Specificaties Shooter-game voor de PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Battlefield 4, PlayStation 3 Review

Mrjraider 7 december 2013, 1.250 views

Battlefield 4, PlayStation 3

Pluspunten

• Grafisch en geluid prima in orde
  • Interface duidelijk
  • Veel keuze qua wapens en gadgets (dien je ook vrij te spelen)

Minpunten

• Verhaal is mij te kort en saai (EIGEN MENING)
  • Er zitten redelijk wat bugs in

Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 3
Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 3
BATTLEFIELD 4

Battlefield 4; het nieuwe verhaal van de Battlefield serie. Ik schrijf deze (wat korte) review aan de hand van de eerste campaign die ik heb uitgespeeld vanmiddag. Ik ben (bijna) nooit in de Multiplayer van dit soort spellen te vinden (zie de reden hiervoor bij de conclusie)

Intro
Ik zelf ben geen groot fan van de Battlefield reeks. De verhalen zijn mij niet altijd even boeiend maar op de een of andere manier word je toch gelokt de game aan te schaffen om deze op z'n minst eens te proberen.
Het spel kocht ik 8 dagen terug bij Bart Smit in Zutphen voor 55 euro. Het spel is nog niet zo heel lang uit dus ik betaalde (bijna) de volle mep voor deze game.

Installeren
Zoals iedereen wel weet dient het spel een soort van te worden geinstalleerd op je console (PC/Xbox/PS) op de Playstation 3 duurde dit ongeveer 15 minuten gevolgd door een update. Nadien kon ik het spel starten en was ik good to go.

Hoofdmenu
Hier kan ik kort en bondig over zijn; deze is netjes, duidelijk en overzichtelijk. Dik in orde. Wat ik mij wel afvraag is waarom toch altijd Multiplayer bovenaan staat?
Het lijstje is:
Multiplayer
Campaign
Premium
Dit was bij BF3 ook het geval dus het zal wel horen bij Battlefield 4.

Gameplay
Eenmaal opgestart begint het verhaal. Beetje chaotisch maar goed (dat is elke oorlog z'on beetje). De interface is meer dan in orde, je ziet precies hoeveel kogels, leven en granaten je hebt. In het midden onderin het scherm zie je welke opties en gadgets je tot je beschikking hebt. Het werkt allemaal prettig. De besturing is vrij eenvoudig en na de eerste missie (zeg de eerste paar minuten) ken je alle knopjes van A tot Z.

Grafisch ziet het er erg mooi uit, hier in daar wel een flinke glitch en bug wat ervoor zorgt dat je of niet verder komt of een vreemd iets ziet.
Voorbeeld:
Bij een van de missies gaat iemand dood (goh welke niet) en na een "halve Cutscene" moet je een ladder beklimmen. Je teamgenoten gaan voor en als jij deze té snel achterna gaat word je letterlijk en figuurlijk door de map getrapt en ga je dood. Dit resulteerde in een erg kwade moi omdat ik dit wel 7x meemaakte. Ik heb dan ook de missie moeten herstarten omdat ik gewoon niet verder kwam.

Voorbeeld 2:
In een andere missie zit je op het water. Althans dat is de bedoeling. Bij mij zag (voor de 2e update) het water eruit als een net, het leek alsof er een groot net was gespannen over het water. Het effect leek ook een beetje op "sneeuw" wat je vroegah zag op die oude beeldbuis televisies.

Ik ben geen geluidtechneut maar dit is voor mijn simpele oren meer dan prima. Het geluid is niet te overheersend of te hard en kan je in de opties prima naar wens aanpassen.

Verhaal
Hier zijn GEEN spoilers te vinden
Hierin kan ik kort en bondig zijn: KORT. Ik vond de campaign van deze Battlefield veel te kort. Ik heb wat ervaring in FPS en heb dan ook snel de smaak te pakken maar dit verhaal was erg kort en erg saai.
Ik had enkele sensationele dingen verwacht zoals je die ziet in de COD reeks. Maar deze bleven geheel afwezig en dat is toch een minpunt.

Ik weet dat de Battlefield reeks het meer moet hebben van de Multiplayer maar om daar nu z'on saaie Campaign naast te zetten is echt zonde.

Glitches en Bugs
Zoals ik al vermelde in de Gameplay zitten er wat bugs en glitches in wat het spelen wat bemoeilijkt. Ik heb een aantal (die ik onder vond) op een rijtje gezet:
- Van de map vallen waardoor je of dood valt of vast komt te zitten en de missie dient te herhalen
- Door de map "getrapt" worden waardoor je dus dood valt
- Bugged water is niet hinderlijk maar ziet er debiel uit
- Team genoten die vast komen te zitten waardoor je niet verder kan

Jammer want dit zijn toch aardig wat bugs die je niet mag verwachten bij een spel van 55 euro.

Het spel zit redelijk in elkaar. Er zitten echter nog wel een flink aantal bugs in die je niet mag verwachten voor 55 euro. Ik ben ook van mening dat het verhaal te kort en te saai is om als standalone te dienen.
Grafisch ziet het er prima uit (een PS3 haalt het nooit niet bij een PC of PS4) en geluidtechnisch is het ook dik in orde.
Het verhaal is, zoals ik al zei, niet boeiend (genoeg) en kort. Dit is jammer. Vele van jullie zullen de Multiplayer helemaal plat spelen maar ik ben geen type voor Multiplayer; ik erger me namelijk kapot aan al die 12 jarige snotneuzen die een spel van mammie en pappie voor sinterklaas krijgen, de Multiplayer spelen en doordat ze verliezen het hele spel bij elkaar krijsen en vloeken. Ik ben al meerdere keren het alfabet aan scheldwoorden tegengekomen en die zijn behoorlijk sfeerbepalend.

Mij zal je niet zien bij de Multiplayer ;)

Kort en bondig:
Prima spel, jammer van de bugs en het oersaaie verhaal. Grafisch en geluid technisch dik in orde en voor de afwisseling leuk om te spelen.

• Playstation 3 160GB

Heb jij ook een Battlefield 4, PlayStation 3?

De multiplayer gedeelte is tig keer beter dan de single player campaigns , die zijn vrij waardeloos. Probeer de multiplayer eens en je zal zien dat het best leuk kan zijn.
Battlefield voor Singleplayer kopen is nieuw voor mij. Elke gamer weet dat die waardeloos is. Ga eens lekker online knallen! AAA multiplayer titels maken alleen een singleplayer als feature showcase, al is die op dit verouderde platform niet erg indrukwekkend eerlijk gezegd.
Van moet fan zijn? 1e regel Intro
Haha nu staan ze niet in de goede volgorde.
Redelijk wat bugs is een understatement. Zelfs de singleplayer loopt vast... en dan ben ik nog niet begonnen over de multiplayer...
Ik vind al dat schelden wel meevallen hoor, op de Xbox had bijna niemand een mic, meestal communiceerde je met elkaar via live parties en private messages (in BF3 dan, heb geen BF4 op Xbox). Met ervaringen op de PS3 zijn vrijwel gelijk, ik heb zelden online gespeeld met mensen die via de voice chat in-game gingen schelden.

Op de pc heb je naast de praat functie ook de game chat natuurlijk, daar wordt vooral sarcastisch gepraat, dingen als "nice flying bro" als iemand echt heeeeeel slecht vliegt. Ik zou het dus gewoon even gaan spelen, je kan er altijd later nog mee stoppen.

Ik vind dat soort mensen overigens niet sfeer bepalend, je kan ze ook gewoon muten of negeren.