Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) Review

HardeBoter 5 november 2008, laatste update op 5 november 2008, 981 views

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• design
  • gewicht
  • laptop achtige aanslag

Minpunten

• indeling toetsenbord
  • verdwenen knoppen
  • prijs

Na zeker 6 jaar Microsoft toetsenborden te hebben gebruikt (ComfortCurve 2000) was er eindelijk een Logitech model dat aan mijn wensen voldoet. Een zwart exemplaar met strak design (strakke letters, mooi 'glas' randje er om heen, polssteun zonder smerige gel), een laptop-achtige aanslag en niet teveel knoppen die je toch niet gebuikt.

Bij het oppakken van de doos vielen mij twee zaken op. Het eerste wat op viel was hoe dun de doos was. Geen wonder; er zit een toetsenbord in van nog geen centimeter dik. Het tweede wat mij op viel was het gewicht. Wat een enorm gewicht voor een toetsenbord van nog geen centimeter dik! Dit komt uiteraard ten goede aan de stabiliteit van het toetsenbord. Geen geschuif op het bureau meer.

Over de indeling van het toetsenbord ben ik iets minder enthousiast. De CAPSLOCK toets is groter dan de linker shift toets. Dit komt doordat de linker shift toets de helft kleiner is dan normaal. Het rechter gedeelte van de shift is namelijk een \ toets geworden. Beetje vreemd als je na gaat dat deze toets ook aan de rechter kant tegen de Enter toets zit en dus dubbel uitgevoerd is.
De rechter Windows en de context menu toets zijn komen te vervallen en hebben plaats gemaakt voor een Fn toets. Persoonlijk geen probleem met het wegvallen van die Windows toets omdat ik altijd de linker Windows knop gebruik. Het wegvallen van de context menu toets vind ik vervelender omdat hier geen alternatief voor is, de knop is weg en voor het menu onder je rechter muisknop moet ik nu toch echt mijn hand naar mijn muis verplaatsen.
De Enter knop is op z'n Logitech's; een verticale dus in plaats van het conventionelere brede model. Dat wordt wennen.
De Backspace knop heeft voor de verandering geen pijltje terug maar bevat alleen de tekst 'BACK'.
De Del toets is net als de Enter toets; op z'n Logitech's. Dat betekent een verticaal model waardoor de Insert toets helemaal naar boven is verplaatst.
Verder ben ik positief over het feit dat de F knoppen niet standaard plaats hebben moeten maken voor allerlei ongein zoals Search, Mail, Messenger, etc... hiervoor moet eerst de eerder besproken Fn knop voor ingedrukt worden.
Wat nog de moeite waard is om te vermelden is dat de intensiviteit van het backlight in 4 standen ingesteld kan worden. Helemaal uit is één van de standen.

Groot nadeel blijft toch wel de prijs. 60 euro voor een toetsenbord is toch best veel, eigenlijk veel te veel.
Al met al een mooi model toetsenbord met best wat tekortkomingen voor de mensen die verknocht zijn aan een standaard indeling zoals je die tegen komt bij andere fabrikanten.

Heb jij ook een Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)?

Op deze foto zie je een normale linker shift toets.
Op deze foto zie je een volwaardige shift toets.

Mijn exemplaar heeft dus een halve, ga ik hem hier voor terug sturen...?
Ligt eraan hoeveel last je er van hebt.

Ik zou eerst beginnen met vragen stellen aan de winkel (vooral vergelijken hoe zij hem hebben afgebeeld op internet/folder).

Als die verder niks willen of kunnen doen kun je contact opnemen met logitech, de foto's die zij verspreiden zijn niet corrosponderend met het werkelijke product dus ze moeten er wel iets mee doen indien er niet staat vermeld dat de foto kan afwijken van het product.
Zojuist met de helpdesk van Logitech gebeld.
De afbeelding op de site is de UK layout.
De layout die in Nederland verkocht wordt is de US/International layout.

Dat wordt een toetsenbord retour sturen en een .co.uk shop vinden die naar Nederland shipt.