Ducky DK9008 Shine 3 (Blauwe led, Cherry Blue) Review

Montu 11 december 2013, 7.023 views

Ducky DK9008 Shine 3 (Blauwe led, Cherry Blue)

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Mechanische toetsen
  • Heldere backlight
  • Verschillende backlight felheden
  • Lichtmodi is een leuke gimmick

Minpunten

• Backlight donkerder bij toetsen met laag gepositioneerde tekens
  • Alleen verkrijgbaar in varianten met n kleur backlight (Cherry switches bestaan echter nog niet met RGB ledjes)
  • Prijs aan hoge kant

*NOTE* De plaatjes probeer ik nog groter te maken.

Inleiding - waarom dit ToBo?
Mijn oude Logitech G100 was intussen wel aan vervanging toe. Prima toetsenbord, maar de bouwkwaliteit liet wel wat te wensen over. Zo breken de stabiliteits-'clipjes' van grote toetsen als de spatiebalk gemakkelijk af als je de toets eruit wilt halen. Verder had ik wel behoefte aan een mechanisch toetsenbord.

Het aanbod van mechanische toetsenborden begint al aardig te groeien. Omdat ik volkomen onbekend was met mechanische toetsenborden, was het lastig om een keuze te maken. Mijn eisen waren een stevig toetsenbord, heldere backlight en niet te veel poespas als macro-keys. Hierdoor bleven voor mij enkel de Corsair K70, de Ducky Shine III en Ducky Zero over. De K70 viel vrij snel af vanwege de vele gebruikers die last hadden van uitvallende ledjes. Uiteindelijk heeft de Shine III me over de streep getrokken vanwege de bouwkwaliteit, ondanks de fors hogere prijs.

Uit de doos
In de doos zijn een aantal leuke accessoires aanwezig die me blij verrast hebben. Zo zijn er vier extra rode keycaps toegevoegd; w, a, s en d en een extra spatiebalk met een rustigere print, voor als je de slang wat druk of niet mooi vindt. Als laatste is er ook nog een handige tool aanwezig die het mogelijk maakt om de keycaps op een veilige manier los te maken. Dit werkt overigens erg goed.

Als laatste zit er ook nog een stuk plastic bij om het toetsenbord te beschermen tegen stof. Ik weet echter niet of deze bedoeld is voor de verpakking of voor gebruik. Ik vind hem erg handig in ieder geval.

MX Cherry Switches
k ben voor de blue's gegaan, omdat ik het toetsenbord voornamelijk ga gebruiken voor het typen van lange teksten. De blues zijn erg geschikt hiervoor vanwege het hoge actuatiepunt (dit is het punt dat een key het signaal doorzendt) en het karakteristieke click-geluidje dat je hoort wanneer dat actuatiepunt bereikt is. Dat click-geluid is behoorlijk hard. Als weinig geluid een vereiste is, kun je wellicht beter voor andere switches gaan, zoals de rode of eventuele bruine switches. Persoonlijk vind ik het click-geluidje wel lekker in de oren klinken, maar de ander kan dit juist irritant vinden.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is geweldig op dit toetsenbord. Dit toetsenbord weegt erg zwaar en zit stevig op tafel. Tijdens het typen zal hij daarom ook zeker niet wegschuiven.

Op de achterkant zitten twee clipjes die je in een stand kunt zetten die ervoor zorgt dat het toetsenbord aan de achterkant wat opgetilt wordt. Het jammere van de clipjes is dat daar geen rubbertjes onder zitten. Echter zitten er aan de onderkant van het toetsenbord wel rubbers, waardoor hij nog steeds niet wegschuift.

Backlight
De backlight ziet er zeer goed uit. Ze hebben een heldere weergave en zijn in te stellen in zeven verschillende felheden. Hij kan daardoor erg fel, maar ook erg gedimd. Wat ik wel jammer vind, wat voor zover ik weet bij elk verlicht toetsenbord het geval is, zijn de donkere weergaves bij de keycaps waar de cijfers/letters/tekens op een lage plek zitten. Omdat de ledjesbij elke switch bovenaan zitten, kunnen deze niet de hele keycap van hetzelfde hoeveelheid licht voorzien. Bij keycaps met tekens zowel bovenaan als onderaan, is het licht dus bovenaan feller. Dit is het geval bij bijvoorbeeld de rij cijfers 0 t/m 9.

Tevens is de spatiebalk voorzien van twee RGB ledjes, die je helemaal naar je eigen smaak in kunt stellen.

Heb jij ook een Ducky DK9008 Shine 3 (Blauwe led, Cherry Blue)?

Het plastic kapje is speciaal gemaakt voor het toetsenbord. Gewoon tegen stof en dus geen verpakkingsmateriaal. Als ik mijn Ducky niet gebruik ligt het kapje er gewoon op. Ziet er ook zeer netjes afgewerkt uit dan :9