heatpipe koeling, zal de fan nooit echt veel herrie maken. Ter info, mijn CPU (Winchester 3500 op 4000 rating) wordt idle ong 32 graden. Stressed loopt het op tot slechts 45 graden. Zeer nette temperaturen dus.

Naast de CPU zit de nVidia nForce 3 chipset, waar een klein koelblokje en een 40mm fan op zit. Deze draait relatief snel en kan je zelf eenvoudig stil maken door er een Zalman fanmate tussen te hangen. Verder zijn er 2 geheugenplaatsen voor max 2x1GB geheugen. Naast de CPU treffen we ook nog 2 IDE aansluitingen en 2 SATA aansluitingen aan. De SATA schijven kunnen desgewenst in raid-0 of raid-1 worden gezet. Ook is er nog een floppy aansluiting en een aansluiting voor de multi card reader en een extra optionele 2xUSB aansluiting. Qua aansluitingen dus ook hier goed uitgedacht en veel aanwezig. Je kan meteen zien dat Shuttle veel afweet van barebones. Alles intern is keurig afgewerkt. Scherpe randjes zal je niet vinden, alle kabels zijn netjes weggewerkt. De standaard IDE kabel is een soort mini flat cable die netjes langs de rand van het frame loopt. Al met al keurig afgewerkt.

Opties

Als we het lijstje even opsommen:
- Socket 939 CPU met 1Ghz hypertransport (Venice core wordt nog niet ondersteund, maar later wel)
- 2 memory modules
- 1 AGP en 1 PCI slot
- 6 kanaals audio Realtek
- Marvel 1Gb lan controller
- firewire controller met 2 aansluitingen
- USB2 controller met 4 poorten
- 2x SATA Raid, 2x IDE, 1x floppy

Prestaties

De SN95G5 presteert eigenlijk gewoon perfect. Niets op aan te merken. De AMD 64 wordt keurig herkend en wordt goed ingesteld. Maar met een standaard instelling zijn we natuurlijk niet tevreden. Dus overklocken die hap. Met 2x512MB Crucial Ballistix geheugen is een FSB van 280 te halen. De PC start gewoon op, maar XP laat het helaas afweten. Qua FSB kan je dus heel ver gaan, maar ik wil niet de tijd nemen om dit allemaal tot het uiterste uit te zoeken. Uiteindelijk heb ik mijn systeem geklokt op 11x230 ipv 11x200. Deze configuratie loopt 100% stabiel. Ik heb nog een enkel blauw scherm gezien. De BIOS is zeer uitgebreid en goed te tweaken. Je kan bijna alles instellen, zodat je de pc echt tot het uiterste kan laten gaan. Alle voltages en timings zijn aan te passen alsmede ook de fan instellingen (behalve de chipset fan).

Diversen

De SN95G5 ondersteunt de laatste power opties: dus standby, hibernate e.d. Als je even op de powerknop drukt gaat de pc in standby. Even op de spatiebalk drukken maakt de pc weer in 2 seconden wakker. Erg handig. Ook AMD's cool&quiet wordt ondersteund. Als je het power management op "minimal power management" insteld zal de cpu automatisch terugklokken (FSB en voltage) zodra deze niks doet. Hierdoor blijft de temp ook lekker laag en zal de fan dus langzaam draaien. Ik heb er met succes XP op draaien. Tevens werkt FS2004 ook als een speer. Dit spel wil nog wel eens vreemd doen op lastige hardware, maar op de SN95G5 loopt het echt perfect. Ook XP64 loopt zonder morren op deze machine, alle hardware wordt meteen herkend. Booten van USB werkt ook, dus gewoon even een stickie in de voorste USB aansluiting prikken en booten maar.

De SN95G5 is echt de "king of barebones". Dit blijkt ook wel uit de diverse positieve reviews op internet. Alles wat je maar kan wensen is aanwezig, de prestaties zijn uitstekend en het geluidsnivo is zeer laag. Menig gamer met grote herriebak zal hier jaloers op zijn. De SN95G5 is z'n geld meer dan waard. Na jaren van grote big-towers ben ik omgeschakeld naar een barebone. En ik heb er geen spijt van. Ik heb niet eerder een zo stabiele omgeving gehad in zo'n klein en stil kastje. Voorlopig blijf ik dus lekker barebones gebruiken :). Een tweede Shuttle (SN41G2V3) is ook al thuis gearriveerd.

Heb jij ook een Shuttle SN95G5 (S939)?

Chipset fan is wel te regelen met XPCtools van de Shuttle website (werkt ook op x64). Probeer anders even de laatste bios te flashen middels de CD van xpcbios.com, of je eigen floppy drive. Mocht je op zoek zijn naar medegebruikers; check Sudhian. Daar hangen ook wat Shuttle medewerkers rond die af en toe de berichten lezen ;)