Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Creative EP-630 (Zwart) Review

speedrock 5 november 2008, laatste update op 5 november 2008, 812 views

Creative EP-630 (Zwart)

Pluspunten

• Afgeschermd van omgevingsgeluid.
  • Dus betere weergave tonen.
  • Zitten stevig in je oor, vooral handig bij sporten.

Minpunten

• Duurder dan gewone

Meestal moet ik om de 2 a 3 maanden nieuwe oordopjes kopen omdat ze het steeds begeven.
Dit was ik eigenlijk wel een beetje zat dus ben ik op zoek gegaan naar een wat betere kwaliteit dan uit de '5 euro bak'.
Omdat ik de oordopjes gebruik op een relatief eenvoudige mp3 speler (creative MuVo v100) stel ik geen vreselijk hoge eisen aan het geluid. Dus het maximum budget lag rond de 15-25 euro.
In die categorie vond ik deze oordoppen, waar best veel positieve geluiden over te horen waren, ik besloot de gok te wagen en deze te kopen.

De oordoppen zijn verpakt in een kartonnen doosje met plastic eromheen, dit is vrij makkelijk te openen, zonder dat daar een schaars aan te pas hoeft te komen, wat bij veel in plastic verpakte usb-sticks e.d. het geval is.
Het doosje bevat de oordoppen zelf en een 2 tal paar opzetrubbers in de maat groot & klein, voor mensen met een afwijkende gehoorgang t.o.v. gemiddeld, deze opzetrubbers zitten vrij stevig om de oordop heen dus je zal ze niet snel verliezen.
Het snoer is met iets meer dan 1,2 voldoende lang voor de meeste situaties.

De oordoppen zelf zijn van het type in-ear. Dit betekend dat je deze echt in je oor stopt, dit heeft als absoluut voordeel dat je veel minder last hebt van omgevingsgeluiden, en dus het volume laag kunt zetten. Nadeel hiervan is dat je het 'schuurende' geluid van het snoer hoort en het voor sommige mensen misschien een beetje raar zit. In de eerste instantie moest ik ook erg wennen, maar als je eenmaal gewend bent is het ideaal.

Een groot voordeel voor mij ten opzichte van standaard doppen is het feit dat ze stevig in je oren zitten en er dus niet gemakkelijk uit kunnen vallen. Vooral als je veel beweegt tijdens sporten is dit ideaal omdat ze niets steeds eruit vallen, wat bij conventionele oordoppen wel het geval is.

Doordat je voor een groot gedeelte afgeschermd bent van het omgevingsgeluid, komen alle tonen vrij goed over. Nou ben ik geen vreselijke audiofiel, maar vergeleken met wat ik eerst had is dit echt merkbaar stukken beter. Waar je wel voor moet oppassen is dat je het geluid niet ongemerkt te hard zet van je MP3 speler, daar je dit niet snel in de gaten hebt.

Ik heb de oordoppen nu 2 weken, dus over de duurzaamheid in vergelijking met mijn vorige kan ik nog weinig zeggen.

Heb jij ook een Creative EP-630 (Zwart)?

duur zijn ze niet hoor.
voor deze prijs zul je niet snel betere vinden.
enige wat ik lastig blijf vinden is idd het geschuur van het draad, je hoort gewoon alles.
en nooit de doppen in je oren doen voordat je em in de mp3 speler heb.
de 5 euro oordoppen zijn gewoon kinderspeelgoed in mijn ogen, ik heb ze vroeger gebruikt, gingen nooit kapot, maar het geluid was nooit echt geweldig.

zelf houd ik toch liever van de grotere headset-shape koptelefoons, die blijven tenminste echt goed zitten. (sennheiser pmx100)
Je hebt gelijk, op zich valt de prijs wel mee, vooral als je gaat kijken naar de kwaliteit.
De kwaliteit ligt hem naar mijn idee vooral in het ontwerp, want de materialen die gebruik zijn zullen qua prijs aardig overeenkomen met die van goedkopere gewone oordopjes, dat bedoelde ik eigenlijk met duur.

Grote koptelefoons zijn inderdaad nog fijner, maar erg onpraktisch om mee te nemen, en tijdens het sporten, wat ik veel doe.
ha ik ga lekker 5 jaar later nog reageren :P ben ook opzoek naar creative oordopjes en kwam hier terecht... echt die mp3 speler heb ik ook gehad wat een goed ding zeg shit... jammer dat ie toen in me pc is blijven zitten terwijl de pc verplaatst werd (krak langs de muur) maar die standaard oordopjes die daarbij zaten waren al goed... zoek nog zoiets... enig idee? (oordopjes die niet in je oor hoeven)